Specificaties Small form factor, 2 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Fractal Design Core 1100 Review

RVdeKoning 8 september 2015, laatste update op 6 november 2015, 433 views

Fractal Design Core 1100

Mooie, functionele kast voor weinig geld. De plaatsing van de voeding boven maakt de kast geschikt om op tapijt te plaatsen. Groot nadeel: microATX moederbord moest erin geforceerd worden, vandaar dat ik het slechts een voldoende geef. Forceren is gewoon niet de bedoeling. update: foto van mobo die slecht past

Pluspunten

• Mooie kast
  • Goedkoop
  • USB 3.0 op voorkant
  • Klein

Minpunten

• Moederbord paste amper

Voor de bouw van mijn eerste computer heb ik mij vooral laten leiden door de BBG van Tweakers en daar kwam deze kast als goed en goedkoop naar voren. En ik begrijp dat wel, want de kast ís goedkoop en ziet er bovendien strak uit. Natuurlijk kan je voor dit geld niet verwachten dat er kabelmanagement mogelijk is of dat er veel aan getuned kan worden. Maar voor een eenvoudige PC is dat ook niet nodig.

Inbouwen
Het MSI A78M-E45 microATX moederbord (dimensies volgens MSI: 24.3x24.3cm) waarmee de inbouw begon leverde meteen problemen op: het paste amper en ik moest het schurend langs het paneel van de externe bays op zn plek zien te krijgen. Echt, als ik ren zweet ik minder. Ik vond dit niet bepaald tof om te doen, al bleek achteraf alles wel prima te werken.
Na die klus geklaard te hebben ging de rest van de installatie eigenlijk voorspoedig. Uiteraard blijft een vrij kleine kast (vind ik wel fijn) en dat betekent dat het af en toe priegelen is, maar ik ben zeer tevreden met het resultaat. Omdat ik slechts 1 interne bay gebruik voor een SSD heb ik de resterende oogjes kunnen gebruiken om kabels vast te zetten met tie-wraps.

Koeling en geluidsproductie
Kan ik eigenlijk vrij weinig over zeggen, want ik heb geen goede meetmethode hiervoor beschikbaar. Het enige wat ik kan schrijven is dat mijn AMD A8-7600 rond de 30 graden blijft bij normaal gebruik (lees: Office en internet) en dat het geluid amper hoorbaar is, ondanks dat de computer pal naast mij staat.

De Fractal Design 1100 is zeker goedkoop, maar ik twijfel of ik m wel goed vind. Eigenlijk vind ik het gewoon niet kunnen dat een moederbord er gewoon net niet lekker inpast, dat had anders ontworpen kunnen en moeten worden. Daarom heb ik bij mn tweede computer voor een andere kast gekozen (daar had ik weliswaar voldoende ruimte, maar is de afwerking weer een stuk minder). De rest van de kast is prima van kwaliteit en eigenlijk beter dan ik verwacht had voor een budgetkast.
Mocht je geen bezwaar hebben om je moederbord met wat duwen en trekken op zn plek te krijgen dan is deze kast eigenlijk erg goed. Anders kan je beter op zoek naar wat anders.

Heb jij ook een Fractal Design Core 1100?

Bedankt voor deze review! Geen enkel foto'tje om toe te voegen van het eind resultaat?

Ik ben deze kast ook een paar keer tegengekomen bij budget builds maar nog niet gekocht.

I.v.m. dat slecht passend uATX bordje: Ik had pas een defect Asrock uATX bordje, vervangen door een gigabyte GA-H81M-HD3 wat tot mijn verbazing nog kleiner was (Vrij snel besteld, dus niet uitgebreid gecontroleerd, beide wel zijn uATX). 24,3 x 24,3cm vs 24,4 x 19 voor de gigabyte. Ik vermoed dat deze laatste dan wel zonder problemen zal passen.

Al hoort in principe elk uATX mobo te passen...
ik zou graag nog een plaatje willen toevoegen, het probleem is alleen dat de build voor mn vriendin is en zij m zonder aankondiging van mijn kamer heeft meegenomen. Nou ja, ze heeft er natuurlijk wel voor betaald, dus ze mag ermee doen wat ze wilt :)
Ik zal als ik bij haar langs kom even een paar fotootjes maken en ook een close up toevoegen van het knelpunt. Als het lukt zal ik dan ook de breedte van het moederbord plaatsen met de beschikbare ruimte in de kast. En inderdaad bijzonder dat die moederborden maar liefst 5 cm verschilden bij jou! Da's best flink.

Overigens heb ik afgelopen vrijdag nog een computer in elkaar geklust, dit keer voor mezelf, met een Sharkoon MS140 (review hier). Naar aanleiding van mijn ervaringen met twee budgetkasten in zo'n korte tijd dacht ik dat het handig zou zijn om reviews te plaatsen

[Reactie gewijzigd door RVdeKoning op 8 september 2015 19:44]

fotootje erbij geplaatst (sorry voor de vertraging, computer staat tegenwoordig bij schoonouders...)