Eminent hdMedia EM7071 Review

friggler 31 juli 2010, 8.555 views

Eminent hdMedia EM7071

Pluspunten

• Compact
  • Ziet er modern uit
  • Speelt FullHD af
  • HDMI 1.3
  • Geen harde schijf
  • Duidelijke handleiding
  • 5 jaar garantie

Minpunten

• Geen harde schijf (voor- en nadeel dus)
  • Vrij prijzig

Gisteren (30-03-2009) mijn Eminent hdMedia EM7071 aangesloten. Dit is de opvolger van de EM7070 en heeft een aantal verbeteringen waaronder HDMI 1.3 in plaats van 1.1, nieuwe media formaten en nog meer dingen.
Ik zal maar bij het begin beginnen en dat is:

De doos
In de doos bevindt zich uiteraard de hdMedia, maar bevat ook nog het volgende:
een stroomadapter
een HDMI kabel
een optische kabel
een usb kabel
een kabel met groen/rood/blauwe tulpstekkers (weet niet hoe het heet)
een kabel met rood/geel/witte tulpstekkers (weet ook niet hoe die heet)
een afstandsbediening
een handleiding
een cd-rom

Het apparaat
Het apparaat ziet er in mijn ogen lekker modern uit. Glanzend zwart met aan de zijkant een ventilatortje die je alleen even hoort zodra je het apparaat aanzet.

De hdMedia komt zonder harde schijf ingebouwd, wat een voor- en een nadeel is. Het voordeel is dat je zelf kunt beslissen wat je erin wilt hebben, maar het nadeel is dat het apparaat niet meteen gebruiksklaar is. Dit zou dus een obstakel kunnen zijn voor mensen die niets van computers afweten.

De binnenkant van het apparaat ziet er zo uit, alleen dan zonder harde schijf natuurlijk:

De installatie
De installatie van het apparaat is vrij eenvoudig. Je zet simpelweg het product ergens neer en je sluit de HDMI kabel (in mijn geval dan) aan op het apparaat en op je televisie. Daarnaast sluit je de stroomadapter aan en de netwerkkabel of eventueel een draadloze USB stick.

Zodra je het apparaat aanzet en op je televisie de juiste bron selecteert krijg je een laadscherm te zien van de hdMedia. Dit duurt ongeveer een minuut ofzo en daarna krijg je het menu te zien.
Als je de handleiding volgt dan zie je dat je een aantal dingen moet instellen, zoals eventueel de ip configuratie indien dit niet automatisch wordt uitgegeven door de router. Een ander ding dat je in moet stellen/installeren zijn de zogenaamde NMT programma's. Dit zijn programma's die onder andere ervoor kunnen zorgen dat je via Usenet of Bittorrent kunt downloaden.
Verder bevat de hdMedia een FTP server en een Samba server.

Afspelen van bestanden
Het afspelen van je video's/muziek/foto's kan op diverse manieren:

1. Via de harde schijf die je inbouwt in de hdMedia
2. Via je netwerk
3. Via een aangekoppelde externe harde schijf of usb stick

De hdMedia ondersteunt op dit moment de volgende media formaten: WMVHD, H.264, VC-1, MPEG1/2/4, MKV, M2TS, TS, ISO, AVI, MOV en nog veel meer die niet in de handleiding genoemd worden. Overigens kan de hdMedia films afspelen in FullHD.
Als er nieuwe formaten uitkomen die niet worden ondersteunt, dan kan dat worden aangepast via firmware updates.

Een erg veelzijdige speler waarbij je in principe niets fout kunt doen. Soms zijn er wat moeilijke dingen, maar zodra je even je handleiding erbij pakt en je het 1 keer doet, weet je het de volgende keer wel.

Edit 31 juli 2010:
Helaas heb ik de hdMedia op moeten sturen naar Eminent voor garantie. Op dit moment doet hij helemaal niets meer, maar er zit 5 jaar garantie op en aangezien ik zeer bekend ben met de RMA afhandeling van Eminent zal dit geen enkel probleem geven en heb ik hem in no-time weer terug.

Heb jij ook een Eminent hdMedia EM7071?

Reviews door de redactie

Is het afspelen van MKV vloeiend?
Ik heb het eerlijk gezegd nog niet uitgetest met MKV.

Wat me nu trouwens ineens opvalt is dat het grafische gedeelte van de hdMedia precies hetzelfde is als de Popcornhour a-110 en de afstandsbediening is bijna hetzelfde.

Edit: Zojuist een MKV bestand van Blood Diamond afgespeeld en het werkt perfect.

[Reactie gewijzigd door friggler op 2 mei 2009 11:40]

met ondertiteling?
Sorry voor de late reactie.

Ondertiteling is zeker mogelijk als je het in dezelfde map plaatst als het MKV bestand (speelt onder andere SRT en SUB bestanden). Volgens mij moet je het ook nog dezelfde bestandsnaam geven, maar dat weet ik niet meer zeker.
Mooie review.

Weet je of je er ook .vob mee kunt afspelen? Dus bijvoorbeeld vanuit de map video_ts de verschillende bestanden als een film afspelen?
Ja, je kunt gewoon je VIDEO_TS map selecteren waarin je vob bestanden staan (losse vobs gaan overigens ook) en hij speelt hem als DVD af.
Een prachtig apparaat maar ondervindt toch als enige probleem: een hd iso bestand proberen af te spelen maar dat lukte niet (planet earth)
je zou toch zeggen dat het moet lukken. heeft iemand misschien suggesties.
iso bestanden heb ik nog geen problemen mee gehad. Heb je al een andere iso geprobeerd?
Ik heb de 7080HD die volgens mij hetzelfde is, en die speelt werkelijk alles af wat je heb voorschotelt. Iso's van dvd's, blurays, videocd's, werkelijk alles. Zelfs flash, al heeft ie daarmee wel wat problemen met geluid af en toe...
De EM7080 heeft een Realtek 1083 chip en is goedkoper dan de EM7071. De EM7071 heeft een Sigma 8635 chip.
andere iso bestanden werken wel, dit iso bestand bestaat uit een AVCHD file.
Ik heb een paar vragen aan je:
- is de behuizing van kunststof of metaal?
- is de ventilator echt zo stil dat je hem naast de TV op de slaapkamer kunt zetten of hoor je toch nog wel iets?
- zit de DTS downmix naar stereo en 5.1 er nu standaard in?
- waar heb je hem gekocht?
- Behuizing: kunststof
- Ventilator is onhoorbaar (voor mij dan...weet niet hoe goed jouw oren zijn). Het enige dat ik hoor is mijn ingebouwde schijf als ik er 0.5 meter vandaan sta.
- Geen idee wat je bedoelt
- Ik heb hem via het werk gekocht (ik werk in een pc winkel)

[Reactie gewijzigd door friggler op 16 mei 2009 00:12]

DTS downmixing zit er zo te zien nog niet in. Ben hier vandaag tegenaan gelopen nadat ik 'm had gekocht. Je kunt alleen naar DTS audio luisteren met een DTS versterker zo te zien.
Kan je ook testen of dit apparaat FLAC kan afspelen?
Net gedaan en het werkt.
Bedankt deze info heb ik wat aan :)
Bedankt voor de duidelijke review!! Vroeg me af hoe het gaat met (un)rarren en parren?
Je upload een nzb die je op je eigen pc downloadt naar de hdMedia en daarna doet de hdMedia alles automatisch (als er natuurlijk genoeg par bestanden zijn).
Hij gaat dus automatisch repareren en daarna unrarren. Hoef je niets aan te doen.
Iets onduidelijk aan je review is: als je enkel via netwerkshares films wil bekijken (streaming), moet je dan toch verplicht een HD inbouwen of niet?
Nee...dan is het niet nodig
Is de Eminent EM7071 nou beter dan de Conceptronic cfullhdmai?????
Wie kan mij hier antwoord op geven b.v.d.
De conceptronic heeft geen mogelijkheid om een hdd in te bouwen. Is dus voornamelijk bedoeld om media te streamen van een NAS of computer. Al heeft de conceptronic ook de mogelijkheid om een hdd via usb aan te sluiten en daar vanaf media te streamen.

[Reactie gewijzigd door BaboeBig op 17 mei 2009 20:21]

kabel met groen/rood/blauwe tulpstekkers (weet niet hoe het heet)
kabel met rood/geel/witte tulpstekkers (weet ook niet hoe die heet)
Zoals je op het achter paneel kunt zien:
groen/rood/blauw component kabel
rood/wit/geel A/V composiet kabel