Specificaties 5,5" display, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Ecoo Aurora e04 Blauw Review

darasta 13 juli 2015, laatste update op 16 juli 2015, 675 views

Ecoo Aurora e04 Blauw

Dit is een uitstekende smarthone voor een lage prijs. De bouwkwaliteit is goed en het design erg mooi en uniek. Het scherm is helder en erg mooi. Zowel kitkat als lollipop zijn beschikbaar en worden (tot nu toe) doorontwikkeld. Een goede chinese smartphone voor weinig geld.

Pluspunten

• Mooi en Uniek design
  • Helder en mooi scherm
  • Geen zichtbare rand rondom de telefoon bij de donkerblauwe variant
  • Goede prestaties door MT6752
  • Android 5.0 met (tot nu toe) regelmatige updates
  • Goed werkende vingerafdrukscanner
  • Ligt lekker in de hand

Minpunten

• Hotknot ipv NFC
  • 13.2 MP camera ipv geadverteerde 16MP
  • Standaard geen android 5.0 geinstalleerd
  • Standaard geen root
  • Groot voor een 5.5 inch telefoon

De Ecoo E04 Plus is een redelijk onbekende Chinese smartphone. Voor ongeveer 170 euro (exclusief importkosten) krijg je heel wat telefoon. De telefoon draait op een mediatek chip, zoals zoveel chinese smartphones. De MT6752 heeft 8 64bits processorkernen die draaien op 1,7 GHz. Deze processor vinden we in enkele andere bekende chinese smartphones als de Jiayu S3 ,de Elephone p7000 of de Ulephone Be Touch 2.
Ik heb lang getwijfeld tussen de Jiayu S3 Advanced en deze Ecoo E04 Aurora plus. Deze 2 smartphones zijn qua hardware bijna gelijk, met als grootste verschil dat de Ecoo een vingerafdrukscanner heeft en de Jiayu NFC ondersteund. Uiteindelijk op basis van het uiterlijk, de vingerafdrukscanner en de lagere prijs (blijf toch Nederlander) gekozen voor de Ecoo E04. En ik moet toegeven, ik ben blij verrast.

Design en bouwkwaliteit:
Persoonlijk vind ik dit een erg mooie smartphone, die er duurder uitziet dan hij is. De voorkant is niet heel bijzonder. Het enige wat opvalt is de fysieke home knop die ook dient als vingerafdrukscanner. Aan weerszijden zitten een menu en een return knop die van backlight zijn voorzien. Aan de bovenkant zit een notificatie LED, een kleine speakergrille en de front camera. De zijkanten van het glas zijn gebold, wat door de fabrikant wordt aangeduid met 2.5D ARC technologie.
De zijkant lijkt van metaal te zijn gemaakt doordat deze metaalgrijs is gekleurd. Aan de linkerkant zitten de power knop en de volumeknop, bovenop zitten de 3.5mm aansluiting en de micro USB aansluiting. Aan de onderkant zitten 2 speakergrills. Dit is puur esthetisch, er zit een mono speaker ingebouwd. De achterkant is een beetje bol. Het donkerblauwe ruitjespatroon en de rode rand om de camera geven deze telefoon een uniek uiterlijk. Het wordt afgemaakt met een dubbele LED flitser en een glimmend logo.
Door de vormgeving van de achterkant en de bolle randen van het scherm zorgen ervoor dat de telefoon ondanks zijn grootte lekker in de hand ligt. De textuur van de achterkant zorgt er bovendien voor dat de telefoon niet zomaar uit je handen glipt.
Nadat de batterij is verwijderd kunnen er een normale SIM kaart, een mini SIM kaart en een micro SD kaart in de telefoon worden gezet.
De Ecoo E04 is voor een 5,5 inch telefoon een beetje aan de forse kant. Met 77,5x156,7x9,3 mm is hij groter dan zowel de Jiayu S3 als de Elephone p7000, die ook beide een 5,5 inch scherm hebben. Het verschil is echter klein en de telefoon is nog prima te hanteren.
Het gewicht van de telefoon is laag, slechts 160 gram. Dit is zeker niet slecht voor een 5,5 inch telefoon.
Al met al is het design en de bouwkwaliteit van deze telefoon prima in orde. Het is een stevige smartphone met een uniek design. Het gewicht, de textuur van de achterkant en de afwerking van de randen zorgt ervoor dat deze telefoon lekker in de hand ligt. De knoppen geven genoeg weerstand en zitten op logische plaatsen. De Home knop is echter een fysieke knop, wat in het begin even moet wennen.

Scherm::
Het scherm is 5,5 inch groot en heeft een full HD resolutie. Persoonlijk vind ik het een erg mooi scherm. De kleuren lijken goed en het scherm is helder genoeg om in het zonlicht af te lezen. Bovendien is met MiraVision de kleurweergave naar eigen smaak aan te passen. Doordat de voorkant zwart is vallen de randen langs het scherm niet op zoals bij de witte variant. Ik raad mensen dan ook aan voor de donkerblauwe variant te gaan.

Hardware en Benchmarks:
Chipfabrikant MediaTek levert goedkope chipsets voor vele chinese smartphones, zoals ook voor de Ecoo E04. De MT6752 is een octa core 64 bits processor die zich al goed heeft bewezen in bijvoorbeeld de populaire Jiayu S3. Daarnaast bevat deze telefoon 3GB aan werkgeheugen. In het dagelijks gebruik heb ik de telefoon nog niet op een hapering kunnen betrappen. Verder is er 16 GB opslagruimte beschikbaar welke uitgebreid kan worden met een micro SD kaart.
Op grafisch gebied scoort de Ecoo in diverse benchmark redelijk. De Mali T760 is snel genoeg om alle spelletjes te spelen. De Mali T760 preseerd over het algemeen net iets beter dan een Adreno 420 die te vinden is in de snapdragon 805 serie.
3D mark Ice storm unlimited: 10421 punten
GFXBench Manhattan: 6.0 fps
GFXBench T-Rex: 15 fps
PCMARK Android – work perf 4204
PCMark voert een scala aan tests uit om verschillende gebruiksscenario's te simuleren. Een score van 4204 is enorm goed voor een telefoon uit deze prijsklasse. De telefoon laat enkele topmodellen van vorig jaar achter zich en zit de huidige topmodellen op de hielen.

Accu
De batterij is 3000Mah volgens de fabrikant. Online is hier discussie over. Bij mijn gebruik houdt de telefoon het gemiddeld minstens een dag uit, dus de capaciteit is in mijn ogen voldoende.

4G
Een groot pluspunt van deze telefoon is ondersteuning voor de 4G 800MHz band. Samen met de ondersteuning voor 1800Mhz, 2100MHz en 2600Mhz zorgt dit ervoor dat deze telefoon bij alle netwerken volledige 4G ondersteuning heeft. Aangezien mijn virtuele provider nog geen gebruik maakt van 4G heb ik dit helaas niet kunnen testen. Er kan echter maar 1 simkaart tegelijkertijd gebruik maken van 4G, de ander blijft steken op 3G.

GPS
De GPS is bij veel Chinese smartphones een geplaagd onderwerp. Gelukkig lijkt dat enorm te zijn verbeterd. Binnen 30 seconden is er een accurate GPS fix, ook in een stedelijk gebied. Navigeren werkt prima.

Overige verbindingen
Er is ondersteuning voor dualband WIFI, waardoor de 5Ghz band ook wordt ondersteund en het bereik is prima te noemen. Het doet niet onder voor andere smartphones. Daarnaast is er ondersteuning voor een chinese tegenhanger van NFC, genaamd HotKnot. De waarde hiervan is in het westen beperkt, ik had er nog nooit van gehoord. Als laatste wordt bluetooth 4.0 ondersteund en is er een FM radio.

Vingerafdrukscanner
De Ecoo E04 is zoals eerder gezegd uitgerust met een vingerafdrukscanner. Ik was hier eerst vrij sceptisch over, maar ik kan hier kort over zijn: Deze werkt prima. Je slide met je vinger over de homeknop en het toestel registreert dit bijna foutloos. Nadat de vinger is in gescand kan er een actie aan deze vinger worden gekoppeld. De meest logische is natuurlijk het ontgrendelen van je scherm, maar ook het starten van een app behoort tot de mogelijkheden. Dit is per vinger in te scannen, dus er zijn (voor de meeste mensen) 10 mogelijkheden.

Camera
De 16 MP camera blijkt een 13MP geïnterpoleerde camera te zijn, waardoor de camera feitelijk 13.2 MP heeft. De kwaliteit van de foto’s neemt ook zichtbaar toe op het moment dat deze op 13MP worden genomen. De kwaliteit is prima, met name bij voldoende licht, maar verwacht geen hoogvlieger. De dubbele LED flitser is erg vel en zorgt ervoor dat de kwaliteit bij weinig licht sterk omhoog gaat. De frontcamera is 8 MP en lijkt ook prima in orde.

Geluid
Belkwaliteit is prima in orde, het is luid en helder. De speaker zit aan de onderzijde. Ondanks dat de behuizing 2 speaker grills heeft is er dus maar één speaker. Deze speaker produceert echter prima geluid en kan behoorlijk hard.

OS:
Op de telefoon zat standaard Android 4.4 geïnstalleerd. Er is echter een officiële update naar Android 5.0 beschikbaar. Ook zijn hier al met enige regelmaat updates voor verschenen. Deze heb ik dan ook vrijwel meteen op de telefoon geflashed. Dit verliep zonder problemen, maar vereist wel enige basiskennis.
Ondertussen zijn de meeste bugs uit de ROM geplet en werkt alles voor dagelijks gebruik naar behoren. Er wordt een vrijwel stock Android geleverd. Er zijn enkele apps voor geïnstalleerd: één voor het instellen van de vingerafdrukscanner en één voor het instellen van Gestures genaamd smart wake die kunnen worden gebruikt als de telefoon in slaapmodus staat om acties uit te voeren.
Een voordeel van Android 5 is dat deze gebruik maakt van 64 bits, waardoor de telefoon nog sneller zou moeten functioneren.
Standaard was er geen root toegang aanwezig in Android 5.0. Ik heb echter (na lang geworstel) root toegang verkregen met Iroot, helaas is het tot op heden niet gelukt kinguser om te zetten naar supersu. Het rooten met iroot is redelijk gemakkelijk uit te voeren. Ook hier is echter enige basiskennis nodig.
Omdat ik tegen een aantal android 5.0 specifieke problemen liep, ben ik teruggestapt naar android 4.4. Na een aantal dagen gebruik moet ik tot de conclusie komen dat deze ROM beter is. Met name op het gebied van Accuduur houdt android 4.4 het veel langer uit. Met 5.0 kwam ik de dag door, met 4.4 haal ik er twee.

Samenvattend is er weinig op deze chinese smartphone aan te merken. De bouwkwaliteit is goed en het design is uniek, iets wat vaak tegenzit in deze prijsklasse. Daarnaast ligt de telefoon prettig in de hand ondanks zijn grootte. Het scherm is erg mooi en scherp. De kijkhoeken zijn prima en de kleurweergave is eventueel nog aan te passen. De helderheid is genoeg om deze in het zonlicht af te lezen. De prestaties zijn prima en de telefoon draait goed op Android 5.0. Ondersteuning voor 4G inclusief de 800Mhz band is een groot voordeel. Anders verbindingen als WIFI en GPS zijn prima in orde. De vingerafdrukscanner is een nuttige en leuke toevoeging en werkt goed. De camera is van prima kwaliteit, maar is maar 13.2 MP ipv de geadverteerde 16 MP. De accucapaciteit is prima in orde, de telefoon gaat minstens één dag mee. Er is geen ondersteuning voor NFC, maar voor een chinese tegenhanger genaamd Hotknot. Voor minder dan 200 euro is deze telefoon zeker aan te raden!

Update 16-7: Ook een aantal dagen de standaard ROM van android 4.4 geprobeerd. Stukje OS hierop aangepast.

Heb jij ook een Ecoo Aurora e04 Blauw?

Thanks, goeie review! Eventueel nog wat fotootjes door jezelf gemaakt bij plaatsen? :)
Ik zal binnenkort wat foto's plaatsen.
Dank je wel voor de fijne review