Specificaties Tower, 11 interne bays - Bekijk alle specificaties

Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs Review

Foritain 17 september 2015, laatste update op 26 mei 2017, 6.249 views

Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs

De Phanteks Enthoo Evolv ATX is een bijzondere behuizing met een ongelofelijke uitstraling, goed gebruik van aluminium, een erg handig interieur, en een uitstekende featureset. Daarnaast is het een prettige kast om mee te werken door de deurtjes en de handige elementen voor kabelmanagement. Een echte (maar wel prijzige) Top-Case.

Pluspunten

• Uniek en opvallend design (And then some...)
  • Tof gebruik van aluminium, zeker deze grijze uitvoering is super. Zowel de oppervlaktes zelf zijn keurig als de afwerking.
  • Binnenwerk ziet er zoals we van Phanteks kennen echt top uit
  • Degelijke stock koeling, en veel optionele (water)koelmogelijkheden
  • PWM-fan hub, aanpasbare ledjes voor, een toolbox voor de schroeven, en andere kleine extra's
  • Deurtjes zijn nu eenmaal sexy.
  • Had ik al gezegd dat dit ding verdomd sexy is?
  • Prijzig, maar je krijgt wel echt iets bijzonders.

Minpunten

• Uhm.. Uh.. Hm.. Nop. Nothing to see here. Move along.
  • Nou ja, 'goedkoop' is hij natuurlijk niet..

Review: Phanteks Enthoo Evolv ATX

- Koeling & Geluidsproductie
- Prijs & Alternatieven
- Conclusie

Productpagina @ Phanteks

Dat Phanteks behuizingen mij keer op keer hebben weten te overtuigen zal geen nieuws zijn. Stuk voor stuk kregen ze van mij de volle score, en de kleine beetjes kritiek, tot zover die er al was, wogen geenszins op tegen het ‘wow-gevoel’ welke ik telkens kreeg. Echter met elk indrukwekkend product wordt de lat bij de volgende producten een trapje hoger gelegd, dus de verwachtingen waren bij de Phanteks Enthoo Evolv ATX hoger dan ooit tevoren.

Eerder passeerden de originele Evolv, een mATX behuizing, en de Evolv ITX mij al, en vandaag is de jongste telg uit de Phanteks familie aan de beurt: de ATX variant van deze Evolv reeks. De Evolv serie kenmerkt zich door een opvallend uiterlijk, de aanwezigheid van volledig aluminium panelen (en deuren!), en een bijzonder interieur. De Phanteks Enthoo Evolv ATX is wel een behuizing voor het luxere segment gezien de prijs van 179,90 euro. De Evolv ATX is verkrijgbaar in het traditioneel zwart, maar ook in het antraciet. Deze antraciet variant komt vandaag aan bod.

De productvideo, features en specificaties van de Phanteks website:

Te veel om allemaal te bespreken, maar het meeste spreekt gelukkig voor zich. Een aantal opvallende elementen even uitlichten:

Om te beginnen is een belangrijke feature dat het materiaal van alle panelen 3mm dik aluminium is, dit gaat op voor alle zichtbare panelen met uitzondering van de achterkant. Als ATX behuizing passen ATX en kleinere moederborden, echter passen sommige E-ATX borden ook mits ze smaller zijn dan 264mm.

Als echte Phanteks ligt de focus duidelijk op koelmogelijkheden; 240mm, 280mm of 360mm radiatoren passen aan zowel de bovenzijde als voorzijde, en de gebruikelijke montageopties voor reservoirs en pompen ontbreken ook niet. Hou je het bij ventilatoren dan kan je er ook een flink aantal kwijt; zeven stuks is geen record, maar in de regel wel dik voldoende. Drie 140mm ventilatoren worden standaard meegeleverd, en de bekende Phanteks fan-hub ontbreekt ook niet.

Aan inbouwmogelijkheden ook geen gebrek; met de standaard aanwezige onderdelen kan je twee SSD’s en 5 3.5” drives kwijt, en indien nodig kan je dit met optionele extra brackets uitbreiden tot een totaal van 3 SSD’s en 8 3.5” drives. Ik ben geen voorstander van optionele brackets moeten kopen, maar ik betwijfel of de standaard aanwezige mogelijkheden echt een beperking vormen voor de meeste gebruikers. De Evolv ATX is zeker geen overdreven grote toren, maar de ruimte voor onderdelen lijkt er niet echt onder te lijden; 420mm ruimte voor GPU’s, of 300mm als je hem vol wenst te hangen met 3.5” drives, 318mm voor je voeding, 194mm voor je processor, en 35mm kabelmanagement zijn allemaal keurige getallen.

Ok Phanteks doos, netjes bla bla, who cares, give case!

Woohoo, Evolv ATX! Ik begin serieus te twijfelen aan mijn capaciteit om objectief en neutraal te reviewen als het op Phanteks behuizingen aan komt. Het kan toch niet zijn dat ze werkelijk stuk voor stuk bijzonder indrukwekkend (lees: kwijlwaardig) zijn? Vanaf het moment dat deze behuizing uit de doos kwam was ik wederom verkocht. Direct zie je dat er veel aandacht is besteedt aan het ontwerp, de materialen, en de afwerking. De Evolv reeks heeft een uniek karakter en de ATX variant past daar prima bij.

De opvallende en ongebruikelijke antraciet kleur zal een kwestie van smaak zijn, maar ik kan niet anders dan er positief over zijn. Zwart is relatief gevoelig voor stof, en net als witte behuizingen is het grijs aanzienlijk minder kwetsbaar. Daarnaast zie je duidelijk dat het ‘anders dan anders’ is wanneer je naar de behuizing kijkt, maar zonder dat het direct in het oog springt als je een kamer in wandelt waar een Evolv staat. De afwerking van het aluminium, overigens zijn alle panelen van dit aluminium, is ook een compliment waard; je ziet een ietwat grove structuur wat hier prima in de smaak valt.

De bovenzijde is ook lekker strak. We zien de power-button en wat ventilatieroosters langs de zijkanten, maar ‘that’s it’. De frontpanel aansluitingen zitten verborgen onder een klep aan de voorzijde, die eveneens van dik aluminium is gemaakt. Twee USB 3.0 poorten, audio aansluitingen, en de rest knop vinden we daar. Twee USB 3.0 poorten is niet gek veel, al zal je bij een behuizing als deze die poorten niet permanent willen vullen gezien de uitstraling.

Phanteks heeft ook de accessoires wederom netjes in orde. Een stevige doos waar handleiding, extra’s, en schroefjes inzitten maakt een prima indruk. Daar in vinden we drie opvallende brackets voor 3.5” HDD’s, deze zien we straks in actie. Tevens zien we daar het bracket voor de pomp, eveneens voorzien van dempend materiaal.

Ook leuk is het feit dat de schroefjes in een klein toolboxje zitten. Tie-wraps en dergelijke ontbreken uiteraard ook niet. Wel opvallend zijn de extra LEDjes, je kan de power-LED, de horizontale streep aan de voorzijde, namelijk in verschillende kleurtjes stellen. Wel moet je daarvoor het LEDje zelf fysiek veranderen; niet ingewikkeld, wel een klein beetje moeite.

Het genieten houdt niet op wanneer je je op de binnenkant begint te richten. Sterker nog, het warme gevoel voor deze behuizing zal enkel sterker worden. Het gebruik van de deur-constructie vereist geen engineering-brein, maar het is wel ontzettend tof. Aluminium is van zichzelf vrij licht, maar dikke platen aluminium zijn alsnog redelijk gewichtig. Zodra je het windowed paneel verwijderd en de andere open zet, dan kan het gewicht van de open deur de behuizing al doen kantelen. Uiteraard enkel wanneer de behuizing niet van componenten is voorzien. Klein beetje opletten dus. De deurtjes zitten op keurige scharniertjes, en ook zien we in deze foto’s dat de deuren met een klik-systeem vast zitten aan de behuizing zelf.

Phanteks scoorde vorige reviews punten met een strak interieur, en extra punten voor het feit dat ze het ook eenvoudiger en goedkoper maken dan gebruikelijk om een echt strakke build neer te zetten. De PSU cover speelt daar een grote rol bij omdat het (duurdere) modulaire voedingen niet direct noodzakelijk maakt. Op de PSU cover, of eigenlijk in het verlengde er van, zien we de mogelijkheid om een SSD binnen het zicht door je venster te plaatsen. Hiervoor moet je wel één van de brackets van de achterzijde gebruiken. De voeding plaats je uiteraard op rubberen voetjes tegen vibraties, en een stoffilter ontbreekt ook niet. Boven de voeding is ook een flink rooster aanwezig.

Standaard krijgen we een 140mm ventilator aan de achterzijde, en twee 140mm ventilatoren aan de voorkant. Samen zorgen ze voor een aardig stukje koeling en voor veel (zware) builds zal extra investeren in koeling niet nodig zijn. Ga je echter wel op de waterkoeling toer dan zal de indeling van de voorzijde je vermoedelijk wel aanspreken, we zien daar namelijk flink montagegaten voor (flinke) reservoirs en montagegaten voor een pomp.

De achterzijde per abuis eerder overgeslagen, dus die mag nu nog even in beeld. Ook hier zien we dat waterkoeling aan de basis staat van het design, met meer ruimte voor custom water onderdelen (reservoir) direct naast de PCI-E slots. Ook zien we hier dat de ventilator aan de achterzijde redelijk te verstellen is, bijvoorbeeld wanneer je een extra dikke radiator bovenin plaatst.

De achterzijde van het binnenwerk is ook herkenbaar Phanteks, maar wel met een kleine twist. Zo zien we dat Phanteks er stiekem van uit gaat dat je niet meer dan twee 3.5” drives nodig hebt, iets waar ik mij wel in kan vinden; de behuizing lijkt meer voor game-systemen en custom-water builds dan homeservers. Twee SSD ruimtes direct achter het moederbord mag ook niet als een beperking gelden. De 3.5” HDD bays zijn toolless, de SSD brackets vereisen dat je de SSD in het bracket schroeft maar vervolgens klik je ze wel vlot terug op hun plek.

De bekende Phanteks PWM fan hub is een prettige oplossing. Je kan maximaal 6 ventilatoren op deze hub aansluiten, en vervolgens sluit je ze op één PWM aansluiting op je moederbord aan. Zo kan je alle ventilatoren eenvoudig sneller of langzamer laten gaan afhankelijk van je processortemperatuur. En Phanteks zou Phanteks niet zijn zonder dat de klittebandstrips voor kabelmanagement. Het lijkt een kleine moeite, maar het maakt het inbouwen zo veel prettiger. Mocht je nog twijfelen, uiteraard is een behuizing in dit segment goed voorzien van rubberen grommets rondom je moederbord.

Mijn nieuwe ATX setup voor behuizingen reviews bestaat uit een MSI Z97 Gaming 9 AC moederbord en een setje Corsair Vengeance Pro DDR3 geheugen. Welke processorkoeler er in komt hangt van de behuizing af, echter biedt de Phanteks Enthoo Evolv ATX ruimte voor 360mm radiatoren dus blijft de Fractal Design Kelvin S36 AIO waterkoeler nog even op dit bord gemonteerd.

Inbouwen is grotendeels vanzelfsprekend, al is het inbouwen van een radiator aan de bovenzijde wel wat ongebruikelijk. Er zit namelijk een bracket waar je de radiator op monteert, om vervolgens het bracket terug in de behuizing te schroeven. Dit werkt erg prettig maar kost uiteraard wel een minuutje of twee meer. We zien vervolgens dat dit 360mm blok perfect past. Wel waren de kabels van de S36 net wat aan de korte kant, waardoor je de radiator niet kan plaatsen nadat je het moederbord monteert. In dat geval is het handig om het koelblok pas na installatie van de radiator en moederbord op de CPU te plaatsen. In positieve zin valt de ruimte tussen de radiator en het moederbord op. Controleer de specificaties even voor de details, maar in de regel kan je extra dikke radiatoren combineren met moederborden met flinke heatsinks en extra hoge geheugentypes zoals bijvoorbeeld Corsair Dominator Platinums.

De voeding past keurig onderin, zelfs een stevige Cooler Master V850 komt niet in de buurt van de maximale ruimte die je hebt, en vervolgens zie je niets meer van eventuele kabels. Tevens dient de ruimte achter het PSU cover als ‘kabeldump’, waardoor het hele inbouwen flink sneller gaat. Het ziet er goed uit en het werkt lekker snel, wat wil je nog meer? Hetzelfde gaat op voor SSDs; schijf in bracket, klik bracket in case en klaar, en ook het afwerken van de laatste kabels achter je moederbord is geen uitdaging met de flinke ruimte die je daar hebt. Phanteks maakt het keurig eenvoudig om een mooi resultaat neer te zetten.

Mocht je aan twee SSD’s en twee 3.5” HDD’s niet genoeg hebben dan zal je de ruimte aan de voorzijde van de behuizing moeten gaan benutten. Ik verwacht vooral reservoirs te zien in deze locatie, maar je kan dus redelijk naar wens knutselen. De drie meegeleverde brackets kan je namelijk naar wens op de vijf montageplekken hangen. Ten koste van dikke grafische kaarten hoeft het niet te gaan, want zelfs als je ze direct naast deze MSI GeForce GTX 980Ti Gaming 6G zou hangen heb je nog meer dan ruimte genoeg over.

En op zoiets dergelijks zou je dus uit kunnen komen:

Met de onderdelen op hun plek is de laatste stap de deurtjes weer op te hangen, en ze keurig en eenvoudig dicht te drukken. Met het zijpaneel gesloten zien we dat je wel een flink venster hebt, maar dat bijvoorbeeld de voeding geheel verborgen is. Dit laatste is niet heel erg want er zijn veel voedingen die kwalitatief keurig zijn, maar die het wat uitstraling betreft af laten weten. Het venster zelf is iets, maar niet heel donker getint, waardoor je componenten van nature redelijk goed zichtbaar zijn. Gebruik van LED-strips is altijd aan te raden als je ook in het donker je componenten wilt kunnen zien. Opvallende lezers zullen zien dat de ventilatoren hier niet op het rad zitten. Hier is meer dan genoeg ruimte voor, maar ik hou de andere componenten voor de foto liever even in het zicht.

De doelstelling van Phanteks was bij hun eerste behuizingen al duidelijk: Liefhebbers van waterkoeling een ideale behuizing geven. Dat lijkt ze goed te lukken, want net als zijn voorgangers heeft de Evolv ATX aardig wat vriendelijke montagemogelijkheden voor de benodigde onderdelen. De extreme mogelijkheden van bijvoorbeeld de Enthoo Primo ontbreken in deze Evolv ATX vanwege het feit dat deze Evolv de afmetingen heeft van een traditionele tower computer, maar met ruimte voor drie forse radiatoren moet zelfs een serieuze waterkoeler toch wat leuks kunnen doen. Zoals met andere Phanteksjes zullen de liefhebbers stuk voor stuk hun gewenste indeling kunnen vinden.

Kijken we naar de grotere markt dan zullen die niet ongelukkig zijn met de aanwezigheid van drie 140mm stock ventilatoren. Een stevige stock setup, al mag je voor dergelijke bedragen wel één en ander verwachten dus krijgt Phanteks er op dat punt zeker geen bonuspunten voor. Hoe dan ook, vanuit een praktisch perspectief voldoende koeling en meer dan voldoende mogelijkheden om het uit te breiden.

Dat koeling-geweld komt niet zonder keerzijde, en dat is dat de behuizing van nature geen extreme geluidsdemping lijkt te bieden. Stevige materialen hebben in de regel een positief effect, en Phanteks zorgt voor demping bij het plaatsen van onderdelen die geluid produceren: voeding, pomp en externe HDDs. Met de case fans en Fractal AIO op volle toeren is er echter sprake van een duidelijk hoorbare airflow, al zorgt de aanwezigheid van de PWM fan hub er voor dat je dit in de praktijk normaliter niet hoeft mee te maken. Ik vermoed dat de combinatie van ventilatieroosters en het feit dat aluminium deuren, die meer speling bieden dan traditionele stalen panelen met stukje overlap, simpelweg meer geluid door laten. Is hij luider dan andere torens? Ik denk het niet, al ontbreekt een manier om dit goed te vergelijken. Wat ik wel kan stellen is dat wanneer je voor pure stilte wilt gaan, je zoals altijd wilt zorgen voor componenten die van hunzelf ook lekker stil zijn. Ik vermoed dat de ventilatie Met de standaard aanwezige ventilatoren op de PWM-hub, en de PWM instelling op de vooraf ingestelde ‘silent’ mode, heb je wel degelijk een stille behuizing voor je staan.

180 euro voor een behuizing is niet mis. Ik zeg wel vaker dat mooie spullen best geld mogen kosten, maar voor dergelijke bedragen verwacht je ook echt een topper. Kijken we puur naar inbouwmogelijkheden dan hoef je zelden meer dan 100 euro uit te geven aan een behuizing, als dat al nodig is. De gigantische Enthoo Primo kon nog bonuspunten scoren met extreme inbouwopties, maar dat gaat hier niet op. Kijken we naar de algemene features van deze Evolv ATX dan zien we leuke elementen zoals drie mooie 140mm ventilatoren, stoffilters, een fan-hub, uitstekend kabelmanagement, etcetera, maar die features vinden we ook in het <130 euro segment terug, bijvoorbeeld bij de Phanteks Enthoo Luxe.

Wat resteert is dus een gat van grofweg 50 a 80 euro tussen de Evolv ATX en de vergelijkbaar afgemeten torens zoals de CM 652S, Fractal Define S, of bijvoorbeeld de be quiet! Silent Base 800 (die overigens ‘slechts’ 40 euro goedkoper is). Dat gat moet de Evolv ATX dus opvullen met design, bouwkwaliteit, en afwerking. Over smaak valt weliswaar niet te twisten, maar deze drie elementen verklaren het prijsverschil bij de Evolv ATX eenvoudig, en ik betwijfel of iemand daar over zal willen debatteren. Dergelijk dik aluminium met deze toffe en uitstekende uitstraling kost in de markt gewoon een heel stuk meer dan de dunne (faux) aluminium frontjes en de staal/kunststof behuizingen die gebruikelijk zijn in het iets goedkopere segment. Hoewel de aluminium-bazen van In Win het op de fijne afwerking van het aluminium winnen van de concurrentie past de iets grovere look van de Evolv ATX panelen uitstekend bij het design en de doelgroep. Phanteks pakt ook een koppositie als het op het de interne indeling, de afwerking van de binnenzijde, en het inbouwgemak aan komt, en In Win kan nog wat leren van Phanteks op gebied van het meeleveren van extra’s (fan-hub, of sowieso het meeleveren van ventilatoren…). Elk merk zijn zwakkere en sterkere kanten, maar Phanteks behuizingen behoren ook echt tot de top. Overigens vraag ik mij af in hoeverre Phanteks en In Win (of bijvoorbeeld Lian Li) echt directe concurrenten zijn gezien de ‘feel’ toch echt heel anders is.

Dus ja, de Evolv ATX kost een paar centen. Maar zodra je hem voor je hebt is het gewoon genieten, en zie je precies waar die extra euro’s aan op zijn gegaan. Een behuizing van 180 euro heb je dus niet ‘nodig’, maar dat doet niets af aan het feit dat je meer dan genoeg terug krijgt wanneer je investeert in deze case.

Phanteks heeft het weer voor elkaar gekregen. Vanaf het moment van uitpakken is het weer genieten geblazen. De Evolv ATX is een typische Phanteks in de zin dat je een uitstekend interieur krijgt, een unieke herkenbare uitstraling, een flinke hoeveelheid ruimte voor waterkoeling en een handige PWM-hub, maar de Evolv ATX beschrijven als een serie aan prima features doet deze behuizing simpelweg geen eer aan. We kunnen het weer hebben over inbouwopties, hoe veel schijven je kwijt kan, etcetera. Maar elke minuut die we over dergelijke standaard dingen praten vind ik eigenlijk zonde van de tijd en die tijd spendeer ik liever aan nog wat Evolv-ATX-staren. Maar geen zorgen, de standaard onderdelen zijn gewoon keurig in orde.

Wat je met de Evolv ATX vooral koopt is een heerlijk brute behuizing. Zeker in het ongebruikelijk antraciet grijs is het een uniek beestje die, ook dankzij het leuke ontwerp, een lekkere high-end indruk achter laat zonder dat er zinloze toeters, bellen, of fratsen zijn toegevoegd. Het aluminium is goed stevig en alles voelt keurig solide aan, en de afwerking van alle oppervlaktes ziet er gewoon goed uit. Echte nadelen heb ik niet kunnen ontdekken. Je zou kunnen zeggen dat het aluminium van Phanteks iets grover is afgewerkt dan het aluminium van de luxe In Win varianten, maar dat is een Lamborghini vergelijken met een Ferrari en dan piepen dat de Lambo ruwer klinkt; Beide zijn gewoon toffe sportwagens zijn met een sterk eigen karakter. Dat naast het feit dat Phanteks wat interieur design en features (en het meeleveren van extra’s) best een stapje op de concurrentie voor loopt, al zien we een aantal typische Phanteks features inmiddels wel bij de concurrentie verschijnen.

De Evolv ATX is niet goedkoop, maar biedt een totaalplaatje wat de prijs begrijpelijk maakt. Combineer dat met tig extreem positieve indrukken en een gebrek aan noemenswaardige kritiek, en een maximale score voor een Phanteks behuizing is wederom een feit.

Enkele hogere res foto’s voor de liefhebber, klikken voor de volledige versie:

Terug naar boven

Heb jij ook een Phanteks Enthoo Evolv ATX Grijs?

Wat een pracht review en wat een pracht case. Ik heb voor het eerst spijt dat in een Corsair Obsidian 750D heb gekocht :(
Dank je wel :D En tja, ik vermoed dat deze behuizing wel meer mensen aan het twijfelen zal brengen over hun huidige bakkie :D
Yup, hier nog een gebruiker die zijn Corsair C70 zou willen inruilen tegen een Phanteks, maar dat is nog zo zonde voor een case van 9 maanden oud die 120 euro gekost heeft en moeilijk verkocht wordt op het V&A.

Achja, mooie review en zoals gewoonlijk mooie foto's :D

Ik ben nog steeds bezig, met 2 reviews. Foto's maken is niet zo heel moeilijk, de geschikte plek vinden wel :(
Zijn alle gebruikte behuizingen niet tricky op V&A? Zeker zware jongens, verzendkosten etc.

Foto's. Tja. Het gaat sneller en sneller met een beetje ervaring. Blijven nog wel wat uitdagingen hoor, maar goed, dat hou je altijd :D

Anyhow, thanks ;)
Jammer dat deze behuizing niet zoals zn kleine broertje, zon mooie alu afdek plat heeft aan de voorkant van de case.

Dit vind ik echt zeer mooi aan de kast.

Verder perfecte review zoals gewoonlijk :)
Dank je wel :D

De Evolvjes zijn wel allemaal net even anders inderdaad. Denk dat die plaat achterwege is gebleven om in de ATX versie juist meer HDD's mogelijk te maken?
Dat zou logisch zijn, maar aan de plaat kan ik ook 2 (?) 2,5inch drives hangen.
Maar ach, ik vind het qua sexyness wel veel toevoegen :+
Zal het voor de aardigheid eens vragen, al hoor je mij geen seconde klagen over de sexyness van de ATX variant :D
Nette review, helaas valt de case in een hoge prijs klasse, anders had ik er zeker over getwijfeld.
Dank je wel :D Overigens zijn de mATX en ITX versies wel goedkoper. De mATX is wat uitstraling betreft best vergelijkbaar, de ITX variant is ook keurig, maar daar zie je bijv staal (wel tof afgewerkt overigens) ipv aluminium. Maar goed, die kost iets van een derde ofzo.
Helaas is mijn moederbord een ATX variant.
Tja :D Op zich zijn de Enthoo Pro en Luxe dan ook wel een kijkje waard. Wel groter. Pro is wat prijs-kwaliteit betreft wel een echte top-case.
Hele nette review. Hier wordt ik toch altijd zo blij van. Lekker bakkie thee met goede leesvoer. Snap alleen nooit hoe jij die foto's zo scherp en duidelijk krijgt op 600 bij ... pixels. Neem toch aan dat jij deze schaalt van 3xxx bij 2xxx tot 6xx bij 4xx. Of hoe zorg je hiervoor.
Dank je wel :D En daar doen we het voor!

Originelen zijn 4928x3264px inderdaad. Nikon D5100 icm 18-105mm. Resizen gewoon in paint :D Veel kwaliteitverlies, maar het moet ook een beetje te laden blijven natuurlijk :D
Ja maar dat kwaliteits verlies vind ik dus bij veel foto's juist zo erg meevallen. Heel netjes.
Ik doe echt niets speciaals. Paint. Crop. Resize 600px. Profit. :D
En wederom een heerlijke review. Top!

Ik vraag me wel af, met die regelmatige topreviews van je, heb je nog wel een privé-leven over? :P
Dank je wel :D

En misschien iets te veel op dreef momenteel, zal niet 24/7/365 zo blijven als de laatste 2 weekjes ;) Maar nee hoor, gewoon flink aan het werk, leuke dingen doen met familie, etcetera. Eerder wat slaapgebrek door deze hobby :D
Heb echt respect voor wat je doet en lees altijd graag je reviews.

Bij het lezen van deze review gaat het jeuken en krijg ik zin om de behuizing te kopen. Maar ja... de realiteit is dat ik a) al genoeg geld heb uitgegeven de laatste tijd (een GTX 980 Ti Strix van ASUS is niet goedkoop) en b) het is nou niet alsof m'n CoolerMaster Cosmos II aan vervanging toe is :P
Hah, das ook een leuke om wat jaartjes mee vooruit te kunnen :D Das wel het voordeel van hoger segment behuizingen, daar heb je veelal jaren plezier van.
Weer een topview!
plaagmodus: Had je nog wel genoeg servetten om je mondhoeken te drogen?? :P \plaagmodus
Dank je wel :D

En het is inderdaad weer tijd voor een tripje naar de ikea om servetten in te slaan :D
Jij staat nooit stil hè?
Weer een pracht van een review! Blijf ook vooral lekker doorgaan! :*)

P.S. (Je maakt het voor nieuwkomers als ik erg lastig, er zijn bijna geen cases meer die niet beoordeeld zijn door jou!) :P
~1700 cases in de behuizingen categorie. Ik zou mij geen zorgen maken :D

En dank je wel, we zijn een beetje op dreef aan het komen inderdaad :D
wederom érg netjes! :)

Mooi bakkie, maar wel érg prijzig :|

Ben nog erg tevreden met mijn CM Storm trooper :D
Dank je wel :D Goedkoop issie niet inderdaad, maar je krijg wel wat he :D

Storm Trooper, blijven leuke (en stevige) dingen :D
leuke review, met mooie en nuttige plaatjes van een fijne kast :)

vraag me wel een beetje af of vooral de afwerking aan de bovenkant de airflow vanuit de radiator niet negatief beinvloed. Ik zie dat je hem te koop hebt en ik ben een beetje in de markt :)

heb namelijk nu een pc met 360 radiator bovenin en dit past prima, maar er kunnen maar 2 fans op door een knullig ontwerp vd kast (of radiator). een 290 en overklokte cpu samen zijn een redelijke heethoofd en heb moeite de videokaart onder de 60c te houden. nu heb ik nog een paar gentle typhoons liggen waarvan dan tenminste ook 1 kan worden ingezet samen met 2x Enermax TwisterPressure (slechter dan de gentle typhoons maar pwm geregeld en dus heerlijk stil/onhoorbaar idle).
Dank je :D

Mbt het rad bovenin, ik heb simpelweg geen vergelijkende resultaten. Ik zou echter niet verwachten dat wanneer de ventilatoren de lucht door het rad drukken, dat vervolgens nog veel in de weg zit met het flinke gat achterin en de ventilatiegaten aan de zijkant. Ongetwijfeld dat het nog wat zal schelen met bijv een Enthoo Luxe of Primo die bovenin simpelweg een groot rooster heeft, maar een OC en een 290 lijken mij toch geen echte uitdaging voor een beetje case?