Crucial BX100 250GB Review

supersnathan94 2 juli 2015, laatste update op 2 juli 2015, 1.058 views

Crucial BX100 250GB

Cruciale nieuwste telg in de budget series is een beest van een werkpaard. Op sata3 verplaatst hij bergen en kan hij zijn gang gaan (550MB/s serieel). De BX100 is nog goedkoper dan de MX100, maar de prestaties zijn nagenoeg hetzelfde al dan niet beter.

Pluspunten

• Supersnel
  • Hele lage prijs
  • Behuizing voelt solide aan
  • Dun (7mm)

Minpunten

• Hoezo moet er "tenminste één minpunt worden aangegeven" tweakers?

Ik ben al tijden fan van cruciale SSD. Heb meerdere SSD's van ze in gebruik (M4, MX100 en BX100) en tot nu toe heeft geen 1 daarvan me ooit in de steek gelaten. Ik installeer voor klanten uitsluitend Crucial SSD's omdat ik er verder niet naar om hoef te kijken. Deze apparaten houden het onder normaal gebruik jaren vol en dat voor deze prijzen. De BX100 is de samen met de MX200 de nieuwste lijn SSD's van Crucial en ze hebben alle verwachtingen weer waargemaakt. De BX100 krijgt het weer voor elkaar om de hele sata connectie vol te trekken. Ik heb de 250GB versie in een 2009 Macbook pro liggen, maar ik kan hem ook in die van mij gebruiken (2012) en dan trekt hij de volle 550MB/s. Op SATA 2 doet hij het nog steeds erg netjes en kan hij 265-275 MB/s verzetten. Meer dan dat kan ook niet.

De BX100 komt, net als zijn voorganger, in een kartonnen doosje met daarin een kunststof houder. Daar zit de schijf ingeklemd. Uiteraard netjes verpakt in een anti-statisch zakje. Ook zit er een licentie bij voor acroniem true image HD en een spacen om hem naar 9,5mm te tillen. prima uitgerust voor deze prijs. De meeste laptops kunnen ook gewoon met 7mm overweg dus de spacer is alleen nodig bij slide mechanismes zoals Dell deze nog wel eens heeft.

Crucial heeft mij toch weer een mooi product geleverd waar ik voorlopig weer een tijdje meer vooruit kan. Ik denk dat deze schijven toch wel de laagste prijs per GB hebben en tevens een zeer goede kwaliteit hebben en erg stabiel werken. De macbook is er enorm op vooruit gegaan en start nu binnen een halve minuut volledig door en alles is vee responsieve geworden. Waar ieder mac met HDD vaak 3 tot 5 seconden moet wachten voor systeemvoorkeuren is dat met deze SSD nog geen seconde. De app bounces in het dock zijn afgenomen van 5 tot 6 keer naar eenmalig en dan heb ik het venster voor me. Hele simpele dingen zoals office werk en internetten gaan gewoon een stuk soepeler.

Deze SSD's zijn overigens uitermate geschikt om in Macs te plaatsen en de Crucials worden al tijden geroemd om hun stabiliteit en performance met OS X.

Heb jij ook een Crucial BX100 250GB?

Ik heb geen licentie gevonden in het doosje van mijn BX100.
De HD van mijn nieuwe laptop daarom maar gecloned met Macrium Reflect, werkte ook perfect.
(had ff geen zin in een verse install)
Die zit onder de kunststof houder verstopt. Ik heb zelf de kloon met Carbon Copy Cloner gedaan op OS X. Dat werkt al jaren perfect. Ook voor scheelde back-ups.
Ik had van iemand via het forum een licentie gekregen voor Acronis, maar daar kreeg ik een foutmelding op (iets in de bios ofzo, weet niet meer precies). Bij het opzoeken van die foutmelding werd er verwezen naar Macrium Reflect, dat die wel prima werkt. ;)
een foutmelding in de bios door een Clone van een Harde schijf? Dat komt op mij over als een totaal niet gerelateerd probleem anders dan een verkeerde controller instelling.
Weet de exacte foutmelding niet meer.
Weet alleen nog dat het met Acronis niet lukte maar met Macrium wel ;)
De BX100 heeft geen safety capacitors bij stroomuitval. De MX100 heeft dat wel en dat vind ik best een belangrijk punt want data integriteit is wel iets wat je wilt. Echter blijft de vraag wel, is dat het extra geld waard :).

[Reactie gewijzigd door Rifleshader op 2 juli 2015 01:21]

Aangezien ik deze SSD's vaak in laptops installeer is Stroomuitval minder aan de orde. De accu houd vaak lang genoeg stroom vast om in ieder geval de schrijf actie af te ronden.
Klopt, ik had enkel een laptop met een bios probleem (achteraf bleek het een niet goed functionerende adapter aansluiting te zijn die voor oververhitting zorgde) en deze sporadisch spontaan uit. Hierdoor ben ik het wel gaan waarderen dat dit in deze SSD zit, niet omdat ik gevoelige data heb, maar omdat een clean install gewoon zoveel gedoe is.
sure dan is het vrij vervelend inderdaad. Dergelijke dingen ben ik gelukkig nog niet tegengekomen.

Je hebt dan wel een "trim-enabler" installeren. Op een hackintosh zijn er bootloaders die dit al op voorhand kunnen.

Oh ja ik heb deze SSD ook en ik kan je bevindingen wel bevestigen. Het enige waar de SSD slecht(er) in scoort is "Sustained Transfers" maw doorvoersnelheden bij langere writes die bv een aantal minuten duren.

[Reactie gewijzigd door toet-toet op 2 juli 2015 00:45]

De BX100 is niet zo "compatible" als de MX100.
Zo slikt de o.a. Lenovo Flex 2 de BX100 niet en de MX100 wel.
Dus goed kijken of je BIOS het ondersteunt voor je deze SSD aanschaft!