Toshiba PA4292E-1HL0, 2TB Review

LordLuc 10 september 2015, laatste update op 2 februari 2017, 643 views

Toshiba PA4292E-1HL0, 2TB

Goeie drive voor weinig.

Pluspunten

• Lage prijs
  • Stil

Minpunten

• Geen snelheidsmonster

Introductie
Nooit. Nooit heb ik genoeg opslagruimte. Tja wie wel? Een beetje TV serie in 1080p/5.1 doet toch al gauw 60 a 70 GB. Dus vandaar op zoek gegaan met de Pricewatch naar een extra HD.
Vanwege mijn beperkte budget heb ik op prijs geselecteerd en ben ik uitgekomen op deze Toshiba.
Deze zal mijn andere schijven gezelschap gaan houden: WD10EARS 1TB, WD20EZRX 2TB, WD20EARS 2TB.
Ze zitten in een Startech 4-bay hot swap rack.
Specificaties
De specificaties zijn zoals je mag verwachten van een product in deze prijsklasse.
  • 3,5”
  • 2 TB
  • SATA 6 Gb/s
  • 5700 RPM
  • Cache: 32 MB
  • Advanced Format
  • Silent seek
Hij ondersteunt wel NCQ, heeft geen AAM (Automatic Acoustic Management).

Inhoud
Niet heel erg schokkend. Het is gewoon netjes verpakt met boekjes en garantie. Er zitten geen schroefjes bij, in mijn geval had ik die ook niet nodig. Wat opvalt is dat de omschrijving verschilt.
Hij is op de verpakking aangegeven als PA4292E-1HL0, op de drive zelf staat echter DT01ABA200.
Sommige webshops willen deze 2 nog wel door elkaar halen.

Prestaties
De schijf is NTFS geformateerd met default unit size (4k). De harde schijf wordt aangestuurd via de onboard controller van mijn Asrock 970 Pro3 R2.0 moederbord.
Ik maak gebruik van HD Tune Pro 5.60, CrystalMark 5.0.2. en ATTO.

Nette resultaten, maar geen hoogvlieger.

Temperatuur en Geluid
Hij is zeer stil hoor hem praktisch niet. De temperatuur is rond de 31 graden na een aantal benchmarks, dus zeer acceptabel.

Betrouwbaarheid en stabiliteit
Update 01-02-2017: Nu 258 dagen in gebruik en functioneert nog steeds goed.
Zie screenshot voor details:

Een leuke drive voor een laag prijsje. Is niet de snelste van het moment, maar voor opslag en streamen van films/series voldoet hij zeker.

Heb jij ook een Toshiba PA4292E-1HL0, 2TB?

Betrouwbaarheid en stabiliteit, hoe staat het daar mee?
Die is prima, heb mijn review geupdate. Ben heel tevreden met deze schijf.

[Reactie gewijzigd door LordLuc op 1 februari 2017 09:11]