Dell Latitude E7440-1848 Review

MX6 12 juli 2015, laatste update op 10 april 2017, 614 views

Dell Latitude E7440-1848

Als je aan dezelfde dingen waarde hecht als ik, en een model kan vinden voor de helft van de nieuwprijs, is dit een zeer goede koop.

Pluspunten

• Robuust design
  • Dell Support
  • Mooi scherm
  • Vervangbaarheid van onderdelen
  • Verlicht toetsenbord
  • Extra e-sata slot

Minpunten

• Nieuwprijs
  • Accuduur
  • Iets zwaar voor zijn grootte
  • Toetsenbord buigt wat in
  • Harde rand

Na veel laptops vergeleken te hebben, viel mijn keuze op de Dell Latitude E7440. Pas daarna ben ik opzoekgegaan naar een goede koop. In mijn geval vond ik een zo goed als nieuw model, afkomstig van een faillisement.

Robuust
Mijn vorige laptop was een HP Probook 6560b, welke ik toch wat te lomp vond. Maar ik wilde wel weer een stevige zakelijke laptop. De Dell Latitude modellen zijn dit zeker ook. Zeer robuust design, maar daardoor wel wat duurder en zwaarder. Vanuit rationeel oogpunt is dit het vaak niet eens waard. Want bij een goede val gaat hij toch wel stuk. Het toetsenbord is echter wel gemaakt om een half glas water op te vangen.
Specificaties

De volgende specificaties maken deze laptop voor mij uniek:
- Verlicht toetsenbord
- 14 inch 1920 x 1080
- 8GB RAM in combinatie met een niet al te grote SSD (zelf uitgebreid met een 64GB SD-card)
- Dun en stevig
- HDMI
- Nette zakelijke uitstraling
- De SSD is een e-sata in een 2,5 inch bay bracket. De SSD-chip kan dus ook op de lege e-sata plek gemonteerd worden wat ruimte creŽert voor een extra SSD.

Verder zitter en nog veiligheidsspecificaties op waar ik als particulier niets aan heb.
- Smartcard reader
- Wireless Smartcard reader
- Fingerprint reader (edit: werkt zonder drivers perfect in Win 10)
- Dell software
- Intel vPro

Prestaties
Uitgerust met een i5 4310U vind ik de laptop minder goed presteren dan mijn oude HP Probook (core i5 2410m), beide latops uitgerust met 8GB RAM en 128GB SSD en op Windows power saving mode. Dit merk ik vooral bij intensief gebruik van internetbrowsers. Een feit is wel dat de i5 4310u op papier veel zuiniger is, met een gehalveerd Wattage en een lagere kloksnelheid welke op 800mhz zit bij minimaal gebruik. Echter gaat deze laptop bij minimaal gebruik, niet langer mee dan mijn oude laptop. Maar de dunne Dell Latitude heeft dan ook wel een kleine en vooral lichte accu. De accuduur is dan ook een veelvoorkomend minpunt voor deze laptop. En de prestaties kunnen uiteraard opgeschroefd worden door een ander energieschema te gebruiken.

Support
Via de website van Dell kon ik de laptop overschrijven op mijn naam. Hierdoor kan ik nog 2,5 jaar gebruik maken van Dell Prosupport. Al een keer gebeld, en toen prima geholpen. Daarnaast biedt Dell veel software en drivers. Via Dell Command Power Manager kan ik instellen om de accu snel of juist langzaam om te laden, of juist om niet verder op te laden dan 60%. Dit kan op ten duur ten goede komen aan de levenssuur van de uccu.

Minpuntjes
- Het toetsenbord buigt wat in tussen de cijfers 5 en 6.
- Relatief zwaar voor zijn grootte
- Accuduur
- Wireless switch soms per ongeluk omgezet bij het gebruiken van de audio en USB port

Heb jij ook een Dell Latitude E7440-1848?