Specificaties 4,6" display, 4G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart Review

barcode123 16 september 2015, laatste update op 12 juni 2016, 454 views

Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart

Snelle telefoon met lange accuduur die goed met 1 hand te bedienen is en in je broekzak past maar die breekbaar, niet waterdicht en waarbij het glas soms spontaan breekt.

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Snel
  • Android updates

Minpunten

• Niet waterdicht
  • Breekbaar
  • Glas voorkant breekt spontaan

Mijn ervaring tot nu toe. Accu houdt het lang vol. Software werkt snel. Android updates blijven nog komen. Over naar de bouwkwaliteit en afwerking. Mijn vriendin heeft haar witte Z3 Compact van een halve meter op het asfalt laten vallen waardoor het beeldscherm brak. Ik heb mijn zwarte een keer onder de kraan afgespoelt waarna er vocht achter de lens verscheen. Na 38 dagen ellende met MediaMarkt en Sony mijn geld terug gekregen. Ondanks het breekbaar en niet waterdicht zijn blijft het een top telefoon. Weer een Z3 Compact genomen.

9 Maanden verder met mijn nieuwe Z3 Compact en het scherm breekt op een warme dag spontaan. Moest vervangen worden. De reparatie heren kwamen er ook achter dat de trilfunctie niet meer werkt. Die staat altijd uit dus dat wist ik niet.

Omdat Bouwkwaliteit en afwerking toch wel heel zwaar meeweegt als het van zo'n slechte kwaliteit is heb ik mijn beoordeling van uitstekend naar slecht gezet.

Heb jij ook een Sony Xperia Z3 Compact 16GB Zwart?

Mediamarkt wilde in eerste instantie niets vergoeden. Op mijn aandringen is de telefoon opnieuw opgestuurd. Parallel dit kanaal gebruikt om Sony wakker te krijgen: http://www.klachtenkompas...waterdicht-van-15-mnd-oud

Dat hielp uiteindelijk. Mijn aankoopbedrag terug gekregen. Daarna bij Belsimpel.nl besteld. Prijs was inmiddels 40 euro gezakt.

Ik koop nooit meer iets bij Mediamarkt en Sony heeft nog zeeŽn aan ruimte om zijn service te verbeteren.
Bij welke Media Markt ben je geweest? Ik werk zelf namelijk in MM Den Haag op de telecom afdeling.

Ik heb zelf ook de Z3 compact, gebruik het toestel nu al zo'n twee maanden. Heb aan beide kanten tempered glass zitten echt ideaal.
Glas met een milimeterdun glaasje beveiligen. Ik weet niet of dit echt zo ideaal is.

Veiliger zou zijn om ervoor te zorgen dat de Xperia niet te warm wordt om spontane barsten te voorkomen. Geen games, de campera app niet te lang laten openstaan, ...
de mijne barstte een week of zo _na_ de hittegolf rond de Tour de France. Terwijl hij gewoon vlak lag, geen app draaiende (of uberhaupt aangehad die dag).

Alhoewel temperatuurverschillen mij heel logisch lijken leek daar _op het moment van falen_ geen sprake van te zijn.

Kan natuurlijk zijn dat maanden van temperatuurverschillen kleine beetjes onzichtbare spanning opleveren totdat iets barst.
Maar mijn telefoon was nog nooit zo warm geworden dat ik dacht 'oei', ik heb nog nooit een waarschuwing van de camera app gezien (wat ik wel op screenshots online zie) en heb mijn telefoon nooit gebruikt (laat staan intensief) tijdens het opladen.

Als het toestel dan nog te warm is geworden voor de glazen behuizing, dan is dat toch een design fout?!
Werkt nu al zo'n twee maanden prima. Speel er gewoon dagelijks games op zoals Boom Beach etc. Toestel wordt vaak genoeg warm, dat is gewoon normaal.

Waarom zou ik 'veilig' met een toestel om moeten gaan in gebruik? Met zulke specs wat dit device heeft wil ik wel er normaal gebruik van kunnen maken. Ik ben al op de hoogte van spontane barsten etc. Dat risico wil ik ook best nemen anders had ik van te voren een ander toestel genomen.

Ik had trouwens ook een hoesje om het toestel zitten, echter heeft dit wel een aantal kleine beschadigingen achter gelaten op de hoeken van de telefoon wat ik wel jammer vind aangezien ik er wel voorzichtig probeer mee om te gaan.

Aangezien ik bekend ben met de problemen van het glas wat spontaan kan breken probeer ik de medewerkers van de service wel te beÔnvloeden als zij een Sony device terugkrijgen.

[Reactie gewijzigd door k1NG op 17 september 2015 12:22]

wacht maar tot ie spontaan barst en je met Sony mag gaan ruzie maken dat je toch echt niks hebt gedaan om het voor elkaar te krijgen. Tempered glass / protector of niet.

Mijn achterkant deed ook 'krak' na +/- 4 maanden spontaan op een tafel zonder dat het toestel ooit ook maar 1x gevallen is. Mijn toestel was zelfs nog waterdicht daarna (drukmeter-test gaf nog steeds 'luchtdicht' aan en ook geen waterproblemen gehad daarna) wat volgens mij alleen maar aangeeft dat de barst 'van binnen uit' komt (maar het blijft altijd welles-nietus met dit soort dingen).

Heeft bij mij altijd een rhinoshield voor en achterop gezeten trouwens.
Mediamarkt Eindhoven.
Ik vermoed dat Sony het fragile usb klepje speciaal heeft laten inbouwen omdat tijdens de tests gebleken is geweest dat het toestel eigenlijk niet waterdicht is.
Op die manier kunnen ze altijd een antwoord bieden op een klacht over waterschade.
"Het klepje zal dan toch niet goed genoeg gesloten zijn geweest"

Net als bij de spontane barsten op het scherm hoeven ze alleen nog maar het antwoord 'valschade' te copy-pasten.

Als gewone consument kan je er eigenlik weinig tegen doen. Ik hoop dat retailers een verband zien tussen het toestel en het aantal klachten en bijgevolg de z3(c) uit hun gamma halen. Op die manier wordt Sony misschien wakker

Als deze problemen er niet waren geweest zou ik het echt een fantastisch toestel hebben gevonden.
Dat ze expres een fragiel klepje inbouwen slaat nergens op. Dan krijgen ze namelijk nooit de ip68 rating. Ik gebruik al meer dan een jaar mijn telefoon, ook in het water en heb nog nooit ergens last van gehad. Dit zegt echter net zo veel als de mensen die het omgekeerde zeggen en een telefoon met waterschade hebben. Het enige wat altijd blijft staan Is de ip68 rating...
Maar dankzij het klepje kan er in geval van waterschade een welles-nietes discussie met de klant ontstaan. Ik weet niet dat je als consument veel kansen hebt op een terugbetaling.

Bovendien twijfelt Sony blijkbaar ook aan de waterdichtheid, ondanks een IP rating:

Af en toe spoel ik mijn toestel wel af onder de kraan. Maar meenemen in het zwembad vind ik nog net iets te risicovol. (na verloop van tijd zal die angst wel verdwijnen)
Het minpunt met betrekking tot de waterdichtheid en de slechte service van sony heb ik ook meegemaakt. En al zijn 38 dagen veel, ik ben blij voor je dat je niet net als ik drie maanden zonder hebt gezeten! En vervolgens zien dat de prijzen zakken van die telefoon... tegen de tijd dat je hem dan echt hebt voelt het alsof je 80 euro hebt weggegooid....
Ze begonnen mij ook te blamen vanwege dat kleurtje bij dat klepje maar gelukkig krijg je wat hulp vanuit de wet de eerste zes maanden: De eerste 6 maanden na aankoop maakt de wet het je gemakkelijk; als het product stuk gaat, hoef je niet zelf te bewijzen dat je het normaal gebruikt hebt. De bewijstlast ligt bij de verkoper. Je hebt dus recht op gratis reparatie of vervanging, tenzij de verkoper kan bewijzen dat je het product verkeerd gebruikt hebt. (http://www.consumentenbon...e/binnen-garantietermijn/).

Ik vrees dat als dit na zes maanden was geweest ik de sjaak was geweest.