Specificaties Starterset, 3x 1Gbps - Bekijk alle specificaties

TP-Link TL-PA8030P Kit Review

inTIMidate 30 juni 2015, laatste update op 21 december 2015, 1.633 views

TP-Link TL-PA8030P Kit

Update: Inmiddels ben ik verhuist van een appartement naar een nieuwe woning. De resultaten zijn veel beter nu, ik haal nu de volledige internet snelheid, maar ik gebruik de powerline adapters niet meer voor TV. Voorheen in ons appartement was de verbinding instabiel en traag.

Pluspunten

• Plug-and-Play
  • Eenvoudig je netwerk vergroten
  • Meerdere poorten
  • Er gaat geen stopcontact verloren

Minpunten

• Snelheid valt tegen
  • Signaal is onstabiel
  • Software voor Mac OS X werkt niet goed
  • Formaat is soms net te groot waardoor bij een dubbele wandcontactdoos het andere stopcontact niet goed te gebruiken is

Fijn apparaat om je bestaande netwerk uit te breiden zonder kabels te trekken of gaten te boren. Werk op zich goed voor het gebruik van een Ziggo Horizon met een Ziggo Horizon Extra mediabox te verbinden. Al valt het signaal soms weg wat irritant is.

Ik heb dit apparaat gekocht omdat ik geen COAX of UTP kabel wilde leggen van de Ziggo Horizon Mediabox in de woonkamer naar de Horizon Extra box op de slaapkamer. Het apparaat werkt opzicht goed, maar de snelheid en stabiliteit is van veel factoren afhankelijk. De snelheid is in mijn geval onder de maat. Ik haal maximaal 40Mb als download snelheid, gemiddeld zo'n 28Mb. Dat is voldoende om TV te kijken vis Ziggo. Maar toch valt het beeld soms weg tijdens het TV kijken omdat het signaal niet altijd stabiel blijft. De software die erbij is geleverd werkt niet goed op Mac OS X.

Update: 21-12-2015:
Inmiddels ben ik verhuist van een appartement naar een nieuwe woning. De resultaten zijn veel beter nu, ik haal nu de volledige internet snelheid, maar ik gebruik de powerline adapters niet meer voor TV. Ik heb de firmware niet meer bijgewerkt alleen maar gewoon weer ingeplugd in onze nieuwe woning. Een in de meterkast en de andere op de 1e verdieping. Er hangt een Accesspoint aan en de verbinding daarmee is gewoon stabiel en snel.

Heb jij ook een TP-Link TL-PA8030P Kit?

Ik ben heb deze set ook aangeschaft. Hiervoor gebruik gemaakt van Devolo 200AV,500AV en 650AV+.
Software Devolo top. TP Link primitief.
Over 2 Groepen gemeten haal ik een snelheid van 72 mbps gemiddeld.
Ondanks de nieuwe technologie niet significant sneller dan de Devolo's 650+.
Mijn WIFI over dezelfde afstand is net zo snel, maar ik gebruik ze voor IPTV en mijn Mediaplayer Dit voldoet, hoewel de IPTV zo nu en dan stoort. Een Ethernet kabel is echter lastig te trekken. Het was het proberen waard om te kijken of deze powerline adapters ten opzichte van de 650+ van Devolo beter uit de verf zouden komen. Na een dag nog moeilijk te beoordelen, maar ik ben bang van niet.
De storing van IPTV is opgelost na vervanging van het NT kastje door de KPN.
Update Firmwate Tl_PA8030P versie V1 160328

De snelheid gemeten over 2 groepen is na de update significant verbeterd.
De TLPC software geeft nu boven de 400mbps aan. Netto gemeten dmv van een lan-kabel blijft hiervan nu strak 10mb per seconde over. Met de oude firmware gaf de software rond de 260mbps aan, waarvan 8 tot 9 mb per seconde overbleef. Al met al niet supersnel voor een gygabit netwerk, maar ruim voldoende om TV te kijken en te internetten.