Specificaties 2,36" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E71 Grijs Review

denkster 6 mei 2009, laatste update op 6 mei 2009, 3.915 views

Nokia E71 Grijs

Pluspunten

• Lichtsterk scherm
  • Licht gewicht
  • Klein en plat
  • Snel
  • Aardig compleet
  • Solide
  • Betrouwbaar
  • Stabiel
  • Qwerty-toetsenbord

Minpunten

• Indelingen van (voor uitwisseling bestemde!) CSV bestanden vreemd en niet gedocumenteerd
  • Overnemen contacten van oudere Nokia praktisch niet te doen
  • Vendor Lock-In: PC-Suite ondersteunt alleen synchroniseren met MS-produkten en een paar Lotus-versies.
  • Veel klikken nodig om iets in te stellen.
  • Opladen via USB niet mogelijk
  • Geen stylus, geen Touch-screen
  • Support van Nokia op website: holle frase.

Deze bespreking kunt u lezen als een aanvulling op die van (bijvoorbeeld) djunicron. Djunicon bekijkt andere aspecten en oordeelt vanuit andere behoeften.

Mijn Situatie
Mijn vrienden, contacten en afspraken zijn belangrijk voor me. Status en uiterlijk vertoon interesseren me niet. De inhoud, daar gaat het mij om. Samengevat: de benodigde informatie moet altijd makkelijk bij de hand zijn.

alles in één
Ik wil zo weinig mogelijk apparaten, boekjes en andere prullaria meeslepen, die ik moet opladen, kan verliezen, vergeten, moet bijwerken. Daarom wil ik mobiel kunnen bellen, email controleren, aantekeningen maken en terugvinden, agenda bijhouden, me laten wekken, kijken hoe laat het is, kijken waar ik precies ben (bijvoorbeeld als ik in de trein zit), herinnerd worden aan verjaardagen en vergaderingen en mijn contacten paraat hebben, allemaal in één apparaatje. Dat moet ook nog licht, handzaam en makkelijk te bedienen zijn.

inhoud van informatie
De gegevens die ik in jaren heb verzameld gaan véél langer mee dan welk apparaatje dan ook informatie. Dus mijn eerste eis is: mijn bestaande gegevens makkelijk kunnen invoeren. Vervolgens moet ik het t.z.t. ook weer makkelijk kunnen overnemen in de opvolger, ongeacht merk en type. Ik wil me niet laten insluiten door een fabrikant (vendor lock-in). Dus: gestandaardiseerde bestandsindelingen.
Mijn apparaatje moet ik natuurlijk ook kunnen synchroniseren met andere computers. Ook daar mag geen vendor lock-in zijn. Dus moet het apparaatje voorzien zijn van synchronisatie-software, die ook samenwerkt met open source software, zoals Thunderbird adresboek en Open Office.
Ik wil mijn informatie ook kunnen terugvinden, ondanks het grote aantal interessegebieden en ondanks mijn onconventionele benadering. Het apparaatje moet dit goed ondersteunen. De beschikbaarheid van velden in Contacten en Agenda mag geen belemmering vormen.Een persoon met 4 mobiele nummers en twee huizen? Een afspraak over 3 projecten? Toevoegen van velden moet altijd kunnen, ook als dat n-op-m relaties inhoudt, moet kunnen.

reden van aanschaf
Sinds ruim 10 jaar heb ik een Nokia 6210+6310i gebruikt. Daar ben ik buitengewoon tevreden over: robuust, doe >1 week met lading, uitermate robuust (als slee gebruiken, in het water, vallen), enorm goed bereik, veel functionaliteit. De capaciteit van de opslag schiet tekort. De 6310i kan niet meer dan 500 contactpersonen (wel met ieder 7 informatieregels, van willekeurige aard) en véél te weinig beveiligde portefeuille-regels bevatten. Bovendien ging een kabel van een lader kapot, hetgeen leidde tot opblazen van het laad-circuit in de telefoon.

Type en softwareversies
  • Nokia E71-1 (01)
  • Firmware onbekend (hoe vind ik die?) edit: gevonden via Google, toets *#0000# de firmware versie is 200.21.118 van 27-11-2008 RM-346
  • Symbian S60,
  • Java ME MIDP 2.0 CLDC 1.1,
  • PC Suite 7.1.26.0
Gebruik
Zoals door eXisTa opgemerkt:
De telefoon is net even wat breder dan de gemiddelde telefoon maar kleiner dan een iPhone of BlackBerry.
Zodra je rondloopt met deze telefoon zullen velen denken dat je en BlackBerry hebt terwijl je toch met de kwaliteit van Nokia rondloopt.

Hij ligt goed in de hand en je hebt het idee dat je iets vast hebt (stevig gewicht) en niet dat je verpakte lucht vast hebt.
Wat mij meteen opviel was dat het scherm anders is dan anderen, deze blijft namelijk extreem goed zichtbaar zelfs wanneer de zon er vol opstaat.
Toetsen
Het toetsenbord en de functietoetsen zijn goed gekozen, goed geplaatst en prima uitgevoerd, maar erg klein. Zonder nagels lukt niet veel. Daarom zou ik graag een stylus willen gebruiken.

Geluid
Mijn eerste indruk van de geluidskwaliteit is goed.

Camera
Voor mij voldoet deze camera prima, ik ben niet veel gewend, wat dat betreft. Zelfs video maken is te doen. De bediening is niet optimaal, ik had vaak filmpjes gemaakt waar ik alleen een foto wilde en omgekeerd.

GPS
De GPS doet het uitstekend en heeft snel een fix.

Accu
De bedrijfstijd met één accu is bij alle smartphones nog steeds een zwak punt, zeker vergeleken bij de ruim 7 dagen van de 6310i. Na twee dagen prutsen (alleen GSM, Bluetooth en USB) was de accu leeg. Anderen stellen dat je - als je meer dan de basisfuncties gebruikt - blij mag zijn met een paar dagen en dat dit beter is dan de meeste smartphones. Het zij zo, ik wil minstens een week! Het ontbreken van laden via USB is daarom een enorme tegenvaller. Weer een extra lader mee op reis.. :'(

Connectiviteit
Edit: opmerking over WiFi toegevoegd.

USB-kabel
Via de USB-kabel communiceren met een Windows PC is makkelijk te realiseren, de drivers installeren zich moeiteloos onder Window XP. Communiceren via USB werkt snel, als het eenmaal werkt, maar het is me nog steeds niet direct duidelijk in welke toestand ik beide apparaten dan moet zetten. Moet ik op de Nokia PC-Suite gekozen hebben? Mag het toetsenbord geblokkeerd zijn?

Bluetooth
Ook de connectiviteit van de E71 met mijn Toshiba Portégé M400 via Bluetooth is uitstekend, maar het instellen ervan kostte me (te)veel moeite.

WiFi
WiFi aan de praat krijgen lukte me ook. Zowel met een 'open' netwerk als met mijn WPA+WPA2 beveiligde Speedtouch 780i. Ik weet niet hoe ik het deed, de interface is niet echt intuïtief, maar na een klik op een stuk of dertig opties en knopjes werkte het.
Mooi is, dat WiFi ook werkt zonder SIM-kaart!

Informatie Uitwisselen
Op het punt van uitwisselen van informatie demonstreert Nokia totaal gebrek aan respect voor de waarde van de gegevens van de gebruiker. Dit is voor mij de definitieve 'showstopper'.

De Nokia E71 werkt alleen met PC-Suite versies 6 en nieuwer, de Nokia 6310i werkt met versies 4.88 en ouder. Dus één PC-Suite gebruiken voor beide telefoons lukt niet. Idioot gewoon!
in theorie zou ik informatie kunnen uitwisselen als ik beide Suites installeer en Outlook of Lotus.
Maar Outlook of Lotus heb ik niet en die wil ik ook niet hebben.
De 6310i heeft geen geheugenkaart en de SIM-kaart kan maar een fractie van mijn informatie per contact bevatten, dus dat werkt ook niet.
Uitwisselen van visitekaartjes (één voor één versturen!) met de Nokia 6310i via Bluetooth lukte me uiteindelijk, maar een heel bestand met 500 contactpersonen, in totaal 1300 items, in één keer overhevelen lukt absoluut niet.
Helaas, de visitekaartjes komen binnen als berichten! Overhalen naar Contacten kan, maar kost 9 klikken per contact. Met 500 contacten is dat geen doen. Bovendien staan dan de achternamen bij de voornamen en meer chaos.
De indeling van de bestanden (en het onderliggende gegevensmodel) voor een Nokia E71 is totaal anders dan dat van de Nokia 6310i. Ik heb geprobeerd een CSV-bestand met adressen uit de 6310i geschikt te maken voor import in de E71, maar dat is me nog niet gelukt. Meer ervaringen op dit gebied vind u op het forum van Nokia, http://discussions.nokia....e&message.id=30787#M30787

Software
Over de PC-Suite schreef ik bij 'Informatie Uitwisselen'; ik ben niet tevreden, vanwege Vendor lock-in.
De browser heeft geen volledige Ajax-ondersteuning, jammer.
Nieuwe software komt snel binnen en installeert zich moeiteloos. Maar wat moet ik met spelletjes en meer MS-meuk, als ik de essentiële informatie niet kan bereiken?

De Nokia E71 is een mooi ding, met veel interessante functies, maar voldoet niet aan mijn eisen.
Nokia demonstreert totaal gebrek aan respect voor de waarde van de gegevens van de gebruiker.
De Vendor lock-in is me te gortig, het totaal ontbreken van ondersteuning voor import vanuit mijn vorige Nokia vind ik ronduit schandalig. Het ontbreken van laden via USB is een gevoelige tegenvaller en nog een domper is het ontbreken van stylus en touch-screen.
Had ik maar een Palm gekocht..

Eveline

Heb jij ook een Nokia E71 Grijs?

Ik snap je frustratie, maar ik denk dat het belachelijk is dat je van Nokia moet verwachten dat zij een toestel wat 7(!) jaat terug is uitgebracht nog steeds ondersteunen in een zo een snel bewegende markt als die van mobiele telefoons.

Bovendien is het absoluut niet gebruikelijk om je telefoon eens per 7 jaar up te graden (overigens wel respect voor de tijd die je met die 6310i hebt gedaan). Als je tussendoor andere telefoons had gebruikt (van Nokia), dan waren de compatibiliteitsproblemen ook niet zo groot geweest. 7 jaar tijd betekent voor het overgrote deel van de consumenten 2 a 3 telefoons, of zelfs meer.

Verder ben ik het wel met je eens dat alleen support voor MS office of de obscure Lotus meuk die je echt alleen binnen wanstaltige bedrijven vindt erg slechts is en zeker niet meer van deze tijd. Hoe dan ook, ook daar geldt dat hele oude en hele nieuwe versies niet altijd even makkelijk comptible met elkaar zijn. Ook al had je 7 jaar terug je spul in Outlook gezet, dat had ook geen probleemloze compatibiliteit opgeleverd met Outlook 2007, bij wijze van.

Hoewel ik dus je probleem goed begrijp, en je op bepaalde gedeelten ook zeker gelijk kan geven vind ik wel dat je de schuld teveel aan Nokia geeft en te weinig begrip toont voor de bizar snel veranderende situatie waar zij aan moeten voldoen om de markt (waar jij dus niet perse toe behoort) te kunnen bedienen. Nokia bestaat immers niet voor jouw specifieke geval (ook niet 200 gelijkwaardige gevallen) en dat kan je denk ik van geen enkel bedrijf in de mobiele telecommunicatie verwachten.

[Reactie gewijzigd door rodie83 op 5 mei 2009 00:18]

Je kan met de oude Nokia Data Suite exporteren naar Outlook Express/Adresboek. Outlook Express en Adresboek gebruiken dezelfde formaat bestand en ze zijn in Windows bijgeleverd. In de nieuwe Nokia Data Suite kan je de aangemaakte adresboek uitlezen en naar je nieuwe toestel exporteren. Pas wel een beetje op met de synchronisatierichtingen. Maak dus altijd eerst een backup voordat je dat doet.

Ik begin daarom liever met een aparte adresboekbestand dan de standaardadresboekbestand. Dat is dan makkelijker met backups enz. Je maakt er eentje door in Adresboek naar een nieuwe wab-bestand te exporteren.

firmware vind je door *#0000#
imei nummer *#06#
Waarom? Hebben die consumenten elke keer het verkeerde toestel gekocht, of een gammel ding, of zijn ze er slordig mee geweest, of is het platvloers mode-volgen, kuddegedrag? De Nokia 6310i is op de meeste essentiële punten, waaronder functionaliteit en gebruiksgemak, superieur aan de meeste in omloop zijnde toestellen.
..ik denk dat het belachelijk is dat je van Nokia moet verwachten dat zij een toestel wat 7(!) jaar terug is uitgebracht nog steeds ondersteunen in een zo een snel bewegende markt als die van mobiele telefoons.
Het gaat niet om het toestel. Ik wil dat ze hun interfaces en bestandsformaten documenteren en blijven ondersteunen. Dat is respect voor user content!
..weinig begrip toont voor de bizar snel veranderende situatie waar zij aan moeten voldoen..
Toen gebruikte Nokia CSV, nu nog. De 6310i en zelfs de 6200 hadden een beter doordacht gegevensmodel dan de E71. Nokia is dus achteruit gegaan.
...om de markt (waar jij dus niet perse toe behoort) te kunnen bedienen. Nokia bestaat immers niet voor jouw specifieke geval en dat kan je denk ik van geen enkel bedrijf in de mobiele telecommunicatie verwachten.
Dit verbaast me. Mijn specifieke geval? Is er verder niemand geïnteresseerd in de inhoud van informatie? Alle anderen flikkeren hun data elke 2 tot zeven jaar gewoon weg en beginnen opnieuw? Dat kan je niet menen!
Werk je soms bij Nokia?
Nee, dat hoor je me ook nergens zeggen. Mensen verlengen hun abbonement tweejaarlijks/jaarlijks en dat gaat in de meeste gevallen gepaard met een nieuw toestel. Het interesseert niet eens waarom dat gebeurd: het gebeurd. Daar stellen fabrikanten zich dan ook op in, gezien het enorm hoge aantal nieuwe toestellen elk (half) jaar.
Vernieuwing gaat gewoon ten koste van wat er was. Ondersteuning voor oude meuk kost meer dan het oplevert en is daardoor niet interessant voor welk commercieel bedrijf dan ook. Durf ik ook wel te stellen dat Nokia het beter voor elkaar heeft dan een hele hoop andere fabrikanten.
De 6310i en zelfs de 6200 hadden een beter doordacht gegevensmodel dan de E71.
Dan herinner ik je aan:
Het is maar wat je doordacht vind zeg ik dan. Bovendien, als je goede sync functies wil tussen je Nokia en andere office suites is het wel erg handig als je inforegels aangeven wat het dan is? Want hoe moet het anders gesynct worden op een manier dat het programma waarmee word gesyncd er ook iets mee kan? De manier waarop huidige Nokia's dat doen is meer de huidge standaard hoor :?
Dat heeft er ALLES mee te maken! 7 jaar terug kon men niet verwachten hoe de ontwikkelingen zouden lopen. 7 jaar terug wist men niet eens wat een .docx file was, wat een .mkv file was. Nieuwe formaten die beter zijn onststaan nu eenmaal in de loop der tijd. Je kan Nokia hoogstens kwalijk nemen dat ze hun oude formaten die ze niet meer in courante telefoons gebruiken niet meer gebruiken maar nogmaals: de overstap van een 7 jaar oude telefoon naar een courante is niet zo gebruikelijk! Iedereen die wel tussenstappen heeft gemaakt heeft geen of veel minder problemen gehad.
Werk je soms bij Nokia?
Je laatste opmerking deed me bijna niet eens reageren maar goed. Het antwoord is nee en nee ik ben ook niet specifiek fan van Nokia. En nee, mensen flikkeren geen data weg. Alleen 7 jaar is antiek in de telefoonwereld, klaar. Dat moet je accepteren. Net zo kut als de verandering van grammafoon naar CD bij wijze van. Toen begonnen mensen inderdaad ook opnieuw. De lol is dus dat in de telefoonwereld je niks hoeft weg te flikkeren, zolang je maar enigzins bij blijft. Dat heb je niet gedaan en dat wil je schijnbaar ook niet snappen.
Bot gezegd, ik denk gezien je teleurstellingen je beter informatie had moeten inwinnen aangezien je redelijk veeleisend bent. PC-suite en overname van contactpersonen van oude naar nieuwe toestellen beperkingen zijn zeer bekend.
Ben toevallig vandaag bezig geweest met overzetten van contactgegevens van 6230 naar 6300... drama :+ moeders mag nu de uitgebreide gegevens oversturen via BT onder het genot van een kopje thee.
Stylus en touch screen punten vind ik meer een laks negatief punt, het is heel bekend en ik zie het als een voordeel! Dan MOET je weer gaan werken met een touchscreen :P
Vriend van me heeft 3 HTC's met touchscreen+ tobo versleten en is in de zevende hemel met de i71 qua stabiliteit en robuustheid.

Ondersteund opera mini trouwens niet gewoon ajax? Denk het wel, zowiezo een handig browsertje!
Blij om te zien dat er zulke critische gebruikers zijn :) ben blij dat ik iets minder eisend ben en sinds een tijdje een happy e71'er ben ;)

[Reactie gewijzigd door Vandread op 5 mei 2009 00:01]

Even kort door de bocht: het is dus de schuld van de E71 dat de 6310i niet dezelfde versie van PC-Suite ondersteunt?
Ik kon destijds de data uit m'n nokia probleemloos overzetten naar m'n t68i, momenteel synct mijn E71 probleemloos met iSync (OS X), wat nou vendor-lock-in?
@rodie83
<quote>De 6310i en zelfs de 6200 hadden een beter doordacht gegevensmodel dan de E71.</quote>
Dan herinner ik je aan:
<quote> De 6310i kan niet meer dan 500 contactpersonen (wel met ieder 7 informatieregels, van willekeurige aard)</quote>
Het is maar wat je doordacht vind zeg ik dan.
Dat is een misverstand.
De kwaliteit van het gegevensmodel en de hoeveelheid opslagcapaciteit zijn twee totaal verschillende dingen!
De 6210 en 6310 en 6310i gebruikten een model met 'named pairs'. Dit gaf de grootst mogelijke flexibiliteit en efficiency in gebruik van de (toen uiteraard nog) beperkte opslagcapaciteit. Named pairs wil zeggen dat in het bestand elk gegeven is vergezeld van een naam, die aangeeft welke soort informatie dit veld bevat. De naam en de inhoud vormen samen een paar. Bijvoorbeeld een veld van het type '204' was een notitie.
Per contact waren 7 of 8 (dat weet ik niet meer precies) named pairs mogelijk in de 6310i. Je kon dus bijvoorbeeld hebben huistel, werktel, mobiel, pieper, adres thuis, email, notitie. Maar je kon ook 7 telefoonnummers hebben, of 7 emailadressen. Of niks.
<quote>De snel veranderende gadget markt heeft niets te maken met ontwerpen, implementeren en documenteren van een doordachte bestandsindeling.
</quote>
Je bedoelt: jij verwachtte dat niet.
7 jaar terug wist men niet eens wat een .docx file was, wat een .mkv file was.
Dat hoeft ook niet. Het ontstaan en de structuur van XML heb ik 15 jaar geleden al voorspeld, toen ik nog bij TNO werkte.
Overigens gaat het hier om CSV (comma separated value) bestanden, die doodgewoon zouden zijn, als Nokia niet iets smerigs had uitgehaald met extra '00' codes na elk teken. En zelfs met deze vuiligheid zou het Nokia niet teveel geld hebben gekost om een hulpmiddel voor 'mapping' van de velden aan te bieden.
...dat in de telefoonwereld je niks hoeft weg te flikkeren,
Behalve toestellen dan?
Waar bij blijven, daar gaat het om. Ik blijf liever bij mijn gegevens, dan bij jouw afvalberg.

E

[Reactie gewijzigd door denkster op 5 mei 2009 23:23]

@ zhothaqquah
Je kan met de oude Nokia Data Suite exporteren naar Outlook Express/Adresboek.
Ik schreef al: ik heb geen Outlook en ik wil geen MS.
Outlook Express is iets totaal anders dan Outlook, de bestandsformaten lijken NIET op elkaar en de functionaliteit maar heel vaag.
Outlook Express is volstrekt ontoereikend voor ieder serieus gebruik.
In Outlook Express kan je geen contact hebben zonder e-mailadres. Het aantal soorten velden is veel te klein en meer velden van één soort per contact (bijvoorbeeld meer dan 1 e-mailadres) ondersteunt het niet.
firmware vind je door *#0000#
imei nummer *#06#
Bedankt! Ik heb dit inmiddels ook ontdekt, via Google. In de Help van het toestel is dit niet te vinden.

E.
De E71 heeft een "overdracht" functie om via BT met een andere Nokia te syncen. Weet alleen niet zeker of dit ook werkt met de 6310i, maar is het proberen waard, toch?
Zit als het goed is bij hulpprogramma's

Overigens dikke respect dat je zolang met het toestel gedaan hebt, de 6210/6310i zijn dan ook inderdaad super toestellen.
Maar zoals al hiervoor genoemd, helaas zijn het wel ancient toestellen. Op een gegeven moment houd de ondersteuning toch echt op. Als je echt zoveel waarde hecht aan je data waarom dan niet ook extern opgeslagen in een über-compatible formaat?
ik kom nergens tegen met welke telefoon je deze hebt vergeleken.
of ben je gewoon de winkel in gelopen en er 1 uitgezocht?
Dan is het logisch dat je er "bedrogen" uitkomt.

Ajax support, waarom draai je geen opera dan?
mini.opera.com voor de installer volgens mij.

Tip:
de "U" ingedrukt houden voor het inschakelen en uitschakelen van je bluetooth.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door Jewest op 11 mei 2009 13:41]