Specificaties Rad. HD4850 (680MHz), 512MB DDR3 - Bekijk alle specificaties

Asus EAH4850 TOP/HTDI/512MB Review

Perkouw 3 mei 2009, laatste update op 4 mei 2009, 1.186 views

Asus EAH4850 TOP/HTDI/512MB

Pluspunten

• Goedkoop
  • Speelt alle huidige games op 1920x1200
  • Niet zo'n oversized formaat
  • Geen standaard koeler
  • Makkelijk te overclocken met het Ati Catalyst Control Center

Minpunten

• geen DVI -> HDMI verloopje!
  • (-Avivo Video Conversie tool nog steeds niet beschikbaar voor Vista 64bit!)

Drivers en compatibiliteit Score: 3
Wat is het
Een Asus videokaart met als kloppend hard een op 680mhz geklokte gpu en 512MB GDDR3 geklokt op een goede 1,05GHZ
Foxconn Logo

Reden van aanschaf
Omdat ik een nieuw systeempje ging bouwen voor mezelf i.c.m. bovenstaande onderdelen wilde ik natuurlijk ook wel een videokaart waar je toch wel een beetje mee kon gamen. Ik kon voor een leuk prijsje aan een 4850 komen de keus was dan ook snel gemaakt en nu draait hij prima in mijn huidige systeem!

Specificaties
Directx Ondersteuning10.1
OpenGL Ondersteuning2.1
DRM OndersteuningHDCP

Verpakking & inhoud
Ik verwachte een mega grote doos maar opzich viel dit wel mee, wat na het uitpakken opviel was dat de 4850 ook niet zo'n hummer kaart is als bijvoorbeeld een 9800gtx+.

De bewuste inhoud:
  • 1 Dvd met XP/Vista drivers
  • S-Video -> component
  • Crossfire Kabel
  • DVI naar VGA verloopstuk
  • 2x Molex -> 6pin voedingsconnector voor de videokaart

Layout & functies
Wat meteen opvalt is dat de kaart redelijk klein/open, dit is omdat er geen stockkoeler (d.w.z. standaard) opzit maar een Glaciator koeler.

Hierdoor zijn de geheugen chips e.d. allemaal goed zichtbaar, ik heb van die gelegenheid gelijk even gebruik gemaakt om wat koelblokjes op het gddr te plaatsen
zoals je ziet op onderstaande foto gaat dit maar net aan (let op: ik was toen nog bezig, vandaar dat niet overal een koelblokje opzit)

Overclockmogelijkheden en Temps
Ik had deze kaart in eerste instantie gekocht om puur een beetje te kunnen gamen maar al gauw kwam het gevoel naar boven om toch maar eens met de Ati Overdrive te spelen (dit zit standaard in de ATi
Catalyst driver ingebouwd in kan je vinden in het control center onderaan

Stressed door middel van Folding@Home

Standaard Clocks
Gpu: 680mhz
Geheugen: 1005mhz
Gpu Temp: 69 ~ 70 graden max
Fan speed: 64% (automatic)

Overklok Clocks
Gpu: 720mhz
Geheugen: 1105mhz
Gpu Temp: 74~75 graden max
Fan Speed: 100% (manual)

Zoals je ziet een niet bijster grote overclock, ik heb dan ook puur het mhz van de GPU en het geheugen omhoog gezet en ben niet bezig geweest met voltages wellicht dat hij nog hoger kan.
De temperatuur neemt ook niet extreem toe, meestal blijft hij gewoon even ''warm'' als zonder overclock (stressed en wel folding draait altijd) Wat wel opmerkelijk is is dat wanneer ik het spel HAWX speel
op die overclock even later krijg ik dan de melding ''video driver crashed'' , reset ik het naar de standaard clocks is er geen probleem. Wel apart want Folding@home werkt prima met die overclock (paar dagen al zo draaien ruim 12+ uur per dag!)

GPUz screens
GPU-Z:
Graphics Card (klik voor origineel)Sensors (klik voor origineel)
Graphics CardSensors
Een erg leuke videokaart voor een erg leuke prijs, alle games draaien prima op een resolutie van 1920x1200.Hierbij moet je denken aan HAWX/Assasins Creed/X-men Origins Wolverine/Prince Of Persia e.d.Folding@home draait er ook lekker op met een gemiddelde van 160 280 iter/sec (zonder overclock) dit hangt van de WU af meen ik maar resulteert in een PPD van 3 tot 5 duizend punten :)

De temperatuur van de kaart is prima te noemen en het formaat vind ik helemaal fijn in plaats van zo'n mega hummer die je amper in je kast krijgt!

Changelog
- 03-05-2009: 2e review gepost, wachtende op feedback...
- 03-05-2009: games vermeld welke ik speel met de 4850
- 04-05-2009: temperaturen bij overclock zat ik 2 graden naast, staat er nu wel correct

Gebruikte bronnen:
Google
Tweakers.net
AMD Website (drivers e.d.)

*Note: alle lof naar Wiethoofd voor de opmaak, heb nog wat problemen met de BB code's e.d.
Hier heeft hij me weer bij geholpen!

Heb jij ook een Asus EAH4850 TOP/HTDI/512MB?

Ik denk toch dat je met GTA iv op die resolutie de instellingen wat omlaag moet schroeven, mijn hd4870 1gb kan het net aan, maar het ligt zeker niet aan de ati kaarten, het spel loopt gewoon erg slecht met ati kaarten.

kon iets meer tekst bij maar verder een prima review ;)
sorry heb geen GTA IV gespeeld :) hawx/prince of persia/assasins creed e.d. dat ik gespeeld hebt doet hij prima op die resolutie

En bedankt voor je feedback!
waar had je wat meer tekst willen zien ? kan ik hier rekening mee houden en zonodig de review aanpassen!

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 3 mei 2009 23:09]

Je vermeldt als positieve eigenschap 'Speelt alle huidige games op 1920x1200', om welke games gaat het, op welk detailniveau speel je en wat zijn dan je fps? Verder zijn benchmarks altijd leuk.

Draait je Q8300 op standaardsnelheid?
Q8300 draait op standaard snelheid :) had een overclock wel vermeld (ik ging er gewoon stiekem vanuit dat je mijn vorige review ook had gelezen van mijn mobo dan wist je dat namenlijk hahaha....geintje) :+

Benchmarks wilde ik eigenlijk niet doen deze zijn al genoeg te vinden en vond dat zelf niet zo leuk in mijn review daar hebben ze tests e.d. voor :)

Zal wat games vermelden bij de review, bedankt voor je feedback!
FPS/detailniveau moet ik even gaan checken dan ;) dit zal wel morgen worden.

Edit: games vermeld!

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 3 mei 2009 23:03]

Zeer nette review!
Was zelf ook in het bezit van een 4850 tot dat ik hem te ver klokte :P
Maar ben er eigelijk nooit achter gekomen wat dat Folding@home nou precies is :S

*Sry voor offtopic*
Bedankt!

geen probleem
Kort gezegt: hiermee bereken je het vouwen van eiwitten

Linkjes

Al kom je er dan nog niet uit raad ik je even aan ''contact op te nemen'' met Wiethoofd!

[Reactie gewijzigd door Perkouw op 3 mei 2009 23:04]

Grappig, ik wilde net deze gaan bestellen. :P
Straks hebben we allebei dezelfde videokaart en monitor :D
Word toch een andere videokaart :9
haha laat ik nu net sinds een aantal dagen ook in het bezit zijn van een andere grafische kaart! }>

hoop hier van het weekend ook een review van te kunnen maken/publiceren! :)