Zotac ZBOX ID18 Review

YellowOnline 7 augustus 2015, 224 views

Zotac ZBOX ID18

Onklopbare prijs, maar dat is er aan te merken.

Pluspunten

• Geen werktuigen nodig

Minpunten

• Kwaliteit
  • Drivers
  • Ondersteuning

Ik zocht een goedkoop en niet al te veel energieverslindend computertje om als mediacenter te dienen. Opdracht: XBMC (intussen Kodi) draaien en, sinds kort, Netflix.

De machine is intussen iets meer dan een jaar in gebruikt, dus deze korte review is na lange evaluatie. Ze werd overigens gekocht bij Conrad, een grote speler hier in Duitsland die ook op de Nederlandse markt actief is.

Het goede nieuws is ongetwijfeld de prijs. Voor toen 140 had ik een nagenoeg kant-en-klare, kleine computer. Enkel harde schijf en RAM werden niet meegeleverd. De meegeleverde Celeron CPU is zuinig (maar geen Atom) doch goed genoeg om kwalitatieve video te verwerken.

Voor die prijs was natuurlijk te verwachten dat er iets op aan te merken zou zijn. Eerst en vooral het uiterlijk. Het is een lelijke, goedkope plastic behuizing. Het enige lichtpuntje is dat alles zonder schroevendraaiers uit elkaar te halen is. Gelukkig valt het niet zo op omdat het, althans in mijn geval, weggestopt wordt in een kast. Mijn Boxee tevoren was dan toch meer een lust voor het oog.

Het nagnoeg grootste probleem is echter dat de elementen aan de binnenkant slecht ondersteund worden. Drivers vinden voor iets op de MH70 chipset: veel geluk. Het internet staat vol met mensen die problemen hebben om geluid over HDMI te sturen. In Windows is het mij om onduidelijke reden gelukt na met Kodi eerst DirectSound te gebruiken. In Linux is het daarentegen niet gelukt, althans niet met Ubuntu. De XBMC-build plus OS van OpenElec werkte wel meteen.

Last but not least: dit alles gaat er van uit dat de machine opstart. Zodra er iets aan de hardware veranderd is of dat een hard shutdown plaatsgevonden heeft weigert hij meestal nog op te starten. Dan kan men 100x op de powerknop duwen. De machine boot 500ms en valt dan weer uit. Een echt patroon in wanneer het dan weer werkt heb ik nog niet gevonden. Na verloop van tijd in ieder geval springt de machine vanzelf weer aan.

Kortom: ik heb mij blind gestaard op de prijs. In 't vervolg geef ik liever iets meer uit voor een beter apparaat.

Heb jij ook een Zotac ZBOX ID18?