Specificaties Tower, 9 interne + 3 externe bays - Bekijk alle specificaties

Thermaltake Core X9 Zwart Review

teacup 30 augustus 2015, laatste update op 31 augustus 2015, 5.572 views

Thermaltake Core X9 Zwart

Deze kast biedt, zelfs voor zijn prijs, veel waar voor zijn geld. Wel is ze bedoeld voor specifieke gebruikers. Mensen die helemaal uit hun dak willen gaan met lucht- of vloeistofkoeling komen met deze kast helemaal aan hun trekken, ze ademt koeling. Thermaltake levert hiervoor een assortiment vloeistofkoelers en ventilatoren.

Pluspunten

• Flexibele indeling interieur
  • Zeer goed uitbreidbaar
  • Moederbord horizontaal
  • Hardware heel toegankelijk
  • 4 USB 3.0 aansluitingen in frontplaat
  • Bedieningspaneel links en rechts te plaatsen
  • eenvoudig verwijderbare magnetische filters

Minpunten

• Wanddikte kastwand 0,8mm
  • Samenhang tussen wanden en kastframe
  • Waar is de vensterloze versie?
  • 5,25" bays zijn niet weg te kiezen

Core X9 Header

4. Interieur
4.1. Achterplaatsamenstelling
4.1.1. Moederbord achterplaat
4.1.2. Trays onder achterplaat
4.1.2.1. Mtray (Metalen tray)
4.1.2.2. Ktray (Kunststof tray)
4.2. Massaopslagkabinetten
7.2. Temperatuur
8. Conclusie

1. Inleiding
header_ruler
Eerst dacht ik, nee, deze kast is overkill, maar ze bleef mijn aandacht trekken. Een hele rij andere kasten is de revue gepasseerd, grotere zijn er wel te vinden, maar niet veel. “Maar waar ga je dat ding dan neerzetten?” vraagt mijn vrouw. Ach…. Details……

Deze Core X9 herdefinieert het begrip ruimte. Ze veegt het concept van de klassieke tower opzij maar geeft nog wel een knipoog naar het uiterlijk ervan. Of moeten we het een extreme mengvorm van een tower en een desktop behuizing noemen? Het moederbord kan immers horizontaal. De prijs van de kast mag er zijn, maar vergeleken met de big towers is het ding zijn geld waard.

2. Verpakking
header_ruler
Mijn eerste ervaring met de kast was met zijn verpakking, niet groter of kleiner dan ik voor deze kast had verwacht, maar het gewicht van het pakket verbaasde mij wel, want dat kwam in de buurt van een gevulde PC. Dat de doos groot is maakt haar echter niet onhandelbaar. Twee kartonnen flappen in de zijwanden zijn naar binnen te vouwen en steunen af tegen het piepschuim in de doos met als resultaat twee comfortabele handgrepen die een goede beheersing over de verpakking geven.

De doos heeft wel wat te verduren gehad. Een paar raspplekken bij een van zijn onderhoeken en een indrukwekkende 25 cm lange scheur op een van zijn flanken, alsof het ding een haal had gehad van een Velociraptor. Het transport kwam mij beeldend voor de geest. Een transporteur is misschien niet zo gelukkig geweest met het gewicht. Op mijn wat bezorgde blik reageerde de Azerty medewerker, waar ik de kast ophaalde, adequaat door te zeggen “als hij niet goed is breng je hem gewoon terug”. Een snelle inspectie door de scheur toonde een ongeschonden oppervlak, dus ik beproefde mijn geluk en nam de kast mee.

Thermaltake Core X9 verpakking achterThermaltake Core X9 verpakking achterThermaltake Core X9 verpakking uit de doos

Dat meenemen is trouwens een puntje van aandacht. Wil je dat zelf doen verzeker je dan van de ruimte op de achterbank of de laadruimte van je auto. De doos meet 550x458x727mm. De kast kwam trouwens ongeschonden thuis. Hoe geschonden ook had de verpakking op het eerste gezicht dus zijn werk goed gedaan.

Mijn tweede (milde) verbazing was dat de kast zich met zijn snuit omhoog in de verpakking bevond.

Thermaltake Core X9 verpakking openThermaltake Core X9 verpakking uit de doos onder

Door zijn verhoudingen had ik onwillekeurig verwacht dat ze rechtop verpakt zou zijn. De verpakking hanteerde verder als iedere andere towerverpakking. Bovenflappen opensnijden, doos onderste boven kantelen en het karton optillen. Kast met piepschuim blijven op vloer achter. De kast is netjes verpakt in twee schaaldelen van piepschuim en een doorzichtige plastic hoes. Het raam in de zijwand is afzonderlijk ook met doorzichtig plastic afgeschermd.

3. Buitenkant – een eerste indruk
header_ruler
Na het verwijderen van het plastic. Kon ik een eerste indruk krijgen van de kast. Het grappige is dat ze slechts enkele centimeters lager is dan mijn huidige pricewatch: Chieftec Mesh LCX-01B-B-SL Zwart kast. Door de breedte leek de Core X9 nog lager. Dit visuele effect kan je gebruiken om huisgenoten over de eerste schrik heen te helpen. Mijn eerste indruk van de afwerking was goed. De kunststof rand om het front, iets wat ik snel minder mooi vind aan een kast, had een grove textuur, zodat het mooi een geheel vormde met het gesputterde oppervlak van de verflaag op de metaaldelen. De kast kan behoorlijk uitgekleed worden, het front kan worden verwijderd, net als de beide zijpanelen en het bovenpaneel.

Thermaltake Core X9 voorThermaltake Core X9 achterThermaltake Core X9 linksThermaltake Core X9 rechts

3.1. Kastfront
header_ruler
Afgezien van de frontcover voor de frontplaat was de kast verder geheel uit staal opgetrokken. De geheel stalen frontplaat heeft onder in het midden grote gaten voor een onbelemmerde luchtstroom en boven midden een groot gat voor de 3 2,25” Optische drive bays. Aan de linker en rechter zijrand bevinden zich gaten om de kunststof cover in vast te klemmen.

Thermaltake Core X9 montagepaneel voorThermaltake Core X9 montagepaneel voor bedieningspaneelThermaltake Core X9 montagepaneel voor dummyspaneel

Boven links en rechts zijn twee ovalen gaten afgedekt met tulen. Er direct naast, tegen de randen van de frontplaat, zijn het bedieningspaneel en zijn spiegelbeeld dummy gemonteerd. De beide gaten met tule dienen voor de doorvoer van de kabels van het bedieningspaneel. Midden onder is de 200 mm ventilator gemonteerd. Aan weerszijden van de het doorstroomgat voor de luchtkoeling zijn vier gleufpatronen te zien voor de montage van verschillende afmetingen koelers.

De frontcover bestaat uit een kunststof spuitgietstuk, met als oppervlak een vlak vullende stalen geperforeerde plaat. Van voren is van de flanken van de frontcover alleen nog een dunne rand kunststof te zien. De frontcover is best feature arm te noemen. Een drietal kleppen voor de 5,25 inch bays breken het oppervlak, en midden onder prijkt een Thermaltake logo. Mooi detail aan dit logo is dat ze niet alleen op de geperforeerde plaat is geplakt, maar dat de geperforeerde plaat direct om het logo heen, in de vorm van het logo, is verdiept.

Thermaltake Core X9 5Thermaltake Core X9 logo

In de kunststof rand is links en rechts een uitsparing voorzien voor het bedieningspaneel en haar spiegelbeeld dummy, die op de frontplaat gemonteerd zijn. Bij de geleverde kast bevindt vanuit de voorzijde gezien boven links, het bedieningspaneel. Het paneel bevindt zich dus niet in het voorvlak, maar in het zijvlak.

Thermaltake Core X9 dummy paneelThermaltake Core X9 bedieningspaneel

Het bedieningspaneel biedt een aan/uit knop en een reset knop aan. Daarnaast biedt ze vier USB 3.0 aansluitingen en een 3,5 mm jack aansluiting voor microfoon en koptelefoon aan. Het mooie van dit bedieningspaneel is dat het los van de kunststof rand is uitgevoerd . Aan de rechterzijde boven bevindt zich in de kunststof rand een exact gelijkpaneel zonder aansluitingen. Beide panelen zijn met elkaar om te wisselen zodat het bedieningspaneel ook rechts geplaatst kan worden. De consequentie hiervan is wel dat de aan uit knop, die aan de linker zijde zich bovenaan in het paneel bevindt, aan de rechter zijde onderaan uitkomt. Het hele patroon draait dus om, maar het is heel mooi dat het Řberhaupt kan.

Bekijken we de frontcover aan de achterzijde, dan zien we dat onderin de frontcover een dun plaatmateriaal met fijne perforaties is aangebracht dat fungeert als filter. Deze geperforeerde plaat wordt van vier zijden met vingers in een kamer omlaag gedrukt. Zou je dit willen verwijderen om schoon te maken dan is het achter die vingers weg halen van het plaatmateriaal niet heel eenvoudig. Het plaatmateriaal lijkt gelijk aan dat van de filters van de andere wanden, maar is door het gebogen zijn voor deze toepassing toch vrij stijf.

Thermaltake Core X9 frontcoverfrontcover filterThermaltake Core X9 frontcover 5

Op dezelfde foto zie je een uitsparing in de onderrand voor je vingers om de frontcover van de frontplaat af te kunnen trekken. De frontcover is vast geklikt met de bekende verende vingers die we inmiddels van veel kasten kennen. We hebben dit mechanisme leren kennen als degelijk en als niet te kwetsbaar. Er is wel een beetje durf en kracht nodig om de frontcover los te krijgen, je moet er maar op vertrouwen dat het mechanisme erop is berekend. Een korte ruk (impuls) werkt bij mij altijd het beste.

Bovenin de achterzijde van de frontcover is toegang voor de 3 afdekkleppen voor de 5,25” bays. Links en rechts van de afdekplaten bevinden zich verende lipjes die een geheel vormen met het frontcover gietwerk. Een beetje tegen mijn gevoel in moeten deze lipjes naar buiten worden gebogen om de afdekplaten te kunnen verwijderen. De lipjes hebben de rol van haak. Door het naar buiten drukken ontgrendeld de haak en komt de afdekplaat vrij.

3.2. Zijpanelen
header_ruler
Het linker en rechter zijpaneel zijn uitwisselbaar gemaakt. Voor positionering en stijfheid hebben beide panelen in het binnenvlak boven een onder in de diepterichting van de kast een vierkante koker. Deze kokers vallen bij het plaatsen van de panelen tussen de boven- en onderlijst van het kastframe. Ook op het binnenvlak, aan de voorrand van de panelen, is een lijst geplaatst met de doorsnede van een naar de voorwand gerichte U. Deze lijst moet bij het naar voren schuiven van het paneel een kraalvormige (= rond gevouwen) rand invangen die deel uitmaakt van de kast frontplaat.

De achterzijde van beide panelen heeft een omgevouwen rand. Met een tweetal verliesvrije schroeven gestoken door twee in de rand geperste verhoginkjes worden de zijplaten aan de achterwand vastgeschroefd. In het midden van de paneelhoogte is in de omgevouwen rand een uitsparing uitgebogen voor de vingers om het paneel naar achteren los te kunnen trekken. Een zijpaneel bevestigt zich door haar tussen boven en onderrand tegen de zijkant van de kast aan te drukken en naar voren te schuiven. Stuit het paneel tegen de kraal in de voorwand kan ze met bede schroeven in de achterwand worden bevestigd.

Thermaltake Core X9 zijpaneel met filtersThermaltake Core X9 zijpaneel met raamThermaltake Core X9 raam montagedetail 1Thermaltake Core X9 raam montagedetail 2

3.2.1. Zijpaneel - Links
header_ruler
Het linker zijpaneel is uitgevoerd met een doorzichtig venster. Dit venster is van kunststof gemaakt. In de randen van het kunststof paneel zijn gleuven mee gegoten waarin de opnemers kunnen vallen die zich aan de binnenzijde van het zijpaneel bevinden. De opnemers zijn na het plaatsen omgebogen, zodat verwijderen niet eenvoudig is.

3.2.2. Zijpaneel - Rechts
header_ruler
Het rechter zijpaneel heeft een tweetal horizontale, parallelle, geperforeerde zones. Aan de achterzijde van deze twee zones is met magnetisch strip afgekant filtermateriaal aangebracht. Deze filters zijn gemaakt van dun sheet met een fijnere perforatie en zijn heel eenvoudig weg te halen en schoon te maken. Dit systeem nodigt dus uit voor goed onderhoud.

3.3. Achterwand
header_ruler
Onderin biedt de achterwand twee plaatsen voor een voeding. Standaard wordt de rechtse positie (van voren gezien) bedoeld voor de voeding, deze positie is open. Boven deze voedingpositie is nog een klein ventilatierooster te zien voor verdere beluchting van de kast. De linker positie is identiek, maar de plaats van de voeding in de achterwand is afgeschermd met een rooster dat als paneel is te verwijderen. Dit rooster is van buitenaf bevestigd met vier duimschroeven.

Thermaltake Core X9 voedingpositieThermaltake Core X9 alt voedingpositie

Op de halve hoogte in de achterwand, boven het niveau van het moederbord, bevinden zich de expansiesloten en een ventilatierooster. De expansiesloten bevinden zich van achteren gezien aan de rechter zijde. In totaal voorzien de sloten in een achttal posities. Mooi detail is dat de afdekschildjes voor de posities netjes los zijn en glanzend zwart zijn gespoten.

Thermaltake Core X9 expansieslotenThermaltake Core X9 expansiesloten afdekpaneel

Om de lengte van de kast iets te beperken (dat vermoed ik tenminste) is de montage van de uitbreidingskaarten buiten de behuizing gevoerd. Vanuit de achterwand is hiervoor een rand naar buiten omgevouwen. Op deze omgevouwen rand worden de kaarten gemonteerd. Om de kaarten op te sluiten en om het ontstane gat in de achterwand af te dichten wordt over de omgevouwen rand een balkon geplaatst. Dit balkon haakt zich aan de bovenzijde van de uitsparing in de achterwand vast. Aan de onderzijde wordt het balkon met een tweetal duimschroeven naar de achterwand toegetrokken.

Bovenin de achterwand zijn rechts (van achteren gezien) twee royale ovalen tulen van rubber voor het doorvoeren van slangen voor waterkoeling. De flappen van deze tulen wijken makkelijk wat installatie comfortabel maakt. Aan de rechterzijde is een ventilatierooster met aan de achterzijde ge´nstalleerd een 120 mm ventilator.

Thermaltake Core X9 afdekpaneel expansiesloten verwijderdThermaltake Core X9 los afdekpaneel expansieslotenThermaltake Core X9 doorvoertules waterkoelingThermaltake Core X9 kastventilator achter

3.4. Bovenpaneel
header_ruler
Het bovenpaneel heeft net als het zijpaneel een tweetal geperforeerde zones die parallel aan elkaar in de diepterichting van de kast lopen. Deze geperforeerde zones zijn, oh prachtige modulariteit, op dezelfde wijze als bij het rechter zijpaneel voorzien van met magnetisch strip afgekant filtermateriaal.

Thermaltake Core X9 bovenvlakThermaltake Core X9 bovenpaneelThermaltake Core X9 ventilatorframes gemonteerdThermaltake Core X9 ventilatorframeThermaltake Core X9 ventilatorframe uiteinde 1Thermaltake Core X9 ventilatorframe uiteinde 2

3.5. Kastbodem
header_ruler
Ten slotte kijkende naar de kastbodem vallen direct de stoere poten op. De poten met een rechthoekige doorsnede geven een groot steunvlak. Door de grootte kon Thermaltake zich permitteren om te volstaan met alleen de buitenrand als footprint. In de voet van iedere poot is een vulstuk geplaatst van hard schuim van (bijvoorbeeld van polyester of polyurethaan). Dit vulstuk dient als trillingdemper. Dat dit schuim al adequaat kan zijn kan wel kloppen. Als we kijken wat in onze kasten trillingen veroorzaken dan zijn dit voornamelijk de ventilatoren en harde schijven, en een enkele DVD drive. Harddisks hebben toerentallen van 5400rpm or 7200rpm, een DVD drive 4600rpm (8x/8x/32x), ventilatoren in de range van 600-2500rpm. Dit soort schuim voetjes hebben een demping vergelijkbaar met kurk of vilt. Dit soort dempingsmaterialen krijgen pas echt trillingisolerende werking boven de 40 Hz.

Thermaltake Core X9 ondervlakThermaltake Core X9 poot

Verder heeft ook de bodem zijn geperforeerde zones met de bekende van magnetische strippen voorziene filters. Deze geperforeerde zones moeten de achterste poten ontwijken waardoor een hap uit beide is verwijderd.

Thermaltake Core X9 filters ondervlak bevestigdThermaltake Core X9 filters ondervlak los

Aan de bovenzijde van de bodemplaat kunnen kooien worden gemonteerd voor meerdere ventilatoren. Op de rechterhelft (van voren gezien) van de bodemplaat is een dergelijke kooi geplaatst. De uitsparingen die over het midden van de bodemplaat van voor naar achteren zijn te zien zijn bedoeld voor de bevestiging van deze kooien.

Thermaltake Core X9 ondervlak - klep voor stackingThermaltake Core X9 ondervlak bevestiging ventilatorkooien bodem

4. Interieur
header_ruler
Bij het verwijderen de zij- boven- en frontpanelen valt de horizontale moederbord achterplaat direct op. Ik blijf het ding maar achterplaat noemen, omdat iedereen haar zo herkend, maar eigenlijk is het in dit geval een onderplaat. Maar ook de grote 200 mm ventilator achter het frontpaneel, en de twee massaopslag kabinetten op de vloer van de kast springen echt in het oog.

Thermaltake Core X9 kastframe linksThermaltake Core X9 kastframe rechts

In de kast was ook een papieren handleiding op te diepen en een tweetal zakjes met losse onderdelen. Hieronder de materiaallijst hiervan uit de handleiding:

X9_assessoires

Op 2/5 van de kasthoogte lopen net binnen de zijwanden een tweetal ruggen van de voorwand naar de achterwand. De hoofdfunctie van deze ruggen is het ondersteunen van de moederbord achterplaat. Naar dit laatste kijken we nu eerst.

4.1. Achterplaatsamenstelling
header_ruler
De moederbord achterplaat is opgebouwd uit de achterplaat zelf met eronder een metalen tray voor de montage van SSD’s of hard disks, hangend onder het gat in de achterplaat voor de CPU-koeler montage. Op deze metalen tray is een tweede tray van kunststof gemonteerd. Deze tweede tray laat een eenvoudige bevestiging van een SSD of een hard disk toe.

4.1.1. Moederbord achterplaat
header_ruler
We kijken eerst naar de moederbord achterplaat zelf. Aan de voorzijde heeft de moederbord achterplaat in de beide uiterste hoeken achterin de kast een locatieslot. Bij de twee voorste hoeken wordt het bord tegen schuiven gefixeerd met een duimschroef in iedere hoek. Het verwijderen van het moederbord is echt een gerieflijke gebeurtenis.

Thermaltake Core X9 moederbord achterplaat gemonteerdThermaltake Core X9 bevestiging achterplaatThermaltake Core X9 positionering achterplaat

De bevestiging is effectief en pragmatisch, maar vooral het feit dat het bord zich op 2/5 van de kasthoogte bevindt maakt het eenvoudig om vanuit een van de zijdes de armen over het bord heen te bewegen. Hoe vaak ik niet in een S-bocht voor een verticale kast heb gehangen omdat ik (bekentenisje) te lui was om het ding even op zijn flank te leggen. Bij de Core X9 is dit op zijn flank leggen ook niet eenvoudig. Dit is niet in de laatste plaats omdat de flank niet gemakkelijk is aan te wijzen. Maar kortom, alleen al de moederbord achterplaat uit de kast halen is genieten.

De moederbord achterplaat is geschikt voor een EATX bord, en heeft ook die grootte. De 9 afstandshouders voor een standaard ATX bord zijn al ge´nstalleerd. Drie afstandshouders zijn bijgeleverd voor 3 extra posities mocht de gebruiker de gelukkige bezitter van een EATX bord zijn. De afstandshouders hebben een hoogte van 5 mm. Een standaardafmeting. Bij de voorrand van de achterplaat zien we een drietal grote ovalen tulen voor kabeldoorvoer. Deze zijn zo geplaatst dat ze zich vˇˇr de voorrand van een standaard ATX bord bevinden. Zou een EATX bord worden gebruikt betwijfel ik sterk of ze zijn te gebruiken. Een EATX bord zal direct boven deze tulen hangen, en 5 mm hoogte is niet veel. Misschien alleen voor Sata en voedingskabels.

De achterplaat eenmaal los gehaald vallen een paar dingen op. Ten eerste kikkert de achterplaat. Ze is niet stabiel in het vlak en heeft de neiging om bol of hol te gaan staan. Op zich niet erg, kan een issue zijn van mijn exemplaar. Voor de functie voldoet de plaat prima en eenmaal geplaatst wordt het vlak zijn haar opgelegd door de twee ruggen. De kracht in de bolling is ook zo weinig dat ik niet bang ben dat het moederbord dat erop is gemonteerd wordt kromgetrokken zodra de achterplaat niet in de kast is gemonteerd.

Vermoedelijke oorzaak van het kikkeren is dat het bord langs al zijn randen, inclusief de hoeken, is omgezet. Heel mooi, maar het materiaal hiervoor moet ergens vandaan komen. De omgezette rand is als het ware te krap geworden voor het plaatoppervlak die het omvat. Dit kan op twee manieren worden ondervangen. Ten eerste kan de rand op punten (logisch: bij de hoeken) worden onderbroken met een klein gleufje. Hierdoor ontlast je de spanning maar dan ondermijn je de stijfheid van de plaat in het vlak. Een andere benadering is om de rand hoger om te zetten en waardoor de rand voldoende weerstand kan bieden tegen het kikkereffect. De sancties van de laatste benadering zijn een duurder materiaal om de grotere vervorming te kunnen weerstaan en een lompere plaat met meer inbouwhoogte. Dit wetende kan ik goed leven met de geboden oplossingsrichting en heeft Thermaltake de grenzen opgezocht van wat kan. Een vlakke plaat met wat verstijvingsribben was misschien wat eenvoudiger geweest.

4.1.2. Trays onder achterplaat
header_ruler
Van voren gezien bevindt zich rechts een hele grote uitsparing voor de bevestiging van een achterplaat voor een grote CPU koeler. Onder dit gat is een tray gehangen in de vorm van een tweede vlakke plaat (vanaf nu Mtray…..MetalTray... ja ja) met een omgebogen rand.

Thermaltake Core X9 achterplaat topThermaltake Core X9 achterplaat bodem

Tegen deze Mtray is een afzonderlijke kunststof tray gehangen (vanaf nu, je raadt het al, Ktray). Deze trays kunnen op drie manieren worden ingezet (zie ook specificaties onder):
  1. Wordt de Ktray verwijderd, dan is aan de onderzijde van de Mtray ruimte voor twee SSD’s Ún een hard disk, ˇf voor twee hard disks.
  2. Wordt de Ktray onder de Mtray gebruikt, dan kan het Mtray + Ktray bouwsel ÚÚn hard disk of ÚÚn SSD bergen.
  3. De Ktray kan ook verhuizen naar het compartiment naast de voeding (van voren gezien aan de linkerzijde van de kast). De boven afscherming van dit compartiment heeft de zelfde bruggen als de Mtray zodat op deze plek op dezelfde eenvoudige manier kan worden bevestigd. Consequentie is dan wel dat het voorste van de twee hard disk kabinetten zal moeten worden verwijderd.
Op zich is dit tray mechanisme toe te juichen. Het biedt extra ruimte voor 1 tot 3 extra drives voor massaopslag, in willekeurige combinaties. Ook mooi is dat de dode ruimte onder het moederbord hiervoor wordt gebruikt. Zo is bijvoorbeeld handig onderscheid te maken tussen een OS schijf die zich dicht bij het moederbord bevindt en een Raid array die in beide kabinetten op de vloer van de kast wordt geplaatst. Met de dubbele tray is bovendien rekening gehouden met de voorkeur voor gemakkelijk verwijderbaar versus de voorkeur voor veel opslag.

4.1.2.1. Mtray (Metalen tray)
header_ruler
Het tray mechanisme heeft ook enkele keerzijden. De Mtray is onder de moederbord achterplaat opgehangen aan een tweetal omgevouwen flappen achterplaatmateriaal dat vrijkwam bij het maken van het gat voor de achterplaat van de CPU koeler. Een flap aan de voorrand van het gat voor de CPU achterplaat, en een flap aan de achterrand ervan. In de achterste flap zijn twee locatie lipjes omgebogen. Die vallen in twee vierkante gaten van de MTray. Met de positie op deze manier in de voorste flap geborgd wordt de Mtray vastgeschroefd in de achterste flap. Hiervoor bevinden zich op de Mtray twee verliesvrije duimschroeven.

Thermaltake Core X9 bevestigingsschroeven MtrayThermaltake Core X9 verende vergrendeling Mtray

Die omgebogen flappen zijn dus ÚÚn geheel met de moederbord achterplaat. Jullie kunnen het al wel bedenken, dit is ook gelijk het grootste nadeel. De flappen zijn een centimeter of drie hoog en bevinden zich alleen ter hoogte van het CPU gat. De achterplaat is hierdoor niet stabiel en kantelt op haar linker rand. Een ander punt is dat de flappen-oplossing productie-onnauwkeurigheid doet opstapelen. Geen enkele omgezette rand maakt een volmaakte hoek van 90 graden. Dit is geen probleem bij de flap met de locatiegaten, dat zoeken van de locatie lukt nog wel. Voor de flap waarin moet worden geschroefd is dit anders. De schroeven komen niet mooi loodrecht uit op het oppervlak van de flap en zijn daarom alleen met enige moeite vast te schroeven. Dat de moederbord achterplaat hierbij de neiging heeft tot kikkeren helpt niet ook niet mee. De Mtray moet voor de schroefgaten gedrukt worden. De stapeling van de onnauwkeurigheden in de lengterichting is trouwens door de fabrikant voldoende afgedekt door de duimschroeven lang genoeg te kiezen. De afmetingen van onderlinge afstand van beide flappen en de afmetingen van de Mtray waren trouwens afdoende op elkaar afgestemd. positief is wel dat op een kosteneffectieve manier in de kast de mogelijkheid voor de trays wordt geboden.

Thermaltake Core X9 achterplaat zonder MtrayThermaltake Core X9 Mtray met Ktray

Waarom eigenlijk kiezen voor flappen? Kon dat niet anders? De reden die ik kan verzinnen is dat de fabrikant geen omhoog gerichte schroeven in de moederbord achterplaat wilde hebben vanwege het risico van sluiting met de printplaat erboven. Verbindingen bij voorkeur dus in het horizontale vlak. Daar komen de flappen in het verhaal. De Mtray kan ook met vier losse afstandshouders op zijn plek worden gehouden die aan de onderzijde van de achterplaat zijn geklonken of punt gelast. Deze oplossing refereert aan ÚÚn vlak (de achterplaat zelf) maar bevestigen is nog lastiger geworden, schroef je haar los blijft ze niet hangen maar dondert direct omlaag.

Voortbordurend op de bestaande benadering kan in de Mtray aan de schroeven zijde een drukschoen worden geplaatst die met de beide schroeven wordt aangedrukt. Nadeel hiervan is dat de Mtray niet “vormgesloten” op zijn plek blijft hangen aan schroeven en locatiepinnen, maar op kracht door de drukschoen. De mooiste tussenvorm die ik kan verzinnen is dat met de schroeven een tweetal vingers door 2 locatiegaten worden gedrukt in de flap waarin nu wordt geschroefd. Beide flappen hebben dan locatie gaten. De vingers zouden wel iets van een wigvorm moeten hebben om het geheel te kunnen voorspannen. Het laatste waar we op zitten te wachten is een rammelende Mtray. Mooier nog dan twee vingers is ÚÚn brede vinger zodat met de beide locatiegaten in de achterste flap een driepuntsoplegging wordt bereikt. Een driepuntsoplegging is nog toleranter voor afwijkingen in het plaatwerk.

4.1.2.2. Ktray (Kunststof tray)
header_ruler
Iedereen voldoende doorgezaagd over de drive montage onder de achterplaat? Ik besef dat het veel schrijfwerk is, maar dit stuk diende even goed te worden toegelicht. Door alle aandacht voor de Mtray komt de Ktray er wat bekaaid af.

Over dit ding ben ik best enthousiast, ofschoon ik haar zelf niet heb gebruikt. Aan een van de korte kanten bevindt zich op de Ktray een rand die onder een brug in de Mtray is te steken. Aan de andere korte kant klikt een verende lip aan de Ktray van wel enkele centimeters hoogte met een haakgedeelte achter een tweede brug in de Mtray en vergrendeld zo de Ktray. De verende lip is naar mijn idee goed ontworpen.

Thermaltake Core X9 grendel Ktray bovenThermaltake Core X9 grendel Ktray onder

Vaak zien we met dit soort verende kunststofverbindingen dat het lipje waar kracht op gezet moet worden kort is. De kracht wordt hierdoor groot, zodat bij veroudering van de kunststof het lipje te gemakkelijk breekt. Wordt de buiging over een grotere lengte verdeeld, dan wordt de kunststof minder belast en gaat het onderdeel langer mee. Het resultaat voor de Ktray is eenvoudig te verwijderen tray met een mooie driepuntsbevestiging.

Thermaltake Core X9 KtrayThermaltake Core X9 Mtray

4.2. Massaopslagkabinetten
header_ruler
Links van het midden bevinden zich op een ventilatorkooi, gemonteerd op de kastvloer, een tweetal identieke kabinetten voor massaopslag. Het kabinet is mooi stukje engineering. Het kabinet bestaat uit een metalen kooi met een drietal lades.

Thermaltake Core X9 beide kabinettenThermaltake Core X9 kabinet meest achter

De lades ontlenen hun grootte aan de afmetingen van een 3,5 inch hard disk. Die kan met zijn lange zijde in de breedte van de lade worden gelegd. Een SSD heeft dezelfde oriŰntatie, maar heeft dan duidelijk een zee van ruimte om zich heen. In eerste instantie dacht ik nog dat het mogelijk moet zijn om een tweetal SSD’s dwarsgeplaatst in de lade te plaatsen. Qua ruimte zou dit moeten kunnen als een 3,5 inch hard disk geplaatst kan worden. Toch matchen de gatpatronen in de bodem van de lade hieraan niet.

kabinetHDKabinetSSD

Thermaltake Core X9 kabinet meest voorThermaltake Core X9 kabinet kabinet bevestiging

Gezien het ontwerp van de kooi is het ook meer logisch om de drives in de bedoelde breedte oriŰntatie te plaatsen. De zijdes van de lades hebben grote uitsparingen voor een eenvoudige uitloop van de SATA voeding en signaal kabels. Bij de installatie kunnen deze zijdes worden ontgrendeld en als vleugels worden uitgeklapt. Om eerlijk te zijn is dat openklappen alleen bij de hard disk echt relevant door zijn grootte.

Het in- en uitbouwen van het kabinet gaat heel makkelijk. Twee duimschroeven losdraaien en het kabinet lostrekken is alles. De duimschroeven zijn goed toegankelijk vanaf de zijkant waar ze zijn ingebouwd. De beide kabinetten zijn met hun voorzijde richting zijpaneel gericht op de ventilator kooi gemonteerd. De duimschroeven voor de montage bevestigen de voorrand onder aan de ventilatorkooi.

Thermaltake Core X9 kabinet gedemonteerdThermaltake Core X9 kabinet onderzijdeThermaltake Core X9 positielipje kabinet

Omdat beide schroeven een kabinet maar langs ÚÚn lijn vasttrekken heeft het ondervlak van een kabinet aan de achterzijde twee locatielipjes die vallen in vierkante gaten van diezelfde ventilatorkooi. De locatielipjes bepalen dus de locatie van het kabinet, de schroeven sluiten haar verder op.

Thermaltake Core X9 onderste laden uitgeschovenThermaltake Core X9 lade gedemonteerdThermaltake Core X9 3Thermaltake Core X9 locatiepins verwijderd detailThermaltake Core X9 locatiepins geplaatst detailThermaltake Core X9 gatpatroon lade

Aan het openklappen van de lades is veel aandacht besteed. De twee zijwanden zijn weg te klappen na te zijn ontgrendeld. Deze grendels bevinden zich aan de voorste uiteinden van de zijvlakken van de lades. Door een verende lip in te drukken is de zijwand van de lade weg te scharnieren. Op zich kan deze functie helpen bij het installeren van de kabels, maar voor mij persoonlijk had ik de weg klappende zijkanten niet gemist als ze er niet waren geweest.

Thermaltake Core X9 uitklapvergrendeling binnenzijdeThermaltake Core X9 uitklapvergrendeling buitenzijdeThermaltake Core X9 lade uitgeklaptThermaltake Core X9 detail “Thermaltake”

4.3. Optische drive bays
header_ruler
Aan de voorzijde van de kast is bovenin plaats gemaakt voor een drietal 5,25” drive bays. De drie bays zijn afzonderlijk met duimschroeven tegen de montageplaat aangeschroefd waarop ook de frontplaat wordt vastgeklikt. De bays lijken wat krap in het jasje te zitten, want ze waaieren aan hun uiteindes wat uit elkaar. Functioneel is dit verder geen probleem.

ODDHDODDSSD

Een mooi detail is dat in de 5,25” bays op hun bodem ook van gat patronen zijn voorzien waardoor iedere 5,25” bays ook ÚÚn hard disc of twÚÚ SSD’s kan herbergen. Voor montage van SSD’s is dit interessanter dan voor hard discs omdat de 5,25” bays standaard geen trillingsdemping hebben. Die setjes voor trillingsdemping zijn natuurlijk genoeg verkrijgbaar mocht je het willen. De demping in zo’n 5,25” bay is wel heel goed en superieur aan de andere oplossingen in de Core X9.

Thermaltake Core X9 5Thermaltake Core X9 5

Thermaltake lijkt zich bewust van het gegeven dat niet iedereen gelukkig meer is met 5,25” bays. Lang niet iedereen vindt optische drives nog relevant of loopt weg met fan controllers die ook vaak in deze bays worden geplaatst. Om die reden zijn ze alle drie met de eerder genoemde duimschroeven (4 per bay) te verwijderen. Op hun plaats zijn verschillende koeloplossingen te plaatsen. Het enige wat hierbij niet veranderd zijn de kleppen voor de bays in het frontpaneel van de kast. Bij het verwijderen van de drie bays blijft er een gat in de frontplaat achter. Om op deze plek koeloplossingen te kunnen monteren levert Thermaltake een bracket mee die in plaats van de afwezige drive bays wordt gemonteerd, naar ik vermoed in de middelste positie.

Thermaltake Core X9 afdekplaat 5Thermaltake Core X9 ventilator montagebracket voor 5

Op zich snap ik de knipoog van deze kast naar het towermodel wel. De drive bays horen dan waar ze zich nu bevinden. Maar het belang van de 5,25” posities neemt af. Zelfs al wordt een optische drive gebruikt, dan zal de frequentie nog laag zijn. Ik betrapte mijzelf erop dat de positie van de bays mij stoorde. Op zich wilde ik wel weer een optische drive installeren, ik hou van gemak, maar zou haar graag naar een minder prominente positie hebben zien verhuizen. Zo kan de plek midden boven in het front worden vrijgehouden voor een koeler. Een (1) 5,25” positie, meer dan genoeg, zou in een van de extreme hoeken van het frontpaneel kunnen plaatsen, of zelfs verticaal langs de flanken. De laatste manier maakt het beste ruimte voor de koelers, maar is onpraktisch bij bediening van de drive.

4.4. Voedingpositie
header_ruler
De Core X9 kast voorziet in twee mogelijke posities voor de voeding. Ter plekke van een voedingpositie is natuurlijk de uitsparing in de achterwand. Bij de onderrand van deze uitsparing bevindt zich een naar binnen omgevouwen rand. Deze rand dient als oplegvlak voor de te plaatsen voeding. Ondersteunt dit oplegvlak de voeding aan de voorzijde, aan de achterzijde wordt ze ondersteund door een brug. Afhankelijk van de grootte van voeding kan deze brug naar voren of naar achteren op de bodem gemonteerd worden. Hiervoor is in de bodem een gatpatroon aangebracht met een verstelnauwkeurigheid van 2 cm.

Thermaltake Core X9 montageplaats voedingThermaltake Core X9 klep voor stackingtunnel

De brug heeft een tweetal rubber schoentjes om de voeding gedempt op te leggen. De voeding wordt uiteindelijk natuurlijk tegen de achterwand vastgetrokken, maar dit kan niet uitsluiten dat de achterzijde van de voeding op de brug rammelt. Dit moeten de schoentjes afvangen.

Thermaltake Core X9 montage omhulling 2e voedingplekThermaltake Core X9 omhulling 2e voedingplekThermaltake Core X9 positionering omhulling 2e voedingplek 1

Om de andere voedingpositie, van voren gezien aan de linkerzijde, is een omhulling geplaatst. De omhulling heeft een verticale wand tussen beide voedingsplekken en een plafond onder het niveau van de moederbord achterplaat. De omhulling is van onderen met schroeven aan de bodem vastgetrokken. In de scheidingswand tussen beide werkplekken zijn een tweetal tulen boven elkaar geplaatst op de plaats waar kabels vanuit de voeding naar de andere kant van de scheidingswand zouden kunnen moeten.

4.5. Meegeleverde ventilatoren
header_ruler
Met de kast zijn een tweetal ventilatoren meegeleverd. Een 200 mm exemplaar, Thermaltake Pure 20, aan de voorzijde en een 120 mm exemplaar, Thermaltake Pure 12, aan de achterzijde.

Thermaltake Core X9 ventilator voor 200mmThermaltake Core X9 ventilator achter 120mm

De beide fans hebben drie-aderige connectoren. Dit geeft ons de zekerheid dat we te maken met Voltage gereguleerde (VR) ventilatoren, en niet, zoals bij een CPU ventilator vaak het geval is, een PWM (Pulse Width Modulation) ventilator. Als je moederbord 4 pin headers heeft dan kan overwogen worden de Voltage gereguleerde ventilatoren te vervangen voor PWM ventilatoren. Een paar nuanceringen zijn op hun plaats:
  1. De aanwezigheid va een 4 pin Case fan header garandeert niet dat het moederbord op die header een bevredigende PWM aansturing ondersteund. Om hiervan zeker te zijn moet het driver IC van de fabrikant worden ge´dentificeerd (bevindt zich dicht bij de header) en moet in de datasheet worden gekeken of PWM wordt ondersteund. Bij de betere moederbordmerken mag je een driver IC met gecombineerde PWM + VR aansturing verwachten, maar vaar er niet op blind.
  2. VR ventilatoren hoeven helemaal net slechter te zijn dan PWM ventilatoren. ventilatorkwaliteit hangt ook af van lagering, schoepvorm en montage aan de kast. Andersom is een PWM gestuurde ventilator dus geen garantie voor kwaliteit.
Een VR ventilator heeft drie draden, een spanning voerende draad, een aarde draad (+0V) en een signaal draad. Via de signaaldraad geeft de ventilator haar toerental terug aan het moederbord op het moederbord. Het opnemen van het toerental in de ventilator kan bijvoorbeeld met een Hall sensor gebeuren. Het toerental dient echter niet als feedback voor de voltageregelaar op het moederbord. Het enige nut dat de signaaldraad heeft is dat het toerental kan worden uitgelezen. De voltageregelaar regelt af op een niveau dat correspondeert met de setting voor de ventilator in het Bios. Dit is echter een vaste waarde.

Bij een PWM ventilator wordt het toerental wel be´nvloedt. Naast de derde signaaldraad heeft een PWM ventilator nog een vierde control draad. Dit be´nvloeden gebeurt niet door de hoogte van het spanningsniveau te sturen, maar door de duur een blokgolf (de puls in de Pulse Width Modulation)) te veranderen.

Die blokgolf voorziet dus maar een percentage van de tijd de ventilator van een voedingsspanning. Een pulstrein van dergelijke blokgolven wordt door de ventilator als een lagere spanning beschouwd dan het spanningsniveau van de blokgolf zelf. Hoe korter de tijdsduur wordt afgeregeld dat de blokgolf kan bestaan, hoe minder energie de ventilator krijgt en hoe langzamer ze draait. Naast de normale voeding draad, waarmee het spanningsniveau van de voedingsspanning wordt bepaald zorgt de control draad voor de timing wanneer, en wanneer niet deze voedingsspanning voor de ventilator beschikbaar komt.

Specificaties van de meegeleverde ventilatoren:
X9_fan_spec

5. Specificaties en Modulariteit

5.1. Specificatie Core X9
header_ruler
Hieronder zijn een aantal basisspecificaties voor de Core X9 afgebeeld. Bij de koeling zijn de meegeleverde ventilatoren genoemd. Voor de variatie op dit thema, kijk in de paragraaf modulariteit.

X9_specifications

X9_limitations

5.2. Modulariteit

5.2.1. Massa opslag
header_ruler
Voor het inbouwen van massaopslag biedt de Core X9 een indrukwekkende reeks mogelijkheden. Het mooie van die mogelijkheden is dat de gebruiker niet is vastgeklonken aan een disk tray stapel aan de voorzijde van de kast. Op meerdere plaatsen zijn drives te plaatsen, net afhankelijk van wat je belangrijk vindt. En het belangrijkste van dit alles, al die oplossingen zijn te verwijderen. Het voert te ver om alle mogelijke variaties in configuratie op te noemen, maar om een indruk te geven hieronder enkele voorbeelden van opstellingen met daarbij het totaal aantal drives die bij die opstelling zijn te plaatsen. Hopelijk geeft dat een indruk van het potentieel van deze kast:
  1. Ktray gemonteerd op Mtray gemonteerd onder moederbord achterplaat, beide massaopslag kabinetten gebruikt:
X9_drive_conf_1

KtrayUse1
  • Ktray gemonteerd naast voedingpositie, Mtray gemonteerd onder moederbordplaat, door Ktray vervalt ÚÚn massaopslag kabinet.

X9_drive_conf_2

KtrayUse2
  • De 5,25” bays vervallen, beide massaopslag kabinetten gebruikt:
X9_drive_conf_3

5.2.2. Koeling
header_ruler
Was het aantal mogelijkheden van om massaopslag te plaatsen al groot, de koelmogelijkheden die in deze kast zijn in te bouwen benaderen het waanzinnige. Er kunnen zoveel ventilatoren ingebouwd worden dat de kast met wat besparingen op het gewichtsbudget ook een tweede leven als drone kan krijgen. Helemaal onbaatzuchtig is deze sprong voorwaarts van Thermaltake natuurlijk niet helemaal. Als leverancier van alle mogelijke ventilatoren zal ze geen nadeel ondervinden van een kast met een groot inbouwpotentieel voor koelcapaciteit. We kunnen echt stellen dat Thermaltake erin is geslaagd om het makkelijk kunnen plaatsen van koeloplossingen als een belangrijk drijvend criterium van deze kast te laten zijn.

Hoe zal ze zijn vertrokken met het ontwerp? Uitgangspunt was een Cube case bedoelt voor EATX formaat. Voor de benodigde componenten is een ruimte begroot. Daaromheen is rondom een laagdikte begroot voor het toevoegen van beschikbare koeloplossingen. En ik moet zeggen, zo zie ik het graag. Stap uit de bekende conventies en besluit wat je wilt bereiken. Zonder veel concessie te doen is ruimte begroot voor koeler capaciteit waar dat kon. Waar het kon gebeurt het ruimhartig, maar soms kon het niet.

Een paar vraagtekentjes als gevolg hiervan heb ik wel. De kast is gelimiteerd op de breedte van het (E)ATX formaat. Aan weerszijden is op het moederbord niveau geen ruimte om koelers te plaatsen. Als Thermaltake dit had gewild dan was de breedte van de kast geen 380 mm geweest, maar 440 mm. Gevolg hiervan is wel dat ik koelers heb waar ik ze ook wel wil (niveau voeding, massaopslag kabinetten) maar niet waar het echt gebeurd, het moederbord niveau. Dit geld trouwens ook voor de 200 mm koeler aan de voorzijde. Netjes geplaatst in het vooronder van de kast, zoals het bij het ATX concept hoort. Maar zou deze kast niet juist alleen maar een knipoog zijn naar het ATX concept? Ik wil dat koelvermogen bij een performance systeem vooral boven, bij het moederbord hebben. Positief geformuleerd: als de massaopslag voorzieningen flink worden gebruikt ben ik niet erg bang dat een drive snel oververhit zal raken in deze ruime kast.

Iets anders wat ik zie is dat de aanwezigheid van een zijpaneel met raam een conflict oplevert met het plaatsen van ventilatoren aan die zijkant. Zou je dus aan beide zijkanten koelers willen hebben, heb je een tweede zijpaneel zonder raam maar met filters nodig. De geŰxplodeerde tekeningen van Thermaltake beschouw ik hierbij maar als een dichterlijke vrijheid.

kruisstroming

Ook plaats ik een vraagteken bij de door Thermaltake voorgestelde kruisstroming (van zijwand naar zijwand, van voorwand naar achterwand). Het lijkt mij meer logisch dat de voor- en zijwanden blazen, en de boven- en achterwand afzuigen. Of nog liever de voorwand en bodem blazen, en de boven en achterwand zuigen af. Een vergeet de zijwanden dan. Op welke manier ook blijft het van belang dat de luchtverplaatsing van de blazende ventilatoren vergelijkbaar blijft aan dat van de afzuigende ventilatoren. Bij alle manieren blijft het voor mij de vraag of de luchtstroom komt waar je hem hebben wilt, namelijk boven het moederbord, achterste helft.

Over modulariteit gesproken. Ik hoop dat Thermaltake een tweede frontpaneel gaat uitbrengen waarbij de 5,25” bays geheel zijn verdwenen. Binnenin de kast kan een bracket komen voor het plaatsen van een optische drive, voor de liefhebber, voor de enkele keer dat het ding nog nodig is. In het tweede frontpaneel zijn de 2 x 200 mm koelers standaard, en worden op hetzelfde niveau (diepte kast gezien) gemonteerd. Hiervoor moet de uitsnede in de frontplaat bijna paneelgroot worden. De uitsnede biedt dan plaats voor een bracket met de huidige configuratie 3 x 5, 25” optische drive bay en een 200 mm ventilator of voor een tweede bracket met 2 200 mm ventilatoren.

Een ander ding ten slotte wat ik “verwacht” is dat de ventilatorkooien dezelfde zijn als die worden gebruikt bij de zijwanden. Ik weet dit echter niet zeker, maar het lijkt er wel op. De hoogte van de ventilatoren, en dus deze kooien is belangrijk geweest voor op welke hoogte de ondersteuningsstijlen voor de moederbord achterplaat zich bevinden.

5.2.2.1. Luchtkoeling
header_ruler
Hieronder de variatie in gebruik van ventilatoren voor luchtkoeling

Koel_conf_lucht

OverviewAircooling

5.2.2.2. Vloeistofkoeling
header_ruler
Hieronder de variatie in gebruik van ventilatoren voor vloeistofkoeling

Koel_conf_vloeist

Stacking van twee kasten:

Koel_conf_vloeist_stacked

OverviewLiquidcooling

6. Samenbouw van de PC
header_ruler
De kast vormt de basis voor mijn 2015 gamebak. Op zich is het, in alle bescheidenheid, al een compliment naar Thermaltake dat iemand deze kast hiervoor heeft uitgekozen. De kast in inmiddels beschreven, hieronder volgen nog wat bevindingen en observaties die voortkwamen uit het samenbouwen.

6.1. Exterieur

6.1.1. Kastpanelen - montage
header_ruler
De kast is groot. De grootte heeft wat consequenties voor de bouwwijze. Bij de zijpanelen viel het mij op dat bij het plaatsten van een paneel kon worden volstaan met het drukken van het paneel in zijn daarvoor beschikbare uitsparing aan de zijkant van de kast waarna het naar voren, achter de voorrand, gedrukt kon worden. Bij andere kasten, vaak zelfs nog kleinere kasten, bevonden zich aan de binnenzijde van de zijpanelen haken aan de boven- en onderrand die correspondeerden met gleuven in de boven en onderzijde van het kastframe. Bij het plaatsen van het paneel moeten die haken dan in de gleuven vallen waardoor het paneel bij het naar voren schuiven ook tegen de zijkant van het kast frame wordt aangetrokken. Het geeft de kast wat meer samenhang, al is de keerzijde dat het plaatsen en loskrijgen van het paneel vaak wat met beleid moet gebeuren.

Ik merk het bovenstaande op omdat door zijn grootte de behuizing een uitdaging is voor productienauwkeurigheid. Een van de L-doorsnede hoeklijsten, die de bovenranden aan de zijkanten van de kast vormen, was in het horizontale vlak licht naar binnen gebogen. Dit effect is echt subtiel en niet een functioneel issue, en waarschijnlijk exemplaar specifiek. Het zorgde wel dat de lengte die de lijst overspant iets korter werd. Bij het plaatsen van een zijpaneel aan deze zijkant viel het me echter op dat ze de neiging had licht naar buiten te buigen. Of dit uitbollen veroorzaakt is door de gebogen hoeklijst, of dat de wand uit zichzelf niet helemaal recht is kan ik niet zeggen. Aan de binnenzijde van beide heb ik in de omgevouwen rand wel een lijnvorming deukje gezien dat mogelijk een aangrijpingspunt is geweest voor gereedschap (bijvoorbeeld het einde van de vinger van een zetbank voor het omvouwen van de randen). Mogelijk dat dit de wand ook minder recht maakt. Maar geen enkele zijwand is helemaal super strak (heb wanden van andere kasten vergeleken). De combinatie van factoren levert echter een minder dan strak resultaat. Waren de beschreven haken (met hun eigen nadelen) in dit geval gebruikt, dan was met de bestaande toleranties het visuele resultaat strakker geweest en was ik er misschien niet eens op geattendeerd geweest.

6.1.2. Kastpanelen - nauwkeurigheid header_ruler
Bij het bovenvlak van de kast viel het mij op dat het plaatmateriaal over de breedte van de kast 3 mm doorhangt. Ter geruststelling: dit doorhangen is met het blote oog niet makkelijk te zien omdat we met onze hersens nergens aan kunnen refereren, en de perforaties van de filters verhullen het ook. Het doorhangen is alleen een esthetisch effect, dat geen functioneel bezwaar inhoudt. Later kon ik vast stellen dat dit met de linker (niet venster) zijwand ook het geval was.

CoreX9_32_1

Waardoor het hol staan van de plaat is ontstaan is moeilijk te zeggen. Het kan het resultaat zijn van het productieproces, dan is het systematisch en moeten andere bezitters van de kast dit herkennen. Zouden de ventilatie roosters in de plaat gestanst worden, dan is wat kracht nodig dat de vervorming van de plaat kan verklaren. Is het echter een snijproces (laser of waterstraal) dan is dit niet het geval. Mijn kast heeft een wat ruw transport gehad, kan ook een oorzaak zijn, maar acht ik minder waarschijnlijk door de niet vervormde laag piepschuim in de doos. De plaat is plastisch vervormd, want valt niet vlak wanneer je haar omdraait en niet alleen het topvlak heeft het issue. Ook bij andere kasten gekeken. De meeste wanden staan wel wat hol, al is het niet zo sterk als bij deze kast. Kan een andere bezitter dit ook checken?

In verband hiermee naar de plaatdiktes in de kast gekeken. De plaatdikte van het kast frame is een nette 1.3 mm, wat naar mijn indruk adequaat is. De dikte van de afdekplaten/wanden is 0.8 mm. Deze dikte vind ik te klein voor een horizontaal breed oppervlak als dat van de bovenplaat, wetende dat het vlak geen middenverstijving heeft. Het kiezen van een staalsoort met een wat hogere sterkte zou nog een alternatief zijn, zo kunnen dezelfde mallen gebruikt worden. Het materiaal blijft dan wel even elastisch, maar de grens voor de plastische (blijvende) vervorming ligt dan hoger. Voor de dikte van de zijplaten zou er nog mee te leven zijn.

Onder dit topvlak bevinden zich de twee grote kooien voor de ventilatoren onder het plafond van de kast. Deze kooien zijn vele malen stijver dan het topvlak ooit kan worden, want zijn met de 1.3 mm plaatdikte uitgevoerd. Een T-profiel met epoxyhars in diepterichting onder het bovenpaneel lijmen zou het een stuk stijver maken. Hiervoor is echter geen ruimte. De filters met magneetstrippen lopen tot het midden (breedte gezien) van het topvlak. Hetzelfde geldt trouwens voor de beide ventilator kooien. Zelfs het lijf van een T profiel (de verticale poot van de T) past niet tussen beide kooien. Met een middenverstijving vervalt het scenario dat gemonteerd aan een kooi twee 200mm ventilatoren in het midden van het bovenvlak worden geplaatst. Net even gemeten. De verticale ruimte tussen de filters van de topplaat en de om gevouwen randen van de ventilatorkooien is maar 5 mm. Er is dus niet veel ruimte om nog wat stijfheid te introduceren (een T-profiel bovenop je topplaat lijmen [...] zal ik maar niet voorstellen).

Heb je toch een stevig oppervlak nodig, mocht je bijvoorbeeld een kat hebben met een voorliefde voor de warme bovenkant van computerkasten, dan kan ik je alleen maar aanraden om kunststof afstandshouders te maken en die tussen de topplaat en de ventilator kooien te plaatsen. Zo kan de topplaat afsteunen op de kooien en hieraan zijn stijfheid ontlenen. Deze afstandshouders zouden dan hoger moet zijn voor de gemeten 5 mm om ook te corrigeren voor het doorhangen. De afstandshouders zouden dan wel afsteunen op het filtermateriaal.

6.2. Interieur header_ruler

6.2. 1. Moederbord
header_ruler
Over de achterplaat van het moederbord is al het nodige geschreven. Het genoemde kikkeren be´nvloedt de installatie niet nadelig, de twee omgevouwen flappen, nodig voor de montage van de Mtray, zijn wat minder handig. Steeds moest worden bedacht iets klaar te leggen om de achterplaat te stabiliseren als je haar uit de kast haalt. Een boek (lijkt op een pak printpapier) of een tweetal DVD doosjes als ondersteuning brengt de benodigde stabiliteit. Toch is het planmatig moeten werken niet zo handig. Op het moment dat trouwens een forse CPU koeler wordt geplaatst, wordt de onbalans minder een punt, omdat het gewicht boven de montageflappen groter is.

Thermaltake Core X9 achterpaneel moederbordThermaltake Core X9 bedieningspaneel aan rechterkant

Bij het vastschroeven van mijn moederbord op de achterplaat had ik nog een beetje pech. De laatste schroef die ik aantrok draaide zich niet vast(de laatste ... Wet van Murphy). Het bleek dat de afstandshouder in de achterplaat dol was. Met enige moeite (tegelijk trekken en schroeven) heb ik die afstandshouder kunnen loskrijgen. Gelukkig was het doldraaien van de afstandshouder veroorzaakt door een kaal schroefdraad op die afstandshouder zelf, en niet dat van de grondplaat. Een andere afstandshouder gepakt, deze zette zich wel vast.

Thermaltake Core X9 opgebouwd moederbord van linksThermaltake Core X9 opgebouwd moederbord van rechts

6.2.2. Grafische kaart
header_ruler
Bij het plaatsen van de grafische kaart viel het mij op dat ze wat hoger uitviel dan het standaard afdekplaatje. Dit kwam ook omdat van een bovenflap van de kaartbeugel een hoekje was omgezet. Naar ik vermoed moet dit puntje zich in het kastmateriaal fixeren zodra de kaart wordt vastgeschroefd. Dit had wel tot gevolg dat het balkon, dat de kaarten op de achterwand moet afdekken, lijkt op te wippen en niet goed tegen de achterwand is aan te trekken. Dit oogt minder mooi.

De haak die aan de bovenzijde van het balkon achter de achterwand wordt gehaakt heeft tot doel om de bovenzijde van de kaartbeugels met een zekere kracht op te sluiten. De filosofie zal wel zijn dat door het balkon te gebruiken de kaarten zonder verder vast te schroeven worden opgesloten. Met een grafische kaart van een kilo wil ik haar toch ook graag in de breedte geborgd zien, schroefloos gaan we dus niet doen. Zelf denk ik dat dit aandrukken van het balkon geen doel dient. Als het balkon simpelweg de bovenzijde van de kaartbeugels afdekt, en dus opsluit doet ze haar werk, en neemt ze esthetische onregelmatigheid van de verschillende beugels weg. De duimschroeven moeten de uitbreidingskaart met kracht op haar plek houden. Dit balkonnetje voegt hieraan door haar kracht-inefficiŰntie weinig toe. De arme duimschroeven, het materiaal in de kastwand en mijn duimen hebben het hierbij zwaar. De haak aan de bovenzijde had wat mij betreft achterwege kunnen blijven. Twee sleufgaten om de schroefverbinding tolerant te houden zou voldoen. Naast de uitbreidingssloten is er ruimte voor het achterpaneel.

6.2.3. SSD, Hard disk en DVD drive
header_ruler
Zelf heb ik die tray constructie onder de moederbord achterplaat trouwens niet gebruikt. Dit simpel om de reden dat ik geen andere toepassing had voor de reguliere kabinetten. De twee drives die ik bij installatie wilde plaatsen kon ik het meest gerieflijk hierin kwijt. De tray combinatie hangt dus ongebruikt onder mijn moederbord.

Voor de plaatsing van de SSD en hard disk gebruikte ik uiteindelijk een van de twee kabinetten, de achterste van de twee. In eerste instantie had ik in ieder kabinet een drive. Maar besloot uiteindelijk beide drives in een kabinet te plaatsen omdat zo het aansluiten met een gemeenschappelijke voedingskabel eenvoudiger was. Dit geeft minder rommel.

Bij het plaatsen van de DVD-RW drive in de bovenste 5,25” bay viel het mij op dat ze ten opzichte van het oppervlak wat verzonken uitkomt. Dit is niet wat ik verwachtte, mijn verwachting was dat het frontvlak van de drive gelijk zou vallen met het voorvlak van de frontcover. In eerste instantie wilde ik het per se gelijk hebben, maar dit liet de vergrendeling aan de linker zijde niet toe en deze vergrendeling negeren en de drive vastschroeven was geen plan B omdat de gatpatronen dit niet toelieten. Bij nadere beschouwing is de verzonken plaatsing gewoon een mooie oplossing. Het het geperforeerde materiaal van het frontvlak vouwt bij de randen van de 5,25” bay om naar binnen. Door de verzonken plaatsing vraagt de DVD drive wat minder aandacht en verstoort het voorvlak van de kast wat minder. Helemaal goed en niets meer aan doen dus? Heb toch nog de DVD drive met twee schroefjes tegenover de vergrendeling vast getrokken om rammelen uit te sluiten. Die vergrendeling werkt trouwens verder prima, open zetten, drive er indrukken, waarna de vergrendeling vanzelf dicht klikt.

Thermaltake Core X9 optische drive geplaatst achterzijdeThermaltake Core X9 optische drive geplaatst voorzijde

6.2.4. Voeding
header_ruler
Het plaatsen van de voeding was een goed toegankelijke bezigheid. Tussen bovenkant voeding en ondersteuning moederbord is snel 7 cm ruimte. De voeding werd aangelegd op de omgebogen rand en tegen de achterwand aangedrukt. De brug voor ondersteuning van de achterzijde was al los gehaald om te kunnen zien welke positie het meest geschikt was. Laat nu mijn voeding net tussen twee standen invallen. Hierdoor kwam ze met de best mogelijke stand precies op de rand van de brug uit, en kan daardoor geen gebruik maken van de rubberen schoentjes die trillingen zouden moeten opvangen. Uiteindelijk heb ik maar een paar foam apparaatvoetjes op die brugrand geplakt om zo de voeding te dempen.

Thermaltake Core X9 brug sluit niet aan op voedingThermaltake Core X9 niet aansluitende brug detailThermaltake Core X9 steek gatpatroonThermaltake Core X9 eigen buffertjes

Heeft de gebruikte voeding een uitzonderlijke diepte? De diepte van de voeding is 170 mm. Een snelle blik op Pricewatch leert dat voedingen stapsgewijs in diepte groeien: 100 mm, 110 mm, 125 mm, 130 mm, 140 mm, 150 mm, 160 mm, 165 mm, 170 mm, 175 mm, 180 mm, 190 mm, 200 mm, 225 mm. Het gat patroon met intervallen van 2 cm schiet dus te kort voor deze variatie. Het zou op zijn minst een interval van 1 cm moeten hebben om de grootste groep voedingen in te vangen. In eerste instantie dacht ik nog dat ik de brug in twee standen kon gebruiken, maar dit is niet het geval. Uit het oppervlak van de brug komen nokjes naar boven waar de voeding vˇˇr moet vallen. Zou de brug in het horizontale vlak gedraaid worden, dan komt de voeding op de nokjes te staan en geeft zo haar trillingen door. Een slimme oplossing zou zijn om bovenop het gatpatroon in de vloerplaat in de brug zelf te variŰren met een patroon van drie posities met een interval van 5 mm. Zo kan de brug per gat in de vloerplaat in drie standen worden gemonteerd. Zo zouden bijna alle voedingen afgedekt zijn. En laat de nokjes vallen, Die voeding rolt er echt niet af, alleen maar last van.

6.2.5. Routing
header_ruler
Omdat deze kast niet werkt met een verticaal moederbord en bijbehorende achterplaat heeft ze geen blinde zones waar overtollige kabels kunnen worden weg gesmokkeld. Wat dit betreft is de kast een aquarium. Als je goed kijkt dan is alles zichtbaar. Van de andere kant is het volume van de kast zo groot dat de componenten en de hun verbindende kabels toch wat in het niet vallen. Maar dat is mijn mening, en dat hoeft niet ieders mening te zijn.

Door een DVD drive voorin een 5,25” bay te plaatsen is niet te voorkomen dat voeding en SATA signaalkabel zich diagonaal door de kast bewegen. Helemaal zijn diagonale kabels toch niet te voorkomen. Want ook de bekabeling voor het frontpaneel van de kast loopt diagonaal door de kast om op het moederbord aangesloten te raken. Ondanks dat de kast de nodige ruimte vertegenwoordigd heb ik geen problemen gehad met te korte kabels.

Het aansluiten van de Sata voeding en signaal kabels kan trouwens pas gebeuren nadat de lade in het kabinet is geschoven. Voor het inpluggen van de kabels is het daarom het handigst het kabinet in zijn geheel uit de kast te halen. Zijn de drives geplaatst en bekabeld kan het kabinet weer teruggezet worden terwijl de kabels begeleid worden. Voor het gemak van bekabelen heb ik mezelf erop betrapt dat ik de voedingskabel voor de beide drives vˇˇr het tussenschot tussen voeding en disk kabinetten leidde in plaats van gebruik te maken van de tulen die voorin het tussenschot zijn aangebracht. Ga ik nog een keer corrigeren.

Thermaltake Core X9 kabinet met drivesThermaltake Core X9 voeding met kabelsovertollige 2xUSB3.0 aansluiting

Bij het aansluiten van de SATA signaal kabels voor de SSD en Hard disk op het moederbord viel het gemak op waarmee de kabels via de tules in de moederbord achterplaat bij de moederbord aansluitingen uitkwamen.

Thermaltake Core X9 netheid bij de SATA stekkersThermaltake Core X9 extra PCIe voeding moederbord

Hiervoor moesten trouwens wel rechte aansluitingen worden gebruikt, want voor een geknikte aansluiting is te weinig hoogte, en de tule loopt niet tot onder de moederbord rand. Ook bij de aansluiting van de SATA signaalkabels aan de kabinet kant zijn rechte aansluitingen gebruikt. Qua diepte zouden geknikte aansluitingen ook werken, maar die belemmert dan de toegang tot de drivelade eronder.

7. Performance header_ruler
Met Gigabyte Smart Fan, een deelapplicatie van het Gigabyte System Information Center (vanaf nu SIC) zijn de Fans speed zo veel als mogelijk in overeenstemming gebracht met de Tweakers testmethode. Althans met de geest ervan. De verschillen zijn legio, geen geluiddempende ruimte, andere hardware, waaronder een grafische kaart met een enthousiaste ventilator, een CPU koeler met andere Fan snelheden. Last but not least was de omgevingstemperatuur ook niet erg vergevingsgezind voor de tests. Hoewel die dag de zon wat gesluierd was zorgde deze bewolking voor benauwd weer. Het dichte raam voor de geluidstests hielp hieraan niet mee. Wat produceert die PC een warmte tijdens de stress test van grafische kaart en CPU. Ik heb geen temperatuurmeting gedaan, maar een veilige aanname is dat de kamer waarin de metingen zijn gedaan eerder 25░C zal zijn geweest dan 20░C. Een volgende keer ook de kamer temperatuur loggen.

Voor de idle tests werden de Front en Rear case fan tot hun minimale snelheid teruggebracht. De Front Case Fan (200 mm ventilator) was in Smart fan aan te sturen als Fan 5. De Rear Case Fan (120 mm ventilator) als Fan 3. Met Gigabyte Smart fan is de Rear Case Fan op een minimum toerental van circa 180 RPM gekregen. De Front Case Fan kwam met haar laagste snelheid rond de 380 RPM uit. Dit laatste vond ik opmerkelijk, daar ik juist zou verwachten dat zo’n grote fan heel langzaam zou moeten kunnen draaien.

7.1. Geluid
header_ruler
In alle bescheidenheid zijn de geluidsmetingen die ik heb gedaan zijn slechts indicatief te noemen. Gebruikt is een eenvoudige Voltcraft SL-100 geluidsmeter. Deze is op de Tweakers manier 20 cm voor het front van de kast op 20 cm hoogte gericht naar de kast geplaatst. De meter is niet gekalibreerd Ún heeft een onnauwkeurigheid van +/- 2dB in het frequentiebereik tussen 125 Hz en 1 KHz. Dit frequentiebereik is voor ons het meest interessant want binnen dit bereik liggen de rotatiesnelheden van de drives en ventilatoren. In het bereik van 2 KHz loopt de onnauwkeurigheid zelfs op tot +/_ 3 dB. Ondanks dit suggereert de schaal een nauwkeurigheid van 0.1 dB, een soort pseudo nauwkeurigheid dus. Nu is het mij niet helemaal duidelijk of het niet gekalibreerd zijn en de meetonnauwkeurigheid bij elkaar moeten worden opgestapeld. Om eerlijk te zijn vermoed ik van wel. Met die wetenschap kan ik echter niets omdat ik die kalibratie invloed niet kan bepalen. Ik hou het dus maar op +/- 2dB.

Na alle relativering hieronder de metingen:

Testresults_fanrpms

Door alle verschillen met hoe Tweakers meet is het niet eenvoudig met andere testresultaten te vergelijken. Deze kast kan moeilijk een stille kast genoemd worden. Als ik naar het testoverzicht bij de Tweakers review van de Fractal Design R5 pricewatch: Fractal Design Define R5 Zwart kijk zou ze in de idle situatie bij de minst stille kasten horen. Hierbij negeer ik dan wel alle afwijkingen tussen beide tests. De Core X9 is ook niet gepositioneerd als een stille kast. Ze is bedoeld als een koelmachine. De idle hoog situatie kon ik niet spiegelen omdat mijn dikke CPU koeler niet verder wilde gaan dan 1200 RPM. Blijkbaar vond ik het zelf niet belangwekkend genoeg, wat het resultaat is niet eens genoteerd geraakt.

Kijken we naar de load situatie dan zien we een genuanceerd verhaal dat vooral be´nvloedt lijkt door het aandeel van de grafische kaart. Wordt de kaart idle gehouden en alleen de processor gestrest, dan blijft de kast (Case ventilatoren en CPU koeler) met een geluidsniveau van 47 dB heel modaal. Wordt de grafische kaart ook belast dan kunnen we zien hoe groot de invloed hiervan is. Wordt deze belasting meer dan een kwartier volgehouden, dan zien we dat de grafische kaart pas echt op stoom komt met meer dan 2400 RPM. De kast meet dan worst case 55 dB aan geluidsdruk. Voordat we de kast kenschetsen als een lawaaischopper moeten we bedenken dat de gebruikte Gigabyte kaart luidruchtig is in zowel de idle als de load situatie. In een vergelijkende test van Tweakers met 4 nVidia 970 kaarten reviews: GeForce GTX 970: vier zuinige Maxwells vergeleken kan dit worden teruggelezen. Opmerkelijk in dit getest vond ik zelf het idle toerental van rond 1500 RPM van de grafische kaart.

Moet deze kast daarom worden gediskwalificeerd als een niet stille kast? Dit zou oneerlijk zijn. De kast is gemeten in zijn basisconfiguratie met maar 2 case fans. De kast zo gebruiken is als bij een bokser de handen op zijn rug binden. Ik verwacht dat met de kast een hele stille kast is te bouwen als flink ge´nvesteerd wordt in actieve koeling. Dan wordt meer energie gebruikt? Niet per se. De kast biedt zoveel mogelijkheden voor het inbouwen van water- en luchtkoelers dat een uitgekiende koeling kan worden bereikt. Wel moet dan worden gelet op het omlaag krijgen van de ventilatortoerentallen. Tijdens mijn tests viel het me op dat de twee bestaande ventilatoren in toerental niet echt heel laag te krijgen waren. Vooral van de 200mm ventilator had ik lager toerental verwacht dan de gehaalde 379 toeren. Of dit aan de ventilator lag, of in de aansturing op het moederbord moet worden gezocht moet ik in het midden laten.

Koop bij deze kast een extra aantal fans en ga stoeien met koelconfiguraties, dan verwacht ik dat de geluidproductie die voor deze review is gemeten flink omlaag is te krijgen. Deze benaderingswijze zou als een alternatief moeten worden gezien voor de standaard benadering van een stille kast door demping aan de binnenzijde van de kastpanelen aan te brengen.

7.2. Temperatuur
header_ruler
Bij het opmeten van de temperaturen dat het in de idle situatie weinig effectief is om koeler ventilatoren op maximum te zetten. Zowel bij de CPU als bij de GPU zien we dat de temperatuur bij een maximaal case fan toerental maar enkele graden lager is dan bij een minimum case fan toerental.

Testresults_temps

Ook nu valt weer op hoe groot de invloed van de grafische kaart is op de systeemtemperatuur. Is de GPU idle dan varieert de systeemtemperatuur tussen de 31-34░C. Is de GPU in een load situatie dan gaat de systeem temperatuur omhoog naar 38-42░C. Met een GPU temperatuur van 75░C wordt de kast dus gewoon opgewarmd. Nu is Furmark (geweldige naam) een worst case situatie. Op zich is die systeem temperatuur nog niet eens heel hoog, andere kasten komen hoger uit. Maar een gegeven is wel dat de GPU zich maar blijft opwarmen en dat de GPU koeler zijn best moet doen om haar te koelen.

Een conclusie kan zijn dat de warmte afvoer in de kast met maar 2 ventilatoren nog niet voldoende is. Dit is een beetje speculeren. De performance tests hebben 15-30 minuten geduurd. Misschien is de kast door zijn grote volume een grote buffer voor de opslag van warmte. Als bij een langere test de kasttemperatuur verder zou zijn gaan oplopen dan zou dit het gebrek aan warmteafvoer onderstrepen. Dat het kastontwerp zijn optimum nog niet heeft bereikt met de twee ge´nstalleerde ventilatoren is ook niet zo gek. Mensen die deze kast overwegen zouden eerlijkheidshalve de kosten van die extra koel capaciteit in de afweging moeten meenemen.

8. Conclusie
header_ruler
Deze kast biedt, zelfs voor zijn prijs, veel waar voor zijn geld. Wel is ze bedoeld voor specifieke gebruikers. Mensen die helemaal uit hun dak willen gaan met lucht- of vloeistofkoeling komen met deze kast helemaal aan hun trekken, ze ademt koeling. Thermaltake zelf levert een volledig assortiment vloeistofkoelers en ventilatoren die in de kast zijn in te bouwen. Een stille kast is het daarmee niet. Al geeft de mogelijkheid om veel koelers te installeren wel de kans individuele koelers laag te laten performen zodat ze minder geluid produceren.

De afwerking van de kast is zonder meer op niveau. Een mooi diffuus verfbad op de panelen. In verhouding heel weinig kunststof aan de buitenzijde, en ook deze kunststof is mooi van finish. Esthetisch is de kast ondanks haar afmetingen low profile en ingetogen, al kan een casemodder het ding een complete gedaanteverwisseling geven. Een ander sterk punt aan de kast is dat Thermaltake de gebruiker behoorlijk vrij laat om de kast in te delen. De kast heeft natuurlijk een bak aan ruimte, maar Thermaltake is ook terughoudend gebleven met de compartimentering. Dit laatste komt aan de flexibiliteit van de kast ten goede.

Punten van kritiek zijn desondanks (altijd) wel te noemen. De duimschroeven draaien moeizaam vast. De panelen zijn met 0.8 mm wat dun en hebben daarom moeite vlak te blijven. Een bevestiging van de panelen aan het kastframe met haken had de kast ook wat meer samenhang gegeven.

De kast claimt een modulair bouwsysteem te zijn. Voor de plaatsing van massaopslag en koelers gaat dit zeker op. Al heb ik wel wat vragen over de gedachtes van Thermaltake over de koelstroom in de kast. Denk hierbij aan de door haar voorgestelde kruisstroom. Maar de tweaker, die hierover zelf een beetje nadenkt, kan een goede koelconfiguratie opzetten. Het zou wel mooi zijn als deze modulariteit wordt door getrokken naar de keuze van verschillende kastpanelen. Bijvoorbeeld een frontpaneel voor wie geen gebruik wil maken van 5,25”bays.

Heb jij ook een Thermaltake Core X9 Zwart?

Top!
Hier zat ik echt op te wachten.

Hele mooie uitgebreide revieuw.
Dank je, voor dit soort complimenten doe ik het, en ik hoop dat ik je wat heb kunnen helpen.
Een ongelofelijk uitgebreide en verzorgde review. Echt super tof :D
Zo'n compliment van jou moet ik zeker serieus nemen :*). Het rijtje van deze maand heeft mij, nog even helemaal los van het onderwerp, mij wel nieuwsgierig gemaakt naar jouw AMD Radeon R9 Fury X review. Die ga ik nu dus nu eindelijk bekijken, net als de andere reviews trouwens.
Genoeg te lezen lijkt mij. Al heb jij in deze review wel 3 reviews aan inhoud weten te proppen :D

Hoop zeker op meer :D

Overigens komt er spoedig ook een 980 Ti reviewtje aan. Dan is het lijstje weer completer. In de GTX 950 review staan al wat resultaten in de grafieken verwerkt.
Als je eens wist. Voor mijn gamebak had ik mijzelf een bepaalde deadline gesteld. Je kan blijven wachten. Maar knarsetandend moest ik begin dit jaar erachter komen dat 1440p nog niet goed aan te drijven was (meer kaart opstellingen daargelaten)

Ik had mijn spullen net een maand in huis toen de 980Ti kaarten en later de Fury X kaart beschikbaar kwamen. Meer mensen zullen dit herkennen. Je test wijst het ook weer uit: Fury X, misschien nog wel meer dan de 980 Ti (je tests zijn op dit vlak denk ik van belang) is de 1440p kaart.

Zelf heb ik een stap terug gedaan, geen 1440p maar 1200p en een rationele 970GTX. Ben meer uit mijn dak gegaan met mobo en kast. Doorstappen naar 1440p gaat wel gebeuren. Dus kom maar op met je reviews :)
Op 1440p zullen die kaarten wel een aantal jaar meekunnen ;)
Ik heb zelf op dit moment een enkele 980ti icm 3 full hd schermen in surround en het draait als een zonnetje. Bijna alles kan wel op high/ultra. In bf4 op ultra draai ik 80 fps!

BTW: echt een enorm uitgebreide review, nog nooit gezien. Kudo's

[Reactie gewijzigd door RacerBas op 11 september 2015 07:59]

Dank voor je geruststelling. Voor hun prijs mogen we niets anders verwachten trouwens :) . Dat doorstappen moet ik gewoon een keer doen. Veel plezier trouwens met je deftige opstelling.

Het effect van de review heb ik nog niet eerder meegemaakt. Door de FP aandacht en de reviewer van de maand topic stampt de Core X9 review met achteloze 7-mijls laarzen over de score waar mijn voormalige hardloper review, de productreview: Cooler Master Hyper TX3 Evo review door teacup alleen maar van kan dromen. Bijna 4300 views in anderhalve week tijd. Mooi bijeffect is dat een kast die naar mijn mening te weinig aandacht kreeg even in het zonnetje terecht komt.

Voor andere reviewers misschien "seen that done that", maar voor mij nog niet eerder meegemaakt. In mijn andere reviews was ik blij met 5 views per dag. Niet dat ik nu alleen populaire onderwerpen ga pakken hoor. Iets komt op mijn pad of is interessant. Aantal views blijft secundair, maar het is wel leuk om mee te maken.

[Reactie gewijzigd door teacup op 12 september 2015 17:20]

Mooie review! Aan alles lijkt gedacht. Helemaal goed. :)
Ik kan niet veel meer bedenken, misschien nog iets over de materiaalaanduiding waar Thermaltake mee schermde. Die viel me op. Heb ik nog niet eerder bij een kastenbouwer gezien (bewijs me mijn ongelijk!) dat de staalsoort gespecificeerd werd.

Een ander punt is het herhalen van de temperatuurmetingen met relatieve temperaturen, ten opzichte van de omgevingstemperatuur. Had ik nu even niet de moed meer voor (mijn omgevingstemperatuur loopt nogal snel op tijdens de stresstest, wat dat betreft braakt de kast zijn warmte goed uit, het is alleen minder comfortabel voor de tester).

Het kan altijd beter ;).

[Reactie gewijzigd door teacup op 1 september 2015 17:57]

Nog beter? Voor mij goed genoeg om um als review van de maand te nomineren. Petje af.
geweldige review, top, 10/10 zou je hem aanraden innen de 100 + prijsrange???
Dankjewel :D

De kast biedt veel voor zijn geld. Zijn prijs prestatie is dus oke. Wel kan je aan de gekozen oplossingen zien dat Thermaltake de prijs scherp heeft willen houden (denk aan de panelen en de HD houder onder de moederbord achterplaat). Als je jezelf kunt vinden in deze oplossingen, en die cube kasten je wel wat lijken, dan kan dit helemaal je kast zijn.

Voor mijzelf sprekende weegt het horizontale moederbord op tegen de kanttekeningen die ik bij de kast heb geplaatst.

Over de 100+ aanrader statement: Ik denk dat er teveel smaken, meningen en oplossingen te noemen zijn voor zo'n universele uitspraak. Om de X9 bijvoorbeeld te vergelijken met een dikke Corsair kast (650D, 750D) vind ik moeilijk. Ten eerste ken ik die kasten niet, en ten tweede lijkt het mij een beetje appels en peren vergelijken.

Als de kast je aanstaat, gewoon lekker kopen. Ook de mening van een Tweakers community hoeft geen absolute norm te zijn.
Als ik een +4 kon geven, zou ik het doen. Tnx voor de moeite! :)
Dank je, met alle plezier gedaan :). Anders had de review er denk ik ook niet zo uitgezien. Al ben ik nu wel blij dat ze klaar is, eitje gelegd.

Deze interessante kast verdiende gewoon een review. Om eerlijk te zijn was mijn nieuwsgierigheid een van de redenen om haar te kopen. En dat horizontale moederbord vind ik gewoon genieten. In die zin is de ervaring met deze kast zelfs positiever dan ik zelf had ingeschat. Ik kan in de review best kritisch zijn, maar dat is mijn persoontje ook een beetje. Hoe ik de kast dus ervaar mag best nog een keer gezegd worden.
Sjesus, wat een gave review .Een dikke +3 natuurlijk ! :)
Dank je, dank je. Het kost wel wat tijd hoor. Het is een beetje slow food in jullie ogen vrees ik. Doorlooptijd 1 maand+, maar denk niet dat ik de hele maand zit te schrijven, dat is ook niet zo. Het gewone leven dringt zich soms wat op, maar dat zullen we allemaal herkennen :|
Man man man, dat is bijna meer tekst dan mijn thesis. Petje af!
Nu ken ik je thesis niet ;) maar ik vat het op als een compliment. Voor de statistiek (een milde vorm van exhibitionisme): 11507 woorden en 90426 karakters. Waarschijnlijk niet zo groot als de Godfather van de grote reviews, Kid Jansen, ze maakt. Hierbij is trouwens dan wel de scripting voor foto's en hoofdstukindeling inbegrepen.

Een lange review is niet per se een goede review. Hiervan ben ik mij ook wel bewust. In die zin kan lengte een juist valkuil zijn. Als excuus gebruik ik daarom een Inhoudsopgave met verwijzingen naar de hoofdstukken en bij ieder hoofdstuk een verwijzing terug naar de Inhoudsopgave. Zo kunnen gebruikers die geen behoefte hebben het hele verhaal te lezen heen en weer schieten en eruit oppikken wat hen interesseert.
Mooie review en ook een erg gave kast. :)
"een erg gave kast".

Thermaltake heeft zeker een snaar bij mij geraakt. Het merk kan zeker enthousiast genoemd worden. Uit de insteek van deze kast blijkt dat wel, zonder lef zijn ze zeker niet.
Goede review, daar moet heel wat tijd in gezeten hebben!
Heb alleen niet de moeite genomen om alles te lezen, persoonlijk vind ik dat het iets bondiger mag ;)
Echt, ik snap je, waar ik werk kom ik een hoop collega's tegen die hetzelfde tegen me zouden zeggen. De een wil gewoon een oordeel. Goed of niet. Zelf lees ik ook niet iedere review in detail. Samenvatting, conclusie, dat is het dan wel. Bij een laptop review begin ik vaak te kijken bij zijn thermische huishouding. Is die niet goed, dan valt de laptop voor mij af. Neem van mij aan dat dat er heel wat ;) zijn. Op zich tracht ik ook mensen die oppervlakkig ge´nteresseerd zijn te bedienen door een goede structuur en conclusie. Nee, we kunnen niet alles in detail volgen, dan zouden we gek worden. Wel kan ik mij voorstellen dat mensen die deze kast als optie zien heel wat vragen hebben. Die vragen beantwoorden vraagt om een gedetailleerd verhaal.

[Reactie gewijzigd door teacup op 8 september 2015 22:24]

wow wat een review zeg! Petje af. Genoeg leesvoer en ziet er zeer verzorgt uit. Je kan er bijna een managementsamenvatting erin stoppen haha

[Reactie gewijzigd door vali op 11 september 2015 14:09]

Ja jeetje zeg, een managementsamenvatting.......Dan moet ik tegen mijn natuur in hele korte zinnen gaan gebruiken van 6 woorden of minder, zodat de aandachtscurve niet tot in het extreme opgerekt hoeft te raken en onthouden blijft worden over welk onderwerp het precies gaat. Ook moet mijn woordkeuze beperkt blijven tot begrijpelijk Nederlands, waarin dan zoveel als mogelijk technisch jargon wordt vermeden, en wordt vervangen door factoren die beeldend kunnen werken zodat de illusie van controle over het proces blijft bestaan.

Misschien iets als het onderstaande:
Deze kast heeft een geweldig volume - prijs ratio van 705 cm3/Euro en een opslagcapaciteitspotentieel dat uw huidige serverpark met een factor 4 overstijgt. Door niet te zuinig te zijn met de apparatuur waarmee de kast wordt gevuld kan de huidige serverruimte worden opgeheven zodat de uitbreiding van de IT afdeling ook kan plaatsvinden en de 6 IT medewerkers hun 2e bureau krijgen. Als bezuiniging kunnen alle ventilatoren die vrijkomen bij het onttakelen van de serverruimte in de kast worden ingebouwd. Kleine trade off is natuurlijk wel dat deze kast in de hoek van de IT afdeling zal staan, en dat serverventilatoren wat meer geluid maken. maar daar staat dan de luxe tegenover dat met slechts drie man aan een bureau kan worden gezeten.

Hier en daar is de waarheid natuurlijk subtiel gemanipuleerd. Maar bij globale observatie valt dit niet op.

[Reactie gewijzigd door teacup op 12 september 2015 00:31]