LG G4 Leather Zwart Review

Ruigerock 13 augustus 2015, laatste update op 14 augustus 2015, 2.488 views

LG G4 Leather Zwart

Voor een niet al te hoge prijs krijg je veel waar voor je geld. De zwart lederen look en hoge camera kwaliteit maakt de G4 net even beter dan de competitie in deze prijs klasse. De accu en SD kaart zijn wisselbaar wat een plus is op vakantie.

Pluspunten

• Camera kwaliteit
  • Lederen achterkant
  • Knopjes aan de achterkant
  • MicroSD en accu wisselbaar
  • Prijs/kwaliteit verhouding

Minpunten

• Kromming achterzijde wiebelt
  • Speakers aan de achterzijde

Welkom bij mijn eerste review op Tweakers, na zoveel anderen is het nu mijn beurt om een eerlijke review te schrijven over een product die ze hebben aangeschaft. Mijn telefoon geschiedenis de laatste jaren toont een stijgende lijn in kwaliteit. Het begon met een LG Mini D880, daarna een LG L7, LG G2 Mini, LG G3S en dan nu is het grote broertje genomen. In het begin van de review zal ik de LG G3S en de LG G4 met elkaar vergelijken. De G4 heb ik nu intussen al meer dan een maand in gebruik.

http://i.imgur.com/sUyvOYyt.jpg http://i.imgur.com/bQfTPeEt.jpg http://i.imgur.com/R05d9KUt.jpg http://i.imgur.com/5FidZVCt.jpg http://i.imgur.com/VoVlLBdt.jpg

Indruk, verpakking, knopjes achterop, formaat en scherm
De eerste indruk uit de doos is wauw! Het mooie zwarte lederen achterkant straalt je tegemoet. Verder in de doos zit een 3000mAh batterij en een reis adapter. Oordopjes zaten er niet bij, gelukkig heb ik nog de Quad Beat oortjes van de G3S. Het uiterlijk tussen de G3S en G4 verschilt lichtelijk, de G4 ziet er van voren wat donkerder uit (scherm + body). Het straalt meer luxe uit, met een soort van carbon fiber look onder de rand rondom het scherm. De achterkant ziet er qua layout identiek uit, alleen de kwaliteit verschil is duidelijk. Betere materialen zijn gebruikt samen met een mooi afgewerkte lederen cover. Ik heb de plastic cover gezien in de winkel en deze is naar mijn smaak een stuk lelijker dan de cover van de G3S. Het zou stoer zijn als LG ook nog met een slangen of krokodillen lederen achterkant komt op de markt. Achterop hebben ze weer de volume knoppen + stroom knop geplaatst. Het was eerst wennen sinds de G2 Mini maar nu zou ik niet meer zonder willen. Je kan niet per ongeluk knopjes indrukken in je broekzak en je zoekt niet meer op tast naar de knoppen in het donker. Als je knock code gebruikt dan heb je de knoppen bijna niet meer nodig. Het verschil in formaat is duidelijk op de foto's. De LG G4 is net even aan de te grote kant met 5.5 inches voor als je kleine broekzak hebt, je ligt hem nu sneller op tafel als je gaat zitten. De G4 is aan de achterkant krom en bol gemaakt voor een betere grip, het nadeel hiervan is als je de telefoon op tafel ligt. Wanneer je toetst, schommelt het toestel heen en weer. Het scherm heeft een QHD resolutie en dit ziet er prachtig uit, hiermee komen foto's extra tot hun recht. Het verschil is duidelijk tussen de G4 en G3S, maar of ik het had gemerkt tussen een HD en QHD toestel is de vraag?

Accu, processor, speaker en MicroSD
De meegeleverde 3000 mAh accu is voldoende voor mij om 2 a 3 dagen te kunnen werken, mijn gebruik kan je als minimaal beschouwen. Beetje whatsapp, telegram, foto's maken, untappd en bellen. De G3S deed het nog iets beter maar die hoefde geen scherm resolutie van 1440x2560 pixels aan te sturen. De accu is verwisselbaar, bv. handig voor vakanties als je veel foto's of videos gaat maken. Een extra accessoire is de Quick Charge 2.0 adapter (binnen 30 minuten opladen) en een draadloos QI oplader. Leuke extra's maar een adapter op werk en thuis is voldoende. De snapdragon 808 processor is snel genoeg voor mijn gebruik, maar wie het snelste wilt hebben zal toch een segment van 150 euro hogerop moeten zoeken. Het toestel reageert vlot en tot op heden heb ik nog geen vastlopers gehad. Voor processor benchmarks kan je beter het originele Tweakers LG G4 review lezen. Een enkele speaker zit op de achterkant, de logica voor achterop i.p.v. voorop moet ik nog ontdekken (productie kosten?) Het geluid over de speaker kan hard en is duidelijk hoorbaar. Handig voor de minder horende onder ons, zelf heb ik de volume niet harder staan dan 75%. Een dikke pluspunt voor mij is het MicroSD slot, geen problemen meer met opslag ruimte. Als "anticloud" persoon juich ik nog steeds ouderwetse manieren toe.

Hier zijn alle verschillen op een rij van de G4 vs G3S:

De camera krijgt een aparte sectie omdat hij het dik verdient. De marketing technische labels zoals 16MP achter en 8 MP voor, max diafragma van f/1.8, laser autofocus, color spectrum sensor en optische stabilisatie komen tot hun recht in mijn ogen. Voor mijn gevoel neemt de telefoon net zo mooie foto's als mijn Canon Powershot zonder optisch zoom. Als ik een weekendje weg ga, dan blijft de Canon gewoon thuis. Welke functies vielen mij op toen ik er mee ging spelen?

Handmatige modus
Je kan ermee instellen wat je wilt alsof je een echte camera in handen hebt. Bv. manual focus, exposure, ISO, shutter speed en AE-L. Alleen de diafragma kan je niet aanpassen. Voor beginners kan je hier lekker mee spelen. De automatische modus is voor mij tot op heden voldoende.

HDR functie en color spectrum sensor
Deze 2 functies werken perfect samen. De HDR functie kijkt naar verschillende belichting waardes en pakt van alles de beste. Color spectrum sensor kijkt naar de juiste witwaarden en zorgt ervoor dat je flits niet te hard flitst. In de flitser zit ook een auto focus laser ingebouwd om sneller te kunnen scherp stellen op basis van infrarood. In de foto hieronder was de focus naar buiten, ipv een donkere binnenhuis door tegenlicht, werden de kleuren door HDR enigzins verbeterd.

Automatische modus
Verder nog 3 voorbeeld foto's van de Jopenkerk in Haarlem (automatisch mode zonder flits) Binnen zien de foto's er kleurrijk uit en de kwaliteit is prima .

http://i.imgur.com/xKKbSaUm.jpg http://i.imgur.com/KM2MpD9m.jpg http://i.imgur.com/o9O1O6mt.jpg

Front camera
A.k.a. selfie camera is een stuk beter dan de G3S. Extra opties zoals foto nemen op spraak (cheese! en LG!) werken zoals bedoeld. De mooiste optie is dat je een foto kan nemen door met je hand een vuist te maken. Er loopt dan een timer van 3 seconden voordat de foto echt genomen wordt. Vergeet niet naar de selfie lens te kijken tijdens een groeps selfie, je krijgt anders hilarische foto's. Hieronder een selfie kwaliteit voorbeeld zonder meselfie :)

Dual mode
Dit is een mode waarbij je picture in picture ziet, de front & back camera tegelijk. In een klein venster zie je de front camera en deze venster kan je verplaatsen over het beeld. Als je nu een foto neemt dan neem je de 2 foto's tegelijk. Het nut van de functie ontbreekt mij, maar het is leuk bedacht.

Promotie foto's LG
Door deze foto's begon ik aan een LG G4 te denken als opvolger.

http://i.imgur.com/v1PlxtVm.png http://i.imgur.com/2HCF7Ram.png http://i.imgur.com/UpY077Fm.png

Videos maken
De video kwaliteit is prachtig voor een telefoon, er zijn diverse modes waar mee gespeeld kan worden. Je kan opnemen in HD, FullHD en 4K. Tijdens het opnemen kan je inzoomen tot maximaal 6x digital zoom en de focus handmatig bijwerken door het scherm aan te tikken. HD en FullHD ondersteunen 60fps waardoor je ook met de slomo functie kan spelen. De 4K video had ik getest maar ik heb nog geen 4K TV gevonden om het te testen. Er is lichte vervorming als je veel beweegt met de camera tijdens het opnemen, dit effect zie ik ook wel eens bij een GoPro. Voor een korte demo kan je de LG promo filmpje met een drone bekijken.

In dit gedeelte bespreek ik sommige features van Android 5.1 in combinatie met de LG Optimus UX 4.0 skin. Of deze features aanwezig zijn op elke Android Lollipop toestel is mij onbekend.

LG Backup
Handige software wat al een tijdje standaard op de LG telefoon staat. In de vroegere versies kon je alleen een backup naar MicroSD maken en deze herstellen op je nieuwe toestel. Toen ik overstapte van G3S naar G4 probeerde ik het via NFC, dit mislukte (vermoedelijk een NFC optie over het hoofd gezien) Wat wel direct werkte was de wifi-direct optie, de toestellen maken direct contact met elkaar (zoals hotspot) Binnen 10 minuten had ik weer mijn look and feel, apps etc.. terug. Hieronder enkele stappen welke ik gekozen had.

http://i.imgur.com/znBiZL8m.png http://i.imgur.com/Eig6vQ1m.png http://i.imgur.com/wk9bNxWm.png http://i.imgur.com/0PO9nGfm.png

Home touch buttons
De 3 knoppen op de bodem van je scherm kunnen uitgebreid worden naar 4 stuks. Deze zijn programmeerbaar gemaakt, je kan kiezen uit Notification, QMemo, QSlide en Dual windows. Zelf heb ik gekozen voor QMemo om zo snel screenshots te kunnen maken met eventueel notities. Voor deze optie ga je naar Settings, Display en dan Home touch buttons.

http://i.imgur.com/Gpal3aQm.png http://i.imgur.com/uX7ijYjm.png

Dual Window
Deze optie geeft de mogelijk om 2 apps tegelijk te tonen/bedienen op je scherm. De apps die deze modus ondersteunen zijn slechts 15 basis apps van Android. Als er ondersteuning is voor meer apps bv. Whatsapp dan wordt het interessanter. Hieronder een voorbeeld met Internet Browser en File Manager.

http://i.imgur.com/hNAH7Npm.png http://i.imgur.com/qWeGmecm.png http://i.imgur.com/BJ0FOlSm.png

Smart bulletin: LG Health, Smart Settings
Een nieuwe LG pagina welke je kan toevoegen aan je bureaubladen, deze geeft een verkorte samenvatting van LG Health, Calendar, Music, Smart Settings, Quickremote en Smart Tips. Als je het menu uitklapt krijg je meer informatie, mijn favoriet is de LG Health app. Deze houd bij hoeveel ik heb bewogen die dag door de gyroscopische sensor (geen gps of data noodzakelijk). Als je dacht dat je veel stappen maakte op kantoor? You're wrong! :) De app Smart Settings werkt samen met GPS/Location service om automatisch ingestelde profielen te activeren als je bv thuis komt.

http://i.imgur.com/eVqj7Rvm.png http://i.imgur.com/Ab2UULbm.png http://i.imgur.com/Hh0kIf0m.png http://i.imgur.com/IyCuGdZm.png http://i.imgur.com/3tUFgGcm.png

Interruptions
Sinds de G3S heb ik "Quiet Mode" ontdekt, hier kan je een geluids profiel instellen op basis van tijd. Geen geluid meer tussen 0:00 en 7:30 op de werkdagen? Tuurlijk, geen probleem. Handig tegen "beschonken" mensen die berichten blijven doorsturen na 0:00. In Android 5.1 heet het nu Interruptions, het is nu wat uitgebreider geworden met geluids opties. Je kan het vinden onder Settings, Sound & Notifications en dan Interruptions.

http://i.imgur.com/JSBZpXam.png http://i.imgur.com/9UjYnGam.png http://i.imgur.com/b0pDYUEm.png

Knock code & snel een foto nemen
Deze functie zit er al een tijd in, dit is één van de redenen dat ik LG wil blijven gebruiken. Terwijl de telefoon op standby staat, geef ik mijn persoonlijke knock code op het scherm en ik spring meteen naar het bureaublad. Geen fysieke knoppen meer indrukken, gewoon "kloppen" en je bent klaar. Wil je weer naar standby, 2 keer kloppen op dezelfde positie en de telefoon gaat in standby. Ik heb geen knop meer nodig, ideaal! Een nieuwe aangename functie bij het "lock" scherm is de optie om direct de camera te starten. Handig als je snel een enkele foto wilt nemen, het scheelt zeker enkele seconden.

http://i.imgur.com/HfJYMJfm.png http://i.imgur.com/IwM6NLsm.png http://i.imgur.com/uozT8oUm.png

Quickremote
De G4 bevat een infrarood sensor, in combinatie met de Quickremote app kan je je apparatuur bedienen. Dit kan een TV, Set-top box, Audio, Air conditioner, Projector of Universal Remote zijn. In mijn voorbeeld was ik aan het zappen met mijn Panasonic TV.

FM Radio
Deze app staat er al een tijd op, maar niemand lijkt het te weten. Alle stagiaires mopperen over muziek en hun data abonnement op werk terwijl ze gratis muziek kunnen luisteren via de FM Radio app. Steek je oordopjes in de telefoon en start de app, de oordopjes fungeren als antenne. Makkelijker kan het niet.

LG Smartshare app
Een handige tip voor mensen die een LG TV hebben welke is aangesloten op het thuisnetwerk. Download de LG Smartshare app en je deelt je foto's of videos met je TV via wifi op de bank. Verwacht niet dat je vliegensvlug door de foto's heen scrollt zoals op je telefoon.

Bug: Notificatie lampje bug
Er is een "bug" wat ik ontdekt heb, wat nog niet is gemaakt tot op heden. Als ik een Whatsapp groep bericht krijg, dan gaat mijn notificatie lampje groen knipperen (zoals ingesteld) Na het lezen van het bericht dan blijft het lampje vaak nog knipperen als ik weer naar standby ga. Het is alleen op te lossen door je notificatie centrum menu even te openen en sluiten. Mijn versie en build staan in de screenshot.

Heb jij ook een LG G4 Leather Zwart?

Klopt het echt dat je met deze telefoon in 1080p 60fps kan filmen? op de site van LG staat dit namelijk niet.
Ja en nee, volgens mij neemt hij standaard 30fps voor FHD en switched deze pas naar 60fps als je slomo mode aanzet. In het menu kan ik iig niks terug vinden over fps keuzes.
Is het niet zo dat hij slow motions in 720p maakt?
Net getest en de details bekeken van de slomo, idd 1280x720
Dat is snel, inmiddels al 5 foutieve foto's. Ik zal deze spoedig aanpassen, heeft iemand een betrouwbare doorlink site voor foto's?
Gebruik Imgur.com
Maak daar een account aan en dan kun je ook heel eenvoudig foto's uploaden door ze te mailen (die komen dan direct op je account). Heb daar nog nooit meegemaakt dat een upload weg gaat. Geen spam (advertenties, zoals meeste gratis foto sites), gewoon volledige foto kunnen tonen etc.

1 opmerking over je review:
Dual Window
Deze optie geeft de mogelijk om 2 apps tegelijk te tonen/bedienen op je scherm. Bv Google Maps en Whatsapp als voorbeeld wat mij handig lijkt. Hieronder een voorbeeld met Internet Browser en File Manager.
Dual window is handig, alleen wat jammerlijk is, is dat niet elk programma er ondersteuning voor heeft. 1 van de programma's is Whatsapp uit je voorbeeld. Ik weet niet of dat iets is wat de makers van Whatsapp moeten implementeren, maar ik wil het wel graag omdat het juist bij whatsapp handig zou zijn imo.

Je kan wel bijvoorbeeld vanuit je mail app een website openen in dual mode of een Youtube filmpje kijken terwijl je browsed.
(voorbeeld imgur en dual window)
In je programma overzicht/taakbeheer (zie foto) heb je in de titelbalk van de apps rechts een dualwindow logo staan (zoals bij gmail en gallery). Zo kun je zien welke progs het wel en welke het niet ondersteunen.

verder prima ;)

-ohja-
De speaker kan denk ik ook aan de achterkant zitten omdat de telefoon gebogen is. Als je de tel op een vlakke ondergrond hebt liggen kan het idee zijn dat door de buiging de weerkaatsing van het geluid op de ondergrond het beter hoorbaar wordt (bijv. bose 123 akoestiek idee). Ik weet dat dat de reden was voor de rare plaatsing van de speaker in de Xperia X10i.

[Reactie gewijzigd door RadioKies op 13 augustus 2015 10:41]

Bedankt voor de tip, op werk werkte 5 foto's niet en thuis wel. Lekker zo een proxy :) Voor de zekerheid maar alles op imgur.com gezet. De site hernoemde wel de foto's zodat ik mijn logica kwijt was. De thumbnails hebben net een andere grote waardoor ik nu mix tussen small en medium heb moeten maken. Voor de zekerheid een backup gemaakt van de vorige code zoals het stond.

Het stukje over dual window is aangepast, ik zag idd slechts 15 iconen als optie nu ik een 2e keer keek. Dat van de speaker zou zo waar kunnen zijn, klinkt als een logische redenering. Zouden ze het voorop doen dan moeten ze ook een gat gaan freezen in het gorilla glass.
Vind de titel "Quiet mode = Interruptions" een beetje verwarrend. Lijkt zo alsof je bij quiet mode alsnog berichten krijgt terwijl dat uit het stukje er onder niet blijkt.
Ziet er verder prima uit :) Mooi toestel, was er zeker zelf ook voor gegaan als ik nu een nieuwe telefoon mocht kiezen.
Whoops.. het had Quiet mode => Interruptions moeten zijn. Ik heb het aangepast naar "Interruptions" om het nog makkelijker te maken. Wat betreft het toestel kiezen, wat niet is kan nog komen :) hij wordt alleen maar goedkoper vanaf nu.
Yes, beter!
Kan zeker. Maar ben momenteel ook nog zeer tevreden met mijn Xperia Z3, en ik gok dat ik die gewoon tot het einde van mijn contract blijf gebruiken :)
Ik ben toch afgestapt van de LG. Vond de performance echt aan de te magere kant. De z2 voelde een stuk vlotter aan. Nu overgestapt op de S6 en moet zeggen dat ik geen moment spijt heb. De LG g4 camera is prachtig maar wordt geplaagd door een naar mijn mening te langzame shutter. Dat gecombineerd met een ondermaatse accu was voor mij reden om de telefoon om te ruilen.

[Reactie gewijzigd door Wouter Lucassen op 18 augustus 2015 17:19]

Erg leuke review! Zelf ben ik van plan om LG G4 te halen. Raad je nog steeds aan? Is je LG G4 nog snel genoeg? (Zelf heb ik ook een lg g3)

Hieronder paar vragen:

Is de camera goed genoeg, kan die ook snel focussen en maakt die stabiele foto's (g3s kreeg ik vaak onstabiele foto's omdat ik net een beetje bewoog).

Hoeveel Gb heb je nog over op je tel en hoeveel GB heb je vrij als je het nieuw koopt? Batterij nog prima (~2 dagen)? Krijg je standaard zon plastic hoes erbij bij leren LG G4?

En is je leren tel nog steeds heel (vettige handen die bijv. leer slijt of dergelijke)?

Alvast bedankt!
Er zullen intussen betere telefoons zijn maar ik raad de G4 nog steeds aan.
De prijs is gezakt wat het een goede prijs verhouding geeft.

Camera vind ik nog steeds perfect, het maakt betere foto's dan mijn Canon Powershot. Op vakantie had ik beiden mee en bij het inzoomen zag ik duidelijk verschil. De Canon kon weer de koffer in :) De focus is vaak snel, soms moet je even wachten tot de "klik" komt.

Qua GB heb ik geen last, ik heb de 8GB microsd vervangen met 64GB. Nu staan de foto's van de laatste 4 jaar er met gemak op. Het hoesje kwam er bij mij direct bij, ik heb geen plastic variant ontvangen. De zwarte leren variant blijft er beter uitzien dan de bruine leren variant, de bruine variant absorbeert meer vettigheid en verkleurt dan. De batterij kan dagen mee gaan maar dat ligt aan je zelf, ik ben een light user dus ik kan niet oordelen voor jou.
Danku, ik ben ook een licht user, soms gebruik ik mijn telefoon meer. Mijn huidige telefoon is LG G3S. Voelt u verschillen tussen G3S en G4 (qua gebruik, accu, enz). Past de G4 overal in je broekzak? Want mijn LG G3s heeft daar geen enkel problemen mee. (Wil u zo vriendelijk zijn om misschien een foto van te maken van de leer? Ben benieuwd hoe dat eruit ziet).
De verschillen merk je niet meteen in gewicht maar het formaat, het past in al mijn broeken maar ik merk op dat ik vaak de telefoon uit mijn broek haal als ik langere periode zit. Het zit niet altijd even comfortabel, de toestel is 1.1cm hoger dan de G3S.

De foto's in deze review bij "eerste indruk" zijn van mijn eigen toestel, het leer zit er nog identiek uit na 7 maanden.
Das mooi, ik ben vandaag naar phonehouse geweest en heb getest. Lg g4 zit niet lekker in de handen (vergeleken met S6), ervaar je dit ook?
Dat kan ik je niet vertellen, ik heb geen ervaring met andere toestellen zoals bv S6. Wel als je overstapt van G3S naar G4 dan went het allemaal vrij snel. De foto kwaliteit en scherm is belangrijker voor mijn gebruikers ervaring.
Dubbele post

[Reactie gewijzigd door Ruigerock op 27 juni 2016 09:11]