Xiaomi Redmi Note 2 Wit Review

Herr Flicker 13 september 2015, laatste update op 23 december 2015, 3.337 views

Xiaomi Redmi Note 2 Wit

Ik was toe aan een Full HD scherm en wilde het merk Xiaomi blijven houden. Ik was ook reuze enthousiast toen de Redmi Note 2 werd aangekondigd. Een 5.5" scherm, MTK Helio X10, goede accu en uit te breiden met een microSD kaart.

Pluspunten

• Gunstige prijs
  • MicroSD slot
  • MIUI 7
  • Quick-charge

Minpunten

• Achterkant iets wat glad
  • Speaker matig

Weer een fantastische telefoon van het merk Xiaomi. De Xiaomi Redmi Note 2 is een telefoon die eind augustus 2015 op de markt kwam. Ik was gelijk verkocht - de prijs, specs en het merk ben ik al tijden tevreden over. De Redmi Note 2 heeft 800,000 stuks in de eerste 12 uur verkocht. Reden genoeg dus om deze te kopen en eens onder de loep te nemen.

De inhoud van de doos is simpel, met de accessoires die je nodig hebt. Minimalistisch en met karton, gedacht aan het milieu.

De Xiaomi Redmi Note 2 bevat de MTK Helio X10 2.2Ghz 64-bit octa-core processor. Hij beschikt over 2GB LPDDR3 geheugen en is in 16gb en 32gb versie beschikbaar. Qua beschikbaarheid is de 16gb meer op voorraad, maar deze telefoon is uit te breiden d.m.v. een Micro-SD slot. Zo breid je hem uit met 32gb. Met instellingen kun je kiezen om je foto's, video's, e.d. op je Micro-SD op te slaan.

Het toestel is in verschillende kleuren. Helaas is de zwarte en witte nu alleen nog beschikbaar. Het is de vraag of de kleuren ook beschikbaar komen op de bekende webshops (vaak omdat zwart & wit toch alleen maar verkocht worden).

De prijzen tussen de 16gb en de 32gb zijn niet zo heel groot. Ik heb zelf daarom gekozen om gelijk de 32gb versie te pakken. Ik heb er zo'n 200 USD voor betaald. Let op: met het importeren van dit soort toestellen heb je de kans om extra douane kosten te betalen. Deze kosten zitten ongeveer op 15 EU koerierskosten + 42 EU aan BTW. Bij de webshop (www.ibuygou.com) waar ik de telefoon vandaan heb kun je je hier tegen verzekeren (kost je 5% extra). Natuurlijk is deze telefoon bij veel meer webshops beschikbaar. Kijk in de onderste alinea waar deze telefoon allemaal te koop is.

Het uiterlijk van deze telefoon is prima. Hij heeft geen scherpe hoeken en bij de 4 hoeken is het mooi afgerond. Aan de bovenkant van de telefoon zit de jackplug voor je headset en een infrarood sensor. Met deze sensor kun je o.a. je airco bedienen, TV (vele merken), Mi Box, Ventilator, Versterker, DVD/Beamer.

De onderkant van de Redmi Note 2 bevat de USB poort voor het opladen en de microfoon. Esthetisch gezien is de USB poort niet mooi geplaatst vind ik, hij is niet gecentreerd t.o.v. de (linker)menu knop op het scherm zelf.

Verder zijn op voorkant van het toetsel 3 knoppen, de home, menu en return knop in het rood. Verder zit er bovenaan een luidspreker, front camera en een LED die een 5 tal kleuren bezit voor het onderscheiden van jouw berichten. De achterkant heeft een mat wit uiterlijk met gaatjes voor de speaker aan de achterkant.

De camera beschikt over een 13MP Samsung camera. Over de camera kan er veel gesproken worden, maar beelden zeggen toch het meest. Hieronder heb ik een aantal foto's geselecteerd, gemaakt met de Redmi Note 2. Als HDR aan staat dan zal ik dat onder de foto zetten. Klik op de foto voor het originele formaat

HDR = AAN / ISO-507

HDR = AAN / ISO-113

HDR = AAN / ISO-112

HDR = UIT / ISO-113

HDR = UIT / ISO-112

http://thomasbierling.nl/redminote2/camera12.jpg HDR = AAN / ISO-112 [url=http://thomasbierling.nl/redminote2/camera13full.jpg]http://thomasbierling.nl/redminote2/camera13.jpg http://thomasbierling.nl/redminote2/camera14.jpg
http://thomasbierling.nl/redminote2/camera15.jpg http://thomasbierling.nl/redminote2/camera16.jpg

MIUI 7 is de nieuwste versie van MIUI. Beschikbaar op vele devices (ook naast Xiaomi) : http://en.miui.com/download.html
Ik heb wat screenshots genomen om de look en feel te krijgen van het toestel met MIUI 7.

http://thomasbierling.nl/redminote2/screen1.jpg http://thomasbierling.nl/redminote2/screen3.jpg
http://thomasbierling.nl/redminote2/screen4.jpg http://thomasbierling.nl/redminote2/screen5.jpg
http://thomasbierling.nl/redminote2/screen6.jpg http://thomasbierling.nl/redminote2/screen7.jpg

http://thomasbierling.nl/redminote2/screen8.jpg http://thomasbierling.nl/redminote2/screen9.jpg

In de praktijk werkt de telefoon erg fijn en voelt snel aan. Voor de beginners is MIUI 7 (überhaupt Xiaomi ROM) even wennen. Zo zit er ook standaard wat Xiaomi software op, wat Chinees is. Dit kan je gewoon verwijderen.

De telefoon ligt vrij groot in de hand maar wel comfortabel. Het scherm en de kijkhoeken zijn uitstekend.

De camera neemt snel foto's, ook met HDR doet hij slechts een fractie langer erover. Persoonlijk vind ik het fijner om foto's met HDR te nemen.

De speaker aan de achterkant had ik wat meer van verwacht. Er zitten weinig lage tonen in en de hoge tonen komen nogal wat stevig naar voren. Dit maakt het geluid wat blikkerig klinken. Daarentegen is het geluid wel helder.

De accuduur is eigenlijk precies hetzelfde wat ik was gewend met mijn Xiaomi Mi2S. Hij gaat met mijn activiteiten makkelijk een dag mee. Het quick-charge 2.0 is hierbij wel erg handig. Opladen gaat echt lekker snel.

Al met al is dit dus een prima telefoon, helemaal voor de prijs onder de 200 USD. Een high-end processor, dual SIM, Mirco-SD slot, 13MP camera en 5.5" scherm zijn allemaal aanwezig op dit mooie toestel. Ook biedt Xiaomi goede ondersteuning met hun ROM's. Met een developer versie van je ROM heb je de mogelijkheid om elke week een update te ontvangen met de nieuwste verbeteringen. Ik kan er weer even vooruit met deze Xiaomi Redmi Note 2.

Heb je nog vragen, verzoeken of andere informatie wat je graag zou willen zien in deze review? Laat het mij graag weten. Dit is namelijk mijn eerste telefoon wat ik review. Ik heb de review geschreven op een manier zoals ik het zelf ook graag zou zien, met de belangrijkste punten uitgelicht.

Heb jij ook een Xiaomi Redmi Note 2 Wit?

Hey! Erg goede review! Ik heb hem ook besteld, voor ongeveer 151 euro :P
Verder ook nog een screen protector en een hoesje voor samen 15 euro.

Ik heb momenteel een HTC One X met een gebarsten scherm en een batterij die het matig doet, hoop dat deze telefoon het langer gaat volhouden :P
Thanks voor je compliment!

151 euro is zeker een mooie prijs. Hopelijk heb je geluk en wordt hij niet gekozen voor importkosten. Je gaat geen spijt krijgen van deze telefoon!
Is inderdaad te hopen op geen importkosten, ik verwacht dat ik ze wel moet betalen maar dat zien we straks wel.

Ik hoor veel positiefs over de telefoon maar het enige waar ik bang voor ben is de batterij, ik hoor namelijk dat hij snel leeg gaat (voornamelijk door het scherm en de software).
Zou ik er een dag mee kunnen volhouden?
De accu doet het voor mij goed. Ik laad hem op wanneer hij leeg begint te raken of uit voorzorg als ik een aantal uur weg ben. Heb namelijk geen stopcontact naast mijn bed.

Ik zal een aantal dagen de accuduur in de gaten houden en dit bijwerken in de review. De accuduur is zeker een belangrijk punt.
Ik heb deze telefoon ook sinds vandaag. Lijkt me een super apparaat.

Maar even twee vraagjes:
- welke app gebruik jij voor de IR afstandsbediening? Ik kan geen app vinden die deze bedient
- hoe maak je een container (zoals jij ook gedaan hebt voor de chinese apps en zooi)?
Heb je MIUI6 of MIUI7 erop staan? Ik heb de telefoon namelijk direct geflasht naar MIUI7. De app heet dan "Mi Remote" met een blauw icoon.
Momenteel draai ik op MIUI 5.9.18 | BETA (MIUI7).

Downloaden kan je hier http://en.miui.com/download-274.html
(Soms zijn de servers zo overbelast dat downloaden niet lukt, je moet dan een letter "o" voor je download voor meer stabiliteit. http://obig..... ipv http://big....
Ik heb de telefoon geleverd gekregen met MIUI 66.66.77.00 Stable. Geen idee of dat 6 of 7 is, maar MIUI geeft aan dat er geen updates zijn, dus ik neem aan 7?

Containers maken heb ik ondertussen gevonden, de Mi Remote kan ik nergens vinden helaas.
Dat moet wel MIUI6 zijn. Waar heb je de telefoon gekocht?
Je kan hier MIUI7 downloaden : http://en.miui.com/download-274.html . En op MIUI7 heb je ook de Mi Remote ;)

Mijn ervaring is dat de servers echt ont-zet-tend traag zijn en soms niet werken. De downloadlink veranderen naar http://obig... ipv http://big schijnt wel te helpen.

Edit: even wat onderzoek gedaan, en denk dat dit een spyware versie is. Heb je last van reclame en onzin op je telefoon? Ik zou z.s.m. je telefoon schoon installeren met MIUI7.

[Reactie gewijzigd door Herr Flicker op 23 oktober 2015 08:08]

Dank je voor de link. Ja ik had een spyware versie MIUI inderdaad. Had wel al achterhaald dat het de Weather app was die de spam zooi vertoonde, dus die had ik al uitgeschakeld.

Ik heb nu geupgrade naar de nieuwste MIUI 7 Stable, die werkt fijn. Heb nu ook de Mi Remote app erbij staan. Ook erg fijn dat hij alle Apps en instellingen bewaart met zo'n update. Wel zie ik dat de oude disablede spyware nog steeds op de telefoon geinstalleerd staat. Die kan ik nog steeds niet deïnstalleren. Enig idee hoe dat komt? Is de telefoon niet geroot dan ofzo?

En na de update mis ik opeens de Nederlandse taal. Er staat nu enkel nog engels en 2x chinees op. Enig idee hoe ik Nederlands weer erbij krijg?

[Reactie gewijzigd door ThunderStrike op 28 oktober 2015 23:51]

Helaas doen de kortingcodes het niet, voor diegenen die interesse hebben in deze phone. Donderdagmiddag in de happy hour bij pandawill.com
Ah snap, ze zijn inderdaad tot en met 21 september te gebruiken.
Er zijn nieuwe kortingscodes (38$ en 27$) die vanaf de 23ste te gebruiken zijn.
IBUYGOUTB2015001 voor de 16gb
IBUYGOUTB2015002 voor de 32gb
Dan wacht ik nog een dagje :) bedankt.
Je hebt dus de Prime besteld.

Wellicht kun je aan een admin vragen om je review over te laten zetten naar de juiste telefoon. Hij staat nu onder de Xiaomi Redmi Note 2 met 16GB en een Octacore van 2GHz, terwijl hij eigenlijk onder de Xiaomi Redmi Note 2 Prime met 32GB en een Octacore van 2,2GHz hoort.

Wat betreft de review, het ziet er goed uit. Met een prima opmaak en goede foto's.
Ik vind tot nu toe dat de avondfoto's nogal tegenvallen (vooral als ik de hond uitlaat en ik door de straat loop). Zou je je ervaring daarover ook kunnen vertellen? Ik denk dat zoiets wellicht interessant kan zijn voor je lezers.
Ah, ik zie het nu inderdaad. Ik zal het even bekijken.

Over de avondfoto's, die vind ik inderdaad ook tegenvallen. Nu ben ik sowieso geen 'avondfotograaf', maar een beetje respectabele foto's zouden wel mooi zijn.