DrayTek Vigor 2820Vn Annex A Review

Powersoft744 14 mei 2009, laatste update op 14 mei 2009, 4.490 views

DrayTek Vigor 2820Vn Annex A

Pluspunten

• Load Balancing over 2 wan poorten.
  • Erg goede support van Draytek
  • Ontzettend veel configuratie mogelijkheden
  • Wireless stabiel en zeer goed configureerbaar.

Minpunten

• Geen, Of je moet zeggen dat er misschien wel teveel mogelijkheden op het apparaat zitten!

Beheerbaarheid Score: 5
Het is moelijk in een paar zinnen dit apparaat te reviewen. Hieronder vind je een aantal opmerkingen/ervaringen met het apparaat.

Erg stabieke zeer betrouwbare modem/router met misschien wel bijna alle mogelijke configuratiemogelijkheden die je zou wensen inclusief 2 wan aansluiting, VOIP ondersteuning. Op dit moment zou ik niet weten wat je met dit apparaat niet zou kunnen.

Zeer makkelijke installatie waarbij je snel aan de slag bent. Gewoon de quick start wizard volgen en alles werkt. Wil je meer dan kun je meer! Dan verzuip je overigens wel in de mogelijkheden. Alle menu's zijn in het engels. Dat houdt in dat je wel enigszins ingevoerd moet zijn in de terminilogie.

Let wel dit is niet een modem/router voor beginners. Natuurlijk werkt de quick start erg goed maar toch zitten er te veel mogelijkheden op dit apparaat dat ik dit voor een beginner/dummy of mensen die een apparaat aan en uit kunnen zetten maar meer ook niet zou aanbevelen. Dit is echt een apparaat voor de tweaker. Je hebt met dit apparaat alles in de hand en kunt werkelijk alles naar je eigen hand instellen en configureren.

Om alle features hier nu te bespreken gaat me wat te ver. Zelf maak ik gebruik van de load balancing optie, VOIP en WLAN (4 SSID'S allen afzonderlijk te configuren met bandbreedte en verschillende isolatie opties), QoS en natuurlijk de verschillende routing opties. Ik maak nog geen gerbuik van de VPN opties.Al de features zijn erg overzichtelijk in te stellen en te benoemen. Alsje met dit apparaat uit je poort-routeringen loopt dan weet ik het niet meer :)

VOIP: 12 SIP accounts op maximaal 2 poorten. We hebben soms wat kleine problemen met telefoons die blijven rinkelen terwijl de beller al opgehangen heeft. Ik moet deze melding nog doorzetten. Dat kan ok bij de provider zitten of bij de draadlozen handsets van KPN(siemens) die wij gebruiken. Wij gebruiken speakup als voip provider. Je kunt vanuit de router je gesprekken automatisch beantwoorden of doorzetten. Caller id laten zien of niet. Je kunt ook een telfoonboek samenstellen maar dan moet je telefoon ook een ip-telfoon zijn. als je gewoon de analoge uitgang zoals ik gebruikt werkt dat niet.

De laatste tijd gebruik ik het WLAN gedeelte veel. Ik heb meerdere SSID's ingesteld die of de toegang tot de rest van het netwerk in het geheel of gedeelte afschermen. Daarnaast gebruik ik 1 ssid specifiek voor HD-streaming middels een universal repeater icm met de Draytek Vigor 700AP. Dat was wel even wat gezeur omdat de 700AP zelf wat raar reageerde. Het werkt erg stabiel en snel. Laptops nu op 54Mbit met goed bereik. De draytek staat in meterkast in het midden van het huis (wel soort faradaykooi). Bij de router zat een 300Mbit dongle. Als je die gebruikt dan heb je echt een ruim bereik en snelle stabiele verbinding. Het enige wat wat onduidelijk is is als je een bridge probeert te maken vanuit de router. dan kun je WEP-settings wel automatisch overnemen maar de WPA niet. Soms denk je dat je bij alle ssid's dezelfde encryp[tie hebt ingesteld en dan zie je dat sommige programma;s de 1 op wpa zetten en de andere op wpa/wpa2. Daar ben ik nog niet achter. Maar ja het werkt nu allemaal.

Diagnostische tools zijn in soorten en maten aanwezig. Je kunt pingen, tracert, dhcp table, nat table, arp table en routing table zien en wissen. Daarnaast kun je grafisch bandbreedte of aantal sessie zien over een te kiezen tijdsperiode. Daarnaast kun je middels een dataflow monitor zien welk ip-adres/pc binnen je netwerk veel verkeer veroorzaakt en deze tijdelijk blokkeren. Vooral handig als je denkt dat je spam oid aan het versturen bent.

De ondersteuning van Draytek met vragen is ook super. Je krijgt snel een concreet antwoord. Soms is er nog geen oplossing voor handen maar dan volgt direct als er een beta firmware is een mailtje met de firmware. Ik had 1 van de eerste apparaten en de voip-instellingen voor Nederland (zodat de toestellen ook nummerweergave konden gebruiken en goed rinkelden) waren in het begin nog niet goed. Je moest de duitse instellingen gebruiken. De nieuwe firmware loste deze problemen op en was er binnen een paar dagen. Firmware updaten kan vanuit webomgeving of middels te donloaden routertools.

Samenvattend ben ik zeer tevreden en zijn ook de doorvoersnelheden erg goed te noemen. De status en controle otpies zijn erg handig en overzichtelijk.

Bij deze nog even de volledige specificaties. Dat schept meer duidelijkheid :)

Interfaces LAN
Wireless LAN Draft-N*
USB poort
Printerpoort
USB 3.5G UMTS / HSDPA modem aansluiting

ATM Protocol MPoA ( RFC 2684 )
PPPoA ( RFC 2516 , 2364 )
PPPoE pass through LAN / WLAN
PPPoE / PPPoA Relay
Bridge functie voor MPoA

Dual WAN Outbound Policy-Based Load-Balance
BoD (Bandwidth on Demand)
WAN Connection Fail-over

Firewall Features CSM (Content Security Management) for IM / P2P Applications

Multi-NAT , DMZ Host , Port-Redirection and Open Port
Object Based Firewall
SPI (Stateful Packet Inspection) (Flow track)
DoS / DDoS Protection

SHA-1
MD5
IKE authentication
pre-shared key
digital signature ( X.509 )
LAN-to-LAN
Teleworker-to-LAN
NAT-Traversal (NAT-T)
Dead Peer Detection (DPD)
VPN pass-through

Internal Call
Call Hold / Retrieve / Waiting
Call Waiting with Caller ID
Call Transfer
Call Forwarding (Always, Busy and No Answer)
DND (Do not Disturb)
Hotline
Call Barring (Incoming / Outgoing)
MWI (Message Waiting Indicatior) (RFC-3842)
ISDN Loop-Through*
ISDN On-net / Off-net*
Two MSN (Multiple Subscriber Numbers) on each ISDN S0 port for VoIP call*
Dial-plan:
Phone Book
Digit Map

ISDN (S-model) One ISDN port fixed for ISDN phone and one ISDN port configurable for ISDN Phone / Line
Euro ISDN compatible
Automatic ISDN backup
Support 64/128 Kpbs (Multi-Link PPP) / BoD (Bandwidth on Demand)
Remote dial-in / LAN-to-LAN connection
Remote activation
Virtual TA
Bypass the right and left ISDN port during power cut. (if left port is NT)

Network Features Port-based VLAN
QoS
Guarantee Bandwidth for VoIP
Class-based Bandwidth Guarantee by User-defined Traffic Categories
DiffServ Code Point classifying
4-level Priority for each Direction (Inbound / Outbound)
Bandwidth Borrowed
Web based Trace Route
Bind IP to MAC
IGMP Proxy / Snooping

URL Filtering URL key word blocking
Java applet, cookies, Active X, compresseed, executable, multimedia file blocking
Time schedule control
SurfControl web content filter

Management Web-based user interface ( HTTP / HTTPS )
Quick Start Wizard
CLI ( Command line Interface, Telnet )
Administration access control
TR-069
TR-104

Power DC 15V
Max. Power 18 Watt

Heb jij ook een DrayTek Vigor 2820Vn Annex A?

Wat ervaringen over Wireless toegevoegd. Heb zowel dongle als meerder laptops als canonprinter op wirelesse als mede dus Acess Point voor streaming naar Blu Ray en HD-TV. Dat werkt perfect!

Daarnaast nog wat VOIP ervaring toegevoegd en iets meer info over de diagnose mogelijkheden

[Reactie gewijzigd door Powersoft744 op 14 mei 2009 23:26]

wat enorm zou helpen voor je review, is gebruik maken van tussenkopjes, een duidelijke structuur en het aflopen van de verschillende features.

Verder kun je de specificatielijst er gewoon uit halen, deze zijn namelijk te lezen via de link naar het artikel.

Wat zijn verder jouw ervaringen met het instellen van Wireless via de USB stick die meegeleverd wordt, en ervaringen met firmware updates/instellingen?
Ik heb ze ook aangesloten, met wireless ingesteld. Ik ben daar zeer tevreden over. De opties zijn duidelijk en gemakkelijk configureerbaar. Wat ik wel vreemd vind is dat de WEP/WPA passphrase vanuit de admin interface weer op te vragen is en dus niet encrypted of reverseable encrypted word opgeslagen.
Verder een heele mooi ADSL modem/router/ap voor een nette prijs. Verder is de 2820 serie ook een stukje beter te beheren, zo is het upgrade van de firmware nu wel te doen vanuit de webinterface. De 2800 serie kon dat alleen met TFTP.
Welke Modem gebruik jij in combi met deze router? Draytek's eigen modem? Bevalt die ook?

Fijn om te lezen dat je tevreden bent!
Hoe zijn jouw ervaringen met het wireless gedeelte? Graag meer info in je review daarover!
Wow, mooi uitgebreid review. Ik ben al tijdje aan het kijken naar deze modem/router/ap/voip apparaatje.
Ik vind het prijs wel beetje aan het dure kant maar dan heb je ook wat :)
Prachtige router. Zowat het enige jammere eraan vind ik dat Draytek ervoor gekozen heeft om er maar n Gigabit poort op te zetten en verder drie 100 mbit poorten. Dat hadden er best allemaal Gigabit mogen zijn. Nu moet je er dus nog een switchje aanhangen om allemaal gigabit poorten te hebben op al je devices. Ok, 't is detailkritiek, maar voor een device van deze prijsklasse vind ik het jammer en een gebrek.
je kan gelukkig wel gebruik maken van VLAN expansion op die poort, dus zo dramatisch is het niet ;)
Heb zelf ook een 'ordinary' DrayTek Vigor 2820 en ja, het gebrek aan Gigabit poorten is zowat de enige tekortkoming maar mensen die dit toestel kopen hebben vaak sowieso meer dan 4 network devices aan te sluiten en dan ben je sowieso genoodzaakt om een switch bij te plaatsen. Zelf vind ik het dus geen minpunt, zeker niet als je dan bekijkt wat het apparaat wel allemaal heeft qua features. Werkt dus perfect in combinatie met de bovengenoemde NetGear switches alsook met bv. een HP ProCurve switch.

[Reactie gewijzigd door Ravefiend op 15 mei 2009 10:10]