BeNext Internet Gateway Review

Joop-REB 5 juli 2015, 901 views

BeNext Internet Gateway

Super! Inmiddels ruim een jaar in gebruik. Domotica is nu een vast onderdeel van ons huishouden geworden. Niet alleen vanwege afstandsbediening en automatisch schakelen, maar het levert ook interessante verbruik- en opwekgegevens.

Pluspunten

• eenvoudig
  • betaalbaar
  • compatibel met andere z-wave
  • levert interessante meetresultaten
  • uitstekend instapmodel voor domotica

Minpunten

• complexere schakelingen zijn wat lastig te programmeren

Kwaliteit Score: 5
Aanvankelijk aangeschaft om de meetresultaten van de 'slimme meter' uit te lezen. Uitbreiden met domotica was eerst nieuwsgierigheid, maar biedt zoveel meer voordelen. Eenvoudige schakelingen: lichten schakelen zelf aan- en uit, hetzij op tijd, hetzij op beweging, hetzij op omgevingslicht. Complexere schakelingen: bijvoorbeeld werkt de mechanische ventilatie nu op behoefte: is het te vochtig, dan vanzelf aan; droog genoeg, dan niet inschakelen. Meetgegevens: altijd leuk om te zien hoeveel energie je terug levert in het net of hoeveel je verbruikt. Acties naar aanleiding van meetgegevens: beter het moment van energieverbruik afstemmen op het moment van opwek. En: onze HR (!) ketel bleek toch een stiekume grootverbruiker: door de ketel te vervangen door een zuiniger exemplaar bespaar ik meer energie en heeft de Gateway zich terugverdient.

Heb jij ook een BeNext Internet Gateway?

Hoi Joop-REB,

Heb jij toevallig ook actuatoren van andere merken gekoppeld met de BeNext controller?

Hoe zijn jouw (@ andere ervaringsdeskundigen: jullie) ervaringen met het bereik?

Kun je wellicht iets verduidelijken t.o.v. je minpunt "complexere schakelingen zijn wat lastig te programmeren" ?

Alvast vriendelijk bedankt,

jdvmanen
Hallo Jvdmanen,

"Achter" mijn Benext controller 'hangen' enkele Fibaro-elementen en ook nog wel wat van een andere merk. Dit functioneert probleemloos.
Over het bereik heb ik niks te klagen; alles binnenshuis is goed te bereiken / ontvangen en diverse elementen functioneren (standaars, af fabriek, conform het Z-Wave-protocol) vanzelf als repeater.
Complexe schakelingen: het lukt mij niet goed om meerdere voorwaarden tegelijk te programmeren. Bijvoorbeeld negatieve tijd: wel tien minuten na zonsopkomst, maar niet vr zonsopkomst (dus schakelmoment plus iets gaat goed, schakelmomnet min iets gaat niet goed). Via de userinterface kan ik bij sommige elementen slechts n functie programmeren, terwijl ik graag twee of drie voorwaarden wil koppelen. Dus het lukt wel: "als dit, dan dat", maar het lukt niet "als dit EN als dat, dan zus-en-zo". En het lukt ok niet "als dit OF als dat, dan zus-en-zo". Ik weet niet of andere controllers dit wel hebben.