Specificaties 10" (1024x600), 160GB (hdd) - Bekijk alle specificaties

Asus Eee PC 1000HE Zwart Review

Vlassie1980 9 mei 2009, laatste update op 9 mei 2009, 3.421 views

Asus Eee PC 1000HE Zwart

Pluspunten

• Lange accuduur
  • Touchpad werkt erg makkelijk
  • Fijn toetsenbord
  • Prima gewicht
  • Windows 7 draait prima

Minpunten

• Powerknop en overige 4 functietoetsen zijn lastig in te drukken
  • Vingerafdrukken
  • Super Performance Mode liep bij mij vast ( hoeft niet bij elk exemplaar te zijn )

Eind april heb ik deze Netbook aangeschaft.

Op deze 1000HE werd bij aanschaf Windows XP Home geleverd, daarnaast heb ik op tweede partitie de RC1 van Windows 7 geinstalleerd.

Mijn oude laptop was overleden, bovendien vond ik hem veel te log om relaxed mee op de bank te surfen. Het was een 15,4 inch laptop. Buiten wat surfen / mailen deed ik met die oude laptop niet zo veel dus de hardware eisen waren niet al te hoog.

Ik heb de laatste maanden aardig wat Netbook fora bekeken en kwam voor mezelf tot de conclusie dat de 1000HE van Asus de meest complete netbook was voor het budget dat ik in gedachten had.

Installatie
Bij het opstarten moet eerst nog even WIndows XP worden geinstalleerd, dit gaat via een standaard wizard en duurt ongeveer een kwartiertje. Na een herstart kon ik gelijk aan de slag. Wat mij vooral opviel is dat de 1000HE erg snel opstart vanwege een functie in de BIOS genaamd "Boot Booster", hierdoor wordt je heel snel door de boot schermen geleid en start Windows lekker snel op, zelfs met alle vooraf geinstalleerde software gaat het vrij vlot.

Scherm
1024 x 600 is wel even wennen als je 1920 x 1200 op je desktop bent gewend. Ik had er natuurlijk wel in mijn achterhoofd rekening mee gehouden maar toch.
Ik ben er in ieder geval nu helemaal aan gewend en het werkt eigenlijk best lekker. Om de boel nog een beetje werkbaar te houden en in FireFox zo weinig mogelijk scrollbars te krijgen heb ik wel de fonts in Windows en de taakbalk / vensters kleiner gemaakt zodat ze minder ruimte innemen, dit werkt wat mij betreft prima. Ook de buttons in FireFox maar wat kleiner gemaakt.

Toetsenbord / touchpad
Asus claimt dat het toetsenbord 92% zou zijn van een normaal formaat toetsenbord op een laptop. Ik vind het erg lekker typen en de toetsen zijn ook logisch ingedeeld. De ruimte tussen de toetsen a la Sony Vaio werkt erg prettig. Het gebruik van de FN functies is even wennen.

Vooral het touchpad bevalt me erg goed, dit touchpad heeft multitouch ondersteuning, de touchpad herkent of je 1,2 of 3 vingers gebruikt. Hiermee kan je bijvoorbeeld makkelijk scrollen door 2 vingers op de touchpad te leggen en dan naar beneden/boven te bewegen. Er zijn nog diverse andere functies ( zoomen, alt-tab, foto;s kantelen ) die je individueel in kunt stellen. Ik heb wel de zoom functie uitgezet want dat wou nogal eens problemen geven bij het verticaal scrollen.

Overige functies
Er zit ook een Super Hybrid Engine op, is eigenlijk een soort "quick"overclock tooltje waarmee je kunt bepalen hoe snel de Netbook moet draaien. Er zijn 4 modes:

- Auto Mode
- Power Saving Mode
- High Performance Mode
- Super Performance Mode

Over het algemeen gebruik ik de Power saving mode, daarmee haal ik een lekkere lange accuduur van 6-7 uur. Asus meld dat je 9,5 uur zou kunnen halen maar ik ben hier zeker niet ontevreden over. High Performance Mode gebruik ik wanneer ik meerder programma's open heb staan. Super Performance Mode laat mijn Netbook helaas vastlopen binnen een paar seconden, na een BIOS update blijft dit probleem nog steeds spelen. Ik lig er echter niet wakker om en ga het binnenkort eens rustig uitzoeken. ( zou met het geheugen te maken hebben )

Verder zijn er nog 4 buttons om de backlight uit te zetten, van resolutie te wisselen, een toets om de performance te regelen en nog een toets die zelf kunt configureren. Het wisselen van de resolutie gebruik ik amper, je kunt ermee switchen naar 1024 x 768 maar dit vind ik niet prettig werken. Nadeel hiervan is dat het onderste gedeelte van het scherm niet zichtbaar is, als je met je muis naar beneden gaat dan wordt de taakbalk en het onderste gedeelte van het scherm zichtbaar. Voor mij niet werkbaar omdat ik altijd mijn taakbalk wil zien.

Bouwkwaliteit
De 1000HE is voor netbook begrippen nog redelijk zwaar (1,4 kilo dacht ik) maar nog steeds is het een prettig gewicht. Hij voelt goed gebouwd aan. Nadeel van de zwarte versie die ik heb is dat vuil en vingerafdrukken vooral in het zonlicht erg zichtbaar zijn. Je veegt het er verder wel zo af en ik lig er ook niet wakker van. Ik vind de power button en de overige 4 buttons bovenin een beetje lastig in te drukken ( je moet echt schuin / diep de knoppen indrukken anders gebeurt er niks )

Ik ben zeer tevreden met mijn 1000HE, het is een heerlijke Netbook voor thuisgebruik en als je er geen al te hoge verwachtingen van hebt qua prestaties. Mailen/internetten/office gebruik werkt prima maar zware programma's als Photoshop is soms net even te veel van het goede. Vooral de lange accuduur en het fijne touchpad en toetsenbord maken het een zeer fijn apparaatje.

Heb jij ook een Asus Eee PC 1000HE Zwart?

Hallo,

zou je met mij contact op willen nemen?
Ik ben van plan deze netbook te kopen en heb dus wat vragen.
(paul_wind@live.nl)

gr.