KPN Music Box Review

voorstad 24 augustus 2015, laatste update op 25 augustus 2015, 1.360 views

KPN Music Box

De KPN Music Box is een leuke en eenvoudige manier om je bestaande geluidset om te toveren tot een netwerk enabled geluidsset, met Spotify Connect. DLNA streaming en Internetradio is een leuke bonus. Verwacht geen high-end geluidskwaliteit via de line-out. (via COAX en Optisch wellicht wel). Een leuk apparaat!

Pluspunten

• Eenvoudig in gebruik, snel
  • Coax en optische uitgang

Minpunten

• geluidskwaliteit line-out
  • geen USB

Review KPN Music Box

De KPN Music Box is een klein onopvallend apparaatje, waarmee je je bestaande hifi installatie, draagbare muziekset of losse pc luidsprekers om kunt toveren tot een Spotify Connect geluidssysteem. Met je Spotify applicatie op je smartphone of pc verschijnt de KPN Music Box bij je Spotify Connect apparaten en met een klik, rolt je muziek via je eigen geluidsinstallatie de kamer in.
Daarnaast kun je met de speciale UNDOK app, internet radio stations (van vTuner) en met een Music Player mp3/flac afspelen en bedienen. Ook kun je muziek afspelen via DLNA waarbij je dan gebruik kunt maken van je eigen muziekspeler app, en afspeelt via DLNA. De KPN Music Box ondersteunt geen Airplay.
Hardware buitenkant
De KPN Music Box heeft bovenop 3 bedieningsknoppen, play/stop, achteruit en vooruit en een LED. Aan de achterkant bevindt zich een reset knop, lineout (tulp / 3,5mm jack), COAX en Optisch. dat is alles. De set is eenvoudig aan te sluiten.
Hardware binnenkant
De KPN Music Box bestaat uit een (uitgeklede) Venice 6.5 van Frontier Silicon, die gemonteerd zit op een "Spotify Device" bordje waar de uitgangen en de bediening op zit.
De Venice 6.5 heeft ook de optie om DAB, ethernet en een display aan te sluiten, maar hier heeft KPN niet voor gekozen. Dit zou de KPN Music Box natuurlijk wel een stuk interessanter hebben gemaakt.

http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00001.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00002.jpg
http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00003.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00004.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00005.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00006.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00007.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00008.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00009.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00010.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00011.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00012.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00013.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00014.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00015.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00016.jpg http://www.voorstadslaan.com/kpnmb/KPN_MB_th00017.jpg
In gebruik name
Om de KPN Music Box in bedrijf te nemen, moet je de UNDOK app van Frontier Silicon installeren. De documentatie geeft aan dat je de ‘Music Box setup’ app moet installeren (op Android), maar stuurt je vervolgens door naar de UNDOK app: "KPN Music Box owners should now use our new app UNDOK" Via deze (engelstalige) app, kom je in de "My Home" omgeving, waar je "set up audio system" en "rescan" kunt selecteren. Het systeem komt dan meestal terug met een "suggest audio system" als 'Music Box ab:c1:23'. Soms heb ik de reset knop een keer moeten gebruiken om de Music Box zichtbaar te krijgen. Hierna kun je het systeem een eigen naam geven.
Hierna kun je kiezen voor een Wi-Fi of ethernet verbinding. Vreemd, want de KPN Music Box heeft alleen een Wi-Fi mogelijkheid. Hier kies je dus Wi-Fi. Wanneer je voor ethernet kiest, kom je in een loop terecht en moet je de boel resetten.

Wanneer je voor Wi-Fi kiest, krijg je een lijst van netwerken en kies je je wi-Fi netwerk en je Wi-Fi wachtwoord. Er is geen optie om met WPS te verbinden, dus zul je het Wi-Fi wachtwoord echt moeten ingeven. Hierna verbindt het systeem zich met je netwerk en kun je een volgend audio systeem toevoegen of naar "My Home" gaan.

In "My Home" is nu je KPN Music Box zichtbaar en heb je 3 opties: source, now playing en browse. Bij source kun je kiezen voor Internet radio, Sporify of Music Player. Ook kun je hier de KPN Music Box in StandBy zetten.

Bij "Now playing" kun je zien wat er speelt, inclusief LP/CD hoesje afbeelding. Ook kun je hier het volume instellen met een slider.
Bij "browse" kun je, afhankelijk van de "source" bladeren in
- radiostations (vTuner)
- naar de Spotify app (source: Spotify)
- naar je shared media (source: music player)
Bij de InternetRadio, zijn er 2 manieren om je favorieten te zetten. De eerste mogelijkheid is om, wanneer je een radiozender uitgekozen hebt, bij "Now playing" rechts op een icoon (3 streepjes met bolletjes ervoor) te klikken. Hierna opent een lijst waar je door op de plus (+) te klikken, de radiozender toevoegd aan je favorietenlijst. Via deze lijst selecteer je ook welke zender je wilt afspelen.
Dit werkt een beetje verwarrend, aangezien je gewend bent om via browse naar je zender te gaan. Hier bevindt zich ook een "My favourites", maar wanneer je hierop klikt, krijg je een "Not registered". Om deze favorieten te gebruiken, moet je je aanmelden bij http://www.wifiradio-frontier.com/

Je Radio_ID kun je opvragen via de Browse (bij Internetradio):
Help, Get access code, Access code
The steps to register are:
From the radio
1. From the Main Menu select 'Internet radio',
2. Select 'Station list',
3. Select the 'Help' directory
4. Select 'Get access code' item
5. Write down the access code - it is 7 digits.
6. Visit the site http://www.wifiradio-frontier.com/ to register
7. Click on the 'New Member' link, below the login section
8. Enter in the access code and a username and password to setup your login.

De documentatie zegt verder niks over deze methode, een gewone gebruiker zal dit waarschijnlijk nooit ontdekken. Overigens, na een reset van de KPN Music Box moet je de hele procedure opnieuw doorlopen.

De UNDOK app werkt prettig, reageert vlot en geeft voldoende mogelijkheden. Niet in alle gevallen werkt de applicatie even intuitief. En zeker in het radio gedeelte is nog wel wat ruimte voor verbetering.
De KPN Music Box ook in gebruik te nemen door met je laptop een Wi-Fi verbinding te maken met de KPN Music Box. De KPN Music Box is daarna te benaderen via het interne ip adres op je netwerk. Deze optie wordt niet geadverteerd en heb ik niet getest. Je komt dan in een Frontier Silicon beheersomgeveving.

Zowel de oude app als de nieuwste versie van de app, geven in de praktijk af en toe een time-out, waarna de verbinding opnieuw opgebouwd moet worden. Het is mij niet duidelijk of dit komt doordat de KPN Music Box de verbinding even mist, of de smartphone (app) zelf. Maar het komt bij mij af en toe voor. De app geeft dan 'Connection Lost'

Wanneer een andere gebruikers met UNDOK op de KPN Music Box werkt, krijgt de eerste gebruiker de melding dat een andere gebruiker op het systeem zit, en je weer kunt connecten. Je kunt dus niet met meerdere gebruikers tegelijkertijd de UNDOK op dezelfde KPN Music Box gebruiken. Ook is er in de instellingen een PIN code, waarmee je pas toegang tot de app krijgt, na invoering van de PIN code. Dit werkt alleen voor de UNDOK app, en niet voor Spotify Connect. Wanneer de tweede gebruiker toegang heeft na invoering van de PIN, kan deze gebruiker de PIN zelf aanpassen. Er is dus geen hoofdgebruiker en gewone gebruikers (admin – normal user) structuur. Met Spotify Connect kun je elkaar lekker dwars zitten door de controle over te nemen en je eigen muziek af te spelen. Dit is niet te beveiligen.
Grappig (maar niet handig) is dat de app via de Help optie geen helptekst geeft, maar via de luidsprekers begint een dame tegen je begint te praten.

Tijdens het Tweakers event hebben we gesproken met 2 personen van Frontier Silicon. Ze hebben onze opmerkingen besproken en genoteerd. De app is volop in ontwikkeling en de app zal in de komende tijd veel gaan verbeteren. De UNDOK app wordt voor heel veer meer apparaten gebruikt, dus daar zal de KPN Music Box ook van meeprofiteren.
Hardware bediening
De weinige knoppen op de KPN Music Box voelen prima aan en werken prima. Het is wel een gemis dat er geen standby knop aanwezig is, aangezien je dit alleen via de UNDOK app kunt bedienen. Wil je alleen Spotify Connect gebruiken, moet je toch eerst naar de UNDOK app. In de praktijk is het danook niet erg logisch om wel de mogelijkheid te hebben om te pauzeren en te skippen, terwijl je de mogelijkheid zou willen hebben om de KPN Music Box in StandBy te kunnen zetten (of weer aan) danwel, het volume te kunnen muten / instellen.

Momenteel heb ik in huis zowel een Raspberry Pi met Volumio als een Technisat DigitRadio100 in gebruik. De Raspberry Pi geeft het beste geluid, en is de optie die gebruik wanneer ik echt naar muziek wil luisteren. Alhoewel hierop ook internetradio mogelijk is, bleek het bedienen van een muziek apparaat via de smartphone een stap te lastig in een huishouding met meerdere personen en ging de keuken transistorradio vaak aan. Aangezien ik dat niet om aan te horen vind, heb ik de Technisat Digitradio aangeschaft. Een DAB+ radio met een IR afstandsbedining. Alhoewel de geluidskwaliteit van DAB+ niet verder gaat dan 64Kbps, is dit voor radio ok, maar ook niet top. Maar wel veel beter dan de keukenradio.
De KPN Music Box zit hier tussenin. Met als grote voordeel de Spotify Connect optie. Maar geen snelle bediening en niet de geluidskwaliteit van Volumio….
Geluidskwaliteit
Ik heb de KPN Music Box via de Line out aangesloten op een Topping TP-30 TriPath (2024) versterker, met een ingebouwde TI PCM2704 DAC. De versterker zit aangesloten op twee AudioLab Candor Hi-Fi 2-weg luidsprerkers. Ik heb de KPN Music Box via de Line out aangesloten, en vergeleken met een Raspberry PI - Volumio setup en op beide systeem dezelfde muziek afgespeeld, waarbij de Raspberry PI via USB op de DAC zat aangesloten (zonder HiFiBerry).

In deze setup was het verschil tussen Raspberry Pi - Volumio en de KPN Music Box toch wel duidelijk waarneembaar. De muziek via de Raspberry PI - Volumio klink duidelijk helderder, voller en geeft een rijkere geluidservaring. De KPN Music Box klinkt zeker niet slecht, maar komt in deze setup toch duidelijk wat tekort. Ik ben benieuwd hoe het zou klinken wanneer de DAC omzeild had kunnen worden, maar deze optie ontbreekt op de KPN Music Box, zolang je via de line-out werkt. Wanneer je de optical out gebruikt,kun je gebruik maken van je eigen DAC, maar helaas heb ik geen optische ingang op mijn versterker. Dit is trouwens wel een groot voordeel ten opzichte van andere Spotify Connect 'doosjes', zoals de Grammofon.
Suggesties en conclusie
De KPN Music Box is een leuke en eenvoudige manier om je bestaande geluidsset om te toveren tot een netwerk enabled geluidsset, met Spotify Connect als echt een heel mooie optie. DLNA streaming en Internetradio is een leuke bonus. Verwacht geen high-end geluidskwaliteit, aangesloten op de line-out, komt de KPN Music Box toch echt wat tekort. Met COAX en Optisch wellicht wel, maar dat heb ik niet kunnen testen. De KPN Music Box is echt een leuk apparaat om je oude Hi-Fi set van zolder een tweede leven te geven, of om op een werk- of slaapkamer Spotify te kunnen streamen. En zeker de snelheid waarmee het apparaat reageert met zowel de UNDOK app als Spotify Connect is super.

Aan vooral de UNDOK app zijn nog wel wat verbeteringen denkbaar: de taal zal voor een aantal gebruikers een belemmering kunnen zijn. Daarnaast werkt niet alles even duidelijk, zoals de “ethernet” tijdens de setup, terwijl deze niet aanwezig is. Of de verschillende manieren van het aanleggen van favorieten met internetradio is niet erg intuitief. Technisch gezien is er een Multi-room optie mogelijk. Op het Tweakers Event is dit gedemonstreerd, maar ik het niet kunnen testen.
Mijn suggestie zou zijn om de huidige KPN Music Box uit te breiden met een USB aansluiting, waarmee je zou kunnen laden, een schijf op aan kan sluiten, of in mijn geval, een eigen DAC kan gebruiken (zonder optisch te moeten gebruiken).
Voor een luxere versie zou mijn suggestie zijn om er meer een DAB+ radio van te maken met een displayoptie. En dan ook een ethernetaansluiting, wat knoppen en presetknoppen en een IR afstandsbediening.

Getest met
KPN Music Box Firmware ir-mmi-FS2026-0500-0166_V2.8.37.71593-1A21,
UNDOK versie 2.0-0.13

Heb jij ook een KPN Music Box?