KPN Music Box Review

Point.Flare 4 augustus 2015, laatste update op 4 augustus 2015, 2.923 views

KPN Music Box

Al met al gezien ben ik meer dan tevreden over de Music Box! Zeker tegenover de Gramofon is het een absolute verademing. De fysieke knoppen op de box zijn een schot in de roos. Het is een solide, neutrale box. Een degelijke muziekspeler, in een degelijk jasje, met degelijke software.

Pluspunten

• Geluidskwaliteit is zeer goed
  • Voldoende aansluitmogelijkheden
  • Fysieke knoppen
  • Ontwerp is degelijk

Minpunten

• Ontwerp misschien ietwat saai
  • Spotify Premium benodigd
  • Software heeft nog verbeterpunten, maar krijgt meer dan regelmatig updates.

Eerder dit jaar heb ik een review geschreven over de Gramofon van FON. Onderstaand stukje uit deze review geeft treffend weer, waarom ik op zoek ben naar dergelijke oplossingen.

Ik ben, sinds mijn Spotify Premium account, volledig overgestapt op muziekstreaming. Alle hardcopy muziek heeft plek gemaakt voor digitale versie in de cloud. Op het geluidssysteem in de woonkamer gebruik ik hiervoor normaliter Bluetooth verbindingen of de koptelefoon-uit van mijn telefoon. Beide beperken de bewegingsvrijheid enorm. Of je zit vast aan een kabel, of je bent gebonden aan een straal van 10 meter. De Gramofon belooft hier verandering in te brengen door gebruik te maken van interne streaming via een eigen netwerkverbinding. Een voordeel hier van is dat men niet langer is aangewezen op streaming via de telefoon. Hiermee doe je langer met je accu lading en blijft de telefoon vrij voor andere toepassingen.

Toen ik het concept voor het eerst zag (en tegen een redelijke prijs), was ik onmiddellijk enthousiast. Ik heb dan ook even getwijfeld, maar heb destijds rap een Gramofon aangeschaft. Eenmaal in mijn bezit was ik gematigd positief, maar kwamen er steeds meer kleine dingen boven drijven die me tegen gingen staan. De review van de Music Box van KPN was een mooie gelegenheid om tegen te testen en te ervaren of ik nu zo’n zeurpiet ben, of dat de Gramofon een manco heeft. Om alvast even op de conclusie vooruit te lopen: De Gramofon heeft hardwarematig absoluut een manco (en ik ben een beetje een zeurpiet).

Ik zal in mijn review regelmatig de vergelijking trekken tussen de Music Box en de Gramofon, simpelweg omdat ik met beide apparaten ervaring heb. Mocht je twijfelen tussen deze twee apparaten, hoop ik de doorslag te kunnen geven. Mocht je alleen geïnteresseerd zijn in de Music Box, sla dan alsjeblieft niet teveel acht op mijn opmerkingen omtrent de Gramofon
Om gelijk duidelijk te maken dat deze review geheel subjectief is (naar mijn eigen mening) en geenszins beïnvloed is door KPN: Wij hebben bij aanvang van de testperiode twee e-mails ontvangen van Tweakers. Eén met een korte lijst aandachtspunten voor de testperiode, om de aspecten aan te geven waar KPN graag feedback op zou ontvangen. En een tweede met daarin de links naar beide forumtopics, waar wij terecht konden met vragen aan KPN, de medetesters en alle andere Tweakers.
Door stakingen bij de postbezorging heeft het pakje iets langer op zich laten wachten dan nodig, dus de seconde dat mijn pakketje binnen was, ben ik gelijk vol aan de slag gegaan met testen. Hieronder mijn bevindingen, welke ik voor het overzicht opsplits in een aantal sub-onderwerpen:
  • Inhoud van de verpakking
  • Eerste impressie
  • Aansluiten van de Music Box
  • Gebruik
  • Geluidskwaliteit
  • Conclusie & Aanbevelingen

Inhoud van de verpakking

De Music Box komt in een relatief simpele doos. Doch is het geheel netjes verpakt. Waarom merk ik dit op, vraag jij je misschien af? Mijn Gramofon werd geleverd in een getapete plastic zak. 1 – 0 voor KPN. In de doos tref je de volgende zaken aan:
  • De Music Box
  • Adapter
  • Audiokabel van 3,5” jack naar dual tulp
  • Handleiding de Music Box installeren&
  • Handleiding Spotify & Connect

Eerste impressie

Eén van de redenen dat de Gramofon mij trok, is het scherpe ontwerp. Mooie lijnen, LED ring, glanzend plastic. Iets wat in het zicht mag staan. Prachtig! Tot je tureluurs wordt van die felle groene ring als je muziek speelt en het glanzende plastic nog sneller krast dan een kraslot. De Music Box daarentegen heeft een sober ontwerp. Mat plastic, met witte opdruk en een enkele LED. Het is absoluut geen showstopper, maar ik moet toegeven dat de behuizing steviger aanvoelt dan de Gramofon. Minder krasgevoelig. De coating geeft grip en een solide indruk. Ik weet niet of het nu iets is wat je met alle trots midden in het zicht zal zetten. Echter is de gemiddelde HiFi-set ook niet iets dat je vol in het zicht wil plaatsen. Behalve dat, ik geloof dat het idee is dat je het hele apparaat niet hoeft aan te raken. Daar is de telefoon voor. Dat gezegd hebbende plaats ik hem met alle liefde achter een deurtje in de kast.

De aansluitingen op de achterzijde van de Music Box wijzen zich vanzelf. Wat me gelijk opvalt is de toevoeging van de Optical Out en de SPDIF. Features die beiden ontbreken op de Gramofon. Dit belooft veel goeds voor de muziekkwaliteit. Daarnaast, zelfs als de kwaliteit van de audio decoding tegenvalt, dan kan je overschakelen naar Optical Out en dit hele werkje uitbesteden aan je (dure) HiFi-set.

Tweede ding dat mij onmiddellijk opvalt zijn de fysieke knoppen voor Play/Pause Forward en Back. Dit is een geschenk uit de hemel! Hoewel het niet als strikt noodzakelijk geldt, is het soms fijn om even langs de set te kunnen lopen en het volgende nummer op te zetten. Met name tijdens feestjes, wanneer iemand anders de controle heeft over de muziek erg handig.

Aansluiten van de Music Box

KPN heeft specifiek feedback gevraagd over de geleverde handleiding. Normaliter ben ik een eigenwijze drol, die gewoon de boel aan zet en hoopt op een hufterproof-installatie. Ik heb zojuist voor het eerst van mijn leven een handleiding gelezen. Met de handleiding in de hand gaat de installatie vrij gemakkelijk. De bijbehorende applicatie neemt de zorgen uit handen en leidt je, naast wat er in de handleiding staat, volledig door het installatieproces. In eerste instantie lijkt alles goed te gaan. De Music Box is rustig alles aan het installeren (dit duurt enkele momenten) en plotsklaps besluit mijn netwerk er uit te vallen. Dit is niet ongehoord in dit huis, dus ik wacht trouw tot alles weer online is (Hoera voor Ziggo…). Dat halverwege de verbinding wegvalt, wordt overduidelijk niet gewaardeerd door de Box en ik heb mijn eerste reset te pakken. Na deze reset gaat alles voorspoedig! De installatie verloopt vrij soepel en binnen enkele seconden kan ik gebruik maken van Spotify Connect.

Gebruik

Ik zet dan ook onmiddellijk Spotify Connect aan en laat de muziek over de speakers spelen. Spotify Connect is wat mij betreft een geweldige uitvinding. Ondanks de vele nukken die Spotify heeft, werkt Connect tot dusver ideaal. In deze valt er mijn ins ziens niet veel te winnen voor de Music Box. Alles werkt naar behoren. De fysieke knoppen doen wat ze moeten doen. De muziek verandert, wanneer je iets anders op zet.

Tot ik besluit de Undock Applicatie te starten. Blijkbaar (ok, zo goed had ik de handleiding nu ook weer niet gelezen) had de uitvoer naar Spotify Connect via Undock moeten lopen. Doordat Connect als het ware de Music Box bezet houdt, wordt deze niet door Undock gevonden op het netwerk. Een snelle reset biedt de oplossing. Eenmaal vanuit de applicatie, werkt alles weer. De Music Box wordt gevonden en de verschillende functionaliteiten werken super. Naar verluidt is dit opgelost in de nieuwere versie van Undock. Mocht je dit probleem hebben, dan is het een kwestie van de applicatie updaten.
De Internetradio is een erg leuke feature. Eerlijkheidshalve luister ik alleen in de auto naar de radio. En zelfs daar vaak niet, omdat ik Spotify Premium in combinatie met onbeperkt Spotify streaming heb. De radio werkt naar behoren, alleen het zoeken naar zenders vanuit de applicatie, brengt mij niet in de jubelstemming. Daarnaast mis ik een ‘stop’-knop voor internetradio. De updates voor Undock komen echter gestaag binnen en een aantal van de bugs die ik eerder ervoer, zijn nu alweer opgelost. Dus ik heb er vertrouwen in dat alle bugs in moordend tempo worden uitgeroeid.

Geluidskwaliteit

Voor wie een goede Hifi-set heeft staan met Optical-in of SPDIF, kan de hele soundprocessing verplaatst worden. Wanneer je deze aansluit, dan omzeil je de onboard-audio en laat je het hele werk over aan de Hifi-set. Voor de review heb ik deze niet gebruikt. Dit geeft immers geen beeld van de kwaliteit van de Music Box.

Met mijn ervaringen met de Gramofon in het achterhoofd, wist ik eerlijk gezegd niet helemaal wat ik moest verwachten. De kwaliteit van de Gramofon viel mij erg tegen, zeker met de koptelefoon op hoor je heel erg sterk de compressie die de audiochip toepast. Tot mijn grote geluk is dit bij de Music Box absoluut niet het geval. Ik heb in de review-avond begrepen dat de kwaliteit van de Gramofon beter zou moeten zijn, gezien daar een duurdere chip in zit. In mijn ervaring is dit absoluut niet het geval! Toegegeven dat het niet mijn PC-geluidskaart benadert, maar dat had ik ook niet verwacht (Asus Xonar Essence met customised op-amps). In vergelijking met die kaart is de soundstage beperkter, maar niet zo ‘in je hoofd’ als de Gramofon. Ik kan instrumenten nog redelijk plaatsen en het klinkt gewoon netjes. Voor sommige mensen kan het geluid als iets te ‘clean’ worden ervaren. Doordat er, volgens mij, geen equalizer wordt toegepast. Dit heeft zeker een toegevoegde waarde, omdat je zelf met een equalizer het geluid naar eigen smaak kan aanpassen. De kwaliteit is goed te noemen en ik kan in de luistersessies niet direct compressie horen.

Al met al gezien ben ik meer dan tevreden over de Music Box! Zeker tegenover de Gramofon vind ik het een absolute verademing. Ik had eerlijk gezegd mijn vertrouwen in dit soort spelers een beetje opgegeven, door de steeds slechter wordende ervaring met de Gramofon. De Music Box heeft een aantal features die ik echt gemist heb. Met name de fysieke knoppen op de box zijn een schot in de roos. Vanuit het oogpunt van design is het geen wonder. Het is een solide, neutrale box. Die nergens zal misstaan, maar er zeker niet uit zal springen. De box weerspiegelt voor mij de filosofie die KPN in deze aan lijkt te hangen: Een degelijke muziekspeler, in een degelijk jasje, met degelijke software. Dat er links en rechts het één en ander verbeterd kan worden, kan ik niet ontkennen. Op de feedbackavond heb ik hiervoor al wat aangedragen.

Ik weet dat voor Spotify Connect een Premium account benodigd is, maar ook die kan ik je met alle liefde aanbevelen. Spotify Connect, geen reclame, onbeperkt skippen, eigen lijsten, enzovoorts..MEER DAN WAARD!

Voor de consument die twijfelt tussen verschillende Spotify / muziek-streamers. Laat de Gramofon en aanverwanten links liggen. De Music Box is een degelijke aankoop, waar je zeker geen spijt van zal krijgen.

Was getekend,
Boy (aka. Point.Flare)

Heb jij ook een KPN Music Box?

Is de verwachte prijs al bekend? Ben serieus aan het kijken naar een streaming box voor spotify en een losse versterker, of een versterker met streaming al ingebouwd. De prijs moet best netjes zijn om de restrictie van alleen spotify te kunnen veroorloven.
Hoezo alleen Spotify? De Music Box biedt meer, maar zonder Spotify Premium zou ik er niet het maximum uithalen. Ik meen dat er ook DLNA ondersteuning is. Daar zou je even in moeten duiken. :) Daar hou ik me (nog) niet mee bezig. Mijn focus is Spotify Streaming, omdat ik dit simpelweg het meeste doe.

De Music Box is meer een oplossing voor bestaande systemen. Er wordt genoeg ondersteund vanuit de app enz. Echter als je toch het geld uit gaat geven, waarom kies je dan niet voor een alles-in-één oplossing? Of wil je tweedehands / specifiek een merk / product kopen die deze ondersteuning nog niet heeft.
Dat bedoel ik, alleen Spotify en ik ga alleen af op de review nu even :) DLNA zou mooi zijn, heb zelf ook spotify premium en dat zou geen probleem zijn maar als ik FLAC's e.d. van mijn NAS niet af zou kunnen streamen wel. Ik kan idd voor een all in one gaan maar zou voor mij stereo zijn met een paar geschonken speakers, de meeste versterkers die ik op dat gebied (2.0) en redelijk high end en betaalbaar kan vinden hebben geen streaming mogelijkheden waardoor dit dus een betaalbaar alternatief kan zijn. Al hang ik voor 55 euro voor alleen spotify net zo goed mijn telefoon eraan (vandaar interesse voor prijs en evt. andere streaming mogelijkheden).

Lijkt erop dat ik dus gewoon even door moet sparen :)
Minor update: Windows Media Player kan direct streamen naar de Music Box, middels de 'Play to' functie. More to be continued. Ik wil graag Undock kunnen gebruiken voor de controle. Dit zou technisch gezien ook NAS mogelijkheden geven.

**update** de 'Play to' functie zorgt er voor dat de applicatie geen verbinding kan maken met de Music Box. Dit gebeurde ook tijdens het testen met Spotify en een oudere versie van de Undock app. Waarschijnlijk houdt Windows Media Play een port naar de Music Box bezet, waardoor die de box niet ziet. Even resetten...

**update 2** Music Box meldt zich vanzelf weer, nadat de connectie time-out. Ik kan nu vanuit Undock mijn muziek mappen benaderen. MP3 is ondersteund. Ik kijk even of ik in contact kan komen met Frontier Silicon / KPN hoe het staat met deze functie.

[Reactie gewijzigd door Point.Flare op 6 augustus 2015 19:13]

Thanks voor het testen :) zou je misschien een random .flac kunnen downloaden en testen?

Misschien een idee dit stukje nog toe te voegen aan de review, zeker toegevoegde waarde (Y)
.flac lijkt nog niet ondersteund. Ik wacht even de reacties bij KPN af. Zodra ik iets meer info heb, dan zal ik de review bijwerken.
Thanks :) voor de rest top review (+2 van mij) mistte alleen wat persoonlijke puntjes die niet altijd snel in een anders review naar voren komen.
Thanks for the feedback. Als je verder nog zaken mist, geef het aan en ik zorg dat het er in komt
DLNA ben ik nog niet helemaal uit. Wij hebben hier een rare netwerksetup. Ik heb het netwerk wel zo ver gekregen dat ik via de Undock app toegang kreeg tot één van mijn muziek mappen. Hiermee kon ik via het netwerk gewoon een mp3 bestand afspelen. Dat lukte. Alleen toen ik de volledige map er in zette (132 gig), raakte het netwerk van de wap. Ik hou je op de hoogte als ik er uit ben. :)
55 euro

Het ontbreken van een netwerkaansluiting vind ik een groot nadeel. Welke frequenties voor de wireless interface worden ondersteund?
UTP zou een toegevoegde functionaliteit kunnen zijn. Dit kwam ook terug op de feedbackavond en het is mogelijk, alleen hangt er aan elk blokje wat ze toevoegen een prijskaartje. Meer onderdelen = meer kosten. Waarom persé een UTP aansluiting? WiFi niet afdoende?
Ik ben van de bedrade generatie en alles wat niet mobiel hoeft te zijn is bedraad.
Ik ben duidelijk niet van die generatie. Alleen oplossingen waarbij responstijd van vitaal belang is, zou ik UTP nodig achten. Zeg gaming op de PC, remote control, enz. Voor dit mis ik het persoonlijk niet. Plus het scheelt weer een kabel.
Ik heb zelf een http://tweakers.net/product/369955/rocki-play/ gekocht voor een euro of 50 maar dat werkt echt waardeloos slecht. Hij kan geen verbinding maken, als ie wel verbinding heeft, pauzeert hij op random plekken de muziek of de verbinding valt weg. Ik ben dus op zoek naar een alternatief.

Misschien een domme vraag (ik heb de hele recensie nog niet gelezen, ga ik vanavond in de trein doen). Maar hoe reageert de box op het stroom erop en eraf halen? Mijn versterker staat in een kast waar ik altijd het stroom van de stekkerdoos af haal als ik klaar ben met gebruiken. Hoe snel start ie op nadat het stroom weer aangezet wordt? Zit er een fysieke aan/uit knop op? En als dat niet het geval is, hoe reageert de box als je de stroom er vanaf haalt?
Lees even de hele recensie en kom dan terug met vragen. :) Om antwoord te geven op het pluggen en unpluggen. Dat is volgens mij wel mogelijk. Instellingen worden onthouden. In ieder geval nog geen problemen mee gehad. Opstarten is een kleine delay, dit zal ik vanavond even testen. Dit ivm. verbinden met de WiFi. Waarom kies je echter niet voor standby? Verbruik van de Music Box in standby was 0,5 Watt gaven ze aan vanaf KPN / Frontier Sillicon
Omdat ik in totaal 10 stekkers heb in mijn TV kast die allemaal een beetje lekstroom hebben. Goed voor zo'n 100 euro aan energiekosten op de jaarrekening. Naast dat ik het zonde van de energie vind, vind ik het ook zonde van mijn geld. Dus dan gooi ik er zelf wel een schakelaar tussen, dan weet ik zeker dat er geen stroom weg lekt. Maar dan moet het apparaat daar wel tegen kunnen. Vandaar :)

Bedankt alvast voor het testen!
27 seconden. Uitpluggen, terugpluggen, tot groene 'verbonden' LED.
Als je de vergelijking wilt maken met de Gramofon zijn er nog wel een paar opmerkingen te maken:

- Mijn Gramofons werden geleverd in een mooie zwarte stevige doos, niet in een plastic zak. Ik heb zowel een kickstarterversie als een preorderversie.
- de led van de Gramofon is uit te schakelen via de instellingenapp. Bij iedere reboot gaat ie weer aan wat volgens mij een feature is maar soms ook erg irritant is.
- de Gramofon heeft ook een fysieke knop waarmee je volgens mij de muziek op pauze kunt zetten.
- de Gramofon ondersteunt multi-room audio (meerdere gramofons zijn aan elkaar te koppelen zodat je in bv de keuken en woonkamer een Gramofon aan kunt sluiten om muziek af te spelen). In hoeverre ondersteunt de Music Box dit?

Op de Gramofon is trouwens genoeg aan te merken, het apparaat is zeker niet perfect. KPN werkt nu echter samen met Fon en ik vind het jammer dat KPN niet actief Gramofons aan gaat bieden. Mogelijk dat dat er voor zou zorgen dat de software wat rapper ontwikkeld zou worden.
Hi Engessa, om even te reageren op jouw puntjes.

Hij zat in een doosje in de zak ja, maar prutswerk. Slecht getapete zak. Oogde erg mateuristisch.

Precies wat je zegt. Die LED is leukig, maar bloedirritant na een tijdje.

Klopt, maar alleen pauze en speel. Geen forward en backward. Als ik een liedje stil of op pauze wil, kan ik ook gewoon de volumeknop bedienen. Het skippen is juist zo fijn. Zeker met feestjes als er een playlist van een ander draait.

Wordt ondersteund / wordt uitgerold. Dit is nog volop in ontwikkeling. Wij hebben er onofficieel mee kunnen testen, maar helaas nog wat kinks. Die snel weggewerkt zullen worden, is ons beloofd door Frontier Sillicon (partner van KPN voor de Music Box).

FON is gewoon minder flexibel. Frontier Sillicon kan het apparaat werkelijk op alle mogelijke manieren aanpassen. Vandaar ook dat hier een optical out en SPDIF in zit. De Gramofon is de gramofon en daar wijzigt hardwaretechnisch niets aan. Hoogstens naar een nieuwe versie.