Specificaties Broadcom BCM2836 on board - Bekijk alle specificaties

Raspberry Pi 2 Model B 1GB Review

Me_Giant 4 augustus 2015, laatste update op 4 augustus 2015, 5.879 views

Raspberry Pi 2 Model B 1GB

Ik gebruik de Pi 2 als mediaspeler in de woonkamer in combinatie met OpenELEC (Kodi) en daar is hij zeer geschikt voor. Grootste nadeel vind ik het ontbreken van een aan/uit-knop.

Pluspunten

• Compact
  • Werkt uitstekend als mediaspeler
  • Basis is goedkoop
  • Veel mogelijkheden, bouw naar eigen wens
  • Veel online documentatie

Minpunten

• Geen aan/uit-knop
  • Met wat randapparatuur kom je al wat meer in de buurt van de prijs van een kant en klare oplossing

Ik heb de Pi 2 B gekocht in combinatie met een MicroSD-kaart, behuizing en een 2A voeding, verder heb ik er een netwerkkabel, HDMI-kabel, en bluetooth adapter voor bediening met een bluetooth toetsenbord op aangesloten.

Ik ben geen complete leek, maar programmeren kan ik niet en ik heb minieme basiskennis van Linux, dus ik ben waarschijnlijk wel zo leek als een Raspberry Pi-gebruiker kan zijn.

Installatie
Hier geldt eigenlijk: Google wat je wil op je Raspberry Pi en je vindt eigenlijk overal wel een kant en klare handleiding voor. En anders zoek je iets verder en vindt je meestal ook wel wat je zoekt.
Ik gebruik de Pi 2 B als mediacenter in de woonkamer. Hiervoor heb ik de kant en klare Kodi-installatie van OpenELEC gebruikt, dat is vrij eenvoudig te installeren. Kodi biedt een volledige mediaspeler omgeving met veel opties. Het kan alle video en audio afspelen. Netwerklocaties zijn eenvoudig toe te voegen.
Als je meer mogelijkheden wil kun je add-ons installeren. OpenELEC levert een library met een aantal add-ons mee. Ik wilde echter dingen die daar niet in stonden en dan geldt weer: Google wat je wil en je vindt het. Er is een grote library met Kodi-add-ons die je zelf kan toevoegen.

Featureset
Ik zal toelichten waarom dit geen 5 sterren krijgt. Voor mijn toepassing vind ik het erg jammer dat er geen aan/uit-knop op zit. Je kunt vanuit Kodi het apparaat wel afsluiten, waardoor het in een soort slaapstand beland, maar daar kom je dan vervolgens niet meer uit. Via Wake on Lan schijn je hem hier ook niet uit te kunnen halen. Er zijn wel oplossingen maar die kosten geld of je moet zelf de soldeerbout pakken.

Prestaties
Ik heb eerder met een Pi 1 dezelfde installatie gehad. Dit werkte niet altijd vloeiend. De Pi 2 is veel sneller met z'n quad core en presteert in deze mediaspeler setup uitstekend.

Stabiliteit en betrouwbaarheid
Over het algemeen werkt alles zonder problemen. Ik heb een enkele keer gehad dat het apparaat niet meer reageerde en een reboot nodig was.

Compatibaliteit
Omdat er zo ontzettend veel wordt gedaan met de Pi 1 en 2 is er veel software beschikbaar en voor heel veel randapparatuur zijn drivers. Mijn cheape König bluetooth adapter en toetsenbord werden zomaar herkend door de drivers die in OpenELEC waren meegeleverd. Verder geldt weer: zoek en je zult het waarschijnlijk vinden.

Enkel de Pi 2 heeft een zeer aantrekkelijke prijs. Echter met een SD-kaart, voeding en behuizing erbij ben je zeker een tweetal tientjes verder. Wil je dus een functionerende mediaspeler, houdt daar rekening mee. Kant en klare alternatieven komen wat betreft prijs dan al dichterbij. Zelf spelen is natuurlijk wel veel leuker :)

Heb jij ook een Raspberry Pi 2 Model B 1GB?

Meer advertenties

Die kan je er zelf toch een opzetten ;)
Ik ben zelf momenteel aan het spelen met RetroPie en de RPI2
De aan/uit-knop bedoel je? Klopt, maar dan moet je dus wel een schakelaar eraan bouwen/solderen zoals ik al zei ;)
Persoonlijk had ik deze feature geen overbodige luxe gevonden.

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 4 augustus 2015 17:17]

Een aan/uit-knop op de RPi zet natuurlijk niet de netadapter uit. Je kunt beter een netadapter met fysieke aan/uit-knop kopen dan de functie naar de RPi verplaatsen.
Dat klopt, maar dan moet dus wel de adapter bereikbaar zijn, in de huidige opstelling ligt ie half achter een meubel.
Er bestaan toch ook plug-and-play oplossingen voor? Het is iig wel iets wat ik vind standaard aanwezig hoort te zijn.

Niet echt een plug-and-play oplossing.. deze in ieder geval niet. het is een bouwpakketje :)

ikzelf heb de soft reset pins gesoldeerd, waarmee ik een soft reset kan uitvoeren, of de pi aan kan zetten als hij uit staat: http://www.raspberry-pi-g...itch-to-your-Raspberry-Pi

en een python script van internet geplukt die ervoor zorgt dat shutdown -h wordt aangeroepen als de geselecteerde GPIO pin wordt verbonden met ground: http://www.instructables....berry-Pi-Shutdown-Button/
Ik ben zelf op het moment ook bezig met een aankopen van een Raspberry en dit lijkt mij misschien wel de oplossing voor het onbreken van een aan/uit-knop.

Ik heb hem gewoon op de USB van de tv aangesloten. TV uit, RPi uit! :)
Misschien is het idd niet zo goed voor de software, maar ik heb er tot nu toe geen problemen mee gehad.
Ik heb de PI2 weg gedaan. Iedere keer raakte de SD kaart corrupt en kon ik de boel opnieuw installeren. Ik zette het ding ook steeds uit via de USB van de tv. Ik denk niet dat de PI ervoor gemaakt is om steeds uit te gaan.
Gebruik hem nu toch al een maand of 3, nog geen enkele keer problemen hiermee gehad. :P Maar ik kan me voorstellen dat het kaartje het misschien een keer opgeeft :)
Softwarematig is het idd niet heel goed. Maar hardwarematig net zo min. De kaartjes hebben dan nog wel de neiging om er helemaal mee te stoppen ;)
Er is dus geen hapering met HD films? En de kleurenkwaliteit? Hoe zit het met de 5.1 geluidskwaliteit? Kan je het ook vergelijken met een 'professionele' mediacenter deze vragen?

[Reactie gewijzigd door AquaL1te op 6 augustus 2015 13:27]

Geen hapering bij HD-films inderdaad. Kleurenkwaliteit heb ik niet gemeten en ik heb geen 5.1-opstelling. Ook heb ik nooit een professioneel mediacenter gebruikt. Dus ik kan je niet zoveel verder helpen helaas.
Het is leuk om te hobbyen. Wil je professioneel spul dan zul je evenals elke andere professional gewoon de poeplap moeten trekken en zit je niet voor zo'n zes tientjes op de eerste rij. Ik vermoed dat je met jouw wensen hierboven misschien wel genoeg hebt aan een Minix Neo X8-H plus. Als je minder op hebt met Android kun je even wachten op een Windows 10 versie van de Minix Neo Z64 of eens kijken wat soortgelijke concurrentie te bieden heeft..

[Reactie gewijzigd door sjun op 6 augustus 2015 13:53]

en de Rasberry Pi laten draaien is geen oplossing? die paar euro die het op jaarbasis kost...
tevens zou ik bij een PI niet zo snel klooien met een aan/uit knop, de microsd kaartjes die je dient te gebruiken kunnen hier niet zo goed over ;)
Mijn idee. Met Kodi/OpenElec gebruikt de Pi2 in rust, dus als er geen audio of video wordt afgespeeld en geen add-ons op de achtergrond actief zijn voor bijvoorbeeld downloaden, "maar" 580mA. Dat is 5V x 0,58A = 2,9W. Zeg dat de adapter nog wat verlies heeft en je zit op 3Wh. Op jaarbasis is dat 8760h x 3Wh = 26,28kWh. Per jaar dus 22cent/kWh x 26,28kWh = ¤5,78. Daar zul je niet op leeglopen dus. Voordeel is dat je Pi2 al werkt zodra je de televisie aan zet. ;)
Wat MartijnAbel zegt.. er is eigenlijk een reden waarom die knop er niet op zit..

Ik heb 2 RPis, 2 RPi's 2 en een Hummingboard en die draaien gewoon altijd.
Uitzetten is meer dan een aan/uit knop.. Om corruptie te voorkomen zou de aan uitknop er voor moeten zorgen dat het OS goed wordt afgesloten en dat daarna de stroom wordt verbroken.

Lijkt me best mogelijk, maar niet voor het geld wat je voor een RPI neerlegt.
Een Raspberry Pi is natuurlijk geen volledige ACPI complient computer en ontbeert daarom een S2/S3 powerstate zoals een reguliere Pc dat wel heeft. Daarom kan het BIOS het systeem niet afsluiten en kan het OS het systeem niet in een shutdown stand zetten. Maar gezien het stroomverbruik van een Pi, lijkt het me geen ramp om 'm aan te laten staan. Mijn Pi hangt achter de TV in de slaapkamer en staat altijd aan. Ook gewoon handig als je je TV aanzet, dat de Pi meteen gebruiksklaar is :)

Misschien moet je het gewoon gaan proberen met je oude pi, leuk projectje voor de herfst als het slecht weer is ofzo. :) En als dat succesvol is kun je het gaan bouwen voor je nieuwe pi.
Dank voor de link, ziet er uit als een goed artikeltje, ik zal er een keer naar kijken :)

[Reactie gewijzigd door Me_Giant op 5 augustus 2015 16:54]