Specificaties Rad. HD4770 (750MHz), 512MB GDDR5 - Bekijk alle specificaties

Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E DVI-I/TVO Review

player-x 29 juli 2009, laatste update op 29 juli 2009, 5.508 views

Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E DVI-I/TVO

Pluspunten

• Prijs, nogmaals
  • snel
  • Native HDMI ondersteuning.
  • behoorlijk laag verbruik zeker voor zijn prestaties.

Minpunten

• Heel licht negatief is de geluids productie van de fan
  • Costum resoluties voor bv Matrox TripleHead2Go
  • (Geld trouwens voor alle ATi kaarten)

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Tja wat valt er te schrijven dat ander professional al niet hebben geschreven, het is een geweldige video kaart voor zijn geld

Algemene beoordeling
Veel video kaart voor je geld, waar je een jaar geleden nog 250~400 euro betaalde voor deze prestaties levert ATi die nu voor 80 euro :D

Featureset
Zeer goed op een ding na, Maar denk dat dit meer personlijk is, slecht support voor custom hoge resoluties met de Matrox TripleHead2Go er worden maar weinig costum resoluties ondersteund door ATi en wat ik begrijp is dit alleen maar een driver probleem
bij nVidia werkt het wel perfect.

Prestaties
Voor 85 euro heb je (bijna) een 4850, wat wil je nog meer.

Overklokbaarheid
uitstekend heb de core/mem op 850/1000MHz (standaard 750/800MHz) draaien en er zit denk ik nog meer in zeker met een beter koeler.
Onder idle draait de klok op 250MHz
Overclocking the Radeon HD 4770 (Guide) van Guru3D.com

Driver- ondersteuning en compatibiliteit
goed behalve zo als ik al zij problemen met Matrox TripleHead

Warmte- en geluidsproductie
Redelijk. fan is zeker niet vervelend maar wel altijd zachtjes op de achtergrond aanwezig, Heb deze koeler dan ook ge upgrade want gebruik de kaart in mijn HTPC.
Had voorheen een passieve 7600GT dus alles wat ik hoor is meer dan bij mijn oude kaart ;(

Met een Termalright HR-03 Rev.A

Edit: nieuwe en oude temp plus opstelling

Temp idle/load 50/74c met standaard koeler naar 48/67c met Prime & Furmark burn in @850/1000MHz

Gebruik een Silverstone SST-LC03 kast waar ik de 2x 60mm fans heb vervangen voor een 120mm fan op een eigen gemaakte adapter aan de achterkant van de kast, samen met de 140mm fan van de PSU zijn dit de enigste fans in de kast, kast is volledig stil en alleen hoorbaar als je oor er naast houd.

Heb de radiator van de HR-03 aan de voorkant van de 4770 kaart en de 120mm fan word met AMDs C&Q aan gestuurd, de fan word dan ook heel lichtjes hoorbaar tijdens volledige load
Met die 120mm fan heb een redelijk goede flow in mijn kast.

Uitmuntend.

Edit: 2-7-09

Heb de kaart's koeler vervangen met de Termalright HR-03 Rev.A
Gebruik de koeler passief en werkt als een zonnetje kaart is nu geheel passief en zelfs ietsje koeler dan met de standaard koeler.

Edit: 4-7-09 opsteling en temp infomatie

Heb jij ook een Sapphire HD 4770 512MB GDDR5 PCI-E DVI-I/TVO?

Bij de negatieve punten hoort dan ook de tot tweemaal toe genoemde Matrox Triplehead ondersteuning (lijkt mij :P ).
Hoewel ik niet precies wist wat dit inhield, klopte het toch aardig bij wat ik dacht. Even wat gegoogled en in de pricewatch gekeken en toen kwam ik op dit met hier een review daarover. Naar ik mag aannemen bedoel je dus Matrox Triplehead2Go, want anders verwijs ik naar iets geheel verkeerds.
Als ik de prijs van dat spul zie, daar nog je extra koeler bij optel, dan valt de prijs van je kaart helemaal in het niet...... Maar het lijkt mij wel gaaf om met zo'n opstelling te kunnen gamen.

Ik werd van de week attent gemaakt door een mede-tweaker op deze 4770. Ik heb toen de review van T.Net gelezen (op één of andere onverklaarbare reden had ik hem gemist :$ ) en was enorm onder de indruk. Een perfecte opvolger voor mijn Sapphire Radeon X1950 Pro 512 Mb. Ik game alleen met oude spelltjes, dus dat gaat perfect passen.

Hetgeen ik miste in de review was zijn prestaties op het gebied van video- en fotobewerking. Het zit er dik in dat ik de komende tijd behoorlijk wat tijd ga spenderen aan Light Room en Photoshop. Kun je over dit soort dingen iets zinnigs zeggen (in reply en/of de review)?

Ik begrijp dat je de Termalright HR-03 Rev.A erop wil gaan zetten. Wordt je kaart wel ineens 1,5 keer zo duur! Is de koeling die op jouw 7600GT zat niet te gebruiken? Of heeft Nvidia zulke afwijkende aansluitpunten dat dat onmogelijk is?

Er zijn veel verschillende 4770 kaarten te koop. Wat heeft voor jou de doorslag gegeven om de Sapphire te kiezen? M.u.v. de kaart van Gigabyte liggen de prijzen allemaal erg dicht bij elkaar.

Graag zou ik ook wat resultaten willen zien van je OC. Je hebt hem nu ruim 13% en 25% (?) voor resp. core en mem OCt. Zie je dit één-op-één terug in de performance?

Ik ben (positief) jaloers op je dat je de kaart al hebt, ik zou hem er graag vandaag ook inschroeven. Er is echter nog één ding dat mij doet twijfelen.... In de review van T.Net stond dat deze kaart de voorbode was van het lekkers dat er aan gaat komen, misschien is het daarom wel goed om even een half jaar te wachten. Ik weet alleen niet of ik zo lang kan wachten :P .

Bedankt voor je review en veel succes met je kaart.
prestaties op het gebied van video- en fotobewerking.
Geen idee, doe ik niet aan :D
Wordt je kaart wel ineens 1,5 keer zo duur!
35 euro extra en koel hem dan passief als het gaat, is ook een van de redenen dat ik deze kaart heb genomen, heeft behoorlijk laag verbruik zeker voor zijn prestaties.
Zie je dit één-op-één terug in de performance?
Ja, in ongeveer 20% snelheids winst.
Wordt je kaart wel ineens 1,5 keer zo duur!
1.3 keer zo duur, maar rust is me zelfs het dubbelen waard, als ik een film kijk.
misschien is het daarom wel goed om even een half jaar te wachten.
Dan kan je wel altijd blijven wachten er is altijd wel lekkers in de oven :+

[Reactie gewijzigd door player-x op 25 mei 2009 12:22]

An sich leuke review, maar mis toch wel wat benchmark informatie. Misschien een idee om deze kaart te vergelijken met je oude videokaart om het verschil tussen de generaties aan te geven.

Verder ben ik toch benieuwd naar het geluid. Aan de foto te zien zie ik maar 2 draadjes naar de fan, volgens mij is hij dan niet temperatuur gestuurd, wat jammer is om het geluid wat te tweaken.
De fan is zeker wel temp gestuurd, hoe het werkt weet ik niet pressies misschien zit er een censor in de chip zelf
Wat jij bedoeld is dat hij niet PWM of toerental heeft, echter werkt dit gewoon het allersimpelst.

Koeler heeft voltage (bijvoorbeeld ik weet de waardes niet precies) 3 tot 12 volt, is de kaart niet koel genoeg op 3 volt dan loopt het voltage gewoon met de temperatuur mee op en zal hij harder draaien en dus beter koelen.

3 draad is meestal voor de toeren meting, en 4e draai voor op de fan zelf regeling van snelheid ipv. moederbord.
Hoe moeilijk is het vervangen van de standaard koeler voor een Termalright HR-03 Rev.A?

Ik zit eigenlijk te wachten tot er een passief gekoelde versie van deze kaart in de winkels ligt maar dat duurt te lang. Zelf een passief koelblok monteren is dus een mooie oplossing. Een passief gekoelde versie zal in de winkel ook wel minimaal 30 euro duurder zijn.
Was klaar in 15min, het is echt een appeltje eitje, Termalright heeft een hele goede bevestigings systeem bedacht simpel en zeker, als ik er nog een zou meoten doen, doe ik het binnen 5min maar de eerste keer moet even kijken hoe alles in elkaar zit.

Zorg dat je goede flow langs je koeler hebt, scheelt weer een paar graadjes.
Ik heb zelf de 2 slots naast mijn 4770 open gelaten en ook de 2 slot plaatjes verwijderd zodat er ook zo koele lucht kan worden aangezogen, en andere ventilatie roosters gedeeltelijk dicht geplakt zo dat max stroming langs je kaart krijgt, scheelde bij mij 6c

Veel geluk er mee.

[Reactie gewijzigd door player-x op 30 juli 2009 18:00]

Waar heb je hem gekocht?
Ik heb bij 3 winkels een back-order staan met onbekende levertijd..
Bergen Noorwegen :p

Had de asus besteld maar niet meer op vooraad, of ik deze wou, kon ik ook wel mee leven.

[Reactie gewijzigd door player-x op 25 mei 2009 16:49]

Leuke review, zeer goede lay-out en afbeeldingen!! +1

Kan je misschien je temps toevoegen van de kaart? De temps op stock zijn wel op het net te vinden maar het zou voor vele tweakers een meerwaarde betekenen als je de kaart eens stresst en de temps uitleest... Passieve componenten vereisen meestal een goede airflow.. In welke kast zit dit alles? :) Oh en je kan mss nog de stock core/mem speeds vermelden? 't lijkt mij een perfect mid-end kaartje trouwens :)
Extra info in de edit

Edit: Ehhh hoezo offtopic/Irrelvant geef hier aan dat ik antwoord op zijn vraag in de review heb verwerkt, is toch zeker wel relevant, mensen ietje beter modereren

[Reactie gewijzigd door player-x op 5 juli 2009 21:58]

Negatieve eigenschappen:
Costum resoluties voor bv Matrox TripleHead2Go
Kostuum? Custom. :)
"Zo als ik al zij"
"Costum"
"leef er maar me"
Je kan echt wel iets meer doen aan je nederlands hoor.

Maar je zegt wel iets over temperatuur gelijk maar wat zijn de waardes dan? ;) Want dat verschilt natuurlijk per situatie, zeker in het geval van een passieve koeler.