Specificaties Keypad voor de PC - Bekijk alle specificaties

Razer Orbweaver Zwart Review

Anonnymous! 4 juli 2015, laatste update op 4 juli 2015, 3.495 views

Razer Orbweaver Zwart

De Razer Orbweaver Mechanical Elite is naar mijn mening een uitstekend product, vooral de ergonomie is zeer goed. Na enkele weken intensief gamen ben ik zo gewend geraakt aan de Orbweaver dat ik nooit meer terug wil naar een normaal toetsenbord. Grootste minpunt is dat de spatiebalk moeilijk bereikbaar is.

Pluspunten

• Goede bouwkwaliteit
  • Ergonomisch
  • Alle toetsen zijn programeerbaar
  • Instelbaar aan je hand
  • Makkelijk te modden

Minpunten

• Razer synaps werkt niet samen met oudere Razer muizen.
  • Online account verplicht
  • Spatiebalk moeilijk bereikbaar
  • Spatiebalk, Thumbpad en de ALT key niet programeerbaar
  • Niet geschikt voor snelle FPS games

De Razer Orbweaver Mechanical Elite heb ik aangeschaft als experiment, voorheen heb ik nooit een gamepad gebruikt zelfs niet aangeraakt.
Op internet heb ik er veel over gelezen, reviews bekeken en besloten deze versie aan te schaffen, maar ik vond 160 Euro net wat te veel, gelukkig is de prijs nu gezakt naar 130 Euro.
Tijdens mijn verblijf in de US heb ik de Orbweaver op Amazon aangeschaft voor 110 USD met gratis verzendkosten.

De grootste reden dat ik voor de Orbweaver Mechanical Elite heb gekozen is dat deze groter is dan zijn voorganger; de Razer Tartarus, veel mensen klagen online dat deze te klein is.
Nog belangrijker is dat de Orbweaver gebruik maakt van mechanische Cherry MX toetsen, de Tartarus maakt gebruik van membraam toetsen zoals je die vindt in meeste toetsenborden.

Van de Orbweaver zijn dus drie versies, de Mechanical welke gebruik maakt van Cherry MX blue toetsen, die geven een "Clicky" feedback.
Dan is er de Stealth versie, die maakt gebruik van Cherry MX Brown toetsen welke geen "Clicky" feedback geven en dus minder luid zijn, vandaar de benaming.
De versie die ik aangeschaft heb maakt gebruik van een eigen variant van de Cherry MX toets die door Razer zelf is ontworpen, ze zijn fel groen van kleur en hebben een "Tactile Feedback" wat inhoud dat ze een flink klikgeluid produceren en een stevige feedback hebben.
Over deze toetsen ga ik later in deze review nog veel dieper op in.

Un-Boxing
De Orbweaver komt in een doos zoals we dat gewend zijn van Razer, de voorkant klapt open zodat je het product direct kan bekijken.
Op de doos staan alle features van de Orbweaver beschreven, samen met een uitleg over de mechanische toetsen die gebruikt worden.

De features zoals op de doos beschreven:
  • Verlichte toetsen
  • 20 programmeerbare toetsen
  • snel wisselen tussen 8 key maps
  • volledig instelbaar aan je hand
  • programmeerbare thumbpad met 8 richtingen
Op de voorkant van de doos staat beschreven dat er 30 programmeerbare toetsen zijn terwijl op de zij- en achterkant beschreven wordt dat er 20 programmeerbare toetsen zijn.
Dit spreekt elkaar tegen en ik vindt dit ook smerig van Razer, de ALT, Thumbpad en spatiebalk (10 toetsen) zijn niet in de software te programmeren, maar wel In-Game, dus technisch gezien zijn ze programmeerbaar.

De inhoud van de doos is minimalistisch, dat vindt ik persoonlijk een pluspunt.
In de doos vind je Orbweaver zelf, een quick guide, een set stickers en een soort echtheid certificaat.

Helaas zat er in mijn doos een flinke deuk, de kartonnen doos van Amazon vertoonde dezelfde schade, het was dan ook beroerd verpakt, maar heej!....gratis verzendkosten!

Kwaliteit en verstelbaarheid van het product
Na het uitpakken van de Orbweaver werd mij meteen duidelijk dat dit product goed is gebouwd.
Vanwege de instelbaarheid was ik bang dat elk individueel component losjes en plastic zou aanvoelen, dat viel mij alles mee.
Als je met een hand de Orbweaver vasthoud en met de andere hand bijvoorbeeld de handrest probeert te bewegen dan zit er zeker wat speling in.
Deze speling verdwijnt echter als je hand op de handrest ligt, de speling die er al op zit is voor mij op geen enkele manier storend.

De verstelbaarheid is een functie van de Orbweaver die naar mijn mening zeer goed werkt, en het is een must.
Out of the box voelde de Orbweaver goed en ergonomisch aan, maar na het verstellen van de hand-rest en het uitschuiven de thumb-rest valt de Orbweaver perfect in mijn hand.
Blijkbaar heb ik vrij grote handen en moet ik de hand-rest uitschuiven tot het een na laatste klikje, de thumb-rest schuif ik helemaal uit tot het uiterste punt.
Dit verstellen gebeurd door middel van een knopje welke zich onder de hand-rest of thumb-rest bevindt, houd deze ingedrukt en verstel de rest naar je zin.

de palm-rest is verstelbaar in drie houdingen, dat is erg weinig en er is maar een klein verschil tussen de drie standen.
Dit verstellen doe je door een pinnetje onder de palm-rest naar buiten te trekken en na het verstellen duw je het pinnetje terug.
Wat voor mij beter werkt is het pinnetje uit te trekken en het daar te laten, als je hand beweegt dan scharniert de palm-rest mee, dat vindt ik erg fijn werken.

De 20 mechanische toetsen zijn verlicht met LEDS, in de kleur Razer Groen.
Deze LEDS zijn goed zichtbaar zelfs in een goed verlichte kamer of met zonlicht door de ramen.
De intensiteit van de verlichting is in te stellen met de Razer Synopse software, dat vindt ik een zeer groot pluspunt, het uitschakelen van de LEDS is mogelijk.

Verder is de Orbweaver uitgerust met een zogenaamde breaded USB kabel, dit is een extra dikke kabel met een sleeve er over heen, erg stevig en robuust, pluspunt!
De usb connector is gold-plated zoals we van Razer gewend zijn.

Razer Synapse
Het is begrijpelijk dat met een product met zoveel programmeerbare toetsen uitgebreide software wordt meegeleverd.
Echter is het naar mijn mening belachelijk dat je deze software alleen aan de praat krijgt als je een werkende internet verbinding hebt, je moet een online account aanmaken.
Kan er niet gewoon software meegeleverd worden die out of the box werkt? en waarin alle cloud en online functies optioneel zijn?
Op deze manier wordt je gedwongen een account aan te maken om je product te gebruiken.

De software zelf is na wat gewenning makkelijk in gebruik, alle toetsen zijn makkelijk en snel instelbaar.
Zelf ben ik zeer enthousiast over de macro functie, je kan je toetsenbord en muis "opnemen" en zo een bepaalde handeling uitvoeren en dit opslaan als macro.
Deze macro kan je hierna nog aanpassen door toetsen in te voegen, delays invoegen etc. ook kan je een standaard delay tussen elke input invoegen.

De LEDS van de Orbweaver zijn instelbaar binnen de Synapse software, je kan kiezen uit: Off, Dim, Normal en Bright, ook kan je de LEDS laten pulseren.

Je kan elke toets een button assignment geven, en dat is vrij uitgebreid, hier een overzicht van wat elke toets kan doen:
  • Default key assignment
  • Multimedia
  • Windows 8 charms
  • Windows short-cuts
  • Disable

Elk profiel dat je aanmaakt beschikt over 8 keymaps, je kan schakelen tussen deze keymaps met een door jouw aangewezen toets.
Een andere handige functie is dat elk profiel gelinked kan worden aan een exe. bestand en zodoende een bepaald profiel geladen wordt als je een bepaalde applicatie start.
Een game of app linken is makkelijk, je kan gewoon op een pictogram klikken op je desktop, helaas werkt dit niet met steam games en moet je de exe opzoeken in je steam folder.
Wat ik een gemis vindt is een drop-down menu waarin synapse alle meest gebruikte exe. bestanden weergeeft, zoiets vind je bijvoorbeeld in de Nvidia drivers.

Razer Synapse ondersteund mijn oude Lachesis muis niet, en ik ben ook niet van plan om binnenkort over te stappen op een andere muis aangezien ik deze zeer fijn vindt.
Dit houd in dat ik dus twee Razer applicaties heb draaien op de achtergrond, en dat is een beetje over-de-top en zou gemakkelijk opgelost kunnen worden door Razer, maar dat doen ze niet.

Out-of-the-box ervaring
Bij het eerste gebruik was het heel erg wennen, het voelt heel anders aan dan een normaal toetsenbord en je hebt nog geen "Muscle-Memory" wat het heel onwennig laat aanvoelen.
Vaak drukte ik op de verkeerde toets wat wel eens tot ergernis leidde, maar na een uurtje of drie witcher 2 te spelen was ik er vrij snel aan gewend.

Het eerste wat ik doe is In-Game de spatie remapen naar de Alt knop op the thumb-rest, in de meest comfortabele houding ligt mijn duim op deze toets en is fungeert dus uitstekend als spatie.
De toets die eigenlijk gebruikt moet worden als spatie is lastig te bereiken, je moet je hand verplaatsen en optillen om met je duim deze toets te bereiken.
Ik gebruik de spatie dan ook als een soort "slam-button", bijvoorbeeld als reload voor je wapen, of het gooien van een bom in the Witcher 2.

Daarna is het enkele keren ALT-TABBEN om wat keys te mappen en vaak heb je binnen 10 minuten een keymap aangemaakt die voor jouw pretig werkt.
Voornamelijk in een FPS waarin je enkel WASD en spatie nodig hebt is er niet veel wat je in hoeft te stellen, bij een spel als bijvoorbeeld The Witcher of Divinity:OS duurt het wat langer.

De ergonomie is geweldig, in het begin had ik wat last van me hand vanwege de vreemde houding, maar na langdurig gebruik ben ik er helemaal gewend aan geraakt, gamen met toetsenbord voelt nu vreemd aan.
De thumbpad koste wat gewenning, maar vindt ik nu ideaal, voornamelijk in the Witcher 2 heb ik er veel gebruik van gemaakt.
Je moet de thumbpad in-game remappen en word herkend als de arrow toetsen, ik heb deze gebruikt voor het trekken van je zilveren of steel zwaard (voor, achter), de medallion (omhoog).

Helaas werd wel al snel duidelijk dat de Razer green switches voor mij niet gaan werken, de WASD toetsen gaven veel te veel feedback, ze zijn moeilijk om te double-tappen.
In een spel waarin je WASD niet gebruikt maar enkel de toetsen gebruikt als short-cuts dan is dit geen enkel probleem.
In een spel als bijvoorbeeld UT2004 vindt ik de WASD toetsen onacceptabel en het belemmerd me zelfs, later hierover meer.

Met een normaal toetsenbord kan je met je duim de Z en X toets bereiken, dat is met de Orbweaver anders, de Z is nog wel enigszins te bereiken met de ringvinger, de X is zo goed als onbereikbaar zonder je hand te verplaatsen.

Cherry MX Reds
Zoals eerder gezegd maakt de Orbwear Mechanical Elite gebruik van de Razer green toetsen.
Deze zijn an-sich prima, maar de WASD toetsen zijn in een snelle FPS niet te gebruiken.
Ik heb dus besloten om deze toetsen te vervangen voor Cherry MX red toetsen welke gezien worden als het meest geschikt voor gaming.
De reds geven geen clicky feedback en zijn dus zeer geschikt voor double-tapping, iets wat je bijvoorbeeld in UT2004 veel gebruikt.

Op internet is genoeg te vinden over hoe je de Orbweaver uit elkaar haalt en de schakelaars en LEDS vervangt, iedereen met een soldeerbout kan dit zelf doen.
Je zou ook een andere kleur LED kunnen terug solderen, ik heb dit nu nog niet gedaan.

Nadat ik de WASD en toets 16 had vervangen met de Cherry MX reds is mijn ervaring met de Orbweaver sterk verbeterd.
Ik kan bijna niet begrijpen waarom Razer dit zelf niet doet, alhoewel mijn ervaring persoonlijk is natuurlijk.
In elke game is WASD nu makkelijker te gebruiken, en in UT2004 voel ik me flexibeler, ik zeg niet dat ik nu beter ben, maar ik denk wel de reds het makkelijker maken om beter te worden.

Dit product is voor mij absoluut zijn geld waard geweest, ondanks de nodige minpunten ben ik zeer tevreden, helaas was er wel een modificatie nodig om tot dit punt te komen.
Als je voornamelijk snelle shooters speelt dan is out-of-the-box dit product misschien niet helemaal geschikt voor jouw, voor elk ander game is het een persoonlijke voorkeur.

Het heeft mijn ingame ervaring verbeterd, het helpt met de immersie voornamelijk vanwege de goede ergonomie.
Daarnaast maakt het me beter en sneller in een goede FPS zoals UT2004 en Quake.
Voorlopig zie ik geen reden om over te stappen naar een nieuwe model mocht deze uitkomen, de Orbweaver gaat nog voor lange tijd op mijn bureau verblijven.

Heb jij ook een Razer Orbweaver Zwart?

Bedankt voor je compliment :)

Dat grote plateau ding wat uit steekt, de onderste, dat is de spatie
Is het niet de bedoeling dat je die met je pols bedient?
het gene rechtsonderin dat uitsteekt onder het thumpad is de spatiebalk.
Oh, dat lijkt me inderdaad onhandig, ik dacht de hele steun met dat logo erin.
De spatiebalk is heel gemakelijk berijkbaar met je duim aangezien hij standaard in deze positie ligt omdat het hele gestel verstelbaar is.
Any time, ik heb zelf heel lang met dit speeltje mogen spelen. Jammergenoeg kom ik niet meer toe aan MMO's, het is echt een geweldige toevoeging voor langdurige sessies door de ergonomische vorm en het makkelijke aanpassen.
Dat ziet er inderdaad uit alsof die slecht bereikbaar is, haha
Bedankt voor de goede review.

Mijn "speedpad" is ook aan vervanging toe. Gebruik voor shooters al vanaf het begin de voorloper van dit model, de Belkin Nostonomo N52 en nu de N52TE versie. Bevalt me altijd er goed.

Idd missen er bij de oude N52 net een paar toetsen dus is de extra rij welkom.
Is je duim joystick een vrij bewegende of 1 met 8 posities ? Gebruik deze namelijk v.n voor het springen e.d . Bij de logitech G13 was het een echte joystick en voor die toepassing waardeloos. (gebruik hem ook nooit meer)
Het is een 8-way thumbpad en dit werkt erg goed, gebruik het in BF4 voor het veranderen van firemode, accesoires inschakelen enzo.
Je moet hem wel INGAME instellen, en er zijn geen macro's aan toe te wijzen.
Bedankt voor de info..

Dat ze niet zijn in te stellen is dan weer raar.
Dat kon met de oude Belkin/Razer software bij de N52 weer wel, met erg veel mogelijkheden.
Hmm, Ik heb je recensie doorgelezen, maar nu begrijp ik het punt van "Spatiebalk, Thumbpad en de ALT key niet programeerbaar" nog niet helemaal.

Ten eerste, welke knop is de "ALT key"? En the "thumbpad" is de directionele knop, neem ik aan?

Maar hoe zit het precies met de functionaliteit? Deze knoppen hebben alleen één functie en dat is niet aanpasbaar, of wat?...

Ik heb namelijk al zo'n 10 jaar de Belkin Nostromo SpeedPad n52, en na lang een Razer n52 TE overwogen te hebben (maar dus niet voor ben gegaan qua prijs en niet genoeg verschil met de oudere Belkin) denk ik nu alweer een tijd over de Orbweaver.
Het lijkt me toch wel dat iedere knop/functie in het hele apparaat, net zoals de oudste SpeedPads, gewoon veranderd kunnen worden qua "keymap" (laten we maar zeggen)? Of bedoel je met "programmeren" iets anders. Macro's e.d. lijkt me dan...

Daarnaast; Kun je met dit apparaat, of de software in ieder geval, nog steeds verschillende "lagen" programmeren?... Dus, zoals de SpeedPads 3 extra (in totaal 4) lagen in één profiel konden hebben. En daarmee bedoel ik, je kunt bij deze een "shift"-knop instellen om de gehele "layout" te veranderen. Dus als je bijv. op knop 11 drukt, dat het naar "laag 2" schakelt, en alle andere knoppen een andere functie krijgen.
Dit was namelijk handig om veel meer knoppen te hebben dan alleen wat er in werkelijkheid is. Dus in plaats van de 11 knoppen op mijn oude SpeedPad zijn er dan iets van 40 (de ingestelde shift-knop veranderd niet mee), en de grote duimknop en spatiebalk veranderen als 't ware ook in 4 verschillende knoppen, en de D-pad in principe ook ineens in 32.
Er zijn dan wel 5/6 extra knoppen onder je vingers, maar ten eerste lijkt me de bovenste rij al moeilijk te bereiken, en ten tweede is het zeker niet zo flexibel als naar verschillende lagen te kunnen schakelen.

En hoe zit het met macro's?... Op de eerste Razer Nostromo was het blijkbaar ook al zo dat de macro's alleen via "toggle" mogelijk waren en dus niet "momenteel" .

Het is te hopen dat dezelfe functionaliteit en meer er nog in zit, en ook dat ze het een update geven om het ding offline te kunnen gebruiken. Van dat laatste hoop ik trouwens ook dat het ding niet over de zeik raakt als de internet-verbinging toevallig uit valt.
Aan de ene kant is het wel logisch dat de SpeedPad jaren geleden al naar Razer is gegaan, maar aan de andere kant moet het (naar mijn mening) ook gewoon een gereedschap voor andere programma's kunnen zijn. Dit sluit natuurlijk al uit als ik het op een offline werktstation wil gebruiken...
Razer maakt heel goede kwaliteit hardware, maar volgens mij soms ook wel rare beslissingen.
Het zou toch zo moeten zijn dat je de meeste vrijheid krijgt met zo'n elitair en bijna boutique merk voor computer-apparatuur en videospellen. Vooral voor tussen de 100 en 200 Euro.
de ALT key is the bovenste toets op de duimrest en imiteert ALT op je toetsenbord en is niet via de RAZER software te programmeren.
In andere woorden, om de functie van deze toets te veranderen moet je de functie toewijzing in je ingame keymapping veranderen.
Dit geld ook voor de keypad en de spatiebalk, de keypad imiteert de pijltjestoetsen op je toetsenbord.

Macro's zijn zover ik weet momenteel, dat zou ik even moeten verifiëren ik heb de gamepad en de software nu even niet bij de hand.

Lagen programmeren is zeker mogelijk, uit mijn hoofd zijn het 8 lagen, of je deze momenteel kan inschakelen zou ik niet weten, die functie gebruik ik niet.
Ik kan me wel voorstellen dat je met een toets kan wisselen tussen verschillende lagen, nogmaals, dan kan ik nu even niet controleren.

Als ik het niet vergeet zal ik volgende week als ik terug in NL ben eens kijken :)
Waarom zou je maar één functie willen onder een toets? En dan zoiets als ALT... Vind ik nogmaals erg vreemd van Razer die het zo van alles "custom" moet hebben.

Maar hoe zit dat dan met die onaanpasbare toetsen als je verschillende lagen inschakelt? Die veranderen dan dus ook nooit in een andere functie? Dus ook al schakel je naar één van de andere 7/8 lagen, die duim-toets is hoe dan ook de ALT-toets?...

Nja, tenzij Razer dit compleet 't raam uit gooit en iedere knop gewoon vrij aan te passen laat zIjn, houdt het voor mij al snel op. Want het was de flexibiliteit en de mogelijkheid om het hele ding zonder limitaties naar een eigen stijl in te stellen wat het aantrekkelijk maakte. Een beetje ironisch als de koning van "gaming peripherals" dat idee tegenwerkt.

Maar bedankt voor de reactie in ieder geval.
Nette review.
Lijkt een beetje op de luxere versie van mijn oude Belkin Nostromo N52te welke ook Razer software gebruikte. Die heeft me een hoop lol gebracht in CS toendertijd. (alleen geen mechanische toetsen)
Gebruik de N52TE nog steeds.. v.n voor BF4.
De toetsen zijn nu een beetje wit aan het worden, dus zat wel te kijken naar een vervangen zoals deze.
Kleine markt maar ik vind het erg pretig bedienen.
Bedankt voor de review. Zit er zelf naar te kijken vanwege RSI klachten. Alleen jammer dat er geen black switch versie beschikbaar is, komt volgens verschillende het dichts in de buurt van het mechanische Amiga A500 toetsenbord. Is het trouwens nodig om internet verbinding te behouden of alleen maar om het in eerste instantie geïnstalleerd te krijgen?
Internet is alleen nodig voor de installatie.
Goede review en leest lekker weg, goed dat je over de Razer green toetsen die je snel gebruikt, hebt vervangen voor betere (red`s)
Maar een vraag, welke van de 2 duim knoppen is origineel de spatie?

+3 dik verdiend en die gif`jes zijn top
Mooie review hoor!
Ikzelf heb 'm nu ongeveer een jaartje. De gamepads bevielen mij zo goed dat ik mijn razer tartarus heb vervangen door deze orbweaver. Alles ervan beviel mij prima. Helaas na lang gebruik laat het rubber van de "palmrest" nu los en komt de lijm aan de onderkant naar voren. En na een potje gamen komt er nu elke keer lijm aan mijn pols :/. Daarvoor ga ik m een deze dagen helaas retour sturen.