Specificaties Small form factor, 4 interne bays - Bekijk alle specificaties

Cooltek C3 Zwart Review

M_V 15 juli 2015, laatste update op 28 juli 2016, 494 views

Cooltek C3 Zwart

De kast is erg licht (aluminium) en ziet er mooi uit. Helaas vind ik de kast de prijs (bijna 70 euro incl verzenden) niet waard, vanwege de matige afwerking (slechte front USB en audio) en onhandige indeling.

Pluspunten

• Strak en eenvoudig uiterlijk
  • Kleinste kast met ruimte voor mATX-moederbord EN grote koeler

Minpunten

• Plaats (zijkant) van front audio en USB
  • Slechte kwaliteit front audio en USB
  • Had iets smaller gemogen
  • Locatie voeding (onder)

Algemeen
Ik ben al enige tijd op zoek naar een zo klein mogelijke kast zonder enige prestatie in te leveren. Aangezien ik al jaren geen 3.5 inch harddisk en CD-speler meer in mijn computer heb, was mijn oude kast eigenlijk veel te groot geworden. Mijn eisenpakket was het volgende:
1. Ruimte voor een mATX moederbord.
2. Voldoende ruimte voor een hoge koeler
3. Ruimte voor een ATX-voeding in de kast.

Er zijn heel veel kasten die voldoen aan eis 1 en 3. Het probleem is dat je dan vaak beperkt bent tot lage koelers, aangezien de voeding dan "aan de zijkant" boven de processorkoeler wordt geplaatst. De Cooltek C3, samen met de iets duurdere U3, is de kleinste kast waar de voeding op de "gewone" plaats zit.

Uiterlijk
De kast is erg licht (aluminium) en ziet er mooi uit. Het materiaal is echter niet volledig glad en voelt net wat scherp aan. De aan/uitknop en ook de USB/audio-aansluitingen zitten aan de zijkant. Deze zijn van slechte kwaliteit. Het lukt me niet om met een aantal jack-aansluitingen stereo te krijgen en de USB-kabels gaan er moeilijk in. Er zit een grote casefan in de behuizing, maar deze is van slechte kwaliteit en heb ik dus niet aangesloten. Hoewel ik nadrukkelijk op zoek was naar een brede kast, is dit wel weer iets teveel van het goede (21 cm breed!). Je hebt ruimte voor een koeler van 19(!!) cm hoog, dat had best een paar cm minder gemogen!

Installatie
Het inbouwen van het moederbord gaat redelijk. Het probleem is dat je wel erg veel schroefjes moet loshalen (4 per sidepanel) voordat je de zijpanelen eraf hebt.
Als je (zoals ik) een moederbord hebt met de fanheaders en 8-pinsaansluiting helemaal bovenaan, maak deze dan vast VOORDAT je het moederbord monteert. Omdat het moederbord straks tegen de bovenkant van de kast zit, kom je er anders niet meer bij.
Helaas moet de voeding aan de onderkant geplaatst worden, waardoor de luchtcirculatie niet optimaal is.
Het plaatsen van de SSD is erg veel gedoe voor zo'n simpel klusje, dit had veel simpeler gemogen.

Eindresultaat en conclusie
Na erg lang prutsen (bijna een uur!, terwijl ik hier in mijn oude kast in 10 min mee klaar geweest was) zit het moederbord erin. Het eindresultaat is erg mooi, de airflow is prima en hij is lekker klein, zoals de bedoeling was. Helaas vind ik de kast de prijs (bijna 70 euro incl verzenden) niet waard, vanwege de matige afwerking en onhandige indeling.

Upd 28-7-2016: Nog steeds redelijk tevreden over de kast. Ik heb wel gemerkt dat de USB- en jack-aansluitingen in de loop van de tijd wat "losser" zijn geworden; dit vormt nu geen probleem meer.

Heb jij ook een Cooltek C3 Zwart?

Heb je ook een foto van het mooie eindresultaat?
Er zijn twee reviews. Grappig dat ieder negatief punt hier positief telt in de andere review. Bijvoorbeeld de plaats van de voeding. Of het wel of niet kunnen plaatsen van een grote cpu koeler.
waarom een k cpu met een b85 moederboard
Had ik nog liggen, is inderdaad niet de handigste keuze.