Specificaties Dual core @ 2,8GHz, met GPU - Bekijk alle specificaties

Intel Celeron G1840 Boxed Review

de echte flush 18 juli 2015, laatste update op 21 juli 2015, 1.881 views

Intel Celeron G1840 Boxed

Goede cpu zeker met de prijs in het achterhoofd!

Pluspunten

• Prijs/prestaties
  • ECC RAM ondersteuning (wel duurder mobo nodig)
  • verbuik

Minpunten

• afhankelijk van de doelgroep maar geen?
  • (Max. 1333MHz RAM)
  • Geen vt-d/AES new Instructions

Nadat een Asrock B75-Pro3M bordje veel te vroeg overleden is, was ik op zoek naar een nieuw moederbord voor men NAS. Aangezien de alternatieven wat schaarser waren (socket 1155) en de meerprijs voor een nieuw socket moederbord en CPU (socket 1150) meevielen heb ik ineens een H81 moederbord en intel celeron G1840 aangeschaft. Eigenlijk in de hoop zo ook wat meer presaties/minder verbruik te krijgen :)

Waarom deze celeron?
Vorige keer heb ik lang getwijfeld tussen een celeron en een pentium aangezien een celeron naar mijn mening nog altijd met een slechte reputatie zit. Maar heb toen een gok gewaagd en de cpu nog een kans gegeven met een celeron G550 (zie review: http://tweakers.net/produ...l-celeron-g550-boxed.html ).

Een pentium heeft wat meer L3 cache, maar kost ook z'n tientje of twee extra wat voor mij niet echt nodig is. De celeron G550 viel toen heel goed mee en was zeker krachtig genoeg voor mijn NAS doeleinden.

Nu was de vraag een celeron G1820 of G1840?
1) zeer klein prijsverschil
2) De G1840 is een hashwell refresh, niet veel bijzonders maar 100MHz sneller.
Geen twijfel dat wordt een G1840 ...

CPU-Z

Bij het uitpakken direct al een aangename verassing:
De sticker voor op je kast te plakken was aangepast. Van celeron inside naar intel inside (Precies of ze men vorige review gelezen hebben, waar ik zei z'n celeron sticker nooit op men kast te plakken ;) )
Niet dat dit zo belangrijk is, maar toch...

Benchmarks:
Omdat er straks terug NAS4Free opgaat, even Windows 7 geÔnstalleerd om terug de benchmarks te doen.
testmachines:

Dell moederbord

G1840 SuperPi score:
E8400 en G550:

Truecrypt benchmark:

De G1840 is eigenlijk bij elke test de snelste processor. Okť ik vergelijk hem nu ook niet met een i5/i7 maar de E8400 vind ik toch nog steeds een mooie maatstaaf ooit een populaire en performante cpu. Die een grotere cache heeft (6MB vs 2MB) en een hogere kloksnelheid (3GHz vs 2,8GHz).

Toch een vrij mooie vooruitgang die intel door de jaren heen heeft geboekt zonder de kloksnelheid of cache te verhogen.

Featureset
Voor deze prijs geen probleem, ik verwacht voor dit geld dan ook geen quad core,12MB L3 cache,...
Enkele zaken waar misschien wel rekening mee te houden is:
Geen intel Vt-d (iets minder intressant voor bv. goedkope ESXi)
Ontbrekende New AES instructie zet. Hierdoor zou AES encryptie/decryptie sneller kunnen gaan voor bv. truecrypt / veracrypt, 7Zip, WinRar,...

Verbruik;
Eigenlijk een klein beetje teleurgesteld. Ik hoopte onder de 30W te geraken met dit moederbord en de nieuwe CPU. (Het MOBO heeft iets minder features en de cpu is dan wel sneller maar wel een generatie nieuwer).

Vroeger met G550:
idle: 33-34W
cinebenchr r11.5: 57W

G1840:
idle: 33-34W
cinebench r11.5: 53W
(gemeten met een Voltcraft Energy check 3000))

Niet dat dit zo een slecht resultaat is: De cpu is merkelijk sneller en het verbruik in idle is dan wel hetzelfde gebleven maar onder belasting is hij iets zuiniger. De presaties per watt zijn er iets op voorruit gegaan.

Warmteproductie

Wederom goed, de standaard koeler voldoet om het beestje koel te houden:
idle 29-35į na wat prime95 z'n 55į

De geluidsproductie is ook niet zo slecht, als je echt luistert is hij buiten de kast hoorbaar maar zeker niet storend. In een woonkamer zou ik waarschijnlijk wel een aftermarket koeler voorzien (ookal omdat de kast dan waarschijnlijk kleiner is).

Kort samengevat: Wat een bang for the buck!
Ik heb de CPU z'n 45 euro betaald, dus mijn conclusie blijft hetzelfde voor de grootste groep eindgebruikers is deze CPU snel, zuinig en betaalbaar genoeg.

Ik geef liever de §20 besparing van een pentium uit aan de meerprijs van een kleine SSD t.o.v. een harde schijf.

Als ik de kans krijg deze celeron met een i5/i7 te vergelijken worden deze resultaten ook toegevoegd. (heb momenteel enkel nog een Q9400/E8400 en een T9300 als verglijking).

Heb jij ook een Intel Celeron G1840 Boxed?

Ik vermoed dat 4-5 5400RPM diskjes prima moet lukken met een 120W PicoPSU waar niet zoveel aan hangt.

Moet wel zeggen dat ik persoonlijk erg fan van staggered spinup ben, ook daarom.

Ik gebruik overigens zelf geen PicoPSU (komt elke keer net niet voordelig uit; huidige server build zit bijvoorbeeld in een oude Acer H340 - prima bakkie, goede kwaliteit voeding en da's ook de enige elektronica die ik behouden heb - dus het kwam er weer nŤt niet van); daar kan met op het forum overigens wel gewoon uitsluitsel in bieden.
Ik ben ook bezig een h340 om te bouwen met deze CPU. Ik heb een forum gevonden op we tot we got served. Heb je nog tips?
Mooi werk van gemaakt!

Ik weet niet welk H81 moederbord je hebt gekozen, maar is er een specifieke reden waarom je niet voor een all in one oplossing hebt gekozen zoals de ASRock N3150-ITX, ook gebaseerd op een celeron (ca 90 EUR).

Ik snap dat deze laatste minder krachtig is, maar als je terug wilt in stroomverbruik en niet heel veel performance nodig hebt lijkt dit een interessante optie.
Als je echt nog terug wil in stroomverbruik wordt de voeding ook echt iets om naar te kijken. Dit soort systeempjes komen gewoon niet bij het soort verbruik in de buurt waar 'gewone' PC voedingen nog steeds op gebouwd worden en die zijn dan ook vaak ranzig inefficiŽnt (want op 20% rated power is de efficiŽntie van een voeding vaak gewoon belabberd!).

Een goede zuinige 12V brick met een picoPSU achtige situatie lijkt vaak de beste oplossing te zijn.
De vraag is dan vaak wel weer of je dat er nog uithaalt - als je de huidige voeding al gekocht hebt, veelal niet ;)
Heya bedankt voor de feedback :)

@Garu: toen ik 3j geleden men heel oude NAS wou vervangen (amd sempron 1800+ denk ik) heb ik getwijfeld aan een AMD E-350 bordje, maar dat voldeed toen niet aan mijn vereisten. Deze keer heb ik die optie gewoon niet meer bekeken maar was misschien wel een mogelijkheid geweest. (Ik heb nu §107 betaald voor mobo + CPU)

@iceheart: eigenlijk momenteel een (betere) zuinigere oplossing. Maar die voeding komt idd gewoon over mijn vorige build, was ook nooit zkr of z'n picuPSU 4-5 disks kan trekken (vooral het opstarten dan)? Al zitten er momenteel maar 2 disks meer in...
Leuke en informatieve review, bedankt! Wat ik vooral erg kan waarderen aan deze review zijn je keuze's . Je kunt wel een monster van een CPU hebben, maar deze jongens (CPU's) mogen we zeker niet vergeten. :D

Ik heb zelf een G3258 (ook een review van geschreven). Het is geen wereldwonder (heb ook een 4790K en ben momenteel met iets erg leuks bezig op de Test Bench, maar ik moet wel zeggen dat deze CPU's me erg aanspreken). Nogmaals; toffe review!