Lenovo IdeaPad Y50-70-59444967 Review

vtrisjin 17 augustus 2015, laatste update op 23 augustus 2015, 2.390 views

Lenovo IdeaPad Y50-70-59444967

Prima laptop met erg strak design en geen onnodige toeters en bellen. Ik heb deze laptop aangeschaft voor mijn studie waar ik namelijk veel met photoshop, 3dsmax/maya, Indesign,Premiere etc werk. Ook wil ik natuurlijk eens gamen en de GTX 960M is dan ook best een degelijke kaart.

Pluspunten

• Mooi Strak Design
  • Erg Fijn Toetsenbord
  • Prijs/Kwalieit
  • IPS Scherm en GTX 960M
  • Uitmuntend Geluid
  • Goede Driver Website
  • Lenovo Tools en Minimale Bloatware

Minpunten

• Toetsenbord Kan Warm Worden
  • BIOS Erg Basic
  • Geen Ruimte Tweede HDD
  • SSHD Heeft 7 Partities

Beste Bezoeker,

Welkom bij mijn review van deze Lenovo Y50-70!
Op moment van schrijven is die de vijfde dag dat ik de laptop in mijn bezit heb dus het kan zijn dat de review word aangepast naarmate de tijd en dit zal ik aangeven door de toegevoegde of gewijzigde tekst cursief te onderlijnen

De opbouw van deze review zal bestaan uit eerst het uitlichten van de +punten en daarna de -punten.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
  • THE GOOD
+Mooi Strak Design
De laptop is erg dun en strak qua design.
De toetsen en het gedelte er om heen voelt als de stof die ook bij high end muizen word gebruikt (Razer/Steelseries) soort van zacht rubber.
Ook is opmerkelijk hoe goed de laptop zich 'stilhoud' bij zware games draaien met zulk slank design.
Komende van een 1800 euro Alienware M17xR4 mag ik wel zeggen dat ik een kwalitatieve laptop gewend ben. En op basis daarvan kan ik gerust zeggen dat de bouwkwaliteit van deze Lenovo zeker 'up there' is.

+Erg Fijn Toetsenbord
Zoals hierboven al vermeld voelt het toetsenbord erg fijn aan. Toetsen hebben niet te veel kracht nodig om te registreren maar zijn ook niet te flauw om 'per ongeluk' een toets tijdens een heftig potje gamen aan te drukken als je vinger er op leunt.
Het toetsenbord is verlicht en kan via een Lenovo app uit worden gezet, de optie is er in ieder geval.

+Prijs/Kwalieit
Een factor die mij over de streep deed trekken tegenover andere potentiŽle laptops van dezelfde prijsklasse was de GTX 960M. Tijdens mijn zoektocht kwam ik twee andere concurrenten tegen waar tussen ik zat te twijfelen, Specwise zo goed als hetzelfde alleen de Lenovo had toch een 960 terwijl de anderen een 950 hadden.
Tussen deze andere laptops ging het

+IPS Scherm en GTX 960M
Het scherm is een lastige. Zelf heb ik dagelijks 3+ jaar van mijn leven naar een 17.3' 1920x1080 TN panel van mijn Alienware zitten staren en ben daar dus aan gewend. Wat ik meteen heb gemerkt is dat de kleuren rijker zijn en de kijkhoek is vele malen beter dan wat ik gewend ben. Nog steeds moet ik wennen aan hoe zwart zwart eigenlijk is op dit nieuwe scherm. Heb zelf de brightness omhoog gegooid omdat ik het toch echt iets te donker vind is sommige situaties.

De GTX 960M doet zijn werk dik prima!
Om em te testen heb ik zelf de FINAL FANTASY: XIV HEAVENSWARD benchmark gedraaid op de hoogste SETTINGS beschikbaar om zo de temperatuur te testen. Dit is een dikke +/- 8 minuten durende benchmark en de statistieken liegen er niet om, de kaart blijft mooi ca 30įC onder het maximale wat de kaart officieel mag hebben (98įC).

+Uitmuntend Geluid
Zoals ik al zei had ik hiervoor een Alienware en daarbij vond ik het geluid echt afschuwelijk...alsof het eerst door drie blikken heeft gereisd voordat het naar buiten kwam via de speakers.
Deze JBL speakers (ik ken dit merk zelf niet) zijn echt fantastisch!
Films kijken is echt heerlijk en de Dolby Digital Plus software heeft ook nuttige presets en een degelijk goede boost als deze aan word gezet.

+Goede Driver Website
Drivers vinden voor een/dit specifiek model ging erg gladjes. Ik werd gevraagd om de Lenovo Service Bridge te downloaden en deze zorgt er voor dat je laptop model gecommuniceerd word met de driver site en je zo meteen op de juiste page komt.
Mensen met een DELL laptop (zoals mijn vorige) zullen hier mee bekend zijn en wellicht doen andere bedrijven dat ook, geen idee. Dus geen eindeloos gezoek.
Ook ging de nVidia driver zichzelf meteen updaten naar de nieuwste versie, blijkbaar word er gebruik gemaakt van officiŽle onaangepaste drivers dus super chill, no nonsense!

+Lenovo Tools en Minimale Bloatware
Normaal gesproken zou ik een nieuwe fresh/clean install doen maar vond eht in dit geval niet erg. Het enige wat er echt af moest was rotzooi als McAfee en een paar powerDVD of hoe die software ook alweer heet dingen die overbodig waren.
Verder zijn de LENOVO TOOLS best handig en zitten er toffe functies in als de toetsenbord verlichting aan/uit zetten, fans voluit laten blazen om stofdeeltjes er uit te pushen en toffe optie om de accu maar tot 60% op te laden zodat deze minder snel lui word.
Dus prima tooltjes en ik zou het zeker niet afstempelen als bloatware of dergelijke.

• THE BAD
-Toetsenbord Kan Warm Worden
Meer kan ik er niet van maken. Tijdens de benchmark merkte ik dat de toetsen vooral aan de linker kant wel wat warm werden. Geen gekke toestanden dat het echt vervelend werd maar toch het melden waard vind ik.

-BIOS Erg Basic
Op DEZE foto is eigenlijk alles te zien wat je kan... er is verder echt helemaal niets om te tweaken of dergelijke. What you see is what you get op het plaatje.
(obviously kan je wel de bootorder veranderen etc. in het tabje er naast)

-Geen Ruimte Tweede HDD
Was wel een verassing voor me en uiteraard mijn eigen schuld. Ik ging er blindelings van uit dat er vast wel een slot is voor een tweede HDD maar dat is niet zo, vandaar dat k het even meld. Kan me goed voorstellen dat dit voor sommigen een dealbreaker is.

-SSHD Heeft 7 Partities
De harde schijf waarmee dit systeem komt is echt een pain om te klonen.
Voor mij in ieder geval omdat ik een 1TB shijf naar 512GB ging klonen.
Zo is er bijv 25GB gereserveerd aan drivers....
Hierbij een lijst:

1.) WINRE_DRV 1000MB OEM - this is the Windows Recovery Environment - this has it's own interface / it doesn't need the 7th partition to operate
2.) SYSTEM_DRV 260MB System -
3.) LRS_ESP 1000MB OEM- The third partition is the EFI System partition which is used for data storage for the Extensible Firmware Interface (EFI) interface
4.) (blank) 128MB MSR - The fourth partition is the Microsoft Reserved Partition which is also used for data storage for the Globally Unique Identifier (GUID).
5.) Windows8_OS 884.2GB Primary - Windows 8 OS
6.) LENOVO 25GB Primary - this contains the Application and Drivers that are preloaded on the OS (the drivers listed on this folder are also available on the lenovo website)
7.) PBR_DRV 20GB OEM - this is your recovery partition - you will need to press the One Key Recovery button to activate this partition.

Beetje onduidelijke boel allemaal zonder dat lijstje maar goed.

• THE UGLY
Hier volgt een klein zeiklijstje wat erg persoonlijk is

• Geen extra's imbegrepen, geen muismat, sleeve, goodies etc.
• Accu alleen bereikbaar als de hele onderkant er af gaat.
• Blijkbaar was Lenovo tot voor kort vies bezig met tracking software in de BIOS.
• BIOS niet toegankelijk via F2 of DEL wat men gewend is maar in de uitstand 1x op de restore knop drukken en vanuit daar uit een menuutje kiezen.

CONCLUSIE

Tot nu toe vind ik de laptop echt een aanrader!
Ging meteen aan en deed het prima, alles was goed geÔnstalleerd en afgesteld geen gezeik met drivers en/of software die lastig doen out of the box etc.
Ik heb er een goed gevoel over en denk dat deze nog wel wat jaartje mee kan.

Ik geef het een solide en welverdiende 8

Heb jij ook een Lenovo IdeaPad Y50-70-59444967?

Wow, ik ben op zoek naar een laptop met een degelijke videokaart en kwam deze tegen. Vind de prijs echt extreem laag voor de specificaties. De punten die je opnoemt zoals bijvoorbeeld de BIOS zal mij niet veel uitmaken omdat ik die toch niet voor mij gebruik dan de boot order.

Wel vroeg ik me af of de laptop een beetje snel is met een SSHD, of dat ik toch beter af ben om een andere te zoeken met een SSD.

Dus, zou een iets duurdere laptop (mijn budget is maximaal §1300) beter zijn of zal deze Lenovo prima zijn?

Alvast bedankt :)
Hierbij kan ik niet (uitgebreid) hulp bieden ben ik bang want ik had namelijk bij ontvangst direct mijn oude SSD er in gestopt dus helemaal niet op de SSHD gezeten.

Wat ik wel weet is dat het een degelijke schijf is.
Qua score op passmark.com scoort deze iets minder dan mijn WD10EALX die ik in mijn desktop heb zitten. Dat was toendertijd echt 1 van de beste 3.5inch 1TB HDD uit en vond/vind hem erg snel. Op basis daarvan zou ik zeggen dat de SSHD oke is.
Bedankt voor je reactie! Ik denk dat ik het wel aan kan, heb namelijk in m'n eigen PC ook nog geen SSD zitten. Ben dus nog niet gewend aan de snelheid :p Denk dat ik deze laptop dan maar bestel :D
cool!
W8 zit ook op de SSD partitie van de schijf dus hij start wel snel op enzo, alleen ja laadtijden in games etc. zijn gewoon van een ok HDD. Upgraden kan later altijd nog met dit soort dingen zeg ik dan maar :D
Dat Windows wel snel start snap ik haha, dat is nog een pluspunt. De SSD kan inderdaad later nog prima, denk dat ik me prima ga vermaken met deze laptop :D
Goedemiddag,

Heb eergister ook deze laptop aangeschaft en wil binnenkort ook graag een SSD er in zetten. Hier ben ik helaas niet bekend mee en vroeg me dan ook af hoe moeilijk dit is en of er misschien een handige tutorial is. Of misschien heb jij uitleg/tips voor mij?

Revi
Ik heb deze laptop ook. SSD erin zitten is echt peace of cake. Hier een fimpje erover:

en besturingssysteem er op zetten? of klonen?
Google eerst maar even wat ´cloning´ betekend ;)
Hoe is de wifi op deze laptop?
Ik heb deze laptop nu circa een maand en ik heb enkel problemen met de Wifi. Het werkt bij mij bijzonder slecht, zowel onder windows 8.1 en 10, en met verschillende drivers en instellingen. Zodra ik meer dan 3 meter van de router af zit valt het signaal terug tot enkele mbit/s en meer dan 10 meter is dood. Ook ziet de Wifi weinig andere netwerken, heel raar. Ik zou haast zeggen dat de makers vergeten zijn rekening te houden met de behuizing van de laptop (ik heb zelfs gecontroleerd of de wifi antenne goed was gemonteerd, die zat er goed in).

Hebben anderen hier ook last van?
Als ik een ookla speedtest doe haal ik via kabel 23Mbps en draadloos 12Mbps, maar daar zoiets dacht ik al, het is gee Killer wireless die ik eerst in m'n Alienware had.

Maar vooral bij games had ik vaak lagspikes, het leek erger te worden na een upgrade naar W10. Uiteindelijk gewoon alle Lenovo REALTEK Wifi drivers en wat er mee te maken heeft verwijderd en W10 zelf laten toewijzen.
Werkt nu wel prima.
Dank voor de reactie, op welke afstand is dat ongeveer? Wat gebeurt er als je in een andere kamer of verdieping gaat testen? Bij mij valt de verbinding echt heel snel weg tot een minimum (als in, aan de andere kant van de woonkamer zitten).
Hey ik ben hier gekomen nav het aankoop advies op het forum, ik zie hier in foto 3 ( onderaan ) een optie: FAN DUST REMOVAL? Wat gebeurt er als je dat doet?
Hey Jeroen.

Alle fans gaan even op volle toeren (ws 100%) draaien om alle wegen schoon te blazen.
Hmm okť dus fans die zuigen, zullen zo nog meer stof opzuigen en verstopt raken :D

Dan zou ik deze functie niet aanraden, maar goed ik weet dan ook niet hoe het lucht circuit in elkaar zit. Beter 1x in het jaar / half jaar met een luchtdruk busje erin knallen lijkt mij.
He, ik ben misschien van plan om ook deze laptop aan te schaffen alleen is er niet veel bekend van deze laptop. Hier op Tweakers maar 1 review, en op google ook niet heel veel te bekennen. Maar bevalt de laptop jouw nog steeds? En speel jij toevallig GTA 5 op deze laptop? ;)

Heb een topic geopend over mijn laptop keuze, misschien wil je er eens naar kijken? Game/studie laptop GTA 5

BTW; leuke review!
Laptop bevalt zeker!
Ik heb zelf geen gta v maar kan for the sake of testing wel even lenen van het internet om te checken hoe het speelt.
Ben alleen pas maandag avond weer in NL zou dan kunnen testen.

Maar in principe is dit ook wel duidelijk:

Een vriend van me heeft een oudere asus maar wel in die behuizing. Het is echt erg bulky en heeft rare ronde vormen, vond em zelf best lelijk :p
Goed om te horen. Geen probleem dat je pas maandagavond thuis bent. Ben dan wel benieuwd hoeveel FPS je dan hebt.

De Asus ga ik niet meer voor, heeft een mindere videokaart erin. Eigenlijk is deze Lenovo me enigste keuze in deze prijs segment van rond de 1000 euro.
Erg informatieve review, super!
Ik zit te twijfelen tussen deze laptop, en de Acer Aspire V Nitro VN7-571G-55ZG.
De Acer heeft een betere opslag (128GB SSD + 1TB HDD vs 1TB SSHD), een dvd brander, 802.11ac WiFi (vs b/g/n) en een langere batterijduur ("tot 9 uur" vs "5 uur"). De Lenovo heeft echter een betere CPU en GPU (Acer heeft een Ci5-5200U en een GTX 950M)
Welke zou je aanraden? Ik vind batterijduur wel belangrijk, maar voor hetzelfde geld krijg je bij Lenovo weer veel betere hardware... Ik kan maar niet kiezen haha.

[Reactie gewijzigd door Minaan op 24 augustus 2015 12:44]

In ben vooral benieuwd waar de cijfers van 5 uur en 9 uur vandaan zijn gekomen.
Vooral in welk scenario het getest is.
Zijn dat de cijfers van de fabrikanten zelf?
Vind het altijd wel lastig omdat er veel variabelen zijn zoals zijn de x aantal uren de laptop gewoon aan laten staan en niets doen, of browsen? High performance mode of balanced/powersaver.

Vind het moeilijk om hier een degelijk antwoord op te geven eerlijk gezegd.

Ik heb zelf jaren geleden 2 acers gehad en waren prima (toen acer net bekend werd) maar tegenwoordig afstand van het merk genomen ivm problemen die mensen om me heen er vaak mee hebben.

Zo was de adapter opeens opgeblazen van de acer van mn vriendin, haar 2e acer nu geeft rare geluiden tijdens het tikken (de hele behuizig trilt door ofzo bij elke aanslag) haar klasgenoot had voordat hij op stage ging in het buitenland eentje besteld en die kwam kapot binnen.

Kan natuurlijk allemaal pech zijn maar te vaak rond om mij heen slechte ervaringen gehad met acer afgelopen 4 jaar.
De cijfers 5 en 9 uur komen van de winkels die de laptops verkopen, CampusShop voor de Lenovo, en Media Markt voor de Acer. Op internet kan ik niet echt reviews vinden van exact dezelfde modellen, maar hier zijn twee reviews die bijna hetzelfde zijn:
Acer: http://www.notebookcheck....book-Review.138155.0.html
Lenovo: http://www.notebookcheck....book-Review.145896.0.html
Bij "WiFi Surfing" heeft de Acer een batterijduur van 7h28m, en de Lenovo 4h14m. De exacte modellen kon ik helaas niet vinden.

Het is dus vooral de batterijduur van de Acer tegenover de betere hardware van de Lenovo.
Jaa als het lukt een witcher 3 FPS test op medium, high en ultra.
Gta 5 hetzelfde en misschien nog een nieuw spel (batman?) Wil graag weten hoe het presteert.

Ook de ervaringen tot nu (weekje verder) ergens tegenaan gelopen? Temperatuur tijdens het gamen? Raad je een coolpad aan?
Witcher 3 met Post processing en video op ultra word hem niet, 16 fps maar dat was wel te verwachten. (post processing houd ik op ultra want dat heeft zo goed als geen fps impact)
GTAV kon ik niet bemachtigen en Batman ga ik niet eens aan beginnen omdat de PC port zo kapotjes is als het maar kan dus dat heeft gewoon geen nut denk en is verspilde tijd.

Post Processing (ultra all)
Video: U = ~ 16fps
Video: H = ~ 20fps
Video: M = ~35fps
Video: L = ~40fps
Video: H (alle hairworks off) = ~28fps

Opzich raad k een coolpad wel aan, heb er zelf ook eentje gekocht (review geschreven). zelfs als deze uit staat scheelt het al een aantal graden :P vanwege de verhoging en dus betere airflow. Die van mij was 15 eu, is misschien niet het beste model, maar heck, het was 15 eu..
Maar vind em ook opzich chill als ik de laptop even op de bank meeneem om te gamen, minder warme benen.

[Reactie gewijzigd door vtrisjin op 26 augustus 2015 00:45]

Hey, mooie review! Heel erg handig. Zou je me misschien nog wat verder kunnen helpen door me te vertellen hoe de batterij is? Hoe lang kan je zonder opladen vanaf 100%?

Simon
Heb het even geprobeerd vandaag en heb op balanced/powersafe mode (brightness wel altijd op 100%) er 5,5 uur uit gehaald door beetje op het web te surfen, youtube kijken etc.
Hoi!

Ik had een vraag over het klonen van de schijf. Wil er nou toch echt aan beginnen (overstappen naar SSD) maar lees dat het lastig was vanwege de 7 partities op de SSHD. Ik heb gezocht maar kon nergens vinden wat daar dan lastiger aan is. Zou je dit misschien aan mij kunnen uitleggen?

Levi