Specificaties Quad core @ 2,6GHz - Bekijk alle specificaties

AMD Phenom II X4 810 Boxed Review

roland83 16 mei 2009, 2.236 views

AMD Phenom II X4 810 Boxed

Pluspunten

• lage warmteproductie
  • relatief goedkoop
  • stille stockkoeler

Minpunten

• geen topprestaties
  • matig overklokbaar, het is geen Black Edition

Mijn vorige AMD Athlon X2 5400+ processor is door mijn eigen toedoen gesneuveld (jammer), dus het werd tijd voor iets nieuws. De keuze is op de AMD Phenom II X4 810 gevallen. Ik wilde een quad core, die niet te duur is (dan moet je toch bij AMD zijn), en hij hoefde ook geen ultieme prestaties te leveren. Ik denk dat deze processor dan een goede keuze is geweest.

AMD heeft het nieuwe AM3-socket compatible gemaakt met AM2+. Dat was mooi, want daardoor kon ik wel een nieuwe AM3-processor kopen, terwijl mijn huidige AM2+ moederbord gewoon zijn werk kan blijven doen, inclusief het DDR2-800 geheugen. Okee, op een AM3-bord zal de cpu vast beter tot zijn recht komen, maar daar heb ik nu geen behoefte aan.

Ik doe vrij veel aan videoconversie voor mijn Cowon S9 mp3-speler, en daar is deze cpu zeer geschikt voor. Vier cores tegelijk kunnen gebruiken is dan heel fijn, zelfs bij volle belasting van de vier cores blijft Windows nog behoorlijk werkbaar. En de warmteproductie valt erg mee. Op idle wordt de cpu ongeveer 40 graden, en bij volle belasting van de vier cores komt de temperatuur niet boven 50 graden uit. Ik gebruik de stockkoeler, die zijn werk overigens netjes stil doet. Het temperatuursverschil is dus maar 10 graden, waardoor je je gaat afvragen of de cpu bij idle al veel warmte produceert, of dat de cpu bij volle belasting juist nauwelijks warmer wordt. Of gaat de koeler dan opeens extra zijn best doen? Ik heb de fansnelheid niet gemeten, en je hoort 'm ook niet.

Met 3DMark Vantage haalt de cpu 8861 punten, wat 227 punten minder is dan de score bij de test van hardware.info. Is dat het verschil tussen AM2+ en AM3 misschien? Ik weet het niet.

Tenslotte heb ik geprobeerd om de processor stabiel te overklokken. Dit is geen Black Edition, dus kun je alleen de FSB-snelheid omhoog schroeven. Na veel proberen is het gelukt om de processor stabiel op 2990 MHz te laten werken. Het geheugen werkt dan ook sneller, en blijkbaar gaat dat met mijn supergoedkope geheugen net goed. Overigens heb ik twee keer 2 GB geheugen in de pc zitten, dat in dual channel draait. De 3DMark benchmark komt op 10136 punten, wat 15% meer is dan bij de standaardfrequentie. Overigens is 2990 MHz ook 15% meer dan 2600 MHz. Overklokken gaat dus voldoende, omdat het niet zo makkelijk gaat als alleen de multiplier opvoeren. Maar goed, daar is de cpu niet voor bedoeld. Daar heb je de Black Edition voor, en dat weet je voordat je de cpu koopt.

Over de prijs: De cpu kost volgens de pricewatch nu 149 euro. Je kunt dus wel zeggen dat AMD-processoren nog steeds een goede prijspakker zijn, zeker aangezien AMD-moederborden vaak goedkoper zijn dan Intel-moederborden. Dus met de prijs/kwalteitverhouding zit het wel goed.

Conclusie: De processor biedt geen topprestaties, maar daar is de prijs ook niet naar. De warmteproductie valt zeer goed binnen de perken, en de standaardkoeler is erg stil. Het overklokken kost wel vrij veel moeite, dus als je voor het overklokken gaat moet je echt een Black Edition kopen. Dus zoek je een betaalbare quadcore zonder veel poespas, dan moet je deze hebben.

Heb jij ook een AMD Phenom II X4 810 Boxed?

Volgens jouw systeemopgave beschik je over 1x 2GB RAM. Wil dat zeggen dat je met 1 reepje van 2GB in singlechannel i.p.v. dualchannel draait, of is dit een foutje? Indien dit geen fout is, dan is jouw lagere score namelijk wel te verklaren. Dualchannel levert meer bandbreedte, en dus ook wat meer snelheid.

Verder is de review een beetje karig. Hoeveel winst heb je bijvoorbeeld geboekt met het video-encoden?
Ik heb 2x2 GB RAM-geheugen (zie mijn systeemspecs). En dat draait in dual channel.

Na het overklokken naar 2990 MHz haal ik trouwens een 3DMark score van 10136, dat maakt wel wat verschil.

Ten opzichte van de dual core maak ik twee cores winst op het video encoden, de kloksnelheid is 100 Mhz minder (de Athlon 5400+ draait op 2700 MHz). Verder kan ik er niet veel over zeggen, ik heb geen benchmarks van die Athlon en kan ze ook niet meer maken ;)
Hoe heb je geprobeerd over te clocken? want in principe moet 3 GHz makkelijk haalbaar zijn.
Ik heb inmiddels iets beter mijn best gedaan op het overklokken, en heb er 2990 MHz uit gekregen. En dat werkt stabiel, met een FSB van 230 MHz. De multiplier kun je niet veranderen, dus die staat nog altijd op 13. Gewoon net zolang proberen (kost veel tijd!) tot het stabiel werkt. De cpu wordt nu 44 graden in idle, stress moet ik nog proberen.

[Reactie gewijzigd door roland83 op 16 mei 2009 00:04]

ook al is het een black edition kan je hem nog steets overclocken , geheugen gewoon iets terug clocken daar mee corrigeer de clock van de fsb mee voor je geheugen.

[Reactie gewijzigd door robj28 op 15 mei 2009 22:29]

Tenslotte heb ik geprobeerd om de processor stabiel te overklokken. Dit is geen Black Edition, dus kun je alleen de FSB-snelheid omhoog schroeven. Dat zorgt er meteen voor dat het geheugen ook omhoog gaat, en mijn geheugen kan dat duidelijk niet hebben. Ik heb het systeem niet stabiel gekregen. Ook bij niet extreem hoge FSB bleef de cpu wel werken, maar zodra je dan allevier de cores laat werken, loopt de boel vast. Jammer.
Je zegt zelf al dat je geheugen het niet aankan. Wellicht dat je dan andere / sneller / beter geheugen moet aanschaffen om een betere en stabielere overclock te krijgen. Om gelijk de CPU als schuldige aanwijzen lijkt mij wat kort door de bocht. Wellicht is of zijn er één of meerdere onderdelen van je PC die de bottleneck zijn.
- slecht overklokbaar, het is geen Black Edition
Dat het geen Black Edition is zou ik persoonlijk geen minpunt noemen dat is iets wat je van tevoren duidelijk weet. Bovendien is het niet zo ernstig dat bijvoorbeeld alle andere processoren het wel hebben behalve deze.

[Reactie gewijzigd door Regeneration op 15 mei 2009 23:34]

Om gelijk de CPU als schuldige aanwijzen lijkt mij wat kort door de bocht.
Dat doe ik ook niet. Het ligt zeker aan het goedkope geheugen dat ik wellicht geen optimale prestaties kan halen. Dit is mijn eerste overklokpoging trouwens, gewoon omdat het kan in plaats van omdat ik het wil kunnen.
Toen ik de review schreef, had ik nog niet heel erg mijn best gedaan op het overklokken. Het heeft voor mij ook niet de hoogste prioriteit, daarom heb ik expres geen black edition gekocht (ik wist het van tevoren). Het is dus een "minpunt" in die zin dat als je het doet om het overklokken, je beter een BE kunt aanschaffen.
Dat doe ik ook niet.
Je geeft de processor wel een slechte beoordeling voor de overklokbaarheid én zet de slechte overklokbaarheid in je minpunten. Dat bedoelde ik eigenlijk met de schuld geven aan de processor.

Maar zoals je zelf in de reacties al aangeeft heb je nu wel een stabiele overklok gekregen (ook al is het een kleine). Wellicht kun je de nieuwe informatie editen in je review. :)
Ben er nog niet helemaal mee eens, maar begrijp nu wel beter wat je bedoeld.
Ik heb het een en ander in de review aangepast. Met wat meer argumentatie wat betreft wel of geen black edition.