Asus RT-N18U Review

Darkman7 1 september 2015, 763 views

Asus RT-N18U

Voor deze prijs een Best Buy. Super snelheden bekabeld en erg goed wi-fi bereik. Krachtigere en dus ook duurdere routers zijn alleen voor de echte power-users nodig wegens de 2+ core CPU's. Niet moeders mooiste al is dat persoonlijk.

Pluspunten

• Bekabelde Snelheid
  • Wi-fi Bereik
  • Zeer complete en goede UI

Minpunten

• Geen 5Ghz maar zoals mijn medereviewer al aangaf, dat weet je van te voren.
  • Geen AC wifi maar ook dit weet je van te voren
  • geen dual core CPU, maar als je dat wilt dan dien je iets meer uit te geven.
  • Geen bijzonder mooi apparaat en ook vrij vors, al heeft dat vermoedelijk met de hitteafvoer te maken.

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Sinds enkele jaren woon ik in Oost-Europa waar de gemiddelde internet snelheid behoorlijk hoog ligt tegen zeer redelijke prijzen. Omdat de netwerken hier allemaal relatief nieuw zijn, werd er meteen glasvezel aangelegd en hadden ze het probleem niet dat NL heeft met de inmiddels verouderde netwerken. Kortom ik heb hier voor 8,50Eur 300mbit down/100mbit up ( en ja dat haal ik 100% ) maar voor 1.50 meer heb ik dus voor 10 Euro 1000mbit Gigabit. Daar zal ik binnenkort dan ook naar overstappen. Kortom, tijd voor een 1000mbit router. /showoffmode

Afgelopen weekend heb ik deze router aanschaft voor omgerekend 65/70 Euro omdat ik er lokaal goede reviews over gelezen heb. Mensen met de Gigabit connecties hier trokken 900+mbit op speedtest.net down en 200+ up. Kortom.. prima waarden !

Ik kwam thuis en sloot alles snel aan en deed mijn eerste speedtest. 100mbit down en 100mbit up. Lekkere upload maar die download was wel wat laag... met mijn domme kop een laptop gebruikt met een Adapter van maar 100Mbit. he he.

Vervolgens met mijn Werklaptop 297Mbit down en 105Mbit up. Netjes. Meteen de firmware geupdate naar de nieuwste ( beta) versie, maar afgezien van 1 connectiedrop op de wan poort diezelfde dag, heeft hij sindsdien lekker stabiel gedraaid zonder horten of stoten.

Voor de erg zware gebruikers met meerdere clients die simultaan downloaden en eventueel nog gamers en wat mensen op WI-fi, zou het kunnen zijn dat de snelheid ietwat inzakt wegens de 1 core CPU die deze router heeft; de duurdere asus modellen bevatten dual core CPU's. De User Interface is erg duidelijk en vrijwel alles is in te stellen. De meeste mensen hoeven hier verder niet aan te zitten want als je de Quick Internet Setup wizard doorlopen hebt dan werkt alles in principe al en hoewel deze router de nieuwste wi-fi standaarden niet ondersteund is het 2.4 Ghz bereik bijzonder goed te noemen. een 4 kamer flat heeft in elke kamer goed bereik en zelfs in het trappenhuis is het bereik nog prima te noemen en dat met de wi-fi zendkracht op 70% welke handmatig is in te stellen via een slider van 0-100%. Dit is een erg leuke bijkomstigheid voor de mensen die zich wel eens afvragen hoe gezond al die Wi-fi Straling wel niet is.

Deze router vervangt mijn oude Sitecom WL-341 Router (100Mbit)die veel kleiner en mooier was en helaas springt deze Asus wel erg in het oog nu t.o.v. een witte achtergrond. Mooi is anders vind ik persoonlijk met die 3 grote antennes, maar ja ik heb hem gekocht voor hetgeen hij kan en niet het design.

Andere "economisch" geprijsde routers hadden veelal een USB2.0 poort, waar deze over een USB 3.0 poort beschikt, waar hij ongeveer 25MB/sec op trekt. Het mooie is dat je op deze manier een file-server kunt draaien en door de ingebouwde FTP server in de router, kunnen mensen zaken vanaf jouw HD downloaden over het internet, terwijl ze niet op jouw interne netwerk terecht komen. Erg leuk.

Heb jij ook een Asus RT-N18U?