Specificaties Bedrade muis met USB aansluiting en 1.800dpi sensor - Bekijk alle specificaties

Logitech MX518 Review

Perkouw 10 mei 2009, 10.156 views

Logitech MX518

Pluspunten

• Snel!
  • DPI instelbaar
  • Mooi uiterlijk
  • Zelfs na een paar jaar nog geen mankementen en/of slechtere prestaties

Minpunten

• Logo ''verbleekt'' snel

Wat is het
Een Gaming-Grade muis van Logitech. Dit wil zeggen een muis welke ideaal geschikt is voor het gamen dankzij een snelle respons/aanwezige features (knoppen)/instelbare DPI etc. wat met sniperen in shooters erg handig kan zijn.

Logitech Logo

Reden van aanschaf
De reden toen der tijd was dat ik een mooi ogende muis wilde hebben en met een snelle respons en niet te vergeten niet al te duur! De MX518 was voor mij dan ook de juiste keuze hij ligt lekker in de hand, ziet er leuk uit en reageert bovendien erg snel (dit kan je ook trager zetten doordat het mogelijk is het DPI in te stellen dit zal ik verder in de review nader toelichten).

Specificaties
Resolutie1800-dpi native, adjustable to 400- and 800-dpi
Acceleratie15-g
Throughput16 bit/axis USB data format, and 125/sec USB report rate

Verpakking & inhoud
De muis kwam in een doos met open display waarna ik hem zo snel mogelijk uitpakte om hem op de PC aan te sluiten en te gebruiken. Zo gezegd zo gedaan, Vista herkende de muis meteen en ja hoor, ik kon hem gelijk gebruiken maar wow! Deze muis reageerde toch aanzienlijk sneller dan mijn vorige, gelijk maar even de knopjes + en - uit testen om te kijken of hij hierdoor langzamer/sneller zou reageren (zonder Setpoint geinstalleerd te hebben)

En verrek dit werkte ook gelijk (wat houd ik toch van plug 'n play). Toen maar even de de doos opgeruimd en de rest van de spullen bekeken, hier was ik snel mee klaar. Ik download altijd de laatste driver-versie van internet, in dit geval dus even Setpoint gedownload van de Logitech site.

De bewuste inhoud:
- De MX518 zelf
- CD met drivers (Setpoint software)
- Quick start guide

Layout en functies
Zoals meteen zichtbaar is, oogt de muis erg mooi en doet het lijken alsof er relief inzit terwijl de muis zo glad is als maar zijn kan; wat overigens erg fijn aanvoelt, ook na een paar uur gebruik. De onderkant van de MX518 bevat 5 extreem gladde ''voetjes'' waardoor de muis erg snel/gemakkelijk over het bureau glijdt.

De knoppen welke we vinden op de MX518 zijn als volgt:
1.+ en --> voor het instellen van de DPI
2.Pijl naar voren-> pagina naar voren
3.Pijl naar achteren-> pagina terug
4.Wieltje-> om te scrollen
5.Venster knopje-> om tussen vensters te schakelen

Ik zal hieronder de punten even wat nader toelichten, sommge zoals pijl naar achter/voren hebben geen verdere uitleg nodig lijkt mij

1. Hiermee is het mogelijk de muis sneller/trager te laten reageren door de DPI aan te passen, dit werkt ook wanneer Setpoint NIET is geinstalleerd. Wanneer SetPoint wel is geinstalleerd kan je 5 presets opgeven van 400 t/m 1800 dit is met name handig voor het gamen, wie kent het niet je bent aan het sniperen maar je muis reageert net iets te nauwkeurig wat op grote afstand nogal eens voor wat frustraties kan zorgen. Even op het - teken drukken en voila het is een stuk makkelijker mikken. Met name in Call of Duty: Modern Warfare vond ik dit een prettige uitkomst

2. Pagina naar voren in bijvoorbeeld FireFox, of wanneer je in Windows Verkenner bezig bent ga je een map naar voren (let op: je moet wel eerst in een map geweest zijn wil je naar voren dus eigenlijk "terug" kunnen naar die map)

3. Pagina terug in bijvoorbeeld FireFox, of ook wanneer je in Windows Verkenner bezig bent ga je een map terug

4. Scrollen naar boven/beneden in bijvoorbeeld Firefox maar ook wanneer je in Windows Verkenner zit

5. Hiermee is het mogelijk tussen vensters te schakelen EN in Vista (indien Aero werkt in je huidige vista) kan je gebruik maken van de Aero functie. Helaas is deze knop ontzettend onhandig geplaatst je moet eerst je hand van de muis afhalen wil je de knop in kunnen drukken, waardoor het nut er eigenlijk van weg valt. Het is hierdoor niet snel/gemakkelijk meer. Erg jammer want het is een o zo handige feature waar ik anders gretig gebruik van had gemaakt!

Setpoint advanced gaming settings
De Setpoint setup standaard meegeleverd op de CD bevat de mogelijkheid om "gaming-settings" in te stellen, dit houd niet meer in dan presets op te geven voor het DPI. Maximaal 5 presets zijn mogelijk, waarbij het dpi van 400 t/m 1800 kan varieren. Zie de foto hieronder om er een beeld van te krijgen.

De MX518 maakt zijn "Gaming-Grade" voor de volle 100% waar. Ik heb de muis nu een aantal jaar het enige dat een zichtbaar verschil maakt is het LOGO dit is een beetje weg gesleten, verder is er nog geen verschil merkbaar als toen ik hem net had. Als je een snelle muis zoekt met een fraai uiterlijk en natuurlijk voor niet al teveel geld wil ik je aanraden deze muis te kopen echt een top muis!

Changelog
- 10-05-2009: 5e review gepost, wachtende op feedback...

Gebruikte bronnen:
Google
Tweakers.net
Logitech Website

Heb jij ook een Logitech MX518?

Ik heb een vraag, doet deze muis het ook onder Windows 7 64bit? want bij de specificaties van logitech staat dat de muis alleen onder Windows Vista of Xp werkt. Dit staat er op de site:

System Requirements

Windows-based computer only
Windows® XP or Windows Vista®
USB
CD-ROM drive

Bron: http://www.logitech.com/e...ointers/mice/devices/4259
Zolang Windows 7 64bit uit is werk ik al in deze combinatie.
Kortom het werkt prima! :Y)
Mijn eerste MX518 kocht ik in 2005 toen hij net op de markt verscheen. Na 3 jaar heb ik 'm moeten vervangen omdat mijn rechtermuisknop het langzaam af liet weten. Ik heb direct een nieuwe 518 gekocht en nu, 4 jaar later, gebruik ik de muis nog iedere dag erg intensief, zowel voor gamen als professioneel gebruik.

Het zwarte deel is niet meer zo mooi, het logo is versleten en de onderkant zit vol met krassen. De knoppen en het gladde bovengedeelte daarentegen zien er nog altijd goed uit en bovenal, deze muis werkt nog steeds gigantisch goed. Ik begin langzamerhand naar een nieuwe muis te kijken, maar dat is eerder omdat ik de totale look van de MX518 niet mooi meer vind.

Als je dit leest omdat je twijfelt of je deze muis wil kopen: koop 'm nu, hij gaat jaren mee en je krijgt er geen spijt van. Zoals anderen ook zeggen, dit is een topproduct.
Denk dat de meeste mensen tegenwoordig voor de G400 zullen gaan, aangezien dit de vervanger is van de MX518.
Hier hetzelfde verhaal, alle knoppen doen het nog prima! Wel al een keer de pads aan de onderkant een keer moeten vervangen, de lijm van de originele wil nog wel eens na een jaar loslaten, iets wat ik bij bijna alle Logitech muizen tegenkom.
Prima review.
Ik heb de mijne nu al iets meer dan 4 jaar, en ik ben in al die jaren nog geen muis tegengekomen die beter werkte dan deze,

Ja oke, ook mijn logootje begint zijn zwart wel een beetje te verliezen ("Logitech" is al helemaal uitgeveegd, al staan de letters er nog steeds in gegraveerd). En mijn knoppen beginnen echt vies te worden aan de randen...

Alleen het venster-wissel knopje druk ik soms per ongeluk in (gelukkig werkt die niet gezien ik geen Setpoint heb geinstalleerd), en de + en - knopjes ook wel eens, maar kwestie van 1x klikken en het is weer goed.
Mooie review, lekker compleet en duidelijk.

Ik heb nog de voorganger de MX510, die lijkt er veel op, alleen kan je de DPI niet instellen. Echt een superding. Hij begint nu wel slijtageplekken te vertonen omdat ie al oud is, maar hij werkt nog perfect. Ik zit bij andere mensen hun computer vaak tevergeefs met m'n duim naar de duimknop te zoeken. Die heb ik in Windows als "Back"-knop ingesteld. Bij het gamen zet ik m'n favoriete wapen eronder. Als m'n MX510 kapot zou gaan, koop ik zo een 518.
Die foto's vershillen met mijn mx518, de 'gliders' onderaan zijn anders en de kleuren zijn ook anders.
Dan heb je vast een andere versie waarschijnlijk deze Logitech MX518 The Dark Knight Limited Edition ;) zie de pricewatch :)

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 10 mei 2009 19:35]

Een remake van de MX518 zou wel heel mooi zijn, hoop dat Logitech dat nog eens een keer gaat doen.
Remake zou nice zijn maar dan puur om het ''tussen-venster-schakel-knopje'' op een logischere plek te plaatsen. Dat het logo vervaagt maakt mij eigenlijk niet zo veel uit :)
Dat knopje is best makkelijk te bedienen met de eerste knokkel van je middenvinger.
Heb zelf dusdanig grote handen blijkbaar dat dit onmogelijk is, ik moet echt mijn hand naar achter halen wil ik hem in kunnen drukken. Wellicht heb je wat kleinere handen en ben je wat flexibeler in je gewrichten ik kan het gewoon echt niet helaas :(

als ik het met de eerste knokkel probeer dan druk ik gelijk op het - teken wat ook niet op schiet.

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 10 mei 2009 20:25]

Zit de terug-knop dan ook niet te dicht bij voor jou?
Dat wil nog wel lukken als ik me duim buig, dit komt omdat de knop dusdanig groot is dat ik niet de kleinere per ongeluk verkeerd kan indrukken :) werkt dus prima!
Ik heb mijn MX518 nu denk ik al meer dan 3 jaar en het logo zit er nog steeds mooi op :) Helemaal geen last verder eigenlijk.
Ah ik ' helaas' wel, vind het zelf verder niet erg maar is een algemeen fenomeen bij deze muis dat het logo snel verbleekt haha :)
Heb nu mijn derde Generatie Mx518, een kamaraat van mij heeft er ook 1 en bij hem is het logo ook heel snel versleten.

Bij mij zijn ze alle drie nog netjes. De eerste ging kapot door een knik bij de Usb aansluiting 2de ging kapot door een knak in de kabel bij de Muis zelf gezien de kabel over een andere kabel zich zelf lifte.

Dit is dus door mijn eigen doen.

Wat ik ook nog kan vertellen aan mijn 2de generatie is dat de rubber dat er een laag af vervelde? weet niet of iemand anders dat ook had. plastic en logo bleef wel intact.

De rubberen glij strips gingen ook op de 2de heel snel los, had hem misschien anderhalf jaar voor hij stuk ging. En in mijn ervaring was deze van mindere kwaliteit als mijn eerste. ( misschien lagere productie kosten/bezuinigingen.)

Mijn eerste heeft het trouwens 4 jaar volgehouden.

Mijn 3de heb ik nu bijna een week. de glij strips op de onderkant zijn groter en hij beweegt ook wat soepeler. De onderkant is ook niet meer donker transparant, is dus voledig solide nu.

En hoop minstens dat hij het net zolang doet als mijn eerste.

Waar ik wel een probleem mee heb maar misschien ligt dat ook wel aan mijn KVM switch als ik die ertussen heb kan ik de DPI's niet instellen. en blijft hij standaard om de middelste functie.
prima review, helemaal mee eens op alle punten

een van de weinige producten met reviews die na jaren nog steeds relevant zijn, wat ook genoeg zegt dunkt me
Bedankt!

Viel me inderdaad op vandaar dat ik het hoog tijd vond voor een review! ;)
Ik heb deze muis ook, alleen bij mij bladdert de coating gelijk af als je ook maar een keer perongeluk met je nagel eroverheen gaat.. mijn oude 510 had dat niet. :/
Heb je het over een 510 of een 518 ? want voor zover ik weet (paar vrienden van me hebben ook een mx518) en niemand heeft hier last van. Puur het logitech logo zelf dat vervaagt maar dat bladdert zelf ook niet, dat vervaagt gewoon naar verloop van tijd ;)
Heb zowel een 510 als een 518 en op de 518 zit een soort coating die afbladdert zodra je er ook maar met iets scherps als je nagel oid overheen gaat. Zolang er nog nergens een opening is waar hij kan gaan bladderen zul je er ook geen last van krijgen.. Het is bij mij bij de rand begonnen toen hij een keer gevallen is, en nu kan ik met mn nagel zo velletjes coating eraf trekken. Enorm lelijk.
Bij mijn eerste had ik dat niet mijn tweede wel, en nu ongeveer een week heb ik een derde. Boven in heb ik nog wat een grotere uitleg.
Goeie review, ben het compleet met je eens. Heb sinds een paar maanden ook de MX518 aangeschaft en ben er ook zeer over te spreken.

Heerlijke muis om games mee te spelen. Instelbaar DPI was voor mij, voordat ik de MX518 aanschafte, nieuw maar ik ben er al zeer over te spreken. Vooral handig als je snelle shooters speelt waarin ook gesniped wordt. Hoge DPI voor algemeen geschiet en een gemiddeld tot laag DPI voor sniperen.

Heerlijke muis, ik geef je review hierom ook de beste rating ;)
Bedankt!

Inderdaad echt een heerlijke muis, en net wat je zegt met het sniperen is het zo'n uitkomst :) DPI vond ik in het begin wel even wennen , had hiervoor een ''standaard'' logitech muisje. Gelukkig kon ik het DPI even wat lager zetten en naarmate mijn muis-skillz begonnen te groeien zette ik hem steeds hoger :)