Specificaties Socket 2011-3 met Intel X99 chipset - Bekijk alle specificaties

MSI X99A GODLIKE Gaming Review

pclinde 24 juli 2015, laatste update op 30 mei 2017, 10.459 views

MSI X99A GODLIKE Gaming

De MSI X99A Godlike Gaming is het meeste uitgebreide moederbord dat ik tot zover in mijn handen heb gehad. De features en componenten zijn allemaal van hoogwaardige kwaliteit. Het moederbord is ook het eerste moederbord dat voorzien is van RGB LEDS. Een avondje Night Fever is gegarandeerd!

Pluspunten

• Super kwaliteit, ieder onderdeel is verzorgd.
  • Het draken schild en de lay-out van het moederbord zien er geweldig uit.
  • Een Killer E2200 netwerkchip i.c.m. een WiFi Killer 1535. Deze kunnen samenwerken voor betere prestaties.
  • Vijf PCIe 3.0 x 16 sloten voorzien van extra bescherming voor de looks en stevigheid.
  • Audio Boost 3 Pro en een Hi-Fi ESS 9018K2M SABRE DAC voor studiokwaliteit geluid.
  • Tien SATA3 poorten i.c.m. met nog een M.2 aansluiting.
  • Mystic Light (RGB LEDS) - Night Fever!
  • Compleet, alles zit er op en aan. Inclusief de accessoires.

Minpunten

• De OC Genie functie werkt, maar is met een boost van 200MHz niet heel bijzonder.
  • Zeer pittige prijs (adviesprijs 569 euro).

Layout Score: 5

- Software
- Verlichting op het moederbord
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
MSI X99A GODLIKE GAMING productpagina

In deze review behandel ik de MSI X99A Godlike Gaming. Zoals de naam al doet zeggen hebben we een X99 chipset in handen. De naamgeving Godlike Gaming brengt hoge verwachtingen met zich mee. We vinden een arsenaal aan features terug op het moederbord waar we U tegen zeggen.

Het moederbord is niet alleen bijzonder in zijn naamgeving, maar ook in zijn looks. De eerste keer vers uit de verpakking heeft het zeker een WOW-moment. De covers, heatsinks en PCIe sloten zien er Godlike waardig uit. Hoe dit op de testbank aanvoelt moeten we natuurlijk nog ondervinden.

Het Godlike Gaming moederbord is ook het allerlaatste bord in de X99 reeks van MSI. Dit willen ze met een knaller afsluiten. Ik heb zo’n vermoeden dat ze dat zeker gaan doen, want aan features en componenten is dit zeker terug te vinden op het moederbord. We kunnen dan ook wel stellen dat dit een ‘Ultra-Enthusiast’ moederbord is, en daar zit een enthusiast prijskaartje aan. De adviesprijs zit op 569 euro hoewel het bord in de prijsvergelijkers al goedkoper te vinden is. Toch praten we dan nog over een bedrag boven de 500 euro en dat is best pittig. Genoeg over de prijs, want kan het moederbord de prijs rechtvaardigen? Dat gaan we ondervinden in mijn review.

Een overzicht van de specificaties van de officiŽle MSI website:

Het is een aardige waslijst aan specificaties maar dat was ook zeker te verwachten. Het moederbord heeft een EATX form factor met de dimensies van 30.5cm x 27.2cm. Met het moederbord wil MSI zich richtten op gamers.

Laten we nog wat kleine opvallende specificaties bespreken, voordat we dieper in de review duiken. Op het I/O vinden we twee USB 2.0 poorten en zes USB 3.1 poorten. We vinden hier een Type-C poort die ik ook tijdens de review voor het eerst kon gebruiken.

Het moederbord is voorzien van een grote hoeveelheid aan connectoren. Hier kan ik de Power en Reset knop altijd waarderen. Een BIOS switch komen we ook tegen, voorzien van een blauwe LED (BIOS1) en een groene LED (BIOS2). Dit zijn vandaag de dag de gemiddelde knoppen die je wel wilt tegenkomen op een moederbord. De knoppen zijn zeker geen overbodige luxe in combinatie met een testbank.

Toch wil ik in het onderdeel specificaties beknopt blijven, zodat we de overige hoofdstukken kunnen voorzien van genoeg tekst en beeld.

Voor een moederbord van dit prijssegment verwacht je iets moois in huis te krijgen. Dan heb ik het niet alleen over het product zelf maar ook de verpakking. De verpakking van de MSI Godlike Gaming ziet er geweldig verzorgd uit. De verpakking is voorzien van een sleeve met de productnaam, het MSI draken logo en de specificaties op de achterzijde. Met een zijwaartse beweging verwijder je de sleeve en krijg je een mat zwarte verpakking te zien.

Weer worden we geconfronteerd met de draak van MSI. De mat zwarte verpakking bestaat uit een flap die je kunt uitklappen. Hierachter bevindt zich het MSI Godlike Gaming moederbord.

Dit was het moment waar ik naar verlangde. Een compleet moederbord met geweldige looks. De PCIe sloten zijn wat mij betreft al de oogappeltjes op dit moederbord. Op dat moment vergeten we eigenlijk alles nog wat er om deze PCIe sloten zit. Het is echt even een moment van bewonderen en rondsnuffelen over de lay-out van het moederbord.

Voor nu schuif ik het moederbord nog even opzij voor de accessoires. De Godlike Gaming is een grootmacht in features en accessoires. In de verpakking vinden we boekjes, boekjes en nog eens boekjes. Je kunt er een kleine kinderkamer mee behangen. Ik moet wel zeggen dat ik de handleiding altijd kan waarderen. De debug LED-codes zijn op papier altijd fijn tijdens het opstarten en testen van je systeem.

We komen tien SATA kabels tegen en vier SLI kabels voor een SLI of CrossFireX setup. Een paar dikke Titans of 980Ti’s zullen zeker niet misstaan, jammer genoeg heb ik deze niet. :(

We vinden twee M-connectors om pinaansluitingen gemakkelijk op het moederbord te monteren. Voor de overklokkers vinden we 6 V-check kabels om voltages uit te lezen. Voor de gebruikers die de voorkeur hebben om een headset te gebruiken met en 6.35mm aansluiting, dit is ook een mogelijkheid. Op de Godlike Gaming komen we Audio Boost 3 Pro tegen die instaat, moet zijn om studiokwaliteit geluid af te spelen. En als laatst zien we op de foto een U.2 Host kaart die je kunt installeren op de M.2 connector. De U.2 Host kaart moet in staat zijn om hogere snelheden te behalen. We lopen vandaag de dag al snel tegen het snelheid limiet aan van SATA3, om die reden zien we snellere oplossingen.

In de verpakking vinden we naast de CD met drivers ook nog een USB stick. Die je meteen in gebruik kunt nemen op de USB Type-C aansluiting. De draken stick heeft 8GB aan opslag en komt met alle drivers en software voor geÔnstalleerd.

Het moederbord is voorzien van leuke netwerkopties. Zo vinden we vaste LAN-aansluitingen, maar ook een draadloze oplossing, om die reden vinden we twee antennes in de verpakking.

En om de accessoires af te sluiten vinden we nog een backplate voor het I/O en een MSI Gaming case badge. We kunnen wel stellen dat de Godlike Gaming genoeg accessoires heeft om meteen uit de doos los te kunnen gaan. Je bent dus niet beperkt in het kunnen werken met alle features op het moederbord. Ik had dit ook niet anders verwacht.

Laten we gewoon maar eerst eens even een goede blik werpen op het moederbord. We gaan stapsgewijs over de lay-out van het moederbord heen om alle features te bespreken. Tijdens het schrijven van mijn review krijg ik toch nog steeds een momentje van: ‘damn, wat een knap bordje!’ Ik heb het moederbord maar vijf dagen in mijn bezit gehad, dus ik ben er met een snel vaart doorheen gegaan. Toch heb ik er nog zoveel mogelijk tijd in geÔnvesteerd om iets moois te produceren.

Zeg nu zelf: dat ziet er toch heerlijk uit? Laten we beginnen bij de PCIe sloten. Deze zijn voorzien van een extra bescherming, wat er niet alleen erg sjiek uitziet, maar het zou ook de PCIe sloten steviger moeten maken. Door de extra soldeerpunten zitten deze steviger op het PCB. Ik zelf heb nooit problemen ervaren met zwakke of losse PCIe sloten. Toch misstaat het niet op de totaliteit van het moederbord. Het is bijna zonde om een videokaart te installeren. Nu we het toch over videokaarten hebben, de Godlike Gaming heeft maar liefst vijf PCIe 3.0 x 16 sloten! De volgende configuraties zijn mogelijk:
  • 1-way mode: x16/ x0/ x0/ x0/ x0
  • 2-way mode: x16/ x0/ x0/ x16/ x0*, x16/ x0/ x0/ x8/ x0**
  • 3-way mode: x16/ x0/ x0/ x16/ x8*, x8/ x8/ x0/ x8/ x0**
  • 4-way mode: x8/ x8/ x0/ x16/ x8*, x8/ x8/ x0/ x8/ x4**
We worden door MSI ook even herinnerd aan de ondersteuning van de PCI-Express 3.0 controller. We zien hier een verschil tussen bijvoorbeeld de 5960X en 5930K die een 40-voudige variant hebben, en de 5820K heeft er in dit geval 28. Nu heb ik zo’n vermoeden dat niet veel gebruikers tegen dit ‘probleem’ zullen aanlopen.

Je komt een arsenaal aan features tegen op het moederbord. Van aansluitingen tot knopjes naar switches. Graag wil ik dit ook belichten in mijn review, omdat er gewoon veel te zien is op het moederbord. Op de linker onderzijde van het moederbord komen we een systeem fan connector tegen en veel opties voor de audio instellingen. De Godlike Gaming is voorzien van Audio Boost 3 PRO, die bestaat uit een Realtek ALC1150 multi-channel HD oplossing. We zien de Realtek ALC1150 op vrij veel borden verschijnen variŽrend van een lager tot hoger prijssegment. De nieuwe Audio Boost 3 PRO wordt gecombineerd met de Hi-Fi ESS 9018K2M SABRE DAC, hiermee kunnen gebruikers (en audiofielen) lekker los gaan. Het zou er voor moeten zorgen dat je studiokwaliteit geluid kunt afspelen. De geluidskaart levert 120 dB SNR 192kHz / 32 bit geluidskwaliteit. We zien de laatste jaren veel verbeteringen als het om onboard audio gaat. Als we naar de Godlike Gaming kijken dan is dit helemaal een grote stap. In het hoofdstuk software vertel ik ook meer over de meegeleverde software Nahimic.

Op de onderkant vinden we ook nog een JAUD 1 en 2 switch. De 6.35mm aansluiting kan niet tegelijkertijd gebruikt worden in combinatie met een front panel headset. Dus het kan zo zijn dat je soms even moet switchen. De 6.35mm headset aansluitingen en de audio jacks op het I/O zijn allemaal gold plated.

We zien op de afbeelding ook nog een 3-pin connector met al een aangesloten kabel. De kabel is aangesloten op RGB LEDS voor de Mystic Light functie. Je leest dadelijk in het hoofdstuk verlichting op het moederbord meer over deze functie. Wel zullen we nog meer aansluitingen tegenkomen, omdat er meerdere RGB LEDS zijn aangebracht op het moederbord.

Een stapje verder komen we de USB1 en USB2 aansluitingen tegen voor de USB poorten op het front panel van je behuizing. We zien hier ook de BIOS Switch in beeld die voorzien is van twee kleine LEDS. De blauwe LED geeft de indicatie dat BIOS 1 actief is en de groene LED geeft BIOS 2 aan. Je kunt gemakkelijk wisselen van BIOS als het systeem uitstaat. We vinden hier ook de front panel aansluitingen en nog wat systeem fan aansluitingen. Beide BIOS chips zijn ook zichtbaar achter de BIOS switch.

Op de rechterhoek vinden we een debug LED-indicator, altijd handig! Als ik een nieuw moederbord koop let ik hier altijd op. Ik vind het handig en informerend om te zien wat je systeem doet. Een debug LED-indicator geeft snel een signaal wat je systeem doet als het actief is, of als er iets fout gaat. Het zoeken naar debug LED-indicators online is ook erg gebruiksvriendelijk. Ervaar je een probleem, dan kun je altijd zoeken op basis van de debug LED-code. In de handleiding vinden we ook een tabel met debug LED-codes.

Daarboven vinden we een draken PCH heatsink die een vrij fors formaat heeft. Onder het PCH heatsink zijn ook RGB LEDS aangebracht. Hieronder zit het X99 chipset we zien ondersteuning voor 10 SATA 6GB/s poorten. Het X99 is momenteel ook het enige platform dat DDR4 en Quad-Channel ondersteunt.

Het schild over de Godlike Gaming loopt door vanaf het PCH heatsink door tot het I/O panel. Dit geeft het moederbord een zeer strakke look. Onder het schild zijn verschillende features verwerkt waarvan we er ook al wat besproken hebben. Het schild dient bij de audio onderdelen als elektromagnetisch schild (EMI), zodat de audiosignalen zo accuraat en helder mogelijk blijven. Het schild speelt in dit verhaal dus ook een rol in bescherming. De BIOS batterij zit ook verscholen achter het schild.

Tussen de PCIe sloten vinden we nog de M.2 connector. Hier kun je optioneel de U.2 Host kaart op aan sluiten die ook NVMe ondersteunt.

Nu we toch het schild bespreken kunnen we meteen door naar het I/O. Deze is zoals ik al aangaf ook voorzien van het zogenoemde draken schild. Hier moet het schild ook zijn werk doen als elektromagnetisch schild, zodat de I/O aansluitingen en de aangesloten apparatuur optimaal beschermd zijn.

We vinden een uitgebreid I/O paneel met de volgende aansluitingen:
  • 1 x PS/2 port
  • 2 x LAN (RJ45) ports
  • 1 x 6.3mm Gold-plated stereo headphone jack
  • 1 x Optical S/PDIF OUT connector
  • 5 x OFC audio jacks
De Clear CMOS button is een heerlijke oplossing als je systeem volledig gebouwd is. Vanaf de buitenkant kun je met gemak alles terugzetten naar de optimized defaults van het moederbord. We zien hier ook de USB 3.1 Type-C poort. Nieuwe snufjes en ontwikkelingen zijn altijd leuk om te zien en te gebruiken. We zien ook twee standaard RJ45 LAN poorten die samenwerken met de Authereros, Killer E2200 netwerkchip. Deze kan samenwerken met de WiFi Killer 1535 module (ook wel beter bekend als DoubleShot-X3 PRO). Zodat je het beste van twee werelden kunt combineren. Dit is vooral gericht bij de Godlike Gaming op gaming en streaming. Het moederbord is ook voorzien van de Killer software waar je dadelijk meer over kunt lezen in mijn review.

Dan de geheugenbanken en de socket zelf. De MSI Godlike Gaming is voorzien van LGA2011-3, Haswell-E. De voorganger LGA-2011 is niet compatible met LGA2011-3. De reden hiervoor is dat LGA2011 draait op X79 en DDR3 ondersteunt. Waar X99 DDR4 ondersteunt en nog veel meer features. We zijn natuurlijk ook alweer een stuk verder sinds LGA2011 op de markt is gekomen, dus verbeteringen op basis van het bestaande platform zijn niet meer dan gewoon.

De geheugenbanken op de MSI Godlike Gaming ondersteunen Dual-Channel, Triple-Channel en Quad-Channel setups. De Quad-Channel setups kunnen bestaan uit vier geheugen modules, zes of acht. We kunnen op de volgende foto ook heel duidelijk de RGB LEDS zien op het moederbord.

Boven het socket vinden we nog een heatsink met heatpipes. Hier vinden we Super Ferrite Chokes die voor stabiliteit zorgen en stroom efficiŽntie. De Super Ferrite Chokes ondersteunen dus ook in de stabiliteit bij het overklokken van je processor. We vinden rondom de socket ook nog Hi-C CAPS. De naam doet vermoeden dat deze capacitors groot zijn, maar dat is juist het tegenovergestelde. De Hi-C CAPS zijn klein, zodat ze niet in de weg zitten tijdens de installatie van een CPU-koeler. De Hi-C CAPS zijn dus klein en zullen ook veel minder snel uitzetten of lekken. Bij de Hi-C CAPS geldt dat deze ook stabieler stroom kunnen leveren aan de processor, dit ook in extremere omstandigheden. Nog even een foto van een familie aan Super Ferrite Chokes en Hi-C CAPS.

Aan de bovenkant vinden we ook een 8-pin CPU Power connector en een 4-Pin CPU power connector. Je kunt bij gewoon gebruik zonder te overklokken alleen de 8-pin connector gebruiken. De 4-pin connector is optioneel als je extra stroom wilt voor de processor en videokaar(ten) om te overklokken. We vinden rondom de CPU Power connectors ook nog de CPU_FAN connectors.

We maken nog ťťn zijwaartse beweging richting de zijkant voor het laatste onderdeel. Hier vinden we naast de geheugenbanken nog onboard features. We vinden aan deze kant de CPU_FAN1 connector en de aansluitingen voor de V-check kabels die we eerder in de accessoires zagen. Uiteraard is de 24-pin ATX connector ook aanwezig (duh Pim). We komen ook nog een USB 3.1 Gen1 connector tegen, deze is ook backwards compatible met USB 2.0 devices.

Als laatste zien we een Power en Reset knop en een OC Genie knop. De laatste wil ik nog even toelichten. Met de OC Genie knop kun je automatisch overklokken. Dit kan ook met de bijgeleverde software van MSI en vanuit de BIOS, maar het kan dus ook direct handmatig vanaf het moederbord. Bij het indrukken van de knop verschijnt er een blauwe LED. Zoals gewoonlijk is het handig om je systeem uit te schakelen, anders raakt hij misschien wel overstuur. Het gebruik van OC Genie is je eigen risico. Daarbij adviseert MSI om minimaal DDR4 2133 modules te installeren en een betere heatsink.

Tot zover een geweldige tour over de MSI X99A Godlike Gaming. Een zeer aantrekkelijk moederbord met features in overvloed. Laten we doorgaan naar de volgende stap: de praktijk!

Het onderdeel waar we misschien wel een beetje op wachten. Laten we eerst eens wat meer achtergrond informatie delen over het systeem:
  • Processor Intel Core i7 5820K ES
  • Moederbord GODLIKE!!!
  • Geheugen Corsair 2X4GB DDR4 2800Mhz
  • Videokaart Inno3d GTX 770 iChill HerculeZ X3 ultra 2GB
  • SSD Samsung 850 EVO 250GB
  • Voeding Cooler Master V850
  • Processorkoeler Cooler Master Hyper 612 VER.2
  • Behuizing Cooler master Test Bench V1.0
Mijn originele plan was om te gaan benchmarken met Windows 10 RTM. Uiteindelijk heb ik er toch maar voor gekozen om Windows 7 Ultimate 64 BIT te gebruiken. Dus alle testen zijn uitgevoerd onder Windows 7. De onderdelen heb ik ontvangen van MSI, dus het moederbord, de processor en het geheugen zijn niet van mij. Ik heb er om die reden voor gekozen om niet zelf handmatig te overklokken met dit systeem. Hieronder een klein overzichtje van de test bank in zijn volledigheid (stroom ontbreekt nog). :p

Ik heb het moederbord niet lang in mijn bezit gehad. Dus ik heb niet alles kunnen testen hoe ik het normaal zou willen doen, maar toch heb ik mijn best gedaan tot de late uurtjes in de nacht om iets moois te produceren.

Ik heb ervoor gekozen om meerdere benchmarks te draaien met de setup. In sommige benchmarks zal mijn ‘oudere GTX 770’ niet zo snel zijn als de 970s en 980(Ti)s van deze wereld. Toch wilde ik een goed idee krijgen van het moederbord en de combinatie van componenten. Dit was persoonlijk mijn 2e kennismaking met het X99 platform, want op het moment van schrijven heb ik nog een bordje liggen. Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, dus we gaan het wat anders doen. Ik ga gebruik maken van de onboard OC Genie knop. Ik blijf normaal weg van dit soort grappen, maar je moet toch af en toe iets proberen om een goed oordeel te kunnen geven. Ik ga de Intel Core i7 5820K stock (3.2GHz met Turbo 3.6Ghz) vergelijk met de OC Genie resultaten. Hieronder mijn bevindingen en resultaten.

We beginnen met twee CPU-Z screenshots (stock versus OC Genie). We zien aan aardige stap in Core Voltage voor een overklok van 200MHz. We hebben door middel van OC Genie dus 200MHz winst als we het vergelijken met de standaard Turbo op de 5820K.

Cinebench 11.5

Cinebench 15

Passmark 8 – CPU Mark

Super PI – 1M

PCMark 8

3DMark 11

3DMark – Fire Strike 1.1

Valley Benchmark

Hieronder nog een overzicht van het stijgingspercentage per benchmark.

We zien zoals verwacht een winst met OC Genie. Ik had de verwachting dat tijdens het benchmarken de PC misschien wel zou gaan crashen, maar dit is tot mijn verbazing niet gebeurd. Ik vind de voltage nog wel een grote stap voor 200MHz. Met een goede koeler is het zeker goed te doen. Ik heb niet heel specifiek op de CPU temperatuur getest, om die reden doe ik ook geen uitspraak hierover. Je kunt de 5820K gemakkelijk handmatig overklokken, zeker als het om 200MHz gaat. Wie zich daar niet comfortabel bij voelt kan altijd OC Genie uitproberen. Ik zelf ga toch liever zelf prutsen met waardes. :D

Voor het in de praktijk onderdeel wil ik het hier afsluiten. In het hoofdstuk software ga ik nog wat dieper in op meegeleverde software en mijn ervaring.

We gaan verder met de UEFI van de Godlike Gaming. We werken in UEFI versie 1.0. Dat zegt genoeg over de nieuwheid van dit moederbord. Hier zien we weer dat de UEFI lekker uitgebreid is. Dit is ook zeker niet de laatste versie, dus naar verwachting komen er waarschijnlijk nog wel nieuwe mogelijkheden bij. De draak keert weer terug in het UEFI scherm. Ik ga voor de UEFI geen stapsgewijs plan schrijven. Mocht je achteraf vragen hebben over dit onderdeel, dan hoor ik dat graag.

Normaal ben ik niet zo enthousiast over software bij een moederbord. Ik zie het persoonlijk vaker als bloatware. Toch ben ik de afgelopen jaren wat meer meegeleverde software gaan gebruiken. Dus ik ben langzamerhand mijn mening aan het bijstellen. Ik vind programma’s waar ik inzicht kan krijgen altijd erg fijn. De ‘DVDMaker’ varianten van vroeger kon ik dus niet waarderen. Zo heeft MSI bij zijn Godlike Gaming moederbord ook meegeleverde software. Ik heb drie programma’s uitgekozen, waarvan ik er nu drie behandel en dadelijk nog ťťn bij de verlichting. We beginnen dan ook meteen met het programma wat ik persoonlijk wel zou gebruiken. Dit is MSI Command Center.

MSI Command Center
In MSI Command Center kom je weer OC Genie tegen, die zal ik zelf niet gebruiken. Ik heb vroeger wel eens voor de grap getest met het overklokken vanuit een OS, dat was geen plezier. Hetzelfde voor het flashen van je BIOS vanuit een OS, want je wilt het toch een keer proberen. Dit was ook een zeer pijnlijke ervaring van een paar uur schelden. Maar waarom kies ik er dan wel voor om MSI Command Center te gebruiken? Er zij genoeg features waar je alsnog gebruik van kan maken. Waar ik vroeger Fan Control installeerde is dat vandaag de dag niet meer nodig. Dit kun je rechtstreeks in het MSI Command Center instellen. Je kunt net als in MSI Afterburner profielen aanmaken naar je eigen behoefte. Op die manier kun je on-the-fly wisselen tussen profielen. Ik vind het altijd fijn om mijn fans op een lager aantal toeren te laten draaien als ik bijvoorbeeld een film kijken.

Toch is het fijn om je processor settings, voltages en temperaturen te zien. Dit is zeker een pluspunt van het MSI Command Center. Je ziet dat alle losse programma’s van ‘vroeger’ allemaal geÔntegreerd worden in eigen jasjes van de fabrikanten.

Nog een leuke optie met het MSI Command Center is het verbinden met een smart device. Je kunt de app in de App Store of in de Google Play Store downloaden. Vervolgens kun je in de instellingen op je smart device verbinden met de host PC / het IP-adres. Vanaf dat moment kun je overklokken, temperaturen controleren, informatie inzien. Er zit ook een afstandsbediening functie in waarmee je de PC kunt afsluiten, opnieuw laten opstarten en zelfs de CMOS resetten.

Killer Network Manager
Met de uitgebreide netwerk functies ontkomen we er niet aan om even te kijken naar de Killer Network Manager software. De software is gebruiksvriendelijk. We zien een tiles lay-out waarin je kunt navigeren. Je kunt in het menu applicaties informatie krijgen over welke programma’s nu het meest vragen. Zo waren dit bij mij vooral Steam en Google Chrome. Je kunt ook handmatig je netwerk beperken in het netwerk menu. Hier kun je een download en upload limiet instellen. In dit menu kun je ook DoubleShot-X3 PRO inschakelen, zodat de bekabelde en draadloze verbinding met elkaar samenwerken voor meer performance.

Met dit programma geÔnstalleerd kun je eigenlijk al je netwerkinstellingen beheren. Wat eigenlijk wel fijn is, zeker in combinatie met een moederbord die zowel bekabelt als draadloos ondersteunt.

Nahimic
Nahimic is een audio software die meegeleverd wordt met de Godlike Gaming. De naam Nahi’mic’ verklapt het al een beetje. De software is verantwoordelijk voor de audio en microfoon performance. Je kunt zelf opzoek gaan naar de sweet spot als het om je audio instellingen gaat. De software is ook instaat om dynamisch zichzelf aan te passen om de meest realistische weergave te realiseren.

De Nahimic software komt natuurlijk ook om de hoek kijken als het om streaming gaat. De Godlike Gaming richt zich op gamers. Vandaag de dag streamen veel gamers en kwaliteit is toch wel een belangrijke factor. Het is niet alleen voor de kijker fijn, maar je hebt er zelf ook baat bij. Ik heb ook nog wel eens dat ik zit te spelen met mijn audio voor de beste instellingen, dit kan per game nog wel eens variŽren.

We gaan door naar het voorlaatste hoofdstuk uit mijn review. Let there be light!

De MSI X99A Godlike Gaming is het allereerste moederbord met een RGB LED systeem. Ik had al wat foto’s laten zien tijdens het uitpakken van de LEDS op het moederbord, maar we hebben ze nog niet in actie gezien. Ik heb speciaal dit hoofdstuk bewaard voor het eind, zodat we nog even met een Night Fever gevoel door naar de conclusie kunnen gaan.

MSI Gaming App
We beginnen met de software, dit is de MSI Gaming App. Ik had in begin zo mijn twijfels, omdat ik zoiets had van: ‘Gaming App?’ Krijg ik dan extra in-game FPS? Maar ik was te kort door de bocht, want na een oriŽntatiemoment kwam ik erachter dat we de LEDS kunnen instellen in de software. Op dat moment wist ik niet hoe snel ik de Gaming App moest installeren. Je krijgt in de taakbalk een mini draakje te zien. Zodra we erop klikken, krijgen we een mini menu te zien met verschillende opties. Met een snel vaart ging mijn cursor naar de LED functie. Je ziet op de afbeelding hieronder ook nog een oogje. Bij het oogje kun je verschillende beeldscherm beeldmodussen inschakelen voor bijvoorbeeld films of voor in de nacht.

We kunnen verschillende LED-effecten inschakelen en een bijhorende kleur kiezen. Je kunt de LEDS ook uitschakelen, maar daar koop je het moederbord niet voor! Ik moet zeggen dat ik zelf een fan ben van het regenboog effect. Ik moet wel zeggen dat het vrij druk kan zijn, dus wil je meer rust dan kun je ook gewoon voor het effect ademend of aan kiezen. Ik kan geen foto’s maken van de LED-effecten die bewegen. Dus ik heb er voor gekozen om maar gewoon een video te maken. :D

Camera, actie en LEDJES aan!

We arriveren bij de conclusie van de MSI X99A Gaming Godlike. Nu is het de tijd om alles eens op te sommen. Heeft MSI een Godlike moederbord geschapen? Ja, dat heeft MSI zeker gedaan. Is dat positief? Jazeker! Een mooi, strak en uitgebreid moederbord dat is de Gaming Godlike. Het idee van all-in gaan op bijna ieder onderdeel. Genoeg gepraat, laten we het eens onderbouwen in het laatste hoofdstuk de conclusie.

De MSI X99A Gaming Godlike is een compleet verhaal. Je koopt het moederbord en krijgt accessoires waar je blij van wordt. Het moederbord positioneert zich op Ultra-Enthusiast en dat mag ook wel. Laten we beginnen bij de algemene impressie. Het moederbord ziet er met het draken schild geweldig uit. Tegelijkertijd verstevigt dit schild het moederbord en dient het als elektromagnetisch schild. We slaan dus ‘drie’ vliegen in ťťn klap. We vinden onder het schild een arsenaal aan audio geweld. Deze is instaat om studiokwaliteit audio te realiseren. Ben je echt iemand die opzoek is naar een moederbord met audiokwaliteit? Dan ben je bij de Godlike Gaming op het goede adres.

Met een SLI of CrossFireX opstelling kun je met de Godlike Gaming ook vrienden maken. We vinden vijf PCIe 3.0 x 16 sloten. De PCIe sloten zijn voorzien van een extra schild om deze te verstevigen. Persoonlijk vind ik de looks eigenlijk belangrijker dan dat het stevig is, maar in dit geval krijg je stevigheid en looks. Een combinatie met dikke 980TI’s of Titans zal jouw dorp of stad een betere plek op deze aarde maken.

Voor het gamen, streamen of andere internet gerelateerde dingen zien we de de Authereros, Killer E2200 netwerkchip in combinatie met WiFi Killer 1535 module. Dit brengt je bekabelde en de draadloze verbinding samen. Zodat je zowel bekabeld als draadloos kan combineren voor betere performance. Je kunt er ook gewoon voor kiezen om bekabeld of draadloos te werken.

We vinden genoeg aansluitingen als het om opslag gaat. Want er zijn maar liefst tien SATA3 poorten aanwezig op het moederbord. Loop je tegen de snelheidslimieten aan van SATA3, dan kun je altijd gebruik maken van de onboard M.2 aansluiting. Op die manier kun je nog wat extra snelheid meepakken.

Dan hebben we nog een zeer mooie collectie aan mosfets, capacitors en chokes. Die gewoon op dit moederbord horen voor stabiliteit en performance. Want dit moederbord moet gewoon in staat zijn om monster scores op tafel te toveren. Mits je er een mooie combinatie aan hardware hebt en het overklokkers DNA. De OC Genie optie is leuk en komt in verschillende vormen. De meeste gemakkelijke manier is gewoon op de OC Genie knop te drukken op het moederbord. Je krijgt er dan 200MHz bij, wat wel wat extra performance geeft. De benchmarks liegen er niet om, maar ik kan goed begrijpen dat je meer wilt met dit moederbord. Dat wil ik zelf ook!

Dan hebben we onze Night Fever sessie nog. De RGB LEDS beter bekend als Mystic Light is een hele toffe feature. Het maakt je moederbord levendiger en in het geval van de Godlike Gaming mag dat ook wel. De MSI X99A Godlike Gaming heeft een pittig prijskaartje, maar dat zag je waarschijnlijk al aankomen. En als je het product in handen hebt spreekt het ook kwaliteit en power uit.

De prijs van de MSI X99A Godlike Gaming schommelt momenteel rond de 520 tot 530 euro. Voor die prijs koop je een ‘drakengoed’ moederbord. Het zijn veel centjes, en voor die prijs kun je ook wat anders moois kopen. Wil je toch het beste van het beste, want dat is het uiteindelijk gewoon, dan heb je met de MSI X99A Godlike Gaming de perfecte partner.

Heb jij ook een MSI X99A GODLIKE Gaming?

lekker uitgebreid! en wauw wat een bordje :D
Dankjewel! De een zal het meer kunnen waarderen dan de ander. Sommige gebruikers vinden het misschien kinderachtig, maar in het echt is het bordje echt heel knap. :)
ach nee joh, dat sommige het bord kinderachtig vinden en dat laten merken bij de nieuws artikelen op tweakers wilt niet zeggen dat het kinderachtig is ;).
Het nivo van de reacties bij het nieuws gedeelte zijn (meestal, meestal dus niet altijd) hetzelfde vergeleken nu.nl dus daar moet jij je helemaal niks van aan trekken.

Pracht van een bord ( en dan doel ik niet op het uiterlijk / naam want dat maakt mij niks uit ) gezien de specs en mogelijkheden, tof!
Zeker! Hoewel ik iedereen daarin in zijn waarde wil laten. :)

Als je gewoon zo'n bord wilt kopen, dan moet je er gewoon voor gaan. :)
Het is gewoon een showpiece, dus het mag wel wat flashy zijn. Als sommigen dat kinderachtig vinden is dat hun probleem. De naam vind ik echter wel klinken alsof hij bedacht is door een 10-jarige, maarja die naam zie je als je het bord hebt geÔnstaleerd hebt niks meer van.
Nu alleen nog wat meer centjes over hebben om hem te kopen.
Het is ook zeker een pronkstuk. :D Niks mis mee toch? Als je geld wilt investeren in dit soort dingen; gewoon lekker doen! Mijn budget laat het jammer genoeg niet toe. :P
Een godlike review, had graag ook foto's gezien met een paar Titans of 980Ti's
Ga zo door! +3
Die had ik graag ook zelf gezien, maar het blijft een illusie. :( Moet het nog steeds doen met mijn GTX 770. :)

Thanks! :)
Een paar Titans is ook niet alles hoor O-)
Heb er zaterdag een 2e bijgezet in mijn internet pc, de kamer warmt nu wel erg snel op.
2e hands zijn ze wel betaalbaar mijn 2e was van een andere tweaker gekocht.
Supermooie en uitgebreide review. Erg behulpzaam bij het maken van mijn keuze voor een X99 bord.

Als tip richting de toekomst: kijk even naar hoe je je data presenteert. Pak voor de overclock performance vergelijkingen liever een as die begint bij waarde 0, want dit geeft wel een erg vertekend beeld. Bijkomend kan je in de tabel dan een absolute delta of percentage improvement aangeven en dan is het wat mij betreft af :)
Hoi Nefiorim,

Dankjewel voor je tip! Ik had al eerder tabellen gemaakt, maar gisteren was ik helemaal op. Ik kreeg nog geen eens een normale staafdiagram in elkaar. xD Ik zal eens kijken naar de percentage improvement tabel. Bedankt! :D
Haha, ach, zo was ik net even het woord voor staafdiagram kwijt... :P
Hoi Nefiorim,

Ik heb een tabel met het stijgingspercentage toegevoegd op basis van je reactie. :D

Groetjes, Pim

[Reactie gewijzigd door pclinde op 24 juli 2015 13:53]

Grandioos! Wat een tijd en aandacht stop je in de reviews!

Keep it up!:D

[Reactie gewijzigd door CaptainMaus op 24 juli 2015 11:37]

Ik vraag me af of je de UEFI toch wat verder wilt testen, met een UEFI-ondersteunend operating system: wat ik zelf heel strak vind is GOP ondersteuning, ondersteunt dit moederbord dat? En dus ook: ultra-fast boot? Je hebt hiervoor wel een GOP ondersteunende videokaart + OS nodig, maar het is de drie-eenheid die het compleet maakt.
Hoi Umbrah,

Het moederbord is alweer terug naar MSI. Ik heb maar vijf dagen gehad om alles te testen (werk en alles daarnaast gaat ook gewoon door). :)

Bedankt voor je reactie. Ik ga het sowieso even voor je navragen, omdat ik je wel verder wil helpen.

Edit: met de MSI FastBoot optie ingeschakeld moet dit mogelijk zijn. Dan kun je niet meer op delete drukken. Op dat moment moet je de MSI FastBoot applicatie installeren om dit weer te veranderen. In de BIOS moet je ook Win8/Win10 inschakelen i.cm. MSI FastBoot.

[Reactie gewijzigd door pclinde op 24 juli 2015 13:05]

Geweldige review!

"Het Godlike Gaming moederbord is ook het allerlaatste bord in de X99 reeks van MSI."

Really? ;)
Hola, Bedankt!

Als ik de jongens van MSI moet geloven dan wel, of mis ik wat? :P
Wow, wat een klapper van een review wederom ! +3 Zeer gaaf en uitgebreid moederbord, maar de prijs is ook best fiks ;(
Thanks! Je krijgt veel voor de prijs, maar deze is inderdaad fiks. :D
Leuke review om te lezen en wat een prachtig bordje.
Heb wel 1 tip waarom je OC-Genie maar 200 mhz boost geeft.
Je moet bij je overclocking tab in de uefi de OC-Switch op gear 2 zetten .
Zo geeft de Oc-genie een wat agressievere boost van minimaal nog eens 200 mhz ;)
Goede tip! Bedankt. Zo 'in-depth' had ik de OC Genie functie niet bekeken in de software en BIOS, meer de basis opties. Mijn idee was om de basic 'druk op de knop' out of the box te proberen. :D

Ik zal volgende keer aan je denken met een toekomstige review! :)

[Reactie gewijzigd door pclinde op 25 juli 2015 11:31]

Nette review, maar verder echt een bling bling plank voor de kids met een dikke beurs.
Over smaak valt niet te twisten. :D Voor een dikke plank heb je inderdaad ook een dikke beurs nodig. ;)

Bedankt voor je reactie!
Allejezus, lekker bezig geweest Pim. Wat een bord ook, met uhm.. passend... prijskaartje...

Had hem op Computex al gezien, maar het blijft even slikken met dit soort geweld. Nu hopen dat bijv. de LED features zn weg ook naar wat meer gangbare bordjes gaan vinden! Bling bling of niet, het is wel leuk :D

Verder moeten we niet de fout maken dat enthousiasme bij het testen van producten iets negatiefs is, of een indicatie is dat de review vervolgens minder goed is. Zonder enthousiasme kan je dit niet regelmatig doen :D Verder lijkt mij dat de combinatie van de prijs, dit verhaal, en het vele beeldmateriaal ruim voldoende is om een goed beeld te vormen.

Maar uh Pim, met die Valley grafiek kan je zo aan de slag bij bij de marketing afdeling van een koelpasta fabrikant :D
Ja, het is zeker een bord. Ja m'n tabellen zijn dit keer wel erg enthousiast. De Valley grafiek doet het hem met 2 hele punten! :D Haha.