Specificaties Socket 2011-3 met Intel X99 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI X99A GODLIKE Gaming Review

Niels van Wooni 17 augustus 2015, laatste update op 30 september 2015, 717 views

MSI X99A GODLIKE Gaming

Lees onder --> Versie 2 van de review. Begin augustus heb ik dit moederbord gekocht voor 520euro toen hij echt net uit was. Het idee was om hiermee een Naaktcomputer te maken.

Pluspunten

• Stevig
  • Ziet er vet uit
  • Makkelijk overklokken
  • Veel aansluitingen
  • USB3.1 Type A en C
  • Mooie afwerking
  • Verzorgd
  • Stevige PCIe poorten

Minpunten

• Geen

Layout Score: 5
Goedemiddag allemaal,

Bij deze een aangevulde versie van mn eerste review:

Het idee was om hiermee een Naaktcomputer te maken.

Mijn eisen waren:
- Mooi bord, moest er flitsend uitzien.
- Veel PCIe lanes.
- 8x DDR4 kunnen plaatsen.
- M2 turbo slot (PCIe gen 3.0 x4).
- Mocht niet te goedkoop zijn of ogen
(werd mn eerste dure PC)

Uitpakken:
Bij binnenkomst van het product heb je gelijk al een mooie stevige doos in handen vol assesoires. Dit geeft een goed gevoel omdat je dan denkt dat je echt iets goeds heb gekocht. Bv 10 SATA-kabels, Labels, Deurhanger, CD's, SLI-verbindingen, ga zo maar door. Het moederbord zelf voelt solide aan en is mooi afgewerkt. Als je ernaar kijkt oogt het echt als een kwalitatief hoogstaand product.

Installeren:
Zie foto's, betreft een PC die naakt is.
Ik heb op het MoBo de supersnelle 2150mb/sec M2 SSD van Samsung geplaatst, deze pakte hij meteen zonder gedoe in de bios of wat dan ook.
Windows installeren was een eitje, en dan komt het leuke..
De drivers.
Ik heb (mogelijk tegen iedereens advies in) gewoon de driver CD's gebruikt om alles te installeren. Maar wat het mooie hiervan is, dat er ook een MSI-updatecenter bij zit. Dit is een programma wat in de gaten houdt of al je drivers up-to-date zijn. Supermakkelijk dus!
Dit MoBo was begin augustus zo nieuw dat er nog geen update waren, maar heb nu inmiddels wel al een Bios update. Verder zijn er meer programma's bij het moederbord zoals bv MSI-Commandcenter, MSI-gamingapp en MSI-Killernetwerk.

Gebruik:
Met MSI commandcenter kun je bv je temp/fansnelheidsgrafiek zelf instellen, overklokken en temperaturen bekijken.
Voor de temperaturen is er ook een display op het MoBo zelf aanwezig. Als je zit te gamen kan je dat afentoe even in de gaten houden, altijd makkelijk ;-)
Via de Gaming app kan je de LEDs die op het Mobo zelf zitten instellen qua kleur en ritme.
Verder ben in geen problemen tegen gekomen in het gebruik.
Enige puntje is dat er met de board explorer in de bios te zien is dat niet alle PCIe sloten x16 zijn.. Dit zijn er 2 van de 5.
Je kan dus niet overal je kaart inprikken (voor optimaal resultaat).
Er zit een module op het moederbord voor WIFI en Blutooth, daarbij zijn 2 aparte antennes geleverd die je zou moeten/kunnen aansluiten. Bij mij werkt het ook zonder antenne. Als je even op youtube wil hoef je niet perse een kabel aan te sluiten. Bereik is goed, werkt snel, valt niet weg, is altijd stabiel.

Overklokken:
De bios is een klik-bios die zeer overzichtelijk is. Alles is makkelijk te vinden en er zijn in het OC-menu echt bizar veel mogelijkheden om te overklokken.
Ik heb hem zelf gekocht icm de i7 5930. De standaard kloksnelheid was 3.5GHz en heb hem nu op 4.5GHz staan. Ik ben helemaal geen overklokker ofzo maar dat was serieus een eitje.
Onder load met BF4 komt hij na een halfuur gamen niet hoger dan 52graden.
En als ik via Intel Extreme Tuning Utility een stresstest uitvoer blijft hij onder de 55graden.
Fans draaien daarbij op 600rpm.

Conclusie:
Geweldig moederbord met veel mogelijkheden in de bios, handige programma's meegeleverd, en genoeg assesoires!
De looks zijn echt vet, ziet er mooi afgewerkt uit.
Heb je geld, dan zou ik hem zeker aanraden!
Voor mij 5 sterren.

Ik ben geen echte reviewschrijver maar hoop dat mensen er toch iets aan hebben.
Voor vragen mag je altijd een bericht sturen.

Met vriendelijke groet,

Niels van Wooning

Heb jij ook een MSI X99A GODLIKE Gaming?

Tsja dit moederbord koop je ook niet echt om trippel/quad sli/cf te draaien.
Welke x16 lanes zijn wel ''echt'' x16 ?
Als je verwacht dat alle slots x16 zijn zou dat betekenen dat je minstens 80 PCIelanes uit je CPU hebt. En dat heb je dus niet.

Ik zie het juist als een voordeel dat niet ieder slot als een x16 is gemaakt, dan zie je daadwerkelijk welke sloten op x16 zitten en welke niet, in plaats van dat je de illusie hebt dat je overal 16 lanes hebt, terwijl het er in werkelijkheid maar 4 of 8 zijn.

Ik zou zelf verwachten dat als je een bord koopt van ruim 500 euro dat je daar toch wel even naar gekeken had. Dat je het aanhaalt als minpunt snap ik niet echt, 't ligt immers niet aan het bord.
@ Dylan, ik zal vanmiddag ff kijken als ik thuis ben welke er x16 zijn, in elk geval vanaf de CPU gezien de
4e is x16.
@ Twew_Dan, Nee weet gewoon dat er 40 lanes beschikbaar zijn, maar als je kijkt bij de specs onder interfaces, staat er: Card Interface (moederbord) 5x PCI-e 3.0 x16. Zodoende dacht ik dat ze alle 5 als x16 uitgevoerd waren en ik daarbij mn videokaart in een willekeurig slot kon steken.

Verder was ik niet van plan om tripple of quad GPU te draaien hoor, liefst single, en als het moet 2.
Wilde eigenlijk nog even wachten tot er een leuke opvolger van de 980Ti komt, mogelijk dat die met iets meer gemak alles in 4k kan draaien.
Heb nu in elk geval een begin voor een mooi systeem, na mn vakantie eerst waterkoeling aanschaffen :-D
Koop je een bord van 500 Euro en dan klaag je eigenlijk maar over 1 ding, PCIe sloten zijn niet allemaal 16x.

Dit slaat nergens op vindt ik.

Verder zitten er 10 SATA kabels bij en nog veel meer. (vertel er dan wat over en niet dat je weinig tijd hebt enz)
Nu we het toch over videokaarten hebben, de Godlike Gaming heeft maar liefst vijf PCIe 3.0 x 16 sloten! De volgende configuraties zijn mogelijk:

1-way mode: x16/ x0/ x0/ x0/ x0
2-way mode: x16/ x0/ x0/ x16/ x0*, x16/ x0/ x0/ x8/ x0**
3-way mode: x16/ x0/ x0/ x16/ x8*, x8/ x8/ x0/ x8/ x0**
4-way mode: x8/ x8/ x0/ x16/ x8*, x8/ x8/ x0/ x8/ x4**

Uit de review van PClinde gehaald, mocht je er wat aan hebben.
productreview: MSI X99A GODLIKE Gaming review door pclinde
Hee ik moet ook gewoon werken kerel, en ik de avond wil ik er zijn voor mn meissie...
Wil je ff niet de wijsneus uit gaan hangen, dat gaat je niets brengen.
En anders koop je er zelf ff eentje dan kan je het gewoon zien in de bios..

Maar goed, ik zal er van de week ff een paar foto's opzetten.

Groeten Niels