Giada F200-BB200H Review
Leuke machine welke geschikt is voor lichtere taken, echter zijn er betere alternatieven verkrijgbaar indien de behuizing iets groter mag zijn.
Pluspunten
Kleine formfactor Sim-slot aanwezig voor 3G/4G module
Minpunten
Geheugen uitbreiden niet mogelijk Standaard een enkele antenne meegeleverd Driver CD
Eindoordeel
Foto's zijn klikbaar voor hogere resolutie. Ik had helaas niet m'n beste camera en stilste hand. Excuses voor de onscherpe foto's.
Inleiding
Velen kennen de kleine apparaten zoals de NUC van intel of de Brix van Gigabyte. Er zijn een hoop meer fabrikanten welke deze sector hebben aangeboord waaronder ook het merk Giada. Ik trof een F200 van dit merk op mijn bureau aan welke ik aan de tand mocht voelen. Volgens Giada is dit model geschikt voor thin-client/remote desktop werk en Digital Signage (oftewel aansturing van reclame/info displays).
What's in the box
In de doos troffen wij het volgende aan:
- Quickstart manual in engels en chinees
- Driver CD
- Externe WiFi antenne
- PSU (5v 3a)
- Het apparaat zelf natuurlijk
Voorkant doos
Specs op de zijkant
Uit het karton
Quickstart manual
Bijgeleverde PSU
Overige accessoires
Apparaat vanaf voorkant
Apparaat vanaf achterkant
Uiterlijk en Innerlijk
Het apparaatje is netjes afgewerkt en makkelijk te openen. Met het verwijderen van 4 schroeven kom je bij het innerlijk en zie je direct het mainboard liggen. Hierop kunnen de mSATA en mini-PCIe module geinstalleerd worden. Tevens zit er onboard een sim-kaart lezer voor als deze niet op de 3G/4G module zit: ik heb deze functie zelf niet kunnen testen wegens een gebrek aan een dergelijke module. Gaan we dieper de behuizing in dan vinden wij slechts een thermal pad: de casing wordt namelijk ook gebruikt als heatsink. Er zijn geen fans of andere bewegende onderdelen te vinden in deze machine.
Mainboard
Onderkant mainboard
Nogmaals mainboard
Specs
De specs zijn als volgt:
Gebruik
Ikzelf heb na het plaatsen van een WiFi en mSATA module windows 10 geïnstalleerd op de machine. Wat opvalt is dat er maar een antenne inzit voor WiFi terwijl de meeste kaarten toch liever twee of meer hebben, gemiste kans.
Alhoewel ik het van de zotte vind dat ze nogsteeds een Driver CD bij dit soort apparaten meeleveren was deze gelukkig niet nodig: Windows 10 was zelf al voorzien van de LAN driver waarna Windows Update de overige drivers zelf al regelde. Met een passmark score van 577.9 scoort deze gelijkwaardig als andere machines met dezelfde processor. De behuizing werd tijdens het stressen wel warm echter niet dusdanig heet dat deze niet meer vast gehouden kon worden.
passmark benchmark
Conclusie
Het is een hele leuke machine, indien je maar rekening houd met de tekortkomingen. De lage prijs lijkt in eerste instantie vrij gunstig: echter moet je zelf nog storage en een OS toevoegen. Ik heb de machine verder niet met een Linux distributie getest en een windows licentie is ook niet goedkoop. Geheugen uitbreiding is een hele grote NOPE. Jammer dat er geen WiFi standaard in het model zit: echter bied dit wel weer kans om 3G/4G toe te voegen voor op mobiele lokaties. De 5V invoersspanning is zeer fijn: Dit is vaak wel aanwezig tov 19 of 230 volt.
Overige screenshots:
OS Info
Klein gedeelte van devicemanager
Inleiding
Velen kennen de kleine apparaten zoals de NUC van intel of de Brix van Gigabyte. Er zijn een hoop meer fabrikanten welke deze sector hebben aangeboord waaronder ook het merk Giada. Ik trof een F200 van dit merk op mijn bureau aan welke ik aan de tand mocht voelen. Volgens Giada is dit model geschikt voor thin-client/remote desktop werk en Digital Signage (oftewel aansturing van reclame/info displays).
What's in the box
In de doos troffen wij het volgende aan:
- Quickstart manual in engels en chinees
- Driver CD
- Externe WiFi antenne
- PSU (5v 3a)
- Het apparaat zelf natuurlijk
Uiterlijk en Innerlijk
Het apparaatje is netjes afgewerkt en makkelijk te openen. Met het verwijderen van 4 schroeven kom je bij het innerlijk en zie je direct het mainboard liggen. Hierop kunnen de mSATA en mini-PCIe module geinstalleerd worden. Tevens zit er onboard een sim-kaart lezer voor als deze niet op de 3G/4G module zit: ik heb deze functie zelf niet kunnen testen wegens een gebrek aan een dergelijke module. Gaan we dieper de behuizing in dan vinden wij slechts een thermal pad: de casing wordt namelijk ook gebruikt als heatsink. Er zijn geen fans of andere bewegende onderdelen te vinden in deze machine.
Specs
De specs zijn als volgt:
| CPU | Intel Celeron N2807 |
| Geheugen | 2 GB DDR3L (niet uitbreibaar) |
| GPU | Zit op de SoC, Intel |
| Opslag | - |
| OS | - |
| LAN | Gigabit lan |
| WiFi | - |
| Bluetooth | - |
| Invoerspanning | 5v |
| Extra | WiFi en mSATA module zijn zelf te plaatsen |
Gebruik
Ikzelf heb na het plaatsen van een WiFi en mSATA module windows 10 geïnstalleerd op de machine. Wat opvalt is dat er maar een antenne inzit voor WiFi terwijl de meeste kaarten toch liever twee of meer hebben, gemiste kans.
Alhoewel ik het van de zotte vind dat ze nogsteeds een Driver CD bij dit soort apparaten meeleveren was deze gelukkig niet nodig: Windows 10 was zelf al voorzien van de LAN driver waarna Windows Update de overige drivers zelf al regelde. Met een passmark score van 577.9 scoort deze gelijkwaardig als andere machines met dezelfde processor. De behuizing werd tijdens het stressen wel warm echter niet dusdanig heet dat deze niet meer vast gehouden kon worden.
Conclusie
Het is een hele leuke machine, indien je maar rekening houd met de tekortkomingen. De lage prijs lijkt in eerste instantie vrij gunstig: echter moet je zelf nog storage en een OS toevoegen. Ik heb de machine verder niet met een Linux distributie getest en een windows licentie is ook niet goedkoop. Geheugen uitbreiding is een hele grote NOPE. Jammer dat er geen WiFi standaard in het model zit: echter bied dit wel weer kans om 3G/4G toe te voegen voor op mobiele lokaties. De 5V invoersspanning is zeer fijn: Dit is vaak wel aanwezig tov 19 of 230 volt.
Overige screenshots:
Beoordeel deze review:
Reacties (3)
Leuke review!
Kleine noot, Giada is in Nederland weliswaar vrij onbekend, en onbekend maakt....? Toch zijn ze nogal wat langer op de markt bezig met hun mini-PC's dan bijvoorbeeld Intel met de NUC of Gigabyte met hun Brix. Ze hebben wel een wat afwijkende modellen-lijn, maar daarom niet minder interessant. Eigenlijk staat mij het Giada model, zoals van de i56 of i57, zelfs beter aan dan menig NUC of Brix model, vooral omdat ze zo mooi laag zijn en daardoor prima tegen de achterzijde van een TV te plaatsen zijn, zelfs als deze aan een muur opgehangen is.
Kleine noot, Giada is in Nederland weliswaar vrij onbekend, en onbekend maakt....? Toch zijn ze nogal wat langer op de markt bezig met hun mini-PC's dan bijvoorbeeld Intel met de NUC of Gigabyte met hun Brix. Ze hebben wel een wat afwijkende modellen-lijn, maar daarom niet minder interessant. Eigenlijk staat mij het Giada model, zoals van de i56 of i57, zelfs beter aan dan menig NUC of Brix model, vooral omdat ze zo mooi laag zijn en daardoor prima tegen de achterzijde van een TV te plaatsen zijn, zelfs als deze aan een muur opgehangen is.
Klopt ook wel, is een net merk verder. Heb al een aantal machines ervan in handen gehad en typ dit zelfs van een i53b (voorloper i57 serie, zelfde formfactor). Het waren ook een van de eerdere machines die je echt als barebone kon inrichten met volwaardige (mobile) processors. Daarom vind ik het ook des te jammer dat ze hebben gekozen voor geheugen OP het PCB in plaats van dit er bij te steken bij de F200. De kwaliteit wat je geleverd krijgt is gewoon goed.
Ik heb op dit moment een i53b, i56v en i57b in huis, naast een enkele NUC, Brix, Foxconn en Zotac. Allemaal ter lering ende vermaak zullen we maar zeggen 
Mijn i53 i3 doet al een hele poos dienst als Media Center, de i57 i5 is eigenlijk aangekocht als vervanger van die i53 i.v.m. Haswell en het (theoretisch) niet meer aanwezig zijn van de 24P bug. Heb me er echter nog niet toe kunnen zetten om beiden om te wisselen, zo groot is die noodzaak blijkbaar niet.
Op dit moment is de grootste uitdaging om de i56v van een Windows 10 installatie te voorzien, maar tot op heden wil dat niet lukken, op geen enkele wijze. Giada support (via Warbout NL en Giadatech.com), is er mee bezig maar een oplossing is er helaas nog niet. Dat is een van de mindere zaken aan Giada als ik eerlijk ben. Drivers lijken meteen spot-on in orde te zijn want nieuwere worden zelden door hen uitgebracht (maar die pluk je elders dan wel weg), maar een nieuwer BIOS (of überhaupt een BIOS), is eigenlijk nergens te vinden.
Aanvulling: Inmiddels is Giada bezig om voor de probleemgevallen een nieuwe BIOS uit te geven. Voor de i57 serie reeds beschikbaar, voor de i56 serie zou deze op dit moment nog onderweg zijn.
Mijn i53 i3 doet al een hele poos dienst als Media Center, de i57 i5 is eigenlijk aangekocht als vervanger van die i53 i.v.m. Haswell en het (theoretisch) niet meer aanwezig zijn van de 24P bug. Heb me er echter nog niet toe kunnen zetten om beiden om te wisselen, zo groot is die noodzaak blijkbaar niet.
Op dit moment is de grootste uitdaging om de i56v van een Windows 10 installatie te voorzien, maar tot op heden wil dat niet lukken, op geen enkele wijze. Giada support (via Warbout NL en Giadatech.com), is er mee bezig maar een oplossing is er helaas nog niet. Dat is een van de mindere zaken aan Giada als ik eerlijk ben. Drivers lijken meteen spot-on in orde te zijn want nieuwere worden zelden door hen uitgebracht (maar die pluk je elders dan wel weg), maar een nieuwer BIOS (of überhaupt een BIOS), is eigenlijk nergens te vinden.
Aanvulling: Inmiddels is Giada bezig om voor de probleemgevallen een nieuwe BIOS uit te geven. Voor de i57 serie reeds beschikbaar, voor de i56 serie zou deze op dit moment nog onderweg zijn.
[Reactie gewijzigd door hardware-lover op 23 juli 2024 06:52]
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
/u/151531/crop5b7a94dcf3c4a_cropped.png?f=community)