Specificaties Android, iOS compatibel en 264g - Bekijk alle specificaties

RWATCH R10 Zwart Review

pclinde 30 juli 2015, laatste update op 30 mei 2017, 1.770 views

RWATCH R10 Zwart

De RWATCH R10 is een prima kandidaat om een keer een smart watch uit te proberen. We komen genoeg basisfunctionaliteiten tegen die out of the box probleemloos werken. De metalen behuizing maakt de RWATCH R10 ook nog eens plezier om naar te kijken.

Pluspunten

• Mooie metalen behuizing die netjes op het scherm aansluit.
  • Basisfunctionaliteiten 'apps' zijn prima.
  • Ondersteuning met iOS en Android i.c.m. de app 'bluewatch' om te bellen.
  • Micro Simkaart slot, zodat je de RWATCH R10 kunt gebruiken als telefoon.
  • Hartslagsensor en app werken samen erg accuraat.
  • Vriendelijke prijs, zeker als je een smart watch wilt uitproberen voordat je aan het grote werk begint.

Minpunten

• Software kan een face lift gebruiken. (Wereldverschil als je tussen je telefoon en de RWATCH R10 schakelt)
  • Sommige apps zijn overdaad en werken veel beter op je telefoon.
  • Horlogebandje is niet te vervangen.
  • Het scherm is in de zon moeilijk leesbaar.

Review: RWATCH R10

- Inleiding
- Specificaties
- Uitpakken
- In de Praktijk
- Conclusie

Extra:
Een klein sprongetje naar de reacties

Links:
RWATCH R10 productpagina

Ik ben iemand die eigenlijk nooit horloges draagt. In het verleden heb ik wel wat merkloze horloges in mijn bezit gehad. Op een zeker moment heb ik een Diesel horloge aangeschaft die ik voor een langere periode in gebruik had. Uiteindelijk scheurde het bandje en is mijn Dieseltje op de boekenplank belandt.

Met de opkomst van smart watches begon het toch een beetje te kriebelen. Als hardware fanaat wil je toch graag dingen uitproberen en ervaren. Nu ben ik op het moment een iPhone gebruiker, maar om meteen 400 tot 500 euro neer te leggen voor een Apple Watch? Nee, dat gaat mij toch een beetje te ver. Zeker na mijn onzekere verleden met horloges.

Toch heb ik de afgelopen periode het onderwerp smart watches gevolgd. Voor een schappelijke prijs wil ik het eigenlijk wel weer een keer proberen. Dit hoeft dat niet een top-of-the-line smart watch te zijn. Het mag van mij ook een stapje minder, zodat ik kan wennen aan het dragen van een horloge en de basisfunctionaliteiten die vrijwel terug te vinden zijn op iedere smart watch. In mijn review bespreek ik de RWATCH R10, dit is een smart watch van Chinese bodem. De productnaam is in zijn volledigheid RWATCH R10 van het merk RWATCH. Hoe bevalt de RWATCH R10 om mijn pols? Je leest het verder in mijn review.

Een overzicht van de specificaties:

In het specificatieoverzicht valt het plaatsen van een Micro Simkaart op. Je kunt de RWATCH R10 direct uit de verpakking gebruiken als smart watch om mee te communiceren zonder smart phone. Je kunt er ook gewoon voor kiezen om de telefoon te verbinden via een bluetooth verbinding.

Het scherm bestaat uit een 1.54 inch LCD capacitief aanraakscherm met een resolutie van 240 bij 240 pixels. Onder het scherm vinden we een MTK 6261 processor. Het was even zoeken omdat er nogal mysterieus gedaan wordt over de processor op de productpagina zelf. De MTK 6261 draait op een frequentie van 364MHz. We vinden daarnaast 32MB aan RAM en 128MB aan ROM.

Zeker ook niet onbelangrijk is de comptabiliteit als je de smart watch wilt combineren met een smart phone. Als Android gebruiker moet je minimaal Android 3.0 draaien of hoger, en als iOS gebruiker minimaal iOS5 of hoger. De smart watch is niet te combineren met een Windows phone.

De smart watch zelf heeft een gewicht van 64 gram dit is zonder silicone bandje. Het silicone bandje is standaard niet te vervangen wat jammer is. We vinden in de smart watch ook nog een Polymeer batterij van 380Mah.

De RWATCH R10 komt in drie smaken: zwart, zilver en champagne goud. In mijn review behandel ik de zwarte variant van de smart watch.

We ontvangen een wit klein doosje met de merknaam RWATCH op de voorkant. Hieronder staat de tekst ‘bluetooth watch international’ wat een aanduiding is voor de ondersteuning voor verschillende talen. Welke talen ondersteunt de RWATCH R10? Arabisch, Duits, Engels, Fins, Frans, Indonesisch, Italiaans, Perzisch, Pools, Portugees, Russisch, Spaans, Thai, Turks en Zweeds. Op de achterkant komen we nog wat Chinees schrift tegen met wat Engelse termen tussendoor.

Eenmaal de bovenkant verwijderd krijgen we al zicht op de RWATCH R10. We slaan deze voor nu nog even over, om te zien wat we nog meer tegenkomen in de verpakking. Wel blijft de RWATCH R10 netjes op zijn plek dankzij het zachte schuim.

We komen een USB naar Micro USB kabel tegen om de smart watch op te laden. We komen een Chinese en Engelse gebruikershandleiding tegen, hierin vinden we basale uitleg over de basisfuncties van de RWATCH R10. Er staat niet bijzonder veel meer in de handleiding dan op de productpagina zelf.

Dat waren de accessoires al. Ik schrik er zelf een beetje van, omdat mijn laatste reviews bomvol met accessoires zaten. Laten we dan maar gewoon lekker doorgaan naar de RWATCH R10. Het 1.54 inch LCD capacitief aanraakscherm wordt beschermd door een beschermfolie. Hier zien we al wat iconen die die de software moeten voorstellen.

Eenmaal verwijderd zien we het 1.54 inch scherm in zijn dagelijkse vorm. De eerste impressie van de RWATCH R10 is positief. De metalen behuizing ziet er erg strak uit in combinatie met het scherm. Voor een smart watch van +/- 50 euro is de uitstraling zeker niet teleurstellend.

Laten we een rondje doen om de metalen behuizing van de RWATCH R10. We zien op de zijkanten plastic kapjes die de ingangen op de smart watch beschermen. Op de rechterzijde vinden we een Sim slot voor een Micro Simkaart en daarnaast de power knop. De power knop staat beter bekend als de home knop. Je gebruikt deze niet alleen om de smart watch aan te zetten of wakker te maken, maar ook om terug te keren naar het startscherm van de smart watch.

Op de linkerzijde van de RWATCH R10 komen we de ingang voor de Micro USB aansluiting tegen en een speaker. We zien ook nog ovale opening dit is de ingebouwde microfoon.

Als we de RWATCH R10 op zijn scherm draaien zien we de achterkant. Hier is de hartslagsensor zichtbaar voor de sporters onder ons. Dit was voor mij zeker wel een pluspunt tijdens mijn sportschool bezoekjes. Ik maak normaal gebruik van de hartslagsensoren op de sportschoolapparaten, maar nu had ik de luxe dat ik het vanaf mijn pols kon waarnemen.

Dan hebben we het silicone horlogebandje nog. Deze is jammer genoeg niet te vervangen. Het bandje is voorzien van een geribbelde binnenkant voor extra grip om de pols. Een voordeel is dat het bandje makkelijk schoon te houden is, zeker na het sporten. Voor dagelijks gebruik zou ik toch liever een leder horlogebandje in gebruik nemen.

De RWATCH R10 ziet er strak en netjes uit. De metalen behuizing is wel wat vingerafdrukgevoelig, maar voelt prima aan voor een smart watch. Op de voorkant van het scherm vinden we nog een ovaaltje. Je zou toch zeggen dat deze met een functie heeft, maar nee deze is puur voor de sier. Ik had het liever gezien zonder nutteloos ovaaltje voor een nog strakkere look. De rondingen van de behuizing naar het scherm toe maakt het gebruik erg gemakkelijk. Hieronder nog drie foto’s om een beter idee te krijgen van de behuizing. Het opstartscherm bestaat uit een vlinder die zijn vleugels flappert. (Majestic)

Ik combineer in dit onderdeel de praktijk met de software. Hier wil ik je een beter beeld geven hoe de RWATCH R10 in het dagelijkse leven presteert. Niet alleen wil ik dit doen door het delen van mijn ervaring, maar ook met beelden van de software.

De eerste ‘grote’ stap die ik moest nemen was het dragen van de smart watch. Hier had ik in het begin wat moeite mee. Dit klinkt misschien allemaal wat overdreven, maar als het niet in je systeem zit dan is het toch even wennen. Uiteindelijk na drie dagen begon ik het mezelf een beetje aan te leren. Het vreemde onderdeel van het verhaal was voor mij het opladen. Een horloge draag je normaal dag of nacht, of je doet deze in de avond uit en in ochtend gaat deze weer om de pols. Nu ben je verplicht om het horloge op te laden. Je moet dus twee handelingen doen; verwijderen van je pols en opladen.

Met een beetje geluk haalde ik het einde van de dag. Deze dagen bestaan meestal uit een tijdsbestek van 7:00 tot 0:00. Ik deed het horloge wel af tijdens het gamen. Het silicone bandje gaf te veel weerstand op mijn muismat om op 800DPI te genieten van DOTA 2 en de Witcher 3. Laten we zeggen dat de RWATCH R10 dagen maakte van 13 tot 15 uur, voordat deze aan de oplader ging. In het begin is het vooral aankloten en uitproberen, om die reden was de smart watch vrij snel leeg. Na die fase kon ik alles wat makkelijker vinden en was het nieuwe er vanaf

Waar ik me aan het begin mateloos aan irriteerde was de ‘Ok/View’ en ‘Back’ knoppen op het scherm. Deze knoppen gebruik je om te navigeren door de software. Het kan een uitdaging zijn in het begin, maar uiteindelijk went het wel. Toch is de reactie van het scherm niet altijd even nauwkeurig. Zeker niet als het om deze twee knoppen gaat. Het scrollen door lijsten zoals contacten gaat wel goed. Als je een bluetooth verbinding maakt zijn al je contacten van je telefoon direct zichtbaar. Ik heb een vrij lange contactenlijst, dus soms was het scrollen een dagtaak. Het sorteren van contacten is ook een minpuntje. Alles staat op mijn iPhone in ABC volgorde, de smart watch gooit alles willekeurig door elkaar. Zoeken naar een contact kan ook niet op een simpele manier, dus je bent verplicht om een scroll quest aan te gaan. Dit is een lange quest waarmee je weinig experience en gold verdient, wat erg spijtig is.

Laten we beginnen met de klok beter bekend als het home scherm. Hier zie je linksboven wat iconen, de bluetooth verbinding is in stand gebracht. Als het icoon blauw is kun je alleen basisfunctionaliteiten gebruiken zoals contacten synchroniseren, muziek afspelen via de telefoon of de via de smart watch speaker, de afstandsbediening en de zoek mijn telefoon functie. Zodra je de app ‘bluewatch’ installeert voor iPhone of Android kun je via die app de volledige bluetooth instellingen inschakelen. Dan is het bluetooth icoon blauw met groen en kun je ook bellen en berichten sturen. Je krijgt ook meldingen van Whatsapp, de App Store, Mail en overige diensten ontvangen, maar deze kun je alleen bekijken. Als test heb ik ProAce gebeld, dit ging prima in één keer. Met een gemiddelde afstand van 10 meter van mijn telefoon was de verbinding erg goed. Het audiogesprek was goed te volgen, maar ik hoorde mijzelf soms wel dubbel. Dit komt mede doordat de speaker en microfoon toch wat dichterbij elkaar zitten op de zijkant. Zet je de telefoon op de hoogste audiostand, dan loop je kans om jezelf dubbel te horen. In de ‘bluewatch’ app kun je ook nog sportfuncties bijhouden zoals een stappensteller, calorieën, afstand en GPS.

Vanaf de klok kun je in het menu komen door naar links te swipen op het scherm. In totaal vinden we drie menu’s die je kunt afgaan door te swipen naar links. Bij de vierde swipe kom je weer terecht in het eerste menu. De menu’s zijn voorzien van 9 ‘apps’ die vrij straight forward zijn. Ze bestaan veelal uit één laag, zodat je niet te diep in de software komt. Zodra je in een app zit kun je in de tegenovergestelde richting swipen (rechts) om weer terug te gaan. Dit is een stuk handiger dan de ‘back’ knop onderaan het scherm. Hieronder een overzicht van de drie menu’s.

Je kunt gebruik maken van je contactlijsten om iemand te bellen. Als je direct een nummer wilt bellen is dit ook een mogelijkheid. Het nadeel voor mij is dat gesprekken rechtstreeks over de speaker van de smart watch gaan, dit is in openbare ruimtes niet zo handig. Je kunt ervoor kiezen om een bluetooth headset te verbinden. Jammer genoeg kun je geen oordopjes aansluiten met een 3.5 inch jack op de smart watch.

De hartslag app werkt naar mijn bevindingen erg goed. Je kunt de app opstarten en direct meten met één druk op de knop. Op de achterkant gaat de sensor meten met behulp van twee groene LEDS.

De ‘find my iPhone’ app variant vinden we ook terug op de smart watch. Deze is net als de hartslag app simpel. Je drukt op een knop en de telefoon begint te gillen naar aandacht. Ik raak eigenlijk nooit mijn baksteen (iPhone 6 Plus) kwijt dankzij het formaat. Misschien is het toch ooit nog nodig.

Het instellen van de tijd is een beetje spijtig. Je zou toch zeggen dat de tijd een basisfunctie is van een horloge? Met de primaire bluetooth verbinding pakt deze niet de tijd op van je smart phone. Met de bluewatch app kun je het ook vergeten. Je bent geforceerd om de tijd handmatig in te stellen. Dit was een zeer pijnlijk moment.

Je kunt ook nog tussen verschillende menustijlen wisselen. Zodra je dit doet krijgen de iconen in de menu’s een andere uitstraling. De klok op de voorkant is ook te wijzigen naar bijvoorbeeld een digitale klok. Hieronder twee voorbeelden.

Waar een agenda overzicht zou moeten bieden is dit bij de RWATCH R10 het tegenovergestelde. Je bevindt je in een doolhof waar je zoekende bent. Ik heb het geprobeerd, maar een dag selecteren is al vrij lastig. Afspraken bekijken of wijzigen? Niet mogelijk.

Dan hebben we nog wat overige apps die doen wat ze moeten doen. We hebben een overzicht aan oproepen, een alarm, een camera app die als afstandsbediening dient om foto’s te maken met je telefoon wat erg omslachtig is, een kompas als je weer de weg kwijt bent, een rekenmachine voor de lastige momenten en een slaapmonitor om nogmaals te kunnen concluderen dat je te weinig slaapt. We vinden ook nog een browser die je alleen kunt gebruiken in combinatie met een Micro Simkaart in de smart watch zelf.

Een kleine deelconclusie voor de RWATCH R10 voordat we naar de eindconclusie gaan. De software op de RWATCH R10 is best wel OK. Verwacht geen WatchOS of Android Wear kwaliteit. We hebben het wel over een smart watch van +/- 50 euro. Sommige dingen zoals de agenda app en de camera app wil je gewoon vermijden. Dit is bijna overdaad en maken de RWATCH R10 niet beter.

Voor de prijs krijg je wel iets wat werkt. Je kunt gebruik maken van de leuke basisfunctionaliteiten van een smart watch. Je kunt er even aan ‘ruiken’ voordat je aan het grote werk begint. Het bellen is prima te doen, maar je zult al snel je telefoon pakken als je geen bluetooth headset hebt. De hartslagmeter is een blijvertje! Deze meet vrij snel en accuraat, als ik het mag vergelijken met de metingen op de sportschoolapparaten en smart watch. De software zou nog wel een face lift kunnen gebruiken.

We zijn aangekomen bij de eindbaas van mijn review; de conclusie. De RWATCH R10 ziet er prima uit als het om de looks gaat. De metalen behuizing is strak en het scherm sluit mooi aan bij de totaliteit. Het 1.54 inch scherm reageert goed, waar je soms toch nog wat moeite zal hebben met de ‘Ok/View’ en ‘Back’ knoppen om te navigeren. Je kunt door te swipen ook door de software navigeren, maar de ‘Ok’ knop zal altijd van toepassing blijven om te bevestigen. In de zon is het scherm niet altijd even goed leesbaar.

Het silicone horlogebandje is niet te vervangen wat spijtig is. Het bandje is perfect voor in de sportschool. Toch had ik liever de mogelijkheid gehad om te kunnen wisselen tussen een leder of metalen bandje.

De software heeft genoeg basisfunctionaliteiten om goed gebruik te kunnen maken van de RWATCH R10. Je bent wel verplicht om een app te installeren wil je kunnen bellen of berichten sturen. Het bellen met de smart watch gaat prima, maar in openbare ruimtes is het nog best lastig. Je kunt een bluetooth headset aansluiten om de speaker uit te schakelen. Het luisteren van muziek via de smart phone is leuk, maar op hoger volume gaat deze wel wat storen. Hierdoor vervormen klanken en komt de muziek niet goed tot zijn recht. De veilige keuze is om de audio af te spelen op de middelste stand, dan vervormt de muziek niet.

De software zou nog wel een face lift kunnen gebruiken. Het navigeren gaat prima, maar in vergelijking met WatchOS en Android Wear zien we een groot verschil. Zeker als je tussen je telefoon en de RWATCH R10 schakelt kan dit doordringen. Waar de meegeleverde bluewatch app er vrij modern uitziet, zien we dat de software op de RWATCH R10 wat achter blijft. Dit ontneemt nog niet dat de RWATCH R10 prima functioneert.

De hartslagmeter is mijn persoonlijke favoriet. Deze werkt goed en heeft accurate metingen. Sommige apps kun je beter vermijden, zoals de agenda app. Dit werkt gewoon tig keer beter op je telefoon.

De eindbaas is verslagen, wat kan ik zeggen over de RWATCH R10? Voor de prijs van +/- 50 euro is het geen misser. Wil je een smart watch graag uitproberen voordat je aan de grote jongens begint? Dan heb je aan de RWATCH R10 een prima partner. De software is OK, de functionaliteiten werken goed en de smart watch ziet er gelikt uit. Je kunt dan ook meteen testen wat jij veel gebruikt, en wat plezierig aanvoelt. Dit was voor mij een leuke ervaring, omdat je toch ziet dat je anders met een smart watch omgaat dan een smart phone. Hierdoor kwam ik tot de conclusie dat er veel overeenkomsten zijn, maar toch ook weer niet.

Heb jij ook een RWATCH R10 Zwart?

Mooie Review 3+

Welke vorm van verzending had je gekozen, en hoe lang duurde dat?
Ik ga in ieder geval mijn 3V-card eens van wat saldo voorzien, en eens rondkijken bij GB...
Hoi Karloe,

Je reactie is me helemaal ontgaan, sorry! De verzending kwam via het warehouse van China, dus dit duurde zeker wel 2 weken. Ze hebben ook een warehouse in Europa als het goed is. Dan zou het 3 - 5 dagen moeten duren. Leuk spul om mee te spelen! :D

Groetjes, Pim
De pclinde stijl begint goed herkenbaar te worden :D Weer een hele mooie review Pim.
Hola! Dank u! Ik heb het de benaming 'Men At Work – Down Under’ gegeven. Een goede inspiratiebron. :D

"Do you come from a land down under
Where women glow and men plunder
Can't you hear, can't you hear the thunder
You better run, you better take cover."

Het was erg leuk om een keer een smart watch te reviewen. Hopelijk meer in de toekomst. :)
Leuke review, en gaaf ding man! Dat allemaal voor het kleine prijsje. :D

Helaas ben ik niet zo van de vierkante schermpjes, daar worden mijn ogen namelijk vierkant van. :(
Voor de prijs is het zeker geen tegenvaller. :D Verwacht geen wereldwonderen. Het is wel een goede 'starter' om te wennen aan een smart watch.
Wederom een zeer gave review ! Top :)
Dankjewel! Een keer iets anders dan de core hardware, ook wel leuk. :) Ik heb nu eigenlijk al zin in een nog watu uitgebreidere smart watch. :D
Leuke review Pim! Inderdaad grappig die foto's van delicate elektronica in een rugged natuurlijke omgeving :)
Ja, dat is mijn 'Pim Stamp'. xD Soms is het handig en soms is het irritant. Vooral als het regent. :p