Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB Review

xp7amrkr 22 juni 2009, 6.837 views

Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB

Pluspunten

• Goede prijs/opslag verhouding
  • Erg stil
  • Weinig warmteproductie
  • Goede prestaties

Minpunten

• Nog geen

Algemeen
Het werd hoog tijd dat er thuis een fileserver te staan kwam. Hiervoor is opslagruimte een echte “must” en de zoektocht was begonnen. Al snel viel mijn oog op deze Samsung EcoGreen hardeschijf. De schijf zou “fluisterstil” zijn en niet veel warmte produceren, en dit is nou net wat ik zocht. Dit samen met een erg aantrekkelijke prijs van rond de 70 euro heeft mij deze schijf doen kopen. Het is een mooie 1TB 5400 rpm schijf met 32MB buffer.

Specificaties & Features
De volgende specificaties en features zijn enkel deze welk op de officiële Samsung website vermeld staan!

Formatted capacity : 1 TB
• Environment friendly product with RoHS compliance
• Serial ATA 3.0 Gbps Interface Support
• Improved performance with dual-ARM based firmware
• Improved recording stability over temperature with PMR
• ATA S.M.A.R.T. Compliant
• Advanced dynamic FOD control for best data integrity
• ATA Automatic Acoustic Management Feature
• Intelligent compensation of external disturbance
• ATA 48-bit Address Feature

Width: 101.5 mm
Length: 147.0 mm
Weight (avg.): 610 g

Prestaties
Deze schijf is niet om zijn prestaties gekozen want deze waren minder van belang voor mijn toepassing.

De volgende benchmarks zijn gedraaid op Windows Vista x64 met HD Tune Pro 3.50

Klik op de afbeelding voor een groter formaat!

Geluidsniveau
Het geluidsniveau is een van de punten waar ik kritisch naar gekeken heb tijdens de keuze voor een nieuwe schijf. Nu kan ik zeggen dat ik zeer tevreden ben over dit aspect! Als je boven de schijf hangt hoor je hem zo nu en dan tikken, maar met gesloten kast valt dat volledig weg.

Warmteproductie
Warmteproductie was ook een belangrijk punt. Me fileserver moet het hoofd koel kunnen houden tijdens 24/7 gebruik. In een gesloten kast, zonder luchtkoeling komt de schijf niet boven de 26 graden (21 graden kamertemperatuur).

Al met al ben ik zeer tevreden met deze nieuwe schijf. Hij voldoet aan mijn verwachtingen en zodra ik ruimte tekort krijg zal er zeker nog één bijkomen. (mits hij nog steeds gunstig geprijsd is ten opzichte van andere schijven)

Edit1: Ik kreeg vanmorgen de melding dat ik bij het domein/server, waar ik alle afbeeldingen welke ik tot nu toe op Tweakers gepost had, door me 6GB/maand datalimiet zat. Dit heb ik dus enkel en alleen aan Tweakers te danken! Alle afbeeldingen zijn verhuist naar een andere domein/server welke ik in het bezit heb, waar de bandbreedte niet zo'n probleem zou moeten zijn. Alle afbeelding adressen zijn dus aangepast!

Heb jij ook een Samsung EcoGreen F2 HD103SI, 1TB?

Even om een beter idee te krijgen van de geluidsproductie, kan je de schijf horen draaien als je je oor er een halve meter vanaf houdt? Ik zoek een 1TB schijf voor in mijn HDX-1000 mediaplayer die in de woonkamer staat, en m'n vrouw heeft gevoelige oortjes :)
Nope, ik niet met gesloten kast. Opstarten hoor je wel.
Aanvankelijk was ik niet zo onder de indruk van de schijf, tot dat ik zag dat het om een 5400 rpm modelletje gaat. Op dat moment stond ik toch weer te kijken van de performance die deze schijf weet te produceren.
Een van de meest opvallendste zaken vind ik wel dat hij bij schrijfacties nauwelijks onderdoen voor de leesacties. Ook valt op dat je in de verste verte niet haalt wat door Samsung gespecificeerd wordt, maar ja, what's new and different.....

Vind je het niet risicovol om een server met slechts één schijf uit te rusten? Als ik een server zou bouwen zou er in ieder geval een RAID 5 o.i.d. in moeten zitten om mijn gegevens toch enigszins zeker gesteld te hebben.

Als je nog in de toekomst van plan bent om een RAID aan te brengen, in hoeverre is deze schijf dan probleemloos. Van de F1 serie zijn vele berichten verschenen dat ze incompatibel waren/zijn met diverse RAID-controllers. Allerlei problemen werden gemeld, terwijl de schijf (op een enkele 750 GB serie na) stand-alone probleemloos werken (net zoals mijn 750 GB F1).

Waar ik nog in geïnteresseerd ben, zeker gezien de mooie prestaties die deze schijf levert, of er een 333 GB of een 500 GB platter inzit?

Tot slot: een schijf die in een kast zonder luchtkoeling niet boven de 26 graden komt mag m.i. beste een "zeer goed" krijgen voor de temperatuur. Heb je al aangepast... _/-\o_

Mooie review, mijn dank daarvoor en veel succes met je schijf.

[Reactie gewijzigd door Pjerry op 6 mei 2009 00:32]

Hoi Pjerry, bedankt voor je reactie!

Het betreft hier inderdaad een 5400 rpm schijf, deze was interessanter qua temperatuur (energieverbruik) en geluidsproductie. En wat betreft de lagere lees/schrijf snelheden dan wat Samsung opgeeft, dat kan aan mijn hardware liggen of hun test methode. (Intel Q6600, OZC 4GB DDR2 6400, Asus P5K Deluxe/Wifi)

Het is voor een server risicovol om maar met 1 schijf te werken. Echter vond ik het geluidsniveau en energieverbruik van de server der mate belangrijk dat ik niet in één keer 2 van deze schijven aan wou schaffen. Hoe RAID met deze schijven het doet weet ik niet, daar kan ik gezien het feit dat ik er nog maar 1'tje heb niks over zeggen.

Het zijn twee 500GB platten welke deze resultaten bieden! Wat betreft de temperatuur, ik had de luchtkoeling van me server tijdelijk uitgeschakeld om te kijken tot waar de temperatuur zou komen. Normaal heb ik twee 12cm fan's zachtjes draaien welke het geheel net iets boven kamertemperatuur houden.
ben ook van plan om 3 ten nemen voor mijn fileserver/NAS en dan in software raid 5.
volgens mijn zijn die problemen met raid alleen met hardware raid kaarten, met fakeraid en software raid niet dacht ik.
Ik gebruik deze schijf in mijn htpc, zelfde verhaal, ik zocht een stille hdd en een lager energiegebruik is altijd handig aangezien op andere vlakken(hd video bekijken) er soms veel word gebruikt.
Ook is de warmteontwikkeling goed te noemen, ik heb ook een 500gb 7200rpm wd hdd die ik nog had erin zitten, deze word vele malen warmer.
Geweldige schijf dus, wat deze schijf ook zo stil maakt(althans nog een rede waarom ik hem had gekocht) is de 32mb cache.
Ik raad hem dan ook aan iedereen aan
Idd geweldige schijven, ik heb er 5 in mijn NAS zitten. Ze zijn erg stil en koel.
Na aanleiding van je mooie review met grafieken heb ik er ook eentje besteld.
Zeer snel voor een 5400 rpm schijf.
Ze kosten haast niks meer :)
Ik heb er onderhand 3 in me server zitten en heb niks te klagen ;)
Is deze ook te gebruiken voor een ACryan HD?