Cooler Master NotePal U2 Plus Zilver Review

Foritain 1 juni 2014, laatste update op 27 mei 2017, 1.075 views

Cooler Master NotePal U2 Plus Zilver

Deze review is van voor 2015 en heeft geen samenvatting, zie plus- en minpunten.

Pluspunten

• Solide kwaliteit
  • Prima uiterlijk
  • Verbeterde houding achter de laptop
  • (Verplaatsbare) koeling kan flinke temperatuurwinsten geven
  • Ventilatoren kunnen evt eenvoudig worden verwijderd
  • Eenvoudig en compact mee te nemen
  • Niet duur

Minpunten

• Niet alle laptops profiteren even goed van een koelplatform
  • De "carry-case" feature is aardig, leuk stukje bescherming bij transport, maar zeker geen volwaardige draagtas die je in je hand kan laten slingeren

Review: Cooler Master Notepal U2 Plus

Specificaties
Uitpakken
Prestaties

pricewatch: Cooler Master NotePal U2 Plus Zilver
Productpagina @ Coolermaster.com

Als echte desktop liefhebber betwijfel ik of een laptop wat betreft comfort ooit in de buurt zal komen van mijn oude vertrouwde pc opstelling. Met een desktop op vakantie is echter niet ideaal, en als je af en toe een beetje wil werken in de huiskamer is een laptopje erbij toch ook zo’n slecht idee nog niet.

Omdat ik niet klein ben betrapte ik mijzelf op een slechte, gebogen, houding achter de laptop, en ging ik op zoek naar een eenvoudige en betaalbare notebook stand voor een 17.3” laptop. De Cooler Master Notepal U2 Plus zag er leuk uit, is geschikt tot 17” laptops (En gezien die praktisch altijd 17.3” zijn moest dat wel lukken), kwam met verplaatsbare en verwijderbare ventilatoren, en was met z’n ca 2 tientjes ook niet duur. Reden genoeg om er mee aan de slag te gaan.

Specificaties

De specificaties en features van de Cooler Master website:

De Notepal U2 Plus komt in 3 kleuren, Zwart, Titanium, en Zilver. Waarbij de laatste het onderwerp is van deze review. De U2 Plus is grotendeels gelijk aan de U2 “niet-plus”, echter de plus versie komt met 2 80mm ventilatoren die willekeurig onder de stand te plaatsen zijn. Deze draaien op 2000 RPM waarbij ze 21 dBA zouden moeten produceren.

Het geheel wordt gevoed door een enkele USB aansluiting, die dan ook weer als ‘passthrough’ functioneert, oftewel je kan een ander apparaat in de aansluiting van de Notepal klikken. Je verliest dus geen USB aansluitingen op je computer. Het verbruik ligt rond de 1.8W, niet gek hoog voor 2 ventilatoren, en het is dus geen grote aanslag op de batterijduur.

Hoewel hij tot 17” laptops ondersteunt is een breedte van 346mm wel een paar centimeter minder dan de meeste 17” laptops. 650 gram is in elk geval niet veel om te verplaatsen. Volgens de website is de stand voornamelijk gemaakt voor 14-15” laptops, en is het 17” het maximum. Er is overigens ook een U3 variant die grotere afmetingen heeft.

Het uitpakken

De verpakking geeft de zwarte variant aan, maar de zijkant verklapt de inhoud al.

De stand maakt een solide indruk. Zwaar is hij zeker niet, al zijn goedkope monitor stands dat zelden, maar waar vaak wordt gekozen voor plastic of dun staal, is de U2 een lekker stevige stand die overigens in gebruik ook niet mee geeft of veert. Hij is grotendeels zilver-kleurig, en de delen die je tafel of laptop raken zijn van zwart rubber. Dit voorkomt dat de stand gaat glijden, de laptop van de stand af glijdt, maar ook dat je tafel beschadigt als je er eventueel mee gaat schuiven. Overigens zal je hem alleen kunnen schuiven als je dat bewust probeert te doen, ik zet normaliter een flinke druk met mijn handen maar de rubbers doen hun werk goed.

Aan de achterzijde zien we dat de laptop een stukje wordt getilt. Die paar centimeter lijkt niet zo veel, maar maakt in de praktijk toch een aardig verschil om naar je scherm te kijken en te typen.

Aan de achterkant zien we ook ‘kabel-houders’, hier kan je overdreven lange kabels om binden om zo voor een ietswat schonere look te gaan.

De twee ventilatoren zitten samen aan 1 USB kabel vast, en deze USB kabel heeft dus weer een ingang om een ander apparaat op aan te sluiten zodat je geen poorten op je laptop hoeft in te leveren.

De ventilatoren zelf zijn 2 80mm modellen.

Zoals je ziet hebben ze een wat aparte constructie er om heen, om zo eenvoudig in en uit de monitor stand te klikken.

Zo kan je ze eenvoudig op de warme plekken, of lucht intakes, van je laptop richten. Voor de duidelijkheid: deze ventilatoren blazen lucht tegen je laptop aan.

Onder de Asus N73, een forse 17.3” laptop, verdwijnt de Notepal compleet. Zoals je ziet past dit model er nog net op, maar dit beestje is dan ook nog een klein stukje breder dan de gemiddelde 17.3”” .

En zo zien we vanaf de zijkant dat de opzet met een monitor stand toch een aardig stuk verhoogt en tilt.

In de verpakking zit verder nog een rekbare strap. Hiermee kan je de Notepal om je laptop binden.

Op deze manier geeft de Notepal tijdens transport een klein stukje extra bescherming. De N73 is wel te zwaar om deze constructie met enkel een rekbare band om echt als carry-case te dienen, maar een beetje schild kan geen kwaad, en zo kan je ook de Notepal mee nemen op vakantie zonder dat je er extra ruimte voor hoeft te maken.

Zoals je ziet is een 17.3" laptop een stuk forser dan de Notepal, dus bescherming voor de zijkanten van de laptop is het niet, dan zal je het toch echt bij 14 of 15" moeten houden, of een Notepal u3 overwegen als dat een belangrijke feature voor je is.

Prestaties

Hoewel ik voornamelijk een stand wilde hebben om een hogere scherm positie te krijgen, zou de extra koeling natuurlijk ook voor wat lagere temperaturen moeten zorgen. Nu kan ik over mijn N73 totaal niet klagen, zelfs onder zware taken blijft het oppervlak goed koel, maar de processor zelf kan onder Prime (Een zware processor benchmark) toch eenvoudig de 80 graden C aantikken.

Om de verschillen te meten heb ik de volgende test verzonnen: Wat doen de temperaturen van de CPU in idle en onder Prime, en wat doen de temperaturen van de GPU in idle en tijdens Furmark (een zware test voor de grafische kaart). De temperaturen zijn gemeten in een ruimte van 23 graden en op een houten tafel. Om te voorkomen dat warmte in het oppervlak een invloed uit kan oefenen heb ik de setup bij elke test naar een ander stuk tafel verplaatst.

Ik heb de resultaten gemeten van de laptop zonder stand, de laptop met de Notepal zonder ventilatoren, de laptop met de Notepal met ventilatoren in het midden van de stand, en met de ventilatoren op de lucht intakes van de laptop gericht. Deze laatste twee tests zouden een indicatie moeten geven van de toegevoegde waarde van het kunnen verplaatsen van de ventilatoren, de meeste concurrenten hebben namelijk vaste ventilatoren, en uiteraard was ik benieuwd of dat nadelig is ten opzichte van verplaatsbare fans.

De laptop in kwestie is een Asus N73 met een Intel Core i7-2630QM CPU en een Geforce GT 540 M 1GB GPU.

De resultaten kwamen toch een beetje als een verrassing. Idle temperaturen zijn niet zo heel spannend, maar de CPU temperaturen onder Prime kwamen ontlopen elkaar niet heel veel met of zonder stand, hoewel 1-2 graden Celcius normaliter als een redelijke meetafwijking mag gelden, was het toch apart dat de temperaturen net beter waren met de ventilatoren in het midden, dan wanneer ik ze direct op de roosters zette. De GT 540M werd helemaal niet beinvloed door de extra ventilatie.

In het verleden liep ik wel vaker tegen kennissen aan met warme laptops, en een koelplatform gaf daar al snel een flinke prestatie winst. Gek, want dat stond in contrast tot mijn resultaten met de Asus. Uiteraard kon ik het niet bij de test op 1 laptop laten zitten, en heb ik er even een ander bij gehaald. Deze Toshiba L350D met AMD Athlon X2 QL-60 CPU van de buurman had toevallig wat kuren, en werd ook in gebruik heel warm. Een prima kandidaat om dus nogmaals een test mee uit te voeren. Vanwege een gebrek aan 'echte' GPU enkel de CPU van deze laptop gemeten:

Dit lijkt er al meer op. 'Echte' winst, want 86 graden is wel wat aan de hete kant, en 75 is nog wel binnen veilige marges. Niet alleen dat, maar ook het richten van de ventilator had nog een extra winstje tot gevolg.

Wat de exacte reden is waarom er een grote winst te halen is bij 1 laptop, en praktisch geen bij een ander, kan ik niet met 100% zekerheid zeggen. Mijn vermoeden is dat de veel duurdere N-serie laptop van Asus op zich al een krachtigere koeling heeft, en aan airflow geen tekort heeft. De Toshiba L350D is meer een budget laptop, en de kans dat er wat minder krachtige onderdelen zijn gebruikt voor de koeling is aannemelijk.

Een ander interessant punt is de vergelijking van de onderzijde van de laptops. Zo zien we bij de Asus N73 slechts enkele kleine roostertjes, waarbij de CPU zelf ook niet direct onder die te vinden is.

Wanneer we de L350D erbij pakken zien we een hele andere opzet: de ventilator voor de processor zit mooi in het zicht, en we kunnen dus de ventilator van de Notepal er direct op richten om hem van wat extra frisse lucht te voorzien.

Meer onderzoek zal meer duidelijkheid geven, echter kan je voorlopig wel stellen dat de resultaten van extra koeling af zullen hangen van de laptop die je er op gebruikt, en de manier en kwaliteit van het koelmechanisme van dat systeem. Dat een notebook koeler / laptop stand als deze van waarde kan zijn staat in elk geval vast, want de winst bij de Toshiba laptop was aanzienlijk. In sommige gevallen zal het systeem met verplaatsbare ventilatoren van extra waarde kunnen zijn, dus op zich is het een leuke feature. Helaas zal iedere gebruiker wel zelf moeten controleren wat voor de beste prestaties zorgt, want het zou zo maar kunnen zijn dat het verkeerd richten van de ventilatoren onbedoeld een slechter resultaat geeft dan wanneer je ze gewoon in het midden van de stand laat staan.

Nog een paar willekeurige fotos:

Uiteindelijk heb ik mijn doel bereikt met de Cooler Master Notepal U2 Plus. De hogere positie van het scherm, en de lichte tilt van het toetsenbord zorgen direct voor een prettigere werkhouding dan wanneer de laptop plat op tafel ligt, en ik had echt spijt dat ik er niet eerder aan had gedacht om hier wat aan te doen. Of ik achteraf niet beter een iets grotere U3 had kunnen kiezen voor de 17.3" laptop twijfel ik nog aan, met een flinke 17.3" is het wat krap, maar het past nog net, en er zit geen echt nadeel aan het feit dat het wat krapper is. Een groter ding op tafel is natuurlijk ook niet altijd fijn.

Wat betreft de prestaties had ik sterk wisselende resultaten. Een budget Toshiba L350D die van zichzelf al vrij warm werd kwam met de Notepal er onder gedurende een stress test ruim 10 graden kouder uit. Een uitstekend resultaat, zowel voor de levensduur en prestaties van de computer als het comfort van de gebruiker: De laptop voelt flink koeler aan tijdens normaal gebruik. De optie van de Notepal om de ventilatoren te kunnen richten gaf nog een klein stukje extra winst, voldoende om genoemd te worden, maar net niet groot genoeg om met zekerheid te kunnen stellen dat die optie de Notepal U2 Plus een duidelijke winnaar maakt ten opzichte van alternatieven.

De koelprestaties met de veel luxere Asus N73 vielen in tegenstelling tot de Toshiba toch een beetje tegen. Een paar graden winst, maar of je er in de praktijk veel winst uit haalt betwijfel ik. Je moet dan ook concluderen dat de te behalen winst sterk af hangt van je eigen laptop, en kan varieren van 'een dikke winst' tot 'praktisch weinig verschil'.

Maar ook een kleine winst is een winst, en het voordeel van de verbeterde houding is op zich al reden genoeg om een stand als deze te overwegen. Wat betreft de Notepal U2 Plus specifiek ben ik in elk geval tevreden vanwege de prima uitvoering. Hij staat lekker stevig op tafel, de laptop schuift er niet zo maar vanaf, en hij ziet er ook netjes uit. Ook de optie om hem vlot te kunnen omtoveren tot een extra stukje bescherming tijdens transport is fijn. Hoewel de ventilatoren op zich stil genoeg zijn om er niet over te vallen is de optie om ze eenvoudig te verwijderen toch een mooie plus: voor eenvoudig gebruik in de huiskamer ziet het er dan toch net even strakker uit, gezien je enkel een mooie zilveren stand ziet, en geen kabels hebt om over te klagen.

Al met al vooral plusjes, met als enige kanttekening dat de temperatuurwinst dus sterk afhankelijk is van de laptop. Inhoudelijk weinig te klagen dus, en als je dan ziet dat je deze voor rond de 20 euro in huis haalt kan je de Cooler Master Notepal U2 Plus gewoon prima noemen.

Vind je deze review leuk dan zou ik een leuke reactie natuurlijk erg waarderen, en uiteraard is kritisch commentaar ook zeer welkom. Kijk anders ook eens bij mijn andere reviews; ik vind het leuk ze te maken, maar natuurlijk ook om ze te delen!

Terug naar boven

Heb jij ook een Cooler Master NotePal U2 Plus Zilver?

Mooie review.

Werkt hij ook onder linux of maakt besturingssysteem niet uit, plug en play ?
... not sure if serious? :? :D

Werkt ook op een powerbank als je dat zou willen. USB aansluiting is enkel om de ventilatoren te voeden, daar komt je OS niet aan te pas.
Dank.
Dus maakt niet uit geen idee wat powerbank is maar werkt dus ook op linux.
Misschien had je ook kunnen testen of de fans in je laptop minder hard hoefden te draaien en daardoor minder geluid maken.
Dat zal grotendeels afhangen van je laptop en (al dan niet vastgeprogrammeerd) fanprofiel.