Cooler Master NotePal ErgoStand III Review

Foritain 22 augustus 2015, laatste update op 26 mei 2017, 2.752 views

Cooler Master NotePal ErgoStand III

De Cooler Master Ergostand is een scherp geprijsde en praktische oplossing voor een serieus probleem: een slechte werkhouding achter een laptop. Daarbij krijg je extra (stelbare) koeling en een flinke hoeveelheid features zoals kabelmanagement, veel verstelopties en een USB hub.

Pluspunten

• Interessante oplossing voor een betere werkplek
  • Ruime verstelopties
  • Extra koeling voor je laptop, maar gelukkig wel in stille uitvoering
  • Kwalitatief keurig
  • Featurerijk: Kabelmanagement, USB Hub, goed te onderhouden en filtert tevens enig stof
  • Prijs heel scherp

Minpunten

• Pootjes waar laptop op rust krap aan voor grote/dikke 17" laptops.
  • Gebruik extern toetsenbord/muis vereist. Wil je dat niet, kijk dan bij de Notepal U series.

Review: Cooler Master Ergostand III

Specificaties
Uitpakken
In de praktijk

Productpagina @ Cooler Master

Meer dan een jaar geleden maakte ik een review van de Cooler Master Notepal U2 Plus, een recht-toe-recht-aan laptop stand, waarbij ik concludeerde dat het mij eigenlijk speet dat ik niet eerder aan een dergelijke oplossing had gedacht. In het laatste jaar heb ik flink meer met de laptop gewerkt, en was de algehele ervaring van het laptop werk een stuk positiever dan voorheen, simpelweg vanwege een betere houding voor zowel mijn nek als mijn armen.

Het product van vandaag is de Cooler Master Ergostand III (of 3), wederom een laptop stand, maar dan met een hele andere insteek. In de review van de Notepal U kwam ik tevens tot de conclusie dat het verhogen van je laptop, en de toevoeging van een ventilator aan de onderzijde, positieve gevolgen had voor de koeling van je laptop, maar dat de mate van het effect sterk afhankelijk was van de specifieke laptop die je gebruikt. De focus ligt dan vandaag ook niet op hoe veel graden je kan winnen, maar gaan we kijken naar een andere alternatieve methode van laptopgebruik.

Laat ik wel duidelijk stellen: Ik ben geen ergo-expert. Ik ben goed bekend met de richtlijnen wat betreft houding, bureauafstelling, positionering van je beeldscherm en andere ‘desktop computer gebruik’ elementen, maar ik zal zeker niet stellen dat ik het fijne van al die theorieën weet. Wat ik wel weet is dat veel mensen een dramatisch slechte houding aannemen bij hun computergebruik, en dan vooral zij die veel op hun laptop werken, dus hoop ik wel te bereiken dat laptopwerkers even stil staan bij hun houding. Niet vreemd overigens dat ‘laptoppers’ veelal een matige houding hebben achter hun pc, want een correcte houding in combinatie met een laptop is veelal onmogelijk zonder hulp van buiten.

Hoewel de productpagina duidelijk maakt dat dit product een zakelijke insteek heeft zijn de specificaties in typische Cooler Master stijl keurig en technisch uitgebreid.

De Ergostand III is gemaakt van plastic en staal, weegt ‘slechts’ 1.2 kilo, en de afmetingen van het platform zijn met 385x280mm wat kleiner dan een 17.3” laptop, het maximale wat dit product ondersteunt. Aan de andere kant geeft Cooler Master aan dat de stand ook voor tablets te gebruiken is.

De Ergostand III wordt met een USB aansluiting gevoed, bevat een grote (230mm) ventilator als koeling voor je laptop, en biedt tevens een USB Hub feature met 4 USB poorten. De ventilatorsnelheid is aanpasbaar tussen 500 en 800 RPM, waarbij 800 RPM voor 72 CFM airflow moet zorgen bij 21 dBA. Interessant is dat de ventilator voorzien is van ‘Loop Dynamic Bearing’ met een levensduur van 160.000 uur+, zeg maar een soort-van Hydro Dynamic Bearing.

Het uitpakken van de Ergostand III is weinig spannend. Een keurige maar eenvoudige verpakking, met daarin een korte handleiding die je evengoed kan missen, en daarbij een enkele USB kabel om de Ergostand aan je laptop te sluiten om zo de ventilator van stroom te voorzien.

De stand zelf heeft een grotendeels plastic constructie, waarbij de bovenkant wel van staal (mesh) is. Aan de zijkant zien we enkele gootjes in het plastic om de kabels weg te werken, en aan de bovenkant van de Ergostand zien we een draaiknop om de ventilatorsnelheid aan te passen, deze ziet er zeker keurig uit. Aan de onderkant, in het mesh, zien we de uitklapbare pootjes waar de laptop tegen rust. Kwalitatief voelt het plastic stevig aan, het geeft de indruk dat het voldoet, maar het aluminium van de Notepal U geeft uiteraard een stukje extra degelijkheid.

De Notepal U is echter niet verstelbaar, maar één vast blok, terwijl de Ergostand III juist weer erg flexibel in te stellen is. Met de stalen beugel kan je met de Ergostand in maar liefst zes verschillende posities zetten.

Gifje!

Niet onhandig voor het onderhoud, laptops trekken namelijk nogal wat stof aan, is de mogelijkheid om de mesh cover van de stand zelf af te schuiven. Vervolgens zien we de flinke ventilator, welke dankzij grote fanblades relatief eenvoudig schoon te maken is. Wel zien we dan wat duidelijker dat de plastic behuizing weliswaar voldoet, maar niet de uitstraling heeft van bijvoorbeeld aluminium.

De verschillen tussen de Ergostand en de Notepal U zijn inmiddels wel duidelijk: De Notepal U is een stand met een vaste hoogte, gemaakt van aluminium, voorzien van verschuifbare ventilatoren, en de Ergostand is grotendeels plastic, maar komt met een grote vaste ventilator, USB Hub, en is flink in hoogte verstelbaar. Oftewel flinke verschillen. Het grootste verschil is echter de manier hoe de laptop op de stand komt te liggen: Bij de Notepal U kan je gebruik blijven maken van het toetsenbord van je laptop (al is dat niet vereist), maar bij de Ergostand III wordt je verplicht gebruik te maken van een los toetsenbord en muis.

Op de Notepal U kan je prima blijven werken op het toetsenbord van de laptop

Hierin wordt dus ook de doelgroep van de Ergostand duidelijk: De Ergostand is gemaakt voor een laptopgebruiker die een flink aantal uren doorbrengt op een vaste werkplek waar geen desktop computer staat, of een desktop systeem ongewenst is. Op die plek laat je dan een Ergostand permanent staan (De Notepal U is juist eenvoudig om je laptop in op te vouwen en mee te nemen) in combinatie met een permanent toetsenbord en muis die op de USB poorten van de Ergostand zijn aangesloten. Uiteraard staat dit veelal voor zakelijke gebruikers, iets wat ook wel op te maken is uit de productpagina van Cooler Master waar de foto’s duidelijk op een kantooromgeving duiden.

Hoewel je de Notepal U daar ook voor zou kunnen gebruiken zie ik dat product meer als oplossing voor bijvoorbeeld een laptop in de huiskamer, waar een betere werkhouding wel gewenst is, maar minder ruimte is voor een flinke werkopstelling. Zoals je op de foto straks kan zien is een flinke laptop op een Ergostand gecombineerd met een toetsenbord en muis niet bijster compact of heel vlot op te bergen.

Ik begon echter met de opmerking dat we op zoek zouden gaan naar een betere werkhouding. Laten we eerst even een plaatje bekijken van waarom een laptop op zich niet ideaal is. Bron: working-well.org

We zien hier een aantal (ietwat overdreven, als rood staat voor pijn) voorbeelden van gangbare laptop houdingen. In de eerste zorgt een veel te hoge armpositie voor druk op de schouders en spieren in de arm. In het tweede plaatje is zowel de rug als nek verre van ideaal gepositioneerd,

In de laatste houding zien we weliswaar het meeste rood, maar komen we wel al in de buurt van een beetje gangbaar gebruik. Nek en armen in iets mindere mate belast, en mocht je de laptop iets naar achteren schuiven en een goed verstelbare stoel hebben zitten we niet gek ver van een degelijke positie af. In grote lijnen komt het er echter op neer dat je een laptop of goed kan zetten voor je nek en ogen, of goed kan zetten voor je armen, maar niet allebei. Een Notepal U oplossing in combinatie met een goede stoel en bureauafstelling is een werkbare middenweg, maar het toetsenbord scheiden van het scherm zoals de Ergostand doet is nodig om een goede positie te bereiken.

Iets in deze buurt zou je dus willen bereiken.

Door de Ergostand dusdanig in te stellen dat de bovenkant van je scherm op ooghoogte zit kunnen we dus een goede houding bereiken voor de rug, nek, en ogen. Prima, daarover geen klagen en het product doet wat je ervan verwacht. Waar je echter wel rekening mee moet houden is dat de forse constructie nog altijd flink ruimte op het bureau vereist, want een los toetsenbord op de rand van je bureau lost de problemen van positie C in het diagram niet direct op, waardoor je bureau ruimte moet bieden aan de Ergostand, een toetsenbord ervoor, en ruimte voor je polsen en/of armen, eventueel nog met een polssteun wanneer je een dikker toetsenbord (mechanisch?) wenst te gebruiken. Een Ergostand is dus een handige tool, maar een goede houding koop je niet zo maar eventjes met één productje, dat vereist nadenken en enige planning.

De verstelbaarheid viel in positieve zin op. Een 17.3” laptop zat bij een lange gebruiker (1.96m) op een typisch bureau op het derde standje al ruim hoog genoeg voor een goede positie van de nek en ogen. Kleinere laptops moeten dus nog wat hoger, maar daarom zitten er 6 afstellingen op. Dat de Asus N73 niet hoger hoefde dan de derde stand was echter maar goed ook, want de uitklapbare pootjes van de Ergostand III zijn maar nipt voldoende voor een dergelijke grote en dikke laptop. Op hogere standen is de combinatie van een 3.5 KG laptop en pootjes die net voldoende lang waren voor de basis van de laptop duidelijk een uitdaging voor de Ergostand; Op de hoogste stand tikte ik de laptop eenvoudig van de stand af. Ik denk dat Cooler Master er goed aan had gedaan om 15.4” als limiet te stellen voor deze Ergostand, of een waarschuwing had kunnen plaatsen over zwaardere 17” machines. Met de verschuiving richting dunnere en lichtere modellen, zeker voor mobiele werkers, schat ik de praktische gevolgen voor de doelgroep als vrij klein, maar je dient er zeker rekening mee te houden.

Misschien ben ik een iets te droge Hollander, maar ook bij enkele andere features heb ik wel wat vraagtekens gezet. Niet direct in negatieve zin, maar het voelt dat Cooler Master bij dit relatief eenvoudige product geen genoegen leek te nemen met wat dit product in de basis is. Juist de basis doet het goed: Verstelbaarheid bieden voor een betere schermpositie, gecombineerd met een extra stukje koeling. Maar de extra features voelen hier en daar wat zwak; Zo is de feature om er een tablet op te plaatsen leuk, maar de keuze om de voetjes waar de laptop/tablet op rust verstelbaar te maken gaat ten koste van de stevigheid ervan, en deze Ergostand is eigenlijk te groot voor een tablet. Zelfs een 10” tablet lijkt niet groter dan een flinke telefoon, en dan zijn er (o.a. van Cooler Master zelf) veel elegantere oplossingen om je tablet op neer te zetten. Hetzelfde gaat op voor de mooie aluminium fan-knop die een mooie LED heeft om aan te geven dat de ventilator aan staat: het bereik van 500 tot 800 RPM betekent dat je kan schakelen tussen fluisterstil en nipt-meer-dan-fluisterstil, en de mooie aluminium knop doet niet zo gek veel wanneer de rest van plastic en staal is gemaakt.

Een stevige 10" tablet lijkt wel een telefoon zo...

Uiteraard is dit een beetje azijnpissen, want waarom zou je klagen over het feit dat de ventilator stil is, of so what dat een tablet plaatsen praktisch weinig zal gebeuren. Het punt wat ik wil maken is echter dat als ik zou mogen kiezen tussen die verstelbare pootjes plus een verstelbare ventilator, of gewoon een extra stukje stevigheid voor zware laptops, dat ik liever deze ‘core prestatie’ beter zie dan enkele extra’s met een beperkt praktisch nut (of zelfs nadelige gevolgen). Wellicht is dat een klein cultuurverschil tussen Europa en Azië, waarbij ‘wij’ veelal de voorkeur geven aan minimalisme met een goede uitvoering, en onze verre-oostenburen soms overtuigd lijken dat ‘meer features = beter product’, wat je bij telefoons overigens veel sterker ziet dan bij de Ergostand.

Ik was vanaf dag één bijzonder te spreken over de Notepal U, volledig bewust van het feit dat die vaste stand wellicht niet helemaal in staat was een perfecte houding te verzorgen, maar het was wel de gulden middenweg voor mijn gebruik (Een laptop in de woonkamer beter werkbaar maken). De Ergostand bedient duidelijk een andere doelgroep: een zakelijke gebruiker die met zijn of haar laptop op pad gaat, maar vervolgens bij het thuiswerken of werken op de vaste kantoorplek wel een prettige werkhouding wil bereiken. Die relatief eenvoudige taak voert de Cooler Master Ergostand vervolgens ook uit: typische zakelijke laptops zoals ultrabooks of standaard afgemeten workstations passen ook prima in de Ergostand, en de voet is dusdanig verstelbaar dat je zelfs bij kleinere laptops het beeld op een goede hoogte voor je nek en ogen kan afstellen. De ondersteuning voor 17” laptops is niet direct onjuist, maar echt zware en dikke laptops zoals de 4 cm dikke en 3.5 Kg zware Asus N73 zitten letterlijk op het randje en dienen niet op de hoogste twee standen te worden gezet (wat ze overigens veel te hoog plaatst voor een goede werkhouding). Naast die basis krijg je een uitstekende ventilator onder je laptop, een handige USB hub en een ontwerp wat je tevens wat helpt met de kabels van je systeem.

Kritiek is er niet zozeer op wat de Ergostand III fout doet, maar eerder op wat het in mijn beleving beter zou kunnen doen. De focus op de zakelijke gebruiker is duidelijk en begrijpelijk, echter mijn ervaring leert mij dat juist de zakelijke gebruiker bereid (en in staat) is om te investeren in een stukje premium. Nu hebben we Cooler Master met hun nieuwe MasterConcept zich duidelijk zien focussen op premium producten waar kwaliteit voorop staat, maar de Ergostand III voelt een beetje als de Elite-serie behuizingen van het merk: Focus op een (zeer) lage prijs (waar consumenten scherp op letten), en zorgen dat de prijs-kwaliteitverhouding vervolgens wel goed in orde is. Nu is dat laatste absoluut het geval, want normaliter heb je hem voor 35 euro in huis en Alternate levert hem momenteel zelfs voor 25 euro inclusief bezorgen, wat beide echt geen geld is voor het verbeteren van je werkplek en het degelijk product wat hier voor mij ligt. Een zakelijke gebruiker zal geen seconde wakker liggen van 25-35 euro, maar ook niet van 40 of 50 euro. Met ook maar een iets hogere prijs had Cooler Master de constructie vermoedelijk grotendeels uit staal of aluminium kunnen maken, of de Ergostand in elk geval een meer premium ‘feel’ kunnen geven. Anders dan dat, iets wat overigens grotendeels subjectief is, zou ik dus enkel kritiek uiten dat de ondersteuning voor 10" apparaten m.i. overbodig is (zeker omdat er kleinere Ergostands zijn en andere tablet stands van CM), en dat ik liever de support voor dikke/zware 17" laptops nog wat ruimer had gezien voor bijvoorbeeld high-end gaming laptops.

Het lijkt er op dat Cooler Master het concept van een meer premium laptop stand ook al aardig aan het uitwerken is, zo zag ik op Computex en onlangs op kantoor bij Cooler Master al de eerste modellen van de nieuwe ‘MasterPal”, die wel uit (iets van) staal zijn gemaakt en hoger gepositioneerd zullen worden. Tevens zal ik dit product niet afrekenen op wat het niet is: in dit geval een premium kunststukje om aan je collega’s of klanten te showen hoe duur of luxe je werkplek wel niet is. Wat het echter wel is is een bijzonder scherp geprijsde en praktische oplossing van een keurige kwaliteit voor een serieus probleem. Voor dit bedrag zie ik geen excuus voor een laptop werker om een dergelijke oplossing niet neer te zetten op hun vaste werkplek; een half uurtje fysio kost al namelijk meer.

Enkele vergrotingen dan, klikken voor vol formaat:
https://www.techtesters.eu/pic/CMERGOSTAND3/x1t.JPG https://www.techtesters.eu/pic/CMERGOSTAND3/x2t.JPG

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen. Uiteraard is kritisch commentaar ook welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, en om ze te delen.

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master NotePal ErgoStand III?

Goede review, dank! Ik twijfel nog tussen een Notepal U (past mooi bij m'n Macbook Pro) en deze Ergostand (usb-hub en betere ergonomie, ook al kijk ik voornamelijk op een extern scherm). Jammer inderdaad dat de bouwkwaliteit en het design van de Ergostand niet wat meer lijken op de U.

Ik heb eens gegoogled naar de Masterpal die je in je conclusie noemt en die lijkt inderdaad het beste van beide werelden te gaan bieden. Maargoed, om daar nu op te wachten...
MasterPal heb ik nog geen ETA van vernomen, nu weet ik zelf natuurlijk ook maar beperkt wat fabrikanten doen, maar ik heb er een hard hoofd in dat je deze op korte termijn gaat zien.

Tussen de Ergostand/U, tja. tis maar net wat je wilt. Ik gebruik zelf voornamelijk de U omdat ik op mijn laptopstekkie geen extra tobo heb liggen, maar zo zijn het gewoon compleet andere producten. Een vol-alu ergostand zou ik ook niet erg vinden :D
Nou, dan ga ik er in ieder geval niet op wachten. En het is inderdaad maar net wat je nodig hebt. Ik heb zelf een vaste werkplek, incl tobo muis en wacom tablet, dus zo'n hub lijkt me ideaal.

Ik kwam net de Cooler Master NotePal U Stand tegen; da's eigenlijk precies wat ik zoek (een Ergostand maar dan wat soberder en van aluminium). Maar gek genoeg komt-ie al uit 2011, misschien is deze Ergostand dan toch een slimmere keuze.
Dat ziet er inderdaad als een leuke tussenweg uit. So what als ie uit 2011 komt? Niet alsof die dingen erg tijd gebonden zijn zou ik denken? Hooguit dat USB 3.0 toen niet gangbaar was, maar dat heeft deze Ergostand ook niet. Ik zou daar in elk geval niet wakker van liggen.
Ja, dat is zeker waar. Het enige praktische verschil lijkt me de fans, de Ergostand heeft wel een stukken grotere fan waarvan ik me voor kan stellen dat-ie beter koelt. Es kijken of ik daar meer over kan vinden.
Ik zou daar ook geen wonderen van verwachten, in mn Notepal U review scheelde het weinig wanneer je ventilatoren in het midden liet, of ze juist op de roosters richtte (zie productreview: Cooler Master NotePal U2 Plus Zilver review door Foritain). Hoewel het dus enkel een vermoeden is denk ik niet dat je grote, noemenswaardige, verschillen gaat zien met één grote fan of twee kleintjes. Ergostand heeft wel als voordeel dat die fan wat te 'controleren' is, maar echt gek veel speling zit daar ook niet in.
Na wat wikken en wegen heb ik net toch de Ergostand besteld die je hier gereviewed hebt. 't Is is geen aluminium, maar verder lijkt-ie me minstens zo goed en de cable management opties lijken me wel ideaal. Momenteel is-ie ook nog es een stuk goedkoper. Thanks voor het advies!
Voor de prijs hoef je het iig niet te laten :D Laat maar horen hoe het bevalt!
Heb 'm inmiddels binnen en op m'n bureau geïnstalleerd, staat perfect! Ik vind het moeilijk om de koeling te beoordelen, misschien zouden gerichte ventilatoren op de heetste plek van m'n Macbook nog beter werken, maar alleen als laptopstand en usb-hub is-ie z'n geld al waard. Ook is de aan/uitknop eigenlijk onmisbaar merkte ik net al; de U-Stand moet je uittrekken, waardoor je usb-hub natuurlijk ook niet meer werkt.
Ik heb er ook een besteld. Aan de plaatjes op de website dacht ik te zien dat de laptop iets hoger kwam liggen, maar niet per se een keyboard nodig heeft. Het verschil is wel, is dat ik een 15,5" er op ga zetten.
Los toetsenbord moet wel ivm extra hoogte. Nou ja, het hoeft niet, maar praktisch lijkt het mij niet. Anders had je echt een Notepal U moeten pakken.
Leuke review weer Kerel , Ik vraag me af hoe ''groot'' de markt nog is voor deze artikelen in een land zoals nederland ? Ik bedoel ze hebben natuurlijk veel meer nut als het ''constant'' warm is. Des ondanks heb je weer goedje best gedaan :) Chapeau !
Dank je.

Mbt de koeling? Tja. Het wisselt ook erg per laptop, ik heb er zat gehad die aan een paar centimeter ruimte genoeg hadden om niet langer te moeten blazen. Ik zie voor 'ons' dan ook meer waarde in de betere positie achter je scherm.
Dus voor studenten die thuis veel op een laptop werken is dit ook geschikt? :P
Verder goede review :)