Specificaties Multifunctioneel, WiFi max. 750Mbps - Bekijk alle specificaties

Netgear AC750 WiFi Range Extender EX6100 Review

kwibus 30 juli 2015, 2.483 views

Netgear AC750 WiFi Range Extender EX6100

Normaliter ben ik geen fan van Range Extenders omdat deze altijd de Wifi bandbreedte halveren. Dit is echter geen issue met de Netgear EX6100.

Pluspunten

• Fastlane technologie (bandbreedte vergroting)
  • Design en mogelijkheden

Minpunten

• Webinterface werkt slecht

Beheerbaarheid Score: 3
De technologie hierachter noemt men 'Fastlane'. In mijn situatie had ik het geluk dat de router reeds dual-band was. Door de communicatie tussen Router en Extender te laten lopen over de 5GHz band en de communicatie tussen Extender en Client(s) te beperken tot de 2,4GHz band blijft de bandbreedte gehandhaafd.

De mogelijkheid om zowel de 5GHz als de 2,4GHz signalen tegelijk te 'repeaten' vervalt hiermee uiteraard.

De eerste pogingen om de Extenter in gebruik te nemen waren helaas nogal onvruchtbaar: de webinterface toonde gedurende de installatie wizard geen lijst met draadloze netwerken. En toen stopte alles...

Een kleine zoektocht op Internet heeft echter de oplossing geboden. Het is mogelijk om de wizard te bypassen maar dat staat niet in de handleiding helaas. Één en ander is wel te lezen op de supportpagina van Netgear zelf: http://kb.netgear.com/app/answers/detail/a_id/25253

Een firmware update had deze Extender niet nodig, het probleem was gelieerd aan de taalinstelling. Zonder dit exact te hebben nagekeken: de taalinstelling van de webinterface past zich automatisch aan de de locale van de browser. In mijn geval dus 'NL'. In deze setting kan (blijkbaar) de lijst met Wifi netwerken niet vertoond worden.

Zet je nu de taal in de webinterface (nadat je de wizard hebt overgeslagen) geforceerd op 'EN', dan blijkt de Extender ineens prachtig te functioneren!

Wat gelijk opviel was de grote hoeveelheid netwerken die gezien werden. De Exender is blijkbaar uiterst gevoelig ;-) Dat wil je natuurlijk ook.

Alles is uiterst eenvoudig in te stellen. Let wel even op wanneer je Fastlane wilt gebruiken. Zodra je deze setting aanpast moet je bijna de complete installatie nogmaals doorlopen. Doe dit dus eerst als je deze optie wilt gebruiken.

Al met al heb ik met deze Extender in mijn situatie de kwaliteit van Wifi op de probleemlocatie met ongeveer een factor 7 weten te verbeteren. De repeater werkt stabiel en heeft verder geen omkijken nodig. Indien gewenst kun je erop inloggen en nakijken hoe die functioneert maar eigenlijk heb je aan de status LED's al genoeg.

Heb jij ook een Netgear AC750 WiFi Range Extender EX6100?