Specificaties Small form factor, 6 interne + 2 externe bays - Bekijk alle specificaties

Sharkoon MS140 Review

RVdeKoning 6 september 2015, laatste update op 6 september 2015, 200 views

Sharkoon MS140

Prima kast voor weinig geld

Pluspunten

• Inbouwruimte
  • 2.5'' bays
  • middenpaneel verwijderbaar
  • 2x USB3.0 op voorkant

Minpunten

• Kort audiosnoer
  • Felle LED
  • Kabeltjes in frontpaneel niet weggewerkt

Twee maanden terug heb ik mijn eerste computer (zie inventaris) in elkaar geschroefd (voor mijn vriendin) waarbij ik mij vooral heb laten leiden door de Best Buy Guides, alwaar de Fractal Design 1100 regelmatig werd aangeraden voor microATX systemen. Mooi en prima kastje hoor, maar omdat ik destijds het moederbord er haast in moest forceren, besloot ik bij mijn eigen PC een andere budgetkast te kiezen.

Op grond van de volgende criteria kwam ik uiteindelijk op deze kast uit:
  • goedkoop;
  • voeding boven (kast komt op tapijt te staan);
  • USB 3.0 uitgangen op voorpaneel;
  • Goede reviews.
Minder relevant, maar niet geheel onbelangrijk vond ik:
  • niet teveel externe bays op de voorkant (deze heeft 1x5.25'' en 1x3.5'');
  • 2.5'' bays voor mn SSD (maar ik was ook bereid ducttape te gebruiken);
  • een meegeleverde fan;
  • relatief kleine kast.
De MS140 heeft dit alles en leek me dus geschikt. Ook de 2.5'' bays (6 stuks, staat stond niet in de specificaties bij aankoop) bleken er te zijn. Natuurlijk verwacht ik voor de prijs niet een top notch kast inclusief kabelmanagement, maar een simpele kast voor simpele doeleinden.

Installeren
Bij het installeren van de hardware (zie mijn inventaris) viel mij de volgende dingen positief op:
  • Meer dan genoeg ruimte voor het plaatsen van mijn moederbord;
  • Voeding past goed;
  • Solide kast;
  • Middenpaneel met helft van interne bays uitneembaar (levert meer ruimte en koelmogelijkheden op);
  • Toch 2.5'' bays! Nice! (ducttape lag al klaar);
  • Het heeft gewoon een (niet uitneembare) stoffilter aan de voorkant! En een uitneembare stoffilter onderop, voor een evt te plaatsen fan. Had ik niet verwacht voor deze prijs.
Wat ik negatief vind aan de kast is:
  • Bedrading in het frontpaneel is ronduit shit weggewerkt, heb nu al meerdere keren per ongeluk de draden geplet na het terug installeren van het frontpaneel of bij het installeren van de DVD speler/brander. Geen draadbreuk gelukkig, maar wat een gelazer.
  • HD audio kabel moet naar de connector helemaal aan de andere kant van de kast op het moederbord geprikt worden. Er zit nog weinig speling op en ik denk dat als ik een videokaart zou hebben gehad, de kabel een tikkeltje in de weg zou hebben gezeten. Overigens denk ik wel dat het haalbaar is hoor, maar met moeite. Het zou toch prettiger geweest zijn als deze kabel wat langer geweest zou zijn, zodat het niet de processor en videokaart kruist (foto op aanvraag mogelijk);
  • Bij het opstarten van de computer viel mij de felblauwe LED (power) op. Irritant zo fel. Ik denk dat ik die connector eruit ga halen. Evenals de SSD-activiteit led die de hele tijd knippert, ook zo irritant. Weg ermee!
  • Jammer vond ik ook de zeer gebrekkige handleiding. Het kostte mij wat tijd om te beseffen dat voor de fan zowel de 3-pins aansluiting nodig was, alsook de Molex. Als je de eerste gebruikt heb je alleen de verlichting van de fan, bij de tweede heb je zowel licht als rotatie, maar draait het gewoon op vol vermogen. Beide aansluiten dus.
Koeling en geluid
Kan ik niet al teveel over kwijt. Bij normaal gebruik is de processor continu 30 graden. Het geluid van de 140mm fan is amper hoorbaar, ondanks dat de kast momenteel slechts 30 cm van mijn oor verwijderd is. De CPU fan is wel hoorbaar, maar vind ik niet storend.

Voor 26 euro heb je een prima kast in huis waar je niet teveel van moet verwachten. Als je erg veel in de kast gaat proppen is het misschien niet zo geschikt gezien de Audio kabel die in de weg loopt, maar dan moet je sowieso aan een wat ruimere kast denken met meer mogelijkheden. Ik raad je aan op te letten bij het plaatsen van het frontpanel of de DVD speler dat je geen draden inklemt.

Heb jij ook een Sharkoon MS140?