Specificaties 65" Ultra HD 3D LCD TV met 2 tuners - Bekijk alle specificaties

Philips 65PUS9109 Zwart Review

koffieboontje 6 juli 2015, 1.725 views

Philips 65PUS9109 Zwart

Fraaie televisie maar nog niet op alle fronten geheel af.

Pluspunten

• Fantastisch beeld
  • Ambilight aan 4 zijden
  • HDMI 2.0; 4k tot 60 Hz
  • Hoogwaardige afwerking in combinatie met fraai design
  • Voor Philips begrippen snelle menu's door HEX core

Minpunten

• Geen H.265/HEVC ondersteuning
  • Software
  • Extra features werken niet allemaal even goed/stabiel

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Deze tv had ik al enige maanden op het netvlies staan. Vanaf juli 2008 had ik op de release dag de 47PFL9703 met 3 zijdig ambilight. Op dat moment was deze tv “top of the bill” met hoogwaardige afwerking, sublieme beeldweergave en ook nog een prima geluid. Ik heb dan ook jaren met iedere dag met veel plezier genoten van die tv. Aangezien ik zelf een beetje “videofiel” ben keek ik natuurlijk al gauw uit naar een nieuwe tv. Toch heeft de 47PFL9703 ongeveer 5,5 jaar in huis gestaan waarna ik ben over gegaan naar de 55PFL8008. Hier was ik nog meer over te spreken over het sublieme beeld en ook in combinatie met het mooie design. Zowel het beeld als het geluid als het Ambilight was op alle fronten beter. Welnu, nog geen anderhalf jaar later ben ik over gegaan tot de aanschaf van de 65PUS9109. Mede door de prijsdaling ben ik overstag gegaan, ondanks de uiteenlopende reviews welke ik links en rechts lees op internet.

Ik heb de TV nu 2 weken in bezit. Mijn eerste reactie toen ik hem neerzette was wauw! Wat een geweldig design en wat een beeld oppervlak. Omdat ik zo erg tevreden was over mijn huidige 55PFL8008 was ik ook zeer benieuwd of deze TV op alle fronten weer zou overtreffen.

Dit is op dit moment zeker nog niet het geval. De tv is in ieder geval gemaakt van hoogwaardig materiaal. Doordat de voeten hier op de uiteindes zitten (links en rechts) krijg je een soort “zwevend” effect wat voor het ambilight aan de onderzijde ten goede komt.

Bij de eerste ingebruikname van de tv stond ik versteld van de beeld kwaliteit. Het geluid is verder niks bijzonders. Zeker niet slecht maar ook zeker niet hoogstaand. Ik hecht hier zelf geen waarde aan omdat ik altijd mijn versterker aan heb. Waar ik zelf minder over te spreken ben is over de software. Gelukkig had ik een model van 04.2015 waardoor op dat moment de meest recente firmware (februari 2015) aanwezig was. De menu’s werken een stuk soepeler en prettiger dan zijn voorgangers. Mede door de HEX-core processor voel je dat de TV minder moeite heeft om door de menu’s heen te bladeren. Maar buiten de “normale functies” van de tv om werken alle extra’s niet helemaal lekker. Zo vind ik android totaal niet soepel en gebruiksvriendelijk werken. De Philips remote app waarmee je de ambilight in lounge mode kan bedienen vind ik ook niet erg stabiel werken (in combinatie met Samsung Galaxy S5). Ook de mediaspeler ben ik niet tevreden over. Hij herkend de meest gebruikte formaten zoals H264 (.mkv) en mp4 wel. Ook de ondertitels worden herkend. Maar bij een UHD toestel mag je ook verwachten dat je UHD, oftewel 4k content kunt afspelen. Ik had vooraf al een hele USB stick vol met UHD content, zowel in H264 als in H265. Echter kan de tv geen enkel 4k content afspelen. Gelukkig is dit met de gratis UHD880 mediaspeler, welke medio september verstuurd zal worden, verleden tijd. Echter ben ik wel benieuwd hoe deze werkt en of dan wel alle mogelijke formaten afgespeeld kunnen worden.

Ik heb samen met een aantal andere familie leden deze tv aangeschaft. In totaal 4 stuks. Omdat wij zelf ook alle 4 dezelfde mediaspeler gebruiken (Lacie Lacinema HD Classic) hebben we dan ook alle 4 problemen dat deze door de tv niet wordt herkend. Op alle mogelijke manieren geprobeerd, met andere kabels, andere HDMI kanalen etc etc. Echter de mediaspeler zien we opstarten in beeld, vervolgens wordt het beeld zwart met de melding “geen signaal” en de mediaspeler herstart zichzelf opnieuw. Normaliter als onze mediaspeler een film afspeelt en je trekt te HDMI kabel eruit, moet de film gewoon doorlopen. Maar deze reset zich dus zelf. We hebben 6 verschillende LaCinema mediaspelers geprobeerd op 4 verschillende toestellen, allemaal zelfde probleem. (met zowel meest recente versie firmware van de TV als van de mediaspeler). Gelukkig heb ik het voor mezelf op kunnen lossen door de mediaspeler aan te sluiten op mijn versterker waardoor hij wel werkt. Maar dit is in de andere gevallen niet mogelijk. Probleem al reeds bij Philips neergelegd vorige week en zij spelen dit door naar de techneuten. Op dit moment wacht ik nog steeds naar een oplossing.

Bij één toestel werkte de 3D functie niet. Dit probleem zat in de afstandsbediening. Ook na het ontkoppelen en opnieuw koppelen werkte de knop niet. Dit heeft Philips netjes opgelost door een nieuwe afstandsbediening te sturen. Probleem hierna opgelost.

Bij een ander toestel zijn er problemen met de ambilight links bovenin welke continu als een flipperkast blijft flikkeren. Hier zou Philips (E-care) afgelopen vrijdag een monteur voor hebben gestuurd, echter had monteur verkeerde ambilight strip bij. Dus komen nu a.s. vrijdag weer voor een nieuwe poging.

Conclusie:

Al met al ben ik redelijk goed tevreden over de tv. Met zijn imposante formaat en design staat er een hoogwaardige tv in de woonkamer met een fantastisch beeld. Ik hoop dat Philips de problemen nog aanpakt betreffende onze mediaspelers. Verder hoop ik dat er op korte termijn weer een firmware update komt waarbij de software waar nodig nog verder geoptimaliseerd en gestabiliseerd wordt. En in afwachting van de UHD880 mediaspeler hoop ik dat de minpuntjes betreffende UHD content weg gepoetst kunnen worden. Dit is toch immers hetgeen waar je o.a. zo’n tv voor in huis haalt.
Mocht je twijfelen om deze tv te kopen ondanks alle uiteenlopende reviews: je kunt met een gerust hart kopen. Als je fan bent van Ambilight en je wil een subliem beeld, zit je bij Philips goed. Wil je echt dagelijks gebruik maken van alle toeters en bellen er om heen, dan kun je misschien beter elders kijken. Zeker na de prijsdaling krijg je nu met dit toestel echt wel waar voor je geld. Als je het volle pond voor deze tv moest betalen, zeker voor mensen die destijds met de verouderde firmware zaten, dan snap ik dat mensen teleurgesteld waren in de prijs en de kwaliteit die je er voor terug kreeg.

Heb jij ook een Philips 65PUS9109 Zwart?

Nette review!
Zijn er ondertussen nog software updates geweest waardoor bepaalde zaken nu wel werken? Ook enig idee of hij kan samenwerken met Philips Hue lampen?
Zeer benieuwd :)

[Reactie gewijzigd door Kecin op 9 november 2015 17:57]

Ja,de tv doet het prima met Philips Hue lampen
Thanks voor het checken :). Heb inmiddels een andere 65" gekocht :P
Hoi Kecin!

Dank voor je reactie.
Ik moet eerlijk bekennen dat mijn toestel nu prima werkt.
We hebben met 5 personenen deze tv aangeschaft en ik ondervindt de minste hinder/storingen.
Er zijn inmiddels elke 6 weken updates uit gekomen.

Ik kan je niet garanderen dat als je zo'n toestel koopt je volledig probleemloos kunt genieten. Maar wat ik zelf denk is dat dit toestel met een productiedatum NA 03-2015 de problemen niet ondervind, alles van daarvoor wel. En dat heeft niets met software of iets dergelijks te maken.

Het is in ieder geval als alles werkt een top-toestel.
Ik heb zelf geen Hue lampen maar bij mijn weten werkt zo'n High-End serie zeker wel met die Hue lampen!

Als je nog vragen hebt hoor ik het wel.