D-Link DIR-615 Review

MM99 20 mei 2009, 6.291 views

D-Link DIR-615

Pluspunten

• Er zat een netwerkkabel bij
  • Vrij sterke ontvangst
  • Makelijk in te stellen
  • Snel te gebruiken
  • Goede encryptie

Minpunten

• "Maar" 100Mbit ondersteuning

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 4
De informatie wat op de doos staat is vrij duidelijk. Alle belangrijke informatie staat er op. Zoals dat het N protocol ondersteunt en dat het 4 poorten van 100mbit heeft.

Wanneer je de doos openmaakt zie je dat er een router, een adapter, een houder om aan de muur te bevestigen, benodigde schroeven, netwerkkabel, gebruikershandleiding en een cd in zitten. Ik was positieve verast dat er een netwerkkabel bij zat. Vond ik wel netjes.

Wat direct opvalt, is de grote oranje sticker dat op de router is geplakt "STOP! Put first the cd in!". Als een echte it'er ging de sticker als eerste er af. Netwerkkabel er in, adapter er in en kijken wat die doet. Er brandde een lampje dat die spanning voelde, dan een lampje dat die verbinding had, eerst oranje, dan groen. Toen ging het draadloos verbinding lampje branden.

Toen laptop aangezet en gezocht op draadloze verbindingen. Ja, hoor, daar was die direct te zien! D-link. Twee keer klikken en de verbinding is gemaakt. Ik surf naar http://192.168.0.1 en ik zat op de routers config pagina. Ik log in met de gegevens dat in het boekje staan en ik kom er netjes in.

Eerst indruk was dat het een redelijk overzichtelijke pagina was. Ik kon kiezen uit een wizzard of uit handmatig router in stellen. Ik koos voor handmatig. Ik kon eenvoudig mijn wachtwoord veranderen voor in te loggen op de config website.
Toen ging ik het security instellen. Wat opvalt, is dat er vrij veel keuzes zijn. Je kon kiezen uit WEP, WPA, WPA2 en WPA/WPA2. Bij elke stond netjes bij wat de voor- en nadelen waren. Ik koos voor de laatste. Toen kon je weer kiezen voor specifieke encryptie methode tussen AES en TLS en nog wat andere dingen. Je kon dan een key invullen die je wou. Ook kon je het onvindbaar maken als je wou, maar dit heb ik maar overgeslagen.

Na het opslaan werd de router herstart en werd de verbinding verbroken, toen ik weer verbinding wou maken vanuit Windows, moest ik key invullen en toen ik dat deed had ik weer verbinding. Later met PS3 gezocht naar wifi en die vond het ook direct, met 100% sterkte. Verbinding maken met Playstation 3 ging ook vlekkeloos.

Toen kwam ik achter dat ik eigenlijk niet een router, maar een accespoint nodig had. Ik wist niet of er wel een functie in zat om een accespoint van te maken. Ik ging naar het config scherm en wat vind ik vrij snel, een check box waarmee je met één klik van een router naar een accespoint kon veranderen. Hoe geweldig! Aangeklikt, herstart en het werkte perfect.

Heb jij ook een D-Link DIR-615?

De Dlink DIR615 is een goede N router... en inderdaad heft hij de functies zoals beschreven..
Inderdaad makkelijk in te stellen...

Voor iets meer geld heb je de DIR635 Mimo... Dat is wel een betere optie.. betere signaalverspreiding..
maar de DIR615 is weinig mis mee..
Deze router heeft als een van de weinige huidige D-links, DD-wrt firmware, dus wie betere firmware wil, google daar eens op. EDIT: oh, die FW is nog in ontwikkeling, maar ok, hij komt wel, kunnen 655-owners niet zeggen...

[Reactie gewijzigd door Sjah op 28 juli 2009 20:04]

Lol "put first the cd in"
ben je een Vlaming? :D
Je haalt als een echte IT'er de sticker er meteen af....

Maar komt erna erachter dat je als een echte n00b met een router ipv accespoint thuis gekomen bent 8)7

Sorry kon t niet laten, verder goede review man ;)