Specificaties 15,6" (1920x1080 IPS), 128GB (ssd) - Bekijk alle specificaties

BTO X-BOOK 15CL68 Review

luuk.isbouts 30 augustus 2015, 828 views

BTO X-BOOK 15CL68

De BTO X-BOOK 15CL68 is een zeer krachtige notebook, voor een redelijke prijs. Hij valt onder de klasse "Gaming Notebook", maar zo oogt deze niet.

Pluspunten

• Full-HD IPS paneel
  • Krachtige notebook
  • Kies je eigen onderdelen bij BTO.eu

Minpunten

• Bij intensief gebruik, zeer luide fan's
  • Zeer grote oplader

Ik was op zoek naar een nieuwe laptop, die ik voor school kan gebruiken. Hiervoor had ik een snelle processor nodig, en genoeg RAM. Ook zit er een dedicated videokaart in. BTO levert de laptop met een Intel Core I7 4720 HQ, en een NVIDIA GTX 960M. Bij deze laptop kun je zelf je RAM geheugen kiezen, de SSD, de HDD, eventueel een HDD caddy, WLAN kaart, OS etc. kiezen.

Nadat ik bij BTO langs ben geweest op het hoofdkantoor in Ijsselstein heb ik de laptop direct besteld. Echter ging tijdens het bestellen iets mis, op de site van BTO bleef bij de voortgang "Betaling in behandeling" staan. Dit probleem was snel opgelost door even de klantenservice te bellen.

Ik heb de notebook zonder OS gekocht, wat betekend dat ik deze zelf moet installeren. Enig probleempje was toen ik Windows 7 UEFI wilde installeren, dat je in het bios de nodige instellingen moet verzetten. (EFI op CSM-Compatible)

De batterij van de laptop valt me niet tegen. Als ik de notebook op energiebesparing zet, en niets meer doe dan internetten, tekst verwerken en muziek luisteren, gaat de notebook rond de 4 uur mee op batterij. Tijdens zwaardere processen gaat de notebook natuurlijk minder lang mee. Enig nadeel voor mij is dat de batterij met twee schroeven losgedraaid moet worden, alvorens hem eruit te halen.

Ik gebruik de notebook thuis met 2 externe displays, en het interne display. Eén display zit aangesloten op de HDMI poort, op de achterkant van de notebook. Het andere display is door middel van een VGA naar Mini-Displaypoort connector op de Mini-Displaypoort aangesloten. De notebook kan 3 displays aansturen, met het interne display meegerekend.

In de notebook zitten speakers van Onkyo. Prima speakertjes, naar mijn mening. Er zit geen sticker op de notebook die dit aangeeft, maar dit staat op de behuizing. Dit kun je er dus niet van af halen!

Het touchpad werkt goed en de bijgeleverde software is overzichtelijk. In het midden tussen de linker en rechtermuisknop is de vingerafdruklezer geïnstalleerd. Het toetsenbord typt prima, en is voorzien van witte verlichting.

De webcam heeft een resolutie van 1920 x 1080 pixels, en de kwaliteit is "OK" voor Skype ed. De microfoon werkt prima.

Mijn conclusie: De BTO X-BOOK 15CL68 is een goede notebook, die geen "game-notebook" uitstraling heeft. Als je twijfelt, of nog vragen hebt, voel je dan vrij om een reactie achter te laten, of contact met me op te nemen.

Heb jij ook een BTO X-BOOK 15CL68?

Zeer luide fans is natuurlijk subjectief. Hoe luid zijn ze? Overstemmen ze het geluid als je muziek luisterd? storen ze echt heel erg? Heb je misschien iets om het niveau mee te vergelijken? :)
Moeilijk uit te leggen hoe hard de fans nu werkelijk gaan. Met muziek (op de interne boxjes) op 50% hoor je de fans nog blazen, maar niet heel storend.

Dit is wel als de fan's manueel op 100% snelheid draaien. Het is bij mij nog nooit voorgekomen dat de fan's zelf zo hard gaan draaien. Als je daarna de fan's instelt op automatische RPM, word het wel ineens heel stil! ;)
Bedankt voor de review!

De lader is inderdaad aan de grote kant, maar in vergelijking met mijn vorige BTO (15CL35) meer dan de helft kleiner en vooral een stuk handiger wegens plattere vorm :-O Qua fans heb ik ook geen problemen eigenlijk, op de hoogste setting zijn ze inderdaad redelijk luid, maar dat valt uiteraard niet te vermijden met deze hardware en form factor denk ik.

Ik heb in het verleden wel gemerkt dat BTO soms héél royaal smeert met koelpasta, wat de koelprestaties uiteraard niet ten goede komt. Als je merkt dat de fans te vaak op volle toeren gaan draaien, is het misschien eens de moeite om dat na te kijken.