Synology DiskStation DS415+ Review

QvTzKwCi 29 augustus 2015, 1.334 views

Synology DiskStation DS415+

Prettig apparaat; Software geeft ruim voldoende mogelijkheden, en de CPU is eindelijk snel genoeg voor alle taken.

Pluspunten

• bouwkwaliteit
  • hot-swappable
  • schroefloze trays
  • stil

Minpunten

• grote externe voeding

Kwaliteit voeding Score: 3
Ik had eerder de DS409+. Dus 6 jaar oud en dan overgaan naar het huidige model. De verschillen zijn direct te merken in een aantal zaken.

De inrichting van de schijven zijn van liggend, naar staand gegaan. Op zich maakt het niet uit hoe de schijf staat, maar verticaal kun je de disk er natuurlijk wel makkelijker uit halen voor een hot-swap - iets wat met de DS409+ niet mogelijk was (niet hot-swappable). Verder valt dan ook op dat er meer airflow is dan het oude model, maar ook mijn schijven zijn veel energie-zuiniger, wat het totaal zeker 10 graden koeler maakt. 32 graden nu gemiddeld (in de zomer) tegenover 42 graden in het oude model.

Het andere verschil is de CPU. Ook de DS409+ had een "snelle" processor, maar met veel zaken merkte je dat het toch niet voldoende was; daarvoor werd dan toch de CPU gebruikt en dan schiet het snel te kort. In de praktijk kreeg ik nooit de volle bandbreedte van 1000 Megabit. Voor veel zaken (met name kleine files) daalde de doorvoer tot 25MB/s. Dat is nu wel anders; je trekt al snel de hele bandbreedte dicht. Met 2 netwerkstekkers in de switch, weet je ook nog eens zeker dat je persoonlijk 1GB krijgt, ook als er iemand anders op zit.

De software is nog wat beter. Van 4.x firmware naar de 5.x is prettig, maar er zitten met name extra zaken in die miste. Denk bijvoorbeeld als een md5-hash-berekening die nu te maken is. En de extra software die ge´nstalleerd kan worden is ruim voldoende.

Verder is de voeding onveranderd groot en extern. Eigenlijk een raar ding, maar goed.

Ander punt is de modbaarheid. Die is beperkt, maar daar koop je hem denk ik niet voor.

Een beste investering, maar iets waarvan ik verwacht de komende 5~6 jaar verder te kunnen. In gebruik met 4 x Western Digital Red 6TB WD60EFRX.

Heb jij ook een Synology DiskStation DS415+?

Gebruik je deze nas ook om te downloaden van usenet en welke snelheden haal je daarbij?
Ik gebruik hem niet voor usenet. Maar wat in mijn ervaring vooral speelt, is beperking in IO enerzijds (disks), en overhead voor communicatie (netwerk) anderzijds. Met duizenden af te handelen connecties wordt het vanzelf trager. Daar had ik met de DS409+ eigenlijk geen last van - maar waarschijnlijk was de bandbreedte van het internet en/of de ingestelde maximum connecties de beperkende factor. Voor wat het waard is - ik heb glas op 100Mbit.

Meer rekenkracht maakt dat het laatste allemaal makkelijker wordt. Maar met usenet geen concrete ervaring.