Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500 Review

darksidew0 7 september 2015, laatste update op 7 september 2015, 2.383 views

Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500

Een prijzige maar zeer goede router met een uitstekende uptime en fenomenaal bereik. Zeker een aanrader.

Pluspunten

• Bereik (zowel 2.4 als 5Ghz)
  • Snelheid
  • Design v.d. router
  • Mogelijkheid om LEDs uit te zetten
  • Gastennetwerk

Minpunten

• Stickers op de antennes
  • eSATA en USB aansluitingen bij gebruik erg in het zicht
  • Config pagina's laden langzaam met een draadloze verbinding

Beheerbaarheid Score: 4

Installatie
Gebruik
Overige

Aanschaf en Uitpakken

De router gekocht bij de MediaMarkt (185), dit was lekker dichtbij en ze hadden hem op voorraad. Eventueel prijsverschil nam ik op de koop toe. Bij de kassa aangekomen bleek dat er 10 extra betaald moest worden voor een 'klaar maak service' die compleet overbodig was. Na wat gedoe kreeg ik er een mee die nog wel geseald in de doos zat.
Uitpakken
Thuis aangekomen gelijk de doos opgemaakt. De Router zat stevig verpakt in een verzegelde en gesealde plastic zak. Verder zat er in de doos het volgende:
  • Stroomadapter
  • Zakje met twee antennes voor op de achterkant
  • Zakje met antenne voor op de linkerkant
  • Zakje met antenne voor op de rechterkant
  • Ethernet kabel
  • Zooitje boekjes (snelstart gids) en CD (met overbodige drivers en software)
Boekjes en CD zijn gelijk in de prullenbak beland.

Uiterlijk en Aansluitingen

De router heeft een strakke vormgeving maar is wel vrij groot qua formaat (285 x 184.5 x 50 mm).

De router beschikt over de volgende aansluitingen:
  • eSATA - 1x
  • USB 3.0 - 2x
  • Ethernet - 4x
De ethernet poorten zitten (zoals gewoonlijk bij een router) aan de achterkant. De overige aansluitingen zitten helaas, in het zicht, aan de voorkant van de linker- en rechterzijde van de router. Dit zorgt er voor dat bij het gebruik van de eSATA of USB aansluitingen de kabels erg in het zicht zitten.

Aan de voorzijde zitten een aantal LED lampjes (vnlr.):
  • Power - indicatie dat de router aanstaat
  • Internet - indicatie dat de router verbinding heeft met internet
  • 2.4 Ghz wifi - indicatie dat het 2.4 Ghz netwerk draait
  • 5 Ghz wifi - indicatie dat het 5 Ghz netwerk draaitt
  • USB 1 port - indicatie dat de USB 1 poort in gebruik is
  • USB 2 port - indicatie dat de USB 2 poort in gebruik is
  • eSATA port - indicatie dat de eSATA poort in gebruik is
  • (4x) Ethernet - indicatie dat de desbetreffende Ethernet poort gebruikt wordt
  • Wifi met knop - indicatie dat wifi aanstaat
  • WPS met knop - indicatie dat WPS aanstaat
Met alle LED lampjes in gebruik zou ik de verlichting van de kamer uit kunnen zetten, het is net een kerstboom. De LEDs van de ethernet poorten flikkeren naar mate deze gebruikt worden en veranderen van kleur afhankelijk van de snelheid van de verbinding.

Bonus: Netgear is zo vriendelijk geweest om aan de achterkant van de router een klein schuifje te maken waarmee de LED verlichting (en die is behoorlijk actief en fel) uitgezet kan worden. Naast de hardware matige optie kan de LED verlichting ook nog tijdens de installatie op meerdere manieren worden ingesteld.

Installatie

De router komt enigszins kant en klaar uit de doos zetten. De installatie begint met een van mijn grootste ergernissen aan de hele router: het aansluiten van de antennes. Er worden 4 antennes meegeleverd elk voorzien van een geel stickertje wat aangeeft aan welke kant de antenne geplaatst moet worden. De stickers zitten voor de zekerheid ook op de router zelf, maar dan op een plastic sticker geplakt. Bij de eerste antenne begon het gedonder al. Ondanks een lipje aan de sticker om deze te verwijderen scheurt hij in hele kleine stukjes af en laat hij veel restjes achter. Na een kwartier pulken waren dan eindelijk alle stickers en lijmresten van de antennes af, een behoorlijk minpunt voor een router van deze prijs.

Daarna stop je simpelweg de adapter en je internet kabel er in en er verschijnt gelijk een 2.4 en 5 Ghz netwerk. Onder op de router zit een sticker met het wachtwoord. De eerste keer dat je verbinding maakt wordt je gelijk doorverwezen naar de configuratie pagina (let op: er verschijnt wel eerst een 'niet vertrouwde site' waarschuwing omdat je SSL verbinding met een self-signed certificate is. Deze waarschuwing kan je gewoon negeren.
Geavanceerd
Uiteraard zijn alle instellingen er uit gegooid en ben ik van 0 af aan begonnen. Het eerste wat hierbij opvalt is de laadtijd van de configuratie pagina's. Ondanks de hardware in de router duurt elke pagina toch al snel een seconde of 10. Oplossing hiervoor was overstappen op een bedraadde verbinding, waarna het laden 'slechts' 3 seconden in beslag nam.

De router was binnen 10 minuten geconfigureerd voor een 2.4 Ghz, 5 Ghz netwerk, een gastennetwerk in een ander subnet (2.4 Ghz), port forwarding (voor onder andere VPN e.d.) file sharing d.m.v. de eSATA en een USB 3.0 connectie en een aantal static ip adressen. Al met al niet slecht.

Gebruik

Na het aanleggen van het nieuwe netwerk was het tijd om de router te testen. De vorige was immers de deur uit gegaan omdat het signaal erg zwak was (er zit hier veel staal en leidingwerk in de muren waardoor praktisch elke kamer een kooi van faraday is).

Een simpele speedtest leert me dat ik aan de bovengrens van mijn Ziggo abonnement zit op zowel het bedrade als draadloze netwerk. Het bereik t.a.v. de vorige router is gigantisch verbeterd, in elke kamer is er vol signaal en ruis van andere netwerken is er bijna niet. Ook het wegschrijven van backups via de eSATA of USB 3.0 poort gaat behoorlijk rap.

Al met al bevalt de router erg goed in het gebruik, de verbindingen zijn stabiel en de uptime van de router is na 2 maanden 100%.

Overige

Voor de echte liefhebbers onder ons is het mogelijk om zelf een opensource firmware op de router te draaien. Netgear heeft hiervoor het Open Router platform. Doorgaans worden hier DD-WRT, OPEN-WRT en Tomato ondersteund. Helaas is voor de R7500 X4 momenteel alleen een OPEN-WRT variant uit november 2014 beschikbaar.
Documentatie Netgear X4 7500
Snelstart gids
Uitgebreide handleiding

Heb jij ook een Netgear X4 AC2350 WiFi Router R7500?

Is bij deze router ook de IP range 5.x.x.x geblokkeerd? Ik ondervind dit op de R7000 :( Dit is bijvoorbeeld lastig bij het updaten van een Raspberry Pi...
Volgens mij niet, zal het vanavond even voor je testen om er zeker van te zijn. Heb zelf een Pi (Debian) als tweede accesspoint achter de X4 hangen die als proxy fungeert, deze laat zich gewoon updaten en werkt erg goed. :)

Edit:
Het klopt inderdaad dat de 5.x.x.x range geblokkeerd is, dit is een 'bekend' netgear probleem. De range wordt door de firmware gereserveerd voor het gebruik van ReadyCloud. Je kan in de IP Tables een static route aanmaken om alsnog een adres in de range (met ReadyCloud aan) te kunnen bereiken. Zit ook dit artikel van de Netgear KB.

[Reactie gewijzigd door darksidew0 op 8 september 2015 14:43]

Is hij inmiddels wat stabieler? Ik had hem net na release en het signaal viel constant weg... En het bereik van de twee buitenste antennes maakte niks uit, die kon je toen los koppelen zonder dat je enig verschil merkte. Hoe zit dat nu? Is dat (aantoonbaar) verbeterd?
Hij staat hier pas twee maanden maar voor die tijd een 100% uptime. Hiervoor een configuratie met een Airport Extreme als basestation en een Airport Express in bridge mode om het netwerk wat uit te breiden. Dat was een rampzalige oplossing met een haperende DHCP server en een signaal wat continu wegviel.

Sinds de komst van de Netgear overal in huis uitstekend bereik en geen haperende verbindingen meer. Net even de twee antennes aan de zijkant er snel eraf gehaald maar dat lijkt wel wat signaal te kosten. Zal vanavond is goed gaan kijken wat het verschil is. Overigens draait de X4 op stock Netgear firmware (V1.0.0.94)
Dat met de config pages is niet normaal. Ik zou toch even checken, waar dat aan zou kunnen liggen. Bij mijn cheap ass router van 30 duurt het draadloos minder dan 2 sec.
Het is helaas een bekend probleem. Als het goed is zou dit met een volgende firmware update al een stuk beter moeten gaan, maar het valt inderdaad tegen voor een router van deze prijsklasse :(