Specificaties 64GB microSDXC, 0,766 per GB - Bekijk alle specificaties

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB Review

SnuurtjeTestpanel 25 juli 2015, laatste update op 27 juli 2015, 204 views

Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB (Testpanel)

Snelle kaart, echter de geringe prestatieverschillen tov consumentenversie Samsung Evo niet waard.

Pluspunten

• Snelheid
  • Kwaliteit kaartje en adapter is solide

Minpunten

Vrijdag 10 juli was ik een van de gelukkige deelnemers aan het Tweakers Samsung event waarbij we een 64GB pro microsd kaart uit mochten proberen. Het was een toffe dag waarin ik wat meer over het productie procede en werking van SD kaarten geleerd heb en ook veel goede tips over videografie. Op deze dag en erbuiten heb ik de kaart kunnen testen en vergelijken, bij deze mijn bevindingen.

Testcamera
Canon 600D

Vergelijkingsmateriaal
32GB Samsung evo microsd

Fotografie
Wanneer ik fotografeer heb ik zelf niet zoveel snelheid nodig gezien ik niet vaak schiet in de burst modus. Maar ik was wel benieuwd wat het verschil is tussen mijn 32GB evo kaart en de 64GB pro. Ik heb getimed hoe lang mijn camera kan bursten tot je hoort dat de buffer van de camera vol zit En hoe lang het duurt tot de buffer weer leeg is. Om te testen heb ik gefotografeerd met lensdop op de camera, om het verschil in fotogrootte te minimaliseren.

64GB Pro:
2.7 seconden tot buffer bereikt is.
8 foto’s zonder buffer
Tijd vanaf buffer vol tot niet meer schrijven (buffer leeg): 6.26

32GB Evo:
2.7 seconden tot buffer bereikt is.
8 fotos zonder buffer
Tijd vanaf buffer vol tot niet meer schrijven (buffer leeg): 8.87

Wanneer je door burst terwijl de buffer vol zit, hoor je wel merkbaar dat de pro sneller een nieuwe foto kan maken dan de evo. Ook het legen van de buffer is relatief een stuk sneller. Je bent dus vlotter klaar voor je volgende full speed burst.

Videografie
Wat betreft video is een SD kaart in mijn 600D natuurlijk niet zo spannend. Zo gauw hij voldoende snel kan schrijven om je HD video op te slaan valt er niet veel eer meer te behalen. Of toch niet? Door het installeren van Magic Lantern op je Canon kun je de bitrate van video verhogen. Erg prettig voor puristen, al gebruik ik het zelf weinig. Bij het verhogen krijg je ook een melding te zien van je camera dat je SD kaart de hogere bitrate wellicht niet aan kan. Eens zien tot hoever de 64GB Pro en de 32GB Evo gaan.

De Evo komt tot 1.4x de normale bitrate, dit is 67451 kbps. Hierboven stopt de camera het recorden steeds automatisch en begint dan een nieuwe clip. Niet werkbaar dus. Dan de Pro kaart, deze houdt het vol tot 1.6x de normale bitrate, dit is 71778 kb/ps. Hierboven begint het recorden weer automatisch te stoppen en starten, als de kaart niet snel genoeg meer kan schrijven. Of je dit verschil gaat merken in beeldkwaliteit valt af te vragen, maar er is een duidelijk meetbaar voordeel.

Snelheden
Dan de snelheden, hoe snel kun je beginnen met werken aan de bestanden. Oftewel hoe snel kun je de data naar en van je laptop schrijven? Ik gebruik een Dell inspiron met 256gb 830 series samsung SSD. Voor deze review test ik puur op gebruikerservaring. Ik ga dus niet testen met sd kaart test programma’s, maar schrijf en lees gewoon diverse daadwerkelijk realistische hoeveelheden data naar mijn harde schijf. Dit zijn 88 video bestanden met een totale grootte van 5,81GB en 120 fotobestanden met .CR2 extentie (Canon’s raw formaat) met een totale grootte van 2,25GB.

Evo -> laptop:
88x video (5,81GB): 29,2mb/s 3.25 minuten
120x raw foto (2,25GB): 1.19 minuten

Pro -> laptop:
88x video (5,81GB): 3.21 minuten
120x raw foto (2,25GB): 1.21 ?

Laptop -> Pro (8,07GB mixed)
6.39m

Laptop -> Evo (8,07GB mixed)
8.59m

Betrouwbaarheid
Ik heb de kaart nog maar kort in mijn bezit, dus wat betreft betrouwbaarheid valt er niet zoveel op te merken. Het is een product zonder bewegende onderdelen, dus ik ga er vanuit dat het erg lang meegaat en niet snel defect raakt. De bouwkwaliteit van de kaart en adapter is tov andere kaartjes die ik vast heb gehad zeer uitstekend.

Op het moment van schrijven is de prijs van de 64GB pro kaart 74,- en die van de Evo 22,95. Dit grote prijsverschil maakt dat ik de prijs wel een groot nadeel vindt ten opzichte van de geringe prestatieverschillen.

Tot slot nog een korte video van de beelden die ik geschoten heb op het test event van Samsung.

Heb jij ook een Samsung Pro+ microSDXC + SD-adapter 64GB?