Specificaties 2,36" display, 3G-support, met geheugenslot - Bekijk alle specificaties

Nokia E71 Grijs Review

djunicron 5 februari 2009, 3.998 views

Nokia E71 Grijs

Pluspunten

• keyboard, scherm, bestands / web ondersteuning, connectiviteit, gps, batterijduur, snelheid OS, functionaliteit is logisch, geluidskwaliteit.

Minpunten

• gps fix tijd, camera, batterijduur bij zeeer intensief gebruik.

Wederom geupdate!
Firmware Versie 200.21.118

Naast dat deze telefoon eigenlijk al bijzonder goed werkte, is het na deze firmware update zo mogelijk ng beter geworden. Het is goed te zien dat nokia actief bezig is met het verbeteren van deze telefoon. Binnenkort nog 2 kleuren extra om uit te kiezen dus ik verwacht dat de support gezien er meer telefoons verkocht gaan worden nog wel zo goed blijft.

Ik heb nu sinds iets na de publieke release eind November 2008 deze telefoon in gebruik. (Edit: toen met FW versie 100.21)
Een kleine notitie is dat ik de eerste hardware / software revisie in handen heb. De firmware is natuurlijk 10 december direct geupdate. Mijn keyboard voelt echter iets stugger aan als de versies die sinds half december verkocht zijn (FW versie 110.75) en eventuele andere verschillen zijn niet uitgesloten.

Over het algemeen ben ik zeer tevreden over het toestel. Het doet namelijk alles wat ik verwacht van een zakelijke telefoon, en eigenlijk nog veel meer. Persoonlijk hou ik namelijk erg van hardware keyboards en vind ik touch screens niet zo heel practisch. Je moet daarbij namelijk ten alle tijden naar het scherm kijken, en blinde navigatie door het menu, evenals typen terwijl je in een conversatie ben is een stuk lastiger, omdat je je aandacht dan op je scherm en niet op de persoon voor je moet richten.

De goede punten:

het keyboard is zeer bruikbaar. Na twee weken kwam ik erachter dat ik er vrijwel blind op kon typen! (net als op de 8310 blackberry, terwijl dat mij op m'n i600 van Samsung nooit gelukt is)
Echter blijft het natuurlijk mobiel typen, desktop snelheid zal je nooit halen. Prima voor reacties als deze als je 10 minuten de tijd heb, voor de meeste email, maar het is niets voor het bewerken van professionele documenten.
T9-Qwerty is redelijk bruikbaar en weldegelijk sneller, mits je "normale" niet afgekorte woorden gebruikt.

Het scherm is toereikend voor film, de OS, text, foto en de lichtsensor werkt erg goed, hoewel ik maar 3 trappen in de verlichting kan ontdekken.

UMTS / HDSPA is echt heel erg snel op deze telefoon. Veel sneller als op BB's Strom of de Samsung i600. Eerste telefoon die werkelijk 200kb/s + haalt.

Wifi werkt goed, alleen deze slaat volgens mij maar 7 netwerken op. (indien beveiliging nodig is)
Echter gebruik ik wifi vrijwel nooit, omdat vrijwel overal goede 3G dekking is. (KPN)

email funtionaliteit is prima. nokia mail, IMAP, POP, exchange alles functioneerd prima. Indien je de OS mail client niet prettig vind is natuurlijk een app als gmail een uitkomst en deze werkt zoals onder alle symbian telefoons gewoon goed.

MSN / Skype (andere Voip) / google talk, ICQ, etc etc, werkt prima. 3G Voip werkt perfect. Het is me zelfs gelukt te webcammen op deze telefoon met een msngebruiker.

De media galerij is prima, film en muziek speelt prima af. Foto's laten zich om redelijke snelheid inzoomen.

De kalender functie is prima, synchronizatie met OVI.com werkt ook erg goed, helaas is OVI zelf wat gelimiteerd in het bewerken.

Dan de redelijke / matige onderdelen:

Batterij duur is GOED, (8 dagen zelfs!) behalve als je regelmatig email laat downloaden. Twee accounts iedere 5 minuten op t netwerk laten refreshen reduceerd de batterijduur tot 2 dagen max. En dat is eigenlijk toch wel te kort, zeker voor frequent reizigers. De update heeft ook al geholpen voor de batterij levensduur, deze ging bij mij van gemiddeld 4 a 5 dagen naar een volle week. (zelfde gebruik). Laat ik de email accounts permanent controleren, dat moet je na 2 a 3 dagen het stopcontact opzoeken.

OS stabiliteit, met name met browsen levert nog wel eens crashes op wanneer je met flash video content buiten Youtube aan de gang ga. Geen browser crashes meer meegemaakt nu een maandje na update naar 200.21.
Sommige slecht inelkaar gezette thema's kunnen functionaliteit beinvloeden, sommige zware apps kunnen bij zwaar multitasken de telefoon doen resetten. Het zijn allemaal geen dealbreakers, meeste telefoons geven het veel eerder op, maar het is wel jammer.

De GPS ontvanger doet het redelijk goed, maar heeft wel een lange koude start. Het moment dat je in de stad tussen hoogbouw loopt, kan je een betrouwbare fix binnen 5 minuten wel vergeten. In de auto vormt dit vaak een minder groot probleem. A-GPS lost dit voor een deel op, maar dit is natuurlijk alleen in NL te gebruiken, omdat je anders zeer hoge telefoonrekeningen met kosten uit het buitenland kan verwachten. Fix snelheid met A-GPS is rond de 2 minuten op redelijk bebouwde gebieden, tot minimaal 45 seconden in open veld.

Slechts een 2GB kaartje bijgeleverd. Dit opzich is niet zo heel erg, 2GB is voor veel gebruikers voldoende, echter is de snelheid van de kaart niet al te hoog: 10,2mb/s max read, 7.8mb/s write.
Het verschil met een 8GB class 4 (17.8 / 13,4mb/s) is zeer te merken. Jammer gezien de huide prijzen voor geheugen dat er niet voor een 4GB class 4 of 6 is gekozen, of gewoon een tikkeltje sneller 2GB kaartje.

Zelf een 8 GB kingston class 6 kaartje voor 15 eu over laten vliegen uit China via ebay, werkt een stuk vlotter, zeker met navigatie en foto toepassingen.

Nieuw in laatste update: Internet radio! Werkt tot zo ver gebruikt best goed, scheelt veel dat je geen headset meer hoeft aan te sluiten om een muziekje te spelen vanaf de radio.

En dan de minputenjes:

Op nummer 1: de Camera!!! Wat is dat ding slecht. Best redelijk geworden na update!
Zelfs in de preview mode lopen paarse strepen door het scherm bij weinig licht. De camera past redelijk netjes zijn ISO mode aan bij licht situaties, en gaat daarbij vooral voor wat donkere foto's, met dus iets minder ruis. Enkel in donkere scenes waar de led flits niet voldoende bereik heeft is de foto waardeloos, maar in redelijk licht werkt deze best goed.
De camera en de zoom zijn redelijk responsief, maar enkel met goede belichting. In zonnige settings worden de foto's best goed, maar het moment dat er een donker vlak in de opname zit, is daar altijd lichte paarse verkleuring terug te zien.
Maar goed, het is een E-serie telefoon, niet een N-serie. Update naar 200.21 deed wonderen!

Snelheid bij het browsen van complexe sites: Zelfs als enkel de browser draait, heeft de browser wat horten en stoten bij het navigeren over de site. Niets onoverkomelijks, maar wel het enige wat NIET soepel loopt op deze telefoon van de standaard geleverde software. De update deed voor mijn gevoel hier heel veel voor. Pagina's met geavanceerde CSS files worden nu echter vaak in 2 keer "refreshen" goed weergeven, niet 3 of 4 keer.
Tot nu toe nog geen enkele site gevonden die niet naar behoren werkte. (met de toevoeging dat ik niet voor m'n lol de hele dag op de telefoon internet)

• Kingston 8GB SDHC micro Class4

Heb jij ook een Nokia E71 Grijs?

Heb 'm zelf ook net en ik vind het idd een zeer prettig toestel.
Gek genoeg ben ik zelf niet zo te spreken over Opera Mini, maar ieder z'n voorkeur.

Een goed navigatie prog is McGuider die handjes naar beneden de Nokia variant verslaat (is ook lichter, kleiner en zijn veel meer opties voor te krijgen)

Ook de standaard email client zuigt een beetje heel erg, maar daar heb ik dan ook gewoon m'n Gmail voor.
WLan vind ik minder goed werken, maar lang leve de redelijk goedkope UMTS abootjes tegenwoordig.

Helaas zit er wel een aantal snelkoppelingen verborgen waarvoor bijv makkelijker de volume knopjes aan de zijkant voor te gebruiken zouden zijn.
Enkele shortcuts:
De T is autofocus tijdens fotograferen.
Sterretje en hekje zijn in/uitzoomen met internet, 0 is startpagina, 1 is bookmarks.
Hekje in het startscherm is in 1x 'stil' profiel kiezen.
Verder hebben de toetsen 0-9 en # en * diverse functies in heel veel applicaties.

Mbt slechte schema's: ik zou zeggen, pas ermee op: het heeft me al een keer een reinstall opgeleverd op een T-Mobile smartphone en diverse vastlopers op een SE K800 en W800.

De batterij vind ik juist een bijzonder sterke kant, maar ik laat 'm dan ook niet elke 5 min m'n mail ophalen, dus in dat opzicht kan ik niet oordelen.
Ook de bouw is bijzonder; het ding is vrijwel helemaal van metaal, ook de binnenkant.

Veel pret met dit zeer leuke apparaatje :)
Bedankt voor deze aanvulling ;-)

En van de problemen waar je als Gmail gebruiker tegenaan loopt is dat de mail client niet zo goed overweg kan met 5000+ emails die je gemakkelijk in je Gmail kan hebben staan. Wat dat aangaat is de gmail client inderdaad een goede oplossing.

Echter is met de nieuwe firmware update hier veel aan verbeterd.

En nogmaals bedankt voor het overzicht van snelknoppen. Er zijn er echter nog veel meer, zo is zoals op iedere nokia sinds 2002 "0" indrukken direct naar de webbrowser gaan, "*"op het start scherm bleutooth activeren / deactiveren en zijn natuurlijk de nummerieke toetsen in te stellen als "speeddail" nummbers, waarvan "1" de voicemail belt.
Graag gedaan, maar dit is m'n eerste Nokia.
OT, maar toch een vraagje: weet iemand hoe je makkelijk bijv meerdere foto's kunt markeren/selecteren? Ik kom niet verder dan handmatig 1 voor 1 of allemaal in 1 keer. Is daar toevallig een sneltoets voor?
Shift + CTRL/CHR knoppen ingedruk houden, en dan naar beneden scrollen.

Inderdaad, een 3 vinger combo!!! Niet het meest handige, maar het werkt...

Het werkt eigenlijk meer als een soort Shift select functie. je zou eventueel files tussendoor over kunnen slaan, maar dat werkt vaak redelijk omslachtig.
alleen SHIFT en de nav toetsen zijn voldoende om meerdere items te selecteren.. wil je per stuk selecteren, dan SHIFT + OK toets

haha reactie gelijk onder me zie ik nu pas :)

[Reactie gewijzigd door SYQ op 6 februari 2009 11:30]

Hallo,

Ik heb zelf ook de E71 grey sinds Sept/Okt maar ik weet niet hoe ik mijn firmware kan updaten. Heb je misschien een link ?
Vriendelijk bedankt.
Vergeet niet, ik hamer het er nogmaals in, om eerst een backup te maken!

AL je persoonlijke instellingen, contactpersonen, agenda items etc etc zijn weg direct na de update!

makkelijkste manier om een backup te maken: Instrumenten, geheugenkaart, opties-> Reservekopie.

SDHC kaartje verwijderen tijdens update. Na terugplaatsen naar hetzelfde item gaan, en herstellen vanaf geheugenkaart kiezen.
op de nokia site is de nokia software updater te vinden
Binnenkort een update, nieuwe firmware is recentelijk uitgekomen.
zo dit is een hele verbetering tov de vorige review....

maar mbt de browser, heb zelf nu opera mini en deze werkt perfect op de e71. De camera-problemen kan ik alleen maar beamen.
Hiervoor heb ik op WinMo 6 ook Opera gebruikt, wat erg goed beviel.

Echter ondersteunde Opera (toe ik deze probeerde, begin Dec. 08) flash lite nog niet zo goed.

Zojuist merkte ik na de update naar 200.21 (hiervoor had ik 110.75) dat de browser iets sneller was geworden en dat ook flash en java geupdate waren.

En van de problemen die ik bijvoorbeeld ondervond was dat het NOS journaal op uitzending gemist keer op keer tot browser vastlopers leidde.

En zowaar, ook de camera geeft iets minder ruis in foto's na de update. (maar daarover later meer)
de publieke omroep heef thier een apart programma voor symbian toestellen.
Ik gebruik ook Opera, veel beter dan de Symbian browser. Welke software gebruik je voor te MSN-en en te navigeren ?
voor navigatie heb ik een tijdje nokia maps (2.20) gebruikt (n maand op proef) in NL, Belgi en UK.

Van een collega kreeg ik nadat die was overgestapt op McGuider (zeer goedkoop maar wel goed) zijn Garmin Mobile TX 5 DVD voor Europa.

Echter of ik nou Nokia maps, Symbian GPS data tracker, sports tracker, google maps of Garmin gebruik, de fix tijd is wat lang, met de genoemde dramatisch lange fix tijden voor voetganger navigatie in zowel Rotterdam, Antwerpen als Utrecht, wanneer je je tussen hogere gebouwen bevind, zelfs met Assisted GPS.

Voor MSN / Skype etc, zijn drie programma's werkelijk aan te raden: Fring, Slick en Nimbus.

Mijn collega's en ik hebben inmiddels allemaal n van deze programma's langere tijd geprobeerd en zijn eigenlijk allemaal zeer te spreken over de functionaliteit. Persoonlijk heb ik het meeste met Fring gebeld, gezien ik daar al langer ervaring mee had. Slick is denk/vind ik het meest vernieuwend, en werkt wat sneller voor text chats.
SYQ schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 19:54:

1 vraagje wat ik niet heb kunnen vinden, hoe kan ik met een druk op de toets iets markeren?? stel ik wil meerdere smsjes verwijderen.. op de e51 was dit gewoon met sterretje
Probeer eens shift (pijltje omhoog) ingedrukt houden en vervolgens met D-pad omhoog of omlaag
Het nadeel van de E-reeks is dat ze gn Carl Zeiss lens hebben.
Maar omdat het een zakelijk toestel is geachten ze dat niet nodig.
Toch wil ik ook uit zakelijk aspect wel eens ergens een foto van hebben, en dan stelt hij me (vaker) teleur.
Heb nu inmiddels de E66 gekocht, en deze heeft datzelfde probleem ook, de insteek is goed maar de camera is bijna waardeloos om ergens een (scherpe) foto van te maken.

Het enige voordeel is dat als hij kapot is hij wel 4x zo goedkoop is als een Carl Zeiss lens.
Gewone cameramodule moet je tellen op 10 15 euro, de andere variant tussen de 35 en de 50 euro.

[Reactie gewijzigd door Caris op 14 januari 2009 14:20]

hallo allemaal
ik heb geprobeerd mijn e71 te updaten naar Firmware Versie 200.21.118 maar hij spoort een oudere versie op. kunnen jullie mij aub uitleggen hoe ik deze versie op kan zetten?
Weet je zeker dat je een E71-1 heb? De andere versies, USA / Oosten zijn E71-2 en E71-3, die hebben deze update nog niet.

Zelf heb ik de upgrades stap voor stap gedaan, van 100 -> 110 -> 200, omdat ik ze direct wilde hebben na uitbrengen, maar misschien kan het wel niet anders.

Telefoons uitgebracht na december zouden overigens al de 110 firmware al moeten bevatten. Druk even in t standby scherm *#0000# dus om het zeker te weten.