Specificaties Small form factor, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooltek C3 Zwart Review

interficiam 5 september 2015, laatste update op 5 september 2015, 770 views

Cooltek C3 Zwart

De kast ziet er mooi uit, is niet te groot en is volledig van aluminium. Het is ook een van de weinige m-atx cases waarin grote cpu koelers passen. De details hadden wel wat beter gemogen. Verder een goede case voor zijn prijs.

Pluspunten

• Plaats voor grote CPU koelers
  • Ziet er heel mooi uit
  • Klein formaat
  • Voeding onderaan
  • Volledig in aluminium

Minpunten

• Audio aan de zijkant
  • Front HDD mount heeft geen gaten voor SSDs

Waarom deze case gekozen?
Ik was op zoek naar een case die niet te groot was en waar ik toch een gaming pc in kon steken. Ik werk graag met luchtkoeling en de meeste kleine cases zijn te smal om een grote koeler in te krijgen. Dit was een van de weinige cases die ik gevonden heb waar mijn hyper 612 v2 gemakkelijk in kon.
Ik heb al een lian li pc-V354 waar mijn NAS in zit, en had dus voor deze case niet veel plaats voor harde schijven nodig, maar wou wel een case die er wat bij paste. Beide zijn in zwart aluminium en staan mooi naast elkaar.

Uiterlijk en features
Aan de voorkant is de case helemaal strak, op het logo na. De knoppen zitten aan de zijkant van de case. Dit geeft de case een heel strak uiterlijk.
Het is goed om te zien dat ook in kleine cases de voeding aan de onderkant geplaatst kan worden. Hierdoor kan die frisse lucht via de gaten in de bodem van de case aanzuigen. Dit is ook de reden dat ik de C3 en niet de U3 gekozen heb.
Ik heb 2 foto's toegevoegd om een indruk te geven, maar mijn gsm kan niet veel beter dan dat produceren.
Aan de onderkant zit een stoffilter zodat je voeding niet te veel stof in de case zuigt. Jammer genoeg hebben ze geen stoffilters voorzien voor de verluchting aan de zijkant van de case.

Bouwqualiteit en afwerking
De volledige case is van aluminium en de meeste panelen zijn aan elkaar geschroefd, waardoor ze makkelijk in en uit elkaar kunnen. Doordat er geen plastiek gebruikt is, voelt de case stevig aan. Jammer genoeg is aluminium wel gevoelig voor vette vingers.
Er is een 120mm fan bijgeleverd, maar ik heb deze door een noctua fan vervangen om de case wat stiller te maken. Voor mij hadden ze die fan er niet bij moeten doen.
Aangezien deze case vrij goedkoop was in vergelijking met mijn vorige cases, is het ook logisch dat de afwerking wat minder is. Er zijn wat scherpe randjes aan, maar je gaat je er niet aan snijden. Ook zijn er sommige kleine details die gemakkelijk zouden toegevoegd kunnen worden om de case beter te maken, maar dat heeft de fabrikant jammer genoeg niet gedaan. Aan de voorkant van de case zit bijvoorbeeld een aluminium plaat waarop je een harde schijf kan monteren, maar er zijn geen gaten voor een ssd vast te maken. Ik heb deze dan maar zelf geboord, en er is nu plaats voor 2 ssds aan de voorkant.
Ik had ook graag een variant gezien met de mogelijkheid om bovenaan een fan te monteren: er is wel plaats voor een fan, maar er zijn geen airholes in de bovenkant. Er zou gemakkelijk een 140mm fan in het midden passen zodat die niet tegen het moederbord komt.
De usbpoorten aan de zijkant zijn degelijk, wat jammer genoeg niet gezegd kan worden van de microfoon en audio poorten aan de zijkant. Het geluid dat daaruit komt is beduidend slechter dan wat rechtstreeks uit het moederbord komt.

Installatie
Het is wel mogelijk om het moederbord panel los te vijzen, maar er zijn zo veel vijzen dat ik hier niet aan begonnen ben. Een eenvoudiger systeem zou het gemakkelijker maken om moederbord en cpu-koeler in de case te krijgen.
Aangezien het een kleine case is, was het ook wat prutsen om de sata kabels in het moederbord te pluggen toen het er al in zat. Dit doe je best voor je het in de case vijst.

Als je geen al te groot budget hebt en toch een volledig aluminium case wil, kan ik deze zeker aanraden. Het duurt wat langer om te installeren, maar dat doe je toch niet elke dag. En als je niet bang bent om je boormachine te gebruiken, kan je 5 ssds in deze case krijgen. Als je echter een betere afwerking wil, kijk je misschien beter naar Lian Li of andere merken die prima aluminium cases maken, maar dan ga je wel het dubbele uitgeven.

Heb jij ook een Cooltek C3 Zwart?

heeft u meschien meer foto's ?