Specificaties DLNA -support, WiFi - Bekijk alle specificaties

Zappiti Player 4K Review

The_Goeiste 23 augustus 2015, laatste update op 4 november 2015, 1.795 views

Zappiti Player 4K

Na de firmwareupdate een erg fijne mediaspeler en een alleskunner! Ik ben erg tevreden over het apparaat. Het updaten van de firmware is zeker nodig geweest. Hierna is de Zappiti naar eigen smaak in te richten en werkt hij snel, betrouwbaar en goed.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit.
  • Speelt alles af
  • Heldere interface na update
  • Een alleskunner.

Minpunten

• Geen goede installatiebeschrijving.
  • Voor de update niet voor digibeten.
  • Geen ISO herkenning in het mediacentrum.
  • De hoge prijs!

Geluidskwaliteit Score: 5
Afgelopen week heb ik de Zappiti 4K aangeschaft ter vervanging van mijn oude trouwe popcorn A110 (die er tijdelijk weer neer was gezet omdat mijn popcorn A200 het had opgegeven). De keuze viel ondanks de hoge prijs op de Zappiti vanwege de uitgebreide mogelijkheden, de toekomstbestendigheid en de uitstekende reviews van het geluid. Ook de slechte updates van de popcorn hour speelden mee.

Met het uitpakken lijkt de Zappiti Player 4K een goede bouwkwaliteit te hebben. Een basissetje kabels zit er bij en een externe voeding met gestandaardiseerde plug. Hierdoor hoefde ik bij de installatie geen enkele nieuwe kabel te trekken. Alle kabels van mijn oudje, de popcorn A110 hoefde ik alleen maar om te pluggen.

Bij de Zappiti zit alleen een standaard installatiefoldertje. Alle informatie die ik nodig had heb ik zelf via google op moeten zoeken. Na het aanzetten was het één en ander nogal buggy. Een firmwareupdate was de oplossing van veel problemen. Deze firmwareupdate is echter alleen te installeren via een USB stick. Het apparaat gaf zelf niet aan dat er een update was. De beschikbaarheid hiervan las ik op het forum van Zappiti.

Na installatie van de firmware blijkt alle overtollige software verdwenen. De Zappiti Explorer werkt intuitief en goed. Het Zappiti mediacentrum werkt na installatie vanaf de PC. De code hiervoor staat op de onderkant van het apparaat. Het Zappiti mediacentrum herkent alleen geen ISO's. Via de Zappiti explorer kun je deze echter ook feilloos afspelen.

De bediening werkt doormiddel van twee afstandsbedieningen. één reguliere infrarood afstandsbediening en één multimedia RF toetsenbord met RF pointer. Na enig oefenen gebruik ik vooral die laatste al werkt deze dan weer slechter in het Zappiti mediacentrum. De afstandsbedieningen liggen goed in de hand en voelen degelijk aan.

De Zappiti 4K werkt momenteel op Android 4.4. De google playstore is dan ook aanwezig. Het installeren van apps werkt tot nog toe goed. Youtube, Netflix, en Google Chrome zijn reeds geïnstalleerd en werken goed. Voor de kinderen zijn enkele spellen geïnstalleerd. Deze werken wisselend. Alleen het opstarten gaat wat langzaam.

Op dit moment is er nog geen extra harde schijf geinstalleerd en wordt er gebruik gemaakt van het eigen geheugen van ongeveer 5Gb van de Zappiti zelf. De harde schijfbehuizing ziet er degelijk uit en schijnt hot swappeble te zijn. Je hoeft er het apparaat niet voor uit elkaar te halen. Wel zit hij aan de zijkant, waardoor het dus bij een ingebouwde set lastiger kan zijn.

Het beeld is gewoon goed te noemen. Wij hebben alleen geen 4K televisie, maar een gewone "ouderwetse" Full HD. De Zappiti 4K geeft nu telkens de melding dat ik in de instellingen de speler moet laten weten dat we geen 4K hebben. Dit staat nog op de to do lijst aangezien de korte waarschuwing niet storend is. Het geluid is gewoon perfect en de weergave is kristalhelder via mijn Yamaha receiver. Tot nu toe ben ik ook nog geen bestanden tegen gekomen die niet afgespeeld worden.

Op dit moment ben ik erg tevreden over het apparaat. Het updaten van de firmware is zeker nodig geweest. Hierna is de Zappiti naar eigen smaak in te richten en werkt hij snel en goed. De Zappiti had 5 sterren gekregen als de firmware update geen zoekklusje was geweest.

Update november 2015.
Na enkele maanden van Zappiti gebruikt gemaakt te hebben, nog even een update. De Zappiti is en blijft na de firmware update erg stabiel en betrouwbaar. Ik heb nog geen enkele crash meegemaakt in tegenstelling tot zijn voorganger de popcorn A200 die regelmatig vastliep. Het installeren van de apps op het android besturingssysteem is eenvoudig en werkt goed. Echter lang niet alle apps werken, zelf goed, maar waarschijnlijk komt dit meer omdat ze op telefoons georiënteerd zijn en bijvoorbeeld een touchscreen verwachten. Ondertussen heb ik na de genoemde update nog een nieuwe update gekregen. Hij wordt dus gewoon doorontwikkeld. Met deze update is hij ook online te updaten en hoeft het niet per sé via een USB stick.
KODI werkt beter dan het eigen mediacentrum van Zappiti, maar deze is er via het android platform eenvoudig op te zetten. Sinds korte tijd zit er ook een harde schijf in, deze is hot swappable en is zichtbaar als extra USB drive.

Firmware: http://www.zappiti.com/zappiti_player_firmwares.html#z4k
Forum: http://zappitiforum.com/

Heb jij ook een Zappiti Player 4K?

Hoi,

Een collega van mij wil een Zappiti kopen en daar een 8Tb Seagate in gooien. Op de site van Zappiti staat op de drive "PRE-FORMATED" [sic]. Moet de drive pre-formatted zijn of kan elke (unformatted) schijf erin geplaatst worden?