Specificaties Tower/desktop met Ci7-4790 en 16GB ram - Bekijk alle specificaties

Asus Republic Of Gamers G20AJ - BE019S Review

rodeduivel 12 september 2015, laatste update op 12 september 2015, 175 views

Asus Republic Of Gamers G20AJ - BE019S

Prima desktop met goede specs en een indrukwekkend uiterlijk. Deze PC is erg stil bij normaal gebruik. Wel jammer dat de ssd van 128GB erg krap is. Daarnaast komt deze 'out-of-the-box' nog met windows 8.1 en kan helaas niet direct geupgrade worden naar windows 10 ivm een bios update.

Pluspunten

• Performance
  • Bouwkwaliteit
  • Design

Minpunten

• Te krappe ssd van 128GB
  • Grote externe voeding
  • Nutteloze optische lezer

Features Score: 4
Erg leuk dat ik van Tweakers.net even mag spelen met deze desktop. Toen ik de doos openmaakte viel direct het bijzondere ontwerp op. Misschien dat niet iedereen dit design aanspreekt, maar ik vind het best mooi :)

Naast de PC zelf wordt ook een toetsenbord en muis meegeleverd, hierbij heeft het toetsenbord meerde multimedia knoppen om bijvoorbeeld het volume direct aan te kunnen passen.

Opvallend is toch de externe voeding die dubbel lijkt te zijn uitgevoerd. In eerste instantie was mij de werking niet geheel duidelijk en had ik slechts 1 kabel aangesloten. In dit geval startte de desktop niet op. Wel netjes is dat de twee stekkers waarmee je de voeding aansluit twee verschillende formaten hebben zodat verkeerd aansluiten niet mogelijk is. Vermoedelijk zijn de twee stekkers (ook 2 voor in de muur) zodat de stevige videokaart zijn werk kan doen. De voeding voelt vrij lomp aan en is toch jammer dat dit niet in de behuizing zelf is weggewerkt.

De behuizing voelt stevig aan een ook met het dragen naar mijn studiekamer hoor ik niks kraken of piepen. Wel valt op dat deze desktop nog een optische drive heeft, wat naar mijn mening zijn tijd wel heeft gehad. Misschien vind is het nog een meerwaarde voor sommige mensen, maar ik kan zelf niet meer herinneren wanneer ik nog een cd, dvd of bluray heb gebruikt.

Eenmaal ingeschakeld gaat de leds in de desktop gloeien een geeft een mooi gezicht. Je kan de kleuren aanpassen met de meegeleverde software, maar ik vind de rode gloed zelf erg mooi.

Direct valt op dat Windows 8.1 nog is meegeleverd en na versie 10, voelt dit toch wordt verouderd aan. Begrijpelijk dat Asus nog niet de laatste versie heeft kunnen installeren, maar het is wel een gemiste kans dat je niet gelijk kan bijwerken naar de laatste windows versie. Eerst is hiervoor nog een bios upgrade nodig. Een kort bezoekje op de website van Asus bied wel de oplossing, maar het lijkt alleen software te bieden voor Dos - wat niet werkt onder windows. Uiteindelijk ontdekt dat er een software update tool is meegeleverd waarmee wel ineens de bios / efi is bij te werken. Dit had slimmer gekund en duidelijker uitgelegd kunnen worden op de website van asus.

Eenmaal helemaal up to date enkele benchmarks uitgevoerd en de specs verder bekeken. Direct valt op dat er naast een krappe 100GB (na formatering) een harde schrijf is ingebouwd van 1TB. Ik heb het vermoeden dat Tweakers.net ook enkele testen heeft uitgevoerd wat de SSD is al bijna vol na het installeren van twee (demo?) spellen.

In de 3dmark benchmark wordt een ruime 10.000 punten gehaald wat aangeeft dat hardware specs goed in orde zijn. Ook enkele spellen ge´nstalleerd en deze speelt hij meestal af op 1080p op MAX settings bij een framerate van 60fps+. Mijn huidige monitor gaat niet hoger dan deze resolutie, dus ik kan helaas niet testen op bijvoorbeeld WQHD of 4K resoluties. Vermoedelijk is dit geen probleem, maar kan ik dus geen uitspraken over doen.

Ook bij het "normaal" gebruikt voelt de desktop snel aan, al blijft de krappe SSD jammer. Spellen van tegenwoordig nemen vaak vele GB's in beslag en dan zal je dit moeten installeren op de veel tragere harddisk.

Een echt pluspunt vind ik de zeer geringe geluidsproductie. Alleen bij het spelen van 3d spellen waarbij er veel rekenkracht nodig is, gaan de ventilatoren even blazen. Maar zelfs dan blijft het erg binnen de perken en ook na het afsluiten van een game wordt hij weer fluisterstil binnen enkele seconden.

Al met al prima desktop voor wie niet zelfs een pc wil samenstellen en een mooi design op prijs stelt. Naast de prima performance en ook de zeer geringe geluidsproductie maakt het bijna een perfecte desktop. Bijna, want misschien had Asus een paar tientjes kunnen bespraken op de optischie drive en een grotere SSD kunnen inbouwen. Daarnaast is het erg jammer dat de vereiste bios update niet gepushed wordt om Windows 10 te kunnen installeren. Dit had eenvoudiger gekund.

Heb jij ook een Asus Republic Of Gamers G20AJ - BE019S?