Specificaties 27" @ 1920x1080 (TN, 1ms) - Bekijk alle specificaties

AOC g2770Pqu Zwart Review

YaaD 11 augustus 2015, laatste update op 13 augustus 2015, 381 views

AOC g2770Pqu Zwart

Is een 24" monitor te klein voor je en heb je een gematigd budget voor een 27" met 144Hz? Ken je de beperkingen van een TN paneel m.b.t. kleurweergave dan is dit de monitor voor jou.

Pluspunten

• Goedkoop
  • 144Hz en 1ms
  • Mooie dunne rand
  • Goed te verstellen

Minpunten

• Vind de voet wat onstabiel
  • Plastic look en feel

Inhoudsopgave
  • Input lag
  • Fotosessie
  • Eindconclusie
  • TL;DR

Disclaimer: Ik probeer mijn mening zo objectief mogelijk te verkondigen en geef een oordeel op de apparatuur die ik zie en let op dingen die ik belangrijk vindt. Ik heb daarnaast geen professionele apparatuur om de monitor uitvoerig te testen maar zal mijn best doen zoveel mogelijk over het apparaat te vertellen :)

Ik wil via deze weg Kid Jansen bedanken dat ik zijn mooie inleidende afbeeldingen mag gebruiken van zijn eigen review!

De reden waarom ik zoek was naar een nieuwe monitor was vooral omdat ik tijdens het gamen (CS:GO) last had van ghosting op mijn oude scherm (Dell S2740L) Dit is een IPS scherm met een hoge latency en lage refreshrate. Deze twee gecombineerd maakt dit scherm niet erg geschikt om goed op te gamen.

Ook kunnen mijn ogen mijn bedriegen maar ik merkte bij snelle reactie echt een vertraging en deed het haast zeer aan mijn ogen en zag ik een soort blur verschijnen. Ik kreeg de helft van de actie maar mee. Daar wou ik vanaf en zo begon de zoektocht naar een nieuw scherm.

Mijn oude scherm had een grootte van 27 inch en dit is een grootte die me altijd heeft bevallen. Om mijn blikveld te verruimen ben ik naar alternatieven gaan zoeken. De alternatieven moesten minimaal van de volgende eisen zijn voorzien.

In mijn zoektocht heb ik mij ook nog gewend tot 21:9 schermen, echter kon ik niet wennen aan de geringe hoogte ten opzichte van de breedte en heb dit dus geheel laten varen. Goed, door naar de eisen :) :
  • Liefst een 27"
  • Liefst een refresh rate hoger dan 120Hz
  • Liever niet duurder dan 300 euro
  • Dunne lijst en liefst geen tierelantijntjes
Het eerste wat ik met deze eisen deed is in de Pricewatch kijken welke modellen er te krijgen zijn. Dat leverde de volgende resultaten op

In dat overzicht staan er slechts 2 die aan mijn eisen voldeden... Niet heel veel keus dus.. Het ging om een Asus VG278HE en de AOC G2770QPU. Eerste wat opviel was dat de Asus 50 euro duurder was geprijsd en daarnaast een voor mij wat te grote rand had. Daardoor bleef er eigenlijk maar één keus over en dat was de AOC :). Vorige week donderdag besteld bij Afuture en sinds gisteravond dan ook de bezitter van deze monitor! Mijn complimenten nog richting Afuture voor de verruimde openingstijden van het magazijn! Erg handig voor mensen die tot 5 uur moeten werken.

Omdat ik het persoonlijk niet erg interessant vind om mensen een doos te zien uitpakken houd ik het kort bij het uitpakken en omschrijf hier de meegeleverde spullen. De monitor wordt in een brede doos geleverd en was goed gevuld met piepschuim zodat de monitor onmogelijk kon bewegen. Er zat dan ook een mooie beschermhoes om de monitor die het geheel afmaakte.

Wat me opviel was dat er al wel een veeg op het scherm zat, terwijl de doos was geseald en ongeopend leek. Bijzonder, maar goed. wellicht dat met inpakken iets niet helemaal gladjes is verlopen.

De monitor wordt erg compleet geleverd met de volgende kabels
  • HDMI kabel van 1 meter
  • Dual link DVI kabel
  • Audio kabel
  • Stroom kabel natuurlijk
  • VGA kabel
  • Display port kabel
De afwerking van de monitor is goed te noemen. De afwerking van de omranding is dan wel van plastic, van een afstandje lijkt het op geborsteld aluminium. De kwaliteit van de menu knoppen is verder ook prima in orde. In het begin even wennen, omdat de knoppen wat klein zijn en daardoor wat lastiger te bedienen.

De voet van de monitor is verstelbaar in hoogte, waardoor je altijd de perfecte werkhouding kunt bewerkstelligen.Het scherm is ook 90 graden te draaien als je veel met tekst bewerken doet, dan kan dat ook. Jammer is alleen, dat wanneer je het scherm wilt kantelen je het scherm eerst moet optillen alvorens je kunt draaien. Misschien een vreemd puntje van kritiek, maar door de voet iets langer te maken had je dit probleem niet gehad. Verder zit er aan de achterkant een houder waar je alle kabels netjes door kunt voeren zodat je daar geen problemen mee hebt.

Het naar voren en achter kantelen van het scherm verloopt soepel zonder noemenswaardige punten. heb de niet de gradenboog langs gelegd, maar lijkt erop dat het scherm ongeveer 30 graden naar voren te kantelen is.

Aansluitingen van de monitor zitten aan de linker kant van de voet en zijn door middel van het draaien makkelijk te bereiken. Geen rare dingen ondervonden.

Mocht je bevestiging aan de muur willen, dan kun je dit met een 100x100 vesa mount bewerkstelligen. De schroeven van de voet zijn makkelijk te verwijderen dus een piece of cake :)

Verder is de monitor niet erg gevoelig voor vingerafdrukken dus goed vastpakken is geen probleem. Je staat niet direct een uur te poetsen zoals ik bij mijn IPS scherm wel had.

Naast de feature set dan ook gelijk even een korte opsomming van de specificaties van het product zelf.
  • Scherm: TN-Paneel 27"
  • Maximale resolutie: 1920x1080
  • Scherm 90 graden kantelbaar
  • Backlight: Edge Lit
  • Ingebouwde speakers
Het scherm in zijn natuurlijke omgeving :)

Puntje van aandacht met betrekking tot de refresh rate van het scherm. Via HDMI is het niet mogelijk om het scherm boven de 60Hz te krijgen. Je zult de meegeleverde DVI, Displayport of VGA kabel moeten gebruiken. De laatste is niet aan te raden vanwege het analoge signaal.

Wanneer je van een IPS scherm "terug" gaat naar een TN scherm zal je niet ontgaan dat de kleurweergave totaal anders is. Ik vind dan ook dat je deze losstaand van elkaar moet vergelijken omdat het twee totaal verschillende apparaten zijn.

Zoals al eerder gezegd heb ik geen toegang tot professionele apparatuur dus ik kan je geen exacte representatie geven van de kleurweergave.Een korte toelichting daarentegen kan geen kwaad :)

In mijn eigen ervaring oogde het scherm ongeconfigureerd wat flets, en waren de kleuren niet erg helder. Door middel van kalibratie in Windows en wat handleidingen op internet heb ik de juiste instellingen gevonden die mij bevallen. Ik moet ook toegeven dat ik qua kleurweergave het verschil niet kan maken met het eerdere IPS scherm. Ik vind blauw, blauw en ik vind rood gewoon rood.

Mocht je willen dat ik specifiek test qua kleurinstellingen of weergave dan doe ik dat met alle liefde. Op dit gebied kan ik je niet meer vertellen op t moment :)

Ter aanvulling met foto's

Ter aanvulling

Na een aantal dagen gebruik te hebben gemaakt van de AOC kan ik zeggen dat ik tevreden ben met de aankoop. Het beeldscherm doet waar het mee adverteert. Ik word er niet direct een betere gamer door maar kan wel zeggen dat ik rustiger naar het beeld kijk en niet constant het idee heb dat ik achter de feiten aan loop.

Je weet wat ze zeggen: Als je eenmaal 144Hz gewend bent wil je niet meer terug. De tijd zal het leren!

Bedankt voor het lezen. Heb je vragen, verzoekjes en op of aanmerkingen laat dan een bericht achter en zal mijn best doen zo snel mogelijk te reageren.

Vergelijking met de Dell S2740L

Heb jij ook een AOC g2770Pqu Zwart?

Thanks voor je review, neem ik zeker mee in mijn overweging. Ik heb namelijk het idee dat we met dezelfde vraag zitten :).