Specificaties Socket 2011-3 met Intel X99 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus X99-A Review

Snowwie 4 augustus 2015, laatste update op 4 augustus 2015, 518 views

Asus X99-A

Prima bord voor de goeie prijs, x99 met veel opties.

Pluspunten

• X99 voor een schappelijke prijs
  • USB 3.0
  • Sata Express + M.2 aansluiting
  • Onboard audio kwalitatief zeer goed
  • DDR4, max 64GB, met bios flash nu ook ondersteuning voor 16GB ram modules.
  • 40 PCI-e x16 lanes (28 lanes bij de i7-5820k processor)

Minpunten

• POST nogal traag
  • Stock CPU voltage wat aan de lage kant

Layout Score: 5
Dit bord doet weinig onder voor de Asus X99-Deluxe, maar scheelt wel in de prijs. Het is een prima instapbord voor wie met X99 aan de gang wil. Ik heb em in combinatie met een i7-5820k hexacore processor. De stock voltage voor deze processor was met z'n 0.96v wat aan de lage kant. Maar je kunt met dit bord (en de i7-5820k processor) prima een simpele overclock doen. Het systeem was in het begin wat vaag, bij het opstarten zag ik soms de foutmelding "overclocking failed please enter setup to reconfigure your system". Na het handmatig aanpassen van de CPU voltage naar 1,2v en een multiplier van 38, en een bios update, heb ik dit probleem nooit weer gezien. Bios updaten is tevens een fluitje van een cent. Je hebt enkel een fat32 geformatteerde USB stick nodig, daar zet je de *.cab file op en vervolgens kun je in de bios zelf met dit bestand de bios updaten.

Verder is het bord qua layout goed ingedeeld. De sata connnectors zitten aan de zijkant zodat de kabels nooit door de videokaart belemmert kunnen worden. Het bord heeft tevens sata-express en een m.2. slot. Hier kan ik niets over zeggen omdat ik deze features nog niet gebruikt heb. De kwaliteit van de onboard audio is ook prima, ik merk geen gekraak, vertragingen of andere vervormingen in het geluid. Perfect dus.

Er kan in totaal 64GB DDR4 ram worden geplaatst. Met bios flash 1801 kan het bord ook 16GB modules ondersteunen. Het is alleen niet duidelijk of je dan ook 128GB totaal kunt plaatsen. Ik heb nu 32GB ram en dat voldoet meer dan genoeg.

Dit bord zal ook prima werken met Windows 10, aangezien Asus de website actueel houdt met oa. ook drivers voor Windows 10.

Enige minpunt aan dit bord vindt ik de ietwat lange POST opstarttijd. Op het moment dat je de computer aanzet duurt het minstens 15 seconden voordat je het Windows logo ziet. Echt storend vindt ik dit niet want hoe vaak zet je de computer aan en uit op een dag?

Dus zoek je een niet te duur moederbord met de x99 chipset dan is de X99-A zeker een aanrader.

Heb jij ook een Asus X99-A?

Je kan kijken in je BIOS bij boot options of je UEFI goed ingesteld staat. Ik heb zelf de P9X79 en daar heb ik 2 opties: "UEFI & Legacy" en "Windows 8 UEFI". Als ik de eerste kies dan doet de POST er ong 10 seconden over , en met de laatste start de computer meteen op in Windows. (En nee ik gebruik geen Windows 8 maar Windows 10 :) )